Sida 2 av 2

Re: Volvo ger Tesla en känga - jojo...

Postat: 11 mar 2016 08:58
av TiborBlomhall
Om Volvo, Audi, BMW, VW eller någon annan biltillverkare beslöt sig skulle de utan problem kunna skapa en bil som kan ladda på både Supercharger och CCS laddare.

Det är inte inkompatibilitet eller teknik som sätter stopp utan politik.

Re: Volvo ger Tesla en känga - jojo...

Postat: 11 mar 2016 09:01
av ironjack
TiborBlomhall skrev:
Om Volvo, Audi, BMW, VW eller någon annan biltillverkare beslöt sig skulle de utan problem kunna skapa en bil som kan ladda på både Supercharger och CCS laddare.

Det är inte inkompatibilitet eller teknik som sätter stopp utan politik.
http://teslaclubsweden.se/volvos-uppmaning/

Återigen en utmärkt artikel Tibor, tack!

Re: Volvo ger Tesla en känga - jojo...

Postat: 12 mar 2016 16:18
av LarsL
Det här har varit uppe förut. Jag ror att bär Elon säger att SuC ska utrustas med CCS så menar han att det ska sättas upp en CCS laddare bredvid SuC inte att Teslas uttag ska bli kompatibelt. Det är säkert Fransmännen som trasslat till det som vanligt.

Re: Volvo ger Tesla en känga - jojo...

Postat: 14 mar 2016 09:02
av _TonyV
Jag skulle säga att det som behöver kommas överens om är att bilarna får inbyggd standard för induktionsladdning, varför?
Jo problemet idag är inte ni som bor i villa utanför stan, eller de som lyckats få plats i flerbilsgarage.
Utan just inne i stan på gatan, hur får man laddning där?
Bästa lösningen vore väl induktiva plattor i gatan vid p-platser. Aktiveras mha. nån tjänst på nätet.
Och ja det är lite att elda för kråkorna, japp. Men alternativet då, en sjuherrrans massa stolpar med de problem de för med sig, estetiskt och praktiskt.
My 10 cents..

Re: Volvo ger Tesla en känga - jojo...

Postat: 14 mar 2016 09:43
av Svenssons
_TonyV skrev:
Jag skulle säga att det som behöver kommas överens om är att bilarna får inbyggd standard för induktionsladdning, varför?
Jo problemet idag är inte ni som bor i villa utanför stan, eller de som lyckats få plats i flerbilsgarage.
Utan just inne i stan på gatan, hur får man laddning där?
Bästa lösningen vore väl induktiva plattor i gatan vid p-platser. Aktiveras mha. nån tjänst på nätet.
Och ja det är lite att elda för kråkorna, japp. Men alternativet då, en sjuherrrans massa stolpar med de problem de för med sig, estetiskt och praktiskt.
My 10 cents..
Problemet med induktionsladdning är ju inte bara att det är att elda för kråkorna utan även att infrastrukturen för det är bra mycket dyrare att bygga upp samt att bilarna måste stå ganska exakt rätt. Positiva till det kan vara att folk parkerar bättre men troligen kommer det leda till att vissa kommer behöva lägga 5 minuter mer för att parkera rätt i och för sig men att se till att alla bilar oavsett storlek kan ha induktionsplattan korrekt placerad och samtidigt stå rätt i parkeringsrutan lär vara en rätt stor utmaning.

Själv tror jag inte alls på induktionsladdning i stor skala. Kostar för mycket och är för ineffektivt till den lilla vinst i smidighet som det ger.

Re: Volvo ger Tesla en känga - jojo...

Postat: 14 mar 2016 09:55
av _TonyV
Svenssons skrev:
_TonyV skrev:
Jag skulle säga att det som behöver kommas överens om är att bilarna får inbyggd standard för induktionsladdning, varför?
Jo problemet idag är inte ni som bor i villa utanför stan, eller de som lyckats få plats i flerbilsgarage.
Utan just inne i stan på gatan, hur får man laddning där?
Bästa lösningen vore väl induktiva plattor i gatan vid p-platser. Aktiveras mha. nån tjänst på nätet.
Och ja det är lite att elda för kråkorna, japp. Men alternativet då, en sjuherrrans massa stolpar med de problem de för med sig, estetiskt och praktiskt.
My 10 cents..
Problemet med induktionsladdning är ju inte bara att det är att elda för kråkorna utan även att infrastrukturen för det är bra mycket dyrare att bygga upp samt att bilarna måste stå ganska exakt rätt. Positiva till det kan vara att folk parkerar bättre men troligen kommer det leda till att vissa kommer behöva lägga 5 minuter mer för att parkera rätt i och för sig men att se till att alla bilar oavsett storlek kan ha induktionsplattan korrekt placerad och samtidigt stå rätt i parkeringsrutan lär vara en rätt stor utmaning.

Själv tror jag inte alls på induktionsladdning i stor skala. Kostar för mycket och är för ineffektivt till den lilla vinst i smidighet som det ger.
Ok vilken lösning vore bättre då, för stora massan bilister?
Vätgas, tja kanske det.
Problemet med stolpar på gatan är tex. renhållning, snöröjning och olycksrisk. framdragning av el, ingen skillnad mot induktion.
Skulle induktionsladdning bli stort så löser marknadskrafterna de ev. problem som finns med det idag.
Så jag vidhåller dess fördelar.

Re: Volvo ger Tesla en känga - jojo...

Postat: 14 mar 2016 10:11
av TiborBlomhall
Har bilen tillräckligt stort batteri behöver den inte laddas dagligen. Då försvinner nattladdningsproblemet.
Redan idag finns det Teslaägare som inte kan ladda hemma över natten:
http://teslaclubsweden.se/tesla-utan-laddare/

Re: Volvo ger Tesla en känga - jojo...

Postat: 14 mar 2016 10:22
av Svenssons
_TonyV skrev:

Ok vilken lösning vore bättre då, för stora massan bilister?
Vätgas, tja kanske det.
Problemet med stolpar på gatan är tex. renhållning, snöröjning och olycksrisk. framdragning av el, ingen skillnad mot induktion.
Skulle induktionsladdning bli stort så löser marknadskrafterna de ev. problem som finns med det idag.
Så jag vidhåller dess fördelar.
Vätgas är ju än sämre. Stolpar (t.ex. lyktstolpar, skyltstolpar, motorvärmarstolpar och parkeringsautomater) finns det massor av vid gatorna idag och snöröjning fungerar och ingen höjd olycksrisk. Det som gör induktionsladdning dyrare är att dessa måste vara i gatan och ju längre från bilens induktionsplatta, desto större förluster. Antingen kan man alltså låta de vara i samma nivå som gatan, få dyrt markarbete och ineffektiv laddning eller så är induktionsladdaren upphöjd och då blir det verkligen problem med snöröjning, slitage på laddaren när större fordon kör över den och även kanske problem med lägre bilar.

Marknadskrafterna har ju redan visat vad som fungerar. Det finns mängder med laddstolpar men jag känner inte till en endaste kommersiell induktionsladdare.

Re: Volvo ger Tesla en känga - jojo...

Postat: 14 mar 2016 10:24
av Jerker
_TonyV skrev:
Svenssons skrev:
_TonyV skrev:
Jag skulle säga att det som behöver kommas överens om är att bilarna får inbyggd standard för induktionsladdning, varför?
Jo problemet idag är inte ni som bor i villa utanför stan, eller de som lyckats få plats i flerbilsgarage.
Utan just inne i stan på gatan, hur får man laddning där?
Bästa lösningen vore väl induktiva plattor i gatan vid p-platser. Aktiveras mha. nån tjänst på nätet.
Och ja det är lite att elda för kråkorna, japp. Men alternativet då, en sjuherrrans massa stolpar med de problem de för med sig, estetiskt och praktiskt.
My 10 cents..
Problemet med induktionsladdning är ju inte bara att det är att elda för kråkorna utan även att infrastrukturen för det är bra mycket dyrare att bygga upp samt att bilarna måste stå ganska exakt rätt. Positiva till det kan vara att folk parkerar bättre men troligen kommer det leda till att vissa kommer behöva lägga 5 minuter mer för att parkera rätt i och för sig men att se till att alla bilar oavsett storlek kan ha induktionsplattan korrekt placerad och samtidigt stå rätt i parkeringsrutan lär vara en rätt stor utmaning.

Själv tror jag inte alls på induktionsladdning i stor skala. Kostar för mycket och är för ineffektivt till den lilla vinst i smidighet som det ger.
Ok vilken lösning vore bättre då, för stora massan bilister?
Vätgas, tja kanske det.
Problemet med stolpar på gatan är tex. renhållning, snöröjning och olycksrisk. framdragning av el, ingen skillnad mot induktion.
Skulle induktionsladdning bli stort så löser marknadskrafterna de ev. problem som finns med det idag.
Så jag vidhåller dess fördelar.
Jag vet inte, men visst innebär väl induktionsladdning också en hel del problem med väderleken? En oskyddad induktionsladdningsplats lär väl inte funka så bra med snö och is ovanpå? Och snöröjning lär ju riskera att ska den etc. Om induktionsladdningsplatser endast ska förekomma under tak så lär det få byggas massor av tak.

Re: Volvo ger Tesla en känga - jojo...

Postat: 14 mar 2016 10:43
av _TonyV
TiborBlomhall skrev:
Har bilen tillräckligt stort batteri behöver den inte laddas dagligen. Då försvinner nattladdningsproblemet.
Redan idag finns det Teslaägare som inte kan ladda hemma över natten:
http://teslaclubsweden.se/tesla-utan-laddare/
Jo men är det inte vad vi elbilister framhäver som styrkan, ladda över natten, ha räckvidd på morgonen.
Om man skall få kreti å pleti att ta steget ut så är det aldrig fel att underlätta för användaren.
Jag skulle föredra att parkera min Leaf över en Plugless hemma för att få långsamladdning.
Jerker skrev:
Jag vet inte, men visst innebär väl induktionsladdning också en hel del problem med väderleken? En oskyddad induktionsladdningsplats lär väl inte funka så bra med snö och is ovanpå? Och snöröjning lär ju riskera att ska den etc. Om induktionsladdningsplatser endast ska förekomma under tak så lär det få byggas massor av tak.
Nu är jag inte påläst om induktion, så lämnar det fintekniska åt andra.
Men spoilerar snö / is induktiva laddningen? Varför skulle inte plattan kunna vara i höjd med gatan eller nån cm under för att skyddas mot åverkan?

Re: Volvo ger Tesla en känga - jojo...

Postat: 14 mar 2016 10:48
av _TonyV
Svenssons skrev:
Vätgas är ju än sämre. Stolpar (t.ex. lyktstolpar, skyltstolpar, motorvärmarstolpar och parkeringsautomater) finns det massor av vid gatorna idag och snöröjning fungerar och ingen höjd olycksrisk. Det som gör induktionsladdning dyrare är att dessa måste vara i gatan och ju längre från bilens induktionsplatta, desto större förluster. Antingen kan man alltså låta de vara i samma nivå som gatan, få dyrt markarbete och ineffektiv laddning eller så är induktionsladdaren upphöjd och då blir det verkligen problem med snöröjning, slitage på laddaren när större fordon kör över den och även kanske problem med lägre bilar.

Marknadskrafterna har ju redan visat vad som fungerar. Det finns mängder med laddstolpar men jag känner inte till en endaste kommersiell induktionsladdare.
https://www.pluglesspower.com/
Det är politik som gör att den inte kan säljas i Sverige än. Skulle de tex ha fler marknader att sälja på än USA så fixxar de det, eller så kommer andra spelare som gör det.

Från projekt, https://www.viktoria.se/projects/wich
"Vad gäller Plugless-utrustningen så är den inte godkänd för användning i Europa och vi har fått specifik dispens från Transportstyrelsen för just de 20 bilarna vi kör i projektet.
Efter projektets slut kommer utrustningarna att monteras ur och skickas tillbaka till USA."

Re: Volvo ger Tesla en känga - jojo...

Postat: 14 mar 2016 11:00
av TiborBlomhall
_TonyV skrev:
TiborBlomhall skrev:
Har bilen tillräckligt stort batteri behöver den inte laddas dagligen. Då försvinner nattladdningsproblemet.
Redan idag finns det Teslaägare som inte kan ladda hemma över natten:
http://teslaclubsweden.se/tesla-utan-laddare/
Jo men är det inte vad vi elbilister framhäver som styrkan, ladda över natten, ha räckvidd på morgonen.
Att ladda på jobbet och ha räckvidd sedan funkar lika bra.
Eller att ladda på köpcentrat och ha räckvidd sedan.
Har du laddlösning på något ställe du besöker och stannar vid några timmar några dagar i veckan räcker det faktiskt, det MÅSTE inte vara hemmet.

Induktionsladdning funkar bättre ju mindre avstånd mellan spolarna (på marken och i bilen). Fast isf att höja upp spolen på marken skulle man kunna sänka ner bilens spole när den ska ladda. Men allra största problemet med induktionsladdning är att du måste precisionsparkera bilen, vi snackar om centimetermarginal. 5 cm fel och du kan inte ladda. Jag har testat Mercedes lösning och där guidas man rätt av centerskärmen men det var ändå pillrigt att ställa bilen rätt. Induktionsladdning fungerar i praktiken endast på uppmålade parkeringsrutor - ej fri parkering längs med trottoarkant eller liknande.

Re: Volvo ger Tesla en känga - jojo...

Postat: 14 mar 2016 11:03
av Jerker
_TonyV skrev:
Nu är jag inte påläst om induktion, så lämnar det fintekniska åt andra.
Men spoilerar snö / is induktiva laddningen? Varför skulle inte plattan kunna vara i höjd med gatan eller nån cm under för att skyddas mot åverkan?
Tibor Blomhäll skrev:
Induktionsladdning funkar bättre ju mindre avstånd mellan spolarna (på marken och i bilen). Fast isf att höja upp spolen på marken skulle man kunna sänka ner bilens spole när den ska ladda. Men allra största problemet med induktionsladdning är att du måste precisionsparkera bilen, vi snackar om centimetermarginal. 5 cm fel och du kan inte ladda. Jag har testat Mercedes lösning och där guidas man rätt av centerskärmen men det var ändå pillrigt att ställa bilen rätt. Induktionsladdning fungerar i praktiken endast på uppmålade parkeringsrutor - ej fri parkering längs med trottoarkant eller liknande.
Det var ungefär så jag tänkte. Att bygga platser för induktionsladdning i stor skala är säkert en mycket dyr historia och kräver mycket underhåll.

Re: Volvo ger Tesla en känga - jojo...

Postat: 14 mar 2016 11:13
av danni
Inte för att jag tror på storskalig induktionsladdning med den teknik som finns idag av en mängd olika anledningar, men just delen med precision måste väl vara busenkelt att lösa. Våra bilar har ju redan autoparkering som funkar grymt bra :) Bilen borde ju kunna autoparkera helt rätt. Eller till och med finlira positionen efter att man lämnat den. Däremot får man ju se till att avdela parkeringsplatserna så det blir uppstyrt hur folk står längs gatan, så ingen parkerar en bit in på en induktionsplats, men det är ju görbart.

Re: Volvo ger Tesla en känga - jojo...

Postat: 14 mar 2016 11:22
av Svenssons
_TonyV skrev:
https://www.pluglesspower.com/
Det är politik som gör att den inte kan säljas i Sverige än. Skulle de tex ha fler marknader att sälja på än USA så fixxar de det, eller så kommer andra spelare som gör det.

Från projekt, https://www.viktoria.se/projects/wich
"Vad gäller Plugless-utrustningen så är den inte godkänd för användning i Europa och vi har fått specifik dispens från Transportstyrelsen för just de 20 bilarna vi kör i projektet.
Efter projektets slut kommer utrustningarna att monteras ur och skickas tillbaka till USA."
Det är inte politikerna som stoppar induktionsladdning utan tekniken. Visst kan vi skippa regler vad gäller strålning och säkerhet men jag tycker ändå att samtliga elprodukter som säljs i landet skall vara testade och godkända från de regler som finns. Induktionsladdare är ineffektiva eftersom de som du säger eldar för kråkorna. Problem är ju att energin som inte fångas upp av bilen går till värme och elektromagnetisk strålning. Det är inte heller några små mängder energi som slösas bort.

Re: Volvo ger Tesla en känga - jojo...

Postat: 14 mar 2016 12:24
av _TonyV
Ok verkar som jag inte får gehör för mina tankar här. ;-) Framtiden får utvisa hur bilarna långsamladdas då.

Idag, om jag åker och handlar på Willys Sickla, så måste jag idag, om jag får plats vid någon av de 2 stolparna gå 440 meter (uppmätt på jogg.se)
handla, kånka tillbaka kassarna till bilen, som då under dessa 40 minuter, har laddat 1,8 kwh, med det kommer jag 1 mil.
Som tur är så laddar jag tillsvidare på jobbet, på de 4 platserna, om jag är i tid och får plats det som behövs för vardagliga användningen.

Re: Volvo ger Tesla en känga - jojo...

Postat: 14 mar 2016 12:48
av Svenssons
_TonyV skrev:
Ok verkar som jag inte får gehör för mina tankar här. ;-) Framtiden får utvisa hur bilarna långsamladdas då.

Idag, om jag åker och handlar på Willys Sickla, så måste jag idag, om jag får plats vid någon av de 2 stolparna gå 440 meter (uppmätt på jogg.se)
handla, kånka tillbaka kassarna till bilen, som då under dessa 40 minuter, har laddat 1,8 kwh, med det kommer jag 1 mil.
Som tur är så laddar jag tillsvidare på jobbet, på de 4 platserna, om jag är i tid och får plats det som behövs för vardagliga användningen.
Enligt Uplladdning.nu finns där fyra stolpar och med en Tesla med dubbelladdare borde du kunna få 14,5 kWh på 40 minuter. De ligger dock inte optimalt till. Du skulle kunna informera Willys och shoppingcentret att om det inte kommer fler laddstolpar närmare Willys så kommer du handla mat på Coop Konsum istället där laddstolparna är bara 140 meter från butiken (dock skulle du där endast få 2,4kWh på 40 minuter).