AAKEE skrev: ↑09 nov 2025 00:20
I princip alla Kinabyggda M3P med 82.1-kWh batterierna har fått byta batteri.
Det är väl tvärtom, de flesta har väl inte bytt batteri?
Det är väldigt lätt att dras med i alla forum och tro på vad som skrivs. Jag har läst tyska forum också kring detta. Finns MASSOR att läsa.
Känner igen tugget från Taycanforum. Man kan tro varenda Taycan J1 är tickande bomber då många lägger ut bilder på dem ståendes på bärgningsbilar. Men så är det såklart inte.
Istället kan man försöka undersöka, för att undvika all ryktesspridning.
Jag roade mig med attt kolla upp från privatpersoner som har M3P Q3 -21 och Q2 -22. Även 2 bilar som sålts precis
som jag haft kontakt med säljaren för. Bara privata annonser så jag 100% kan prata med ägaren, som alla i princip haft bilen sen ny.
Dubbelkollade så de är byggda i Shanghai genom VIN. Dubbelkollade så det är 82kwh batteriet genom koden E3LD hos transportstyrelsen.
Har jag antagit något fel så säg till, jag kan ha missat någon central sak
Resultat hittills:
5 stycken har jag undersökt.
4 stycken har EJ bytt batteriet av dem.
1 har bytt batteriet men det var precis i början när bilen bara hade gått 500mil.
Alla har altså gått tusentals mil, den längsta nära 13000mil.
Det blir 100% representativt för den breda massan bilar vilket borde ligga nära sanningen.
En intressant detalj är också att även fast Panasonic E3LD batteriet degraderas lite mer än tidigare Pana och senare LG så
har de ändå displayad Range som är bättre de äldre Pana jag såg. Samt nära i nivå med LG batteri som var betydligt nyare och gått kortare.
I verkligheten påverkar då degraderingen rangen mellan de olika bilarna marginellt.
Dessutom är väl Panas E3LD känd för att kunna ge bättre effekter i bilen. Det var det batteriet många ville ha i början när man läser gamla forumtrådar. Bad Grok summera, kom fram till att Pana 82,1 var det man ville ha pga snabbare laddning på V3 SuC, Effektivare med bättre
värmehantering(?), högre effektuttag (= mer effekt i bilen) samt högre bruttokapacitet (som nu har degraderas ner).
Med det sagt, det är ändå mkt med 1/5, 20% som fått byta batteri på en 4 år gammal bil och det är synd de degraderas så mkt men det gör även Plaid batterierna. Säkert Palladium LR med men där utsätts de inte för samma strömuttag så klarar sig nog bättre.
Det är mycket lång batterigaranti kvar på alla dessa bilar. Både plaid och mp3. Alla kan nog sitta lugnt i båten. Kanske Tesla släpper förlängd bataterigaranti på 12 år också som abonnemang. Då är allt en icke fråga.