Volvos uppmaning

Svensk media rapporterade häromdagen om ”Volvos uppmaning”, vissa som Ny Teknik till och med pratade om att ”Volvo Cars ger en känga åt Tesla” (trots att själva pressmeddelandet från Volvo nämner inte Tesla öht).

Volvos pressmeddelande handlar om att Volvo Cars ställer sig bakom Charging Interface Initiative, CII-konsortiet bestående av bla Audi, BMW och VW som lobbade in CCS (Combined Charging System) som föreskrivna laddsystemet inom EU. Därmed verkar det som att Volvos ryktade elbil år 2019 kommer ha CCS laddkontakt.

– Vi är mycket stolta över att kunna bidra till och ta del av standardiseringen av laddsystem för elbilar. Avsaknaden av just en sådan standard är det som i första hand sätter stopp för att det ska bli fler elbilar på marknaden, säger Peter Mertens, Senior Vice President för Research & Development på Volvo Cars.

Och vi som trodde att det som i första hand sätter stopp för att det ska bli fler elbilar på marknaden är att tillverkare som tex Volvo inte tillverkar dem?

”Kängan” tidningen Ny Teknik skriver om skulle bestå i att Tesla Motors inte valde CCS som standard till deras Supercharger snabbladdstationer. Vilket har en väldig enkel anledning: när Tesla Motors designade Superchargern fanns inte CCS än. Så frågan är nog snarare tvärtom, varför inte CCS följer Teslas lösning?

Båda lösningarna utgår ifrån gamla befintliga Typ 2 kontakten, som framför allt är anpassad trefas växelströmsladdning, och gör den lämplig även snabb likströmsladdning. Medan Teslas lösning använder Typ 2 kontaktens befintliga pinnar har CII-konsortiet lagt till två extra pinnar bredvid kontaktens befintliga. Vilket gör kontakten klumpigare.

CCS standarden är inte en standard framtagen av EU utan av CII-konsortiet som har lobbat in den hos EU-parlamentet. I andra världsdelar har de inte haft samma framgång, där är CCS bara ännu en standard bland andra, med små andelar passande laddare. Det är konsortiet, inte EU som driver arbetet kring CCS standarden.

För närvarande tillåter CCS kontakten en teoretisk maxeffekt på 150 kW – de flesta befintliga laddare laddar dock med endast 50 kW. Framtida implementationer av kontakten sägs kunna medge effekter på upp till 350 kW.

I och med att både Teslas och CII-s lösning bygger på Typ 2 kontakten är det ingen skillnad så länge bilarna laddas med växelström. Det är därför Tesla Model S är kompatibel med vanliga Typ 2 laddstolpar på stan. Det är endast CII-konsortiets udda lösning med två extra laddpinnar som inte kan stickas in i Tesla Model S – för att bilen designades innan de ens fanns.

Tesla Supercharger laddkontaktdon och BMW i3 CCS ladduttag

Tesla Supercharger laddkontaktdon och BMW i3 CCS ladduttag

Jämför man kontakterna märker man att Teslas Supercharger kontaktdon kan utan problem stickas in i bilar med CCS kontakt. Skillnaderna mot vanliga Typ 2 kontakten är endast några millimeter längre kontaktpinnar.

Teslas Supercharger kontaktdon är mekaniskt kompatibel med CCS bilars laddkontakter. Man kan faktiskt sticka in sladden. Att laddningen inte påbörjas beror på två saker:

Bilarna förväntar sig få likströmmen på de två extra kontakterna under, inte Typ 2 kontaktens befintliga pinnar. Detta är ett lätt problem att fixa, bilar kan byggas som klarar av att få likström på valfri kontaktpinne. Problemet ligger inte där.

Största problemet är politiskt. Audi, BMW, Volkswagen och de andra biltillverkarna i CII-konsortiet vill inte kunna ladda hos Teslas Superchargers. Tesla har erbjudit andra biltillverkare att samarbeta med de har (hittills) avböjt. Om viljan fanns skulle de utan problem kunna utforma sina bilar att kunna ladda på både CCS och Supercharger laddare.

Att Teslas Supercharger lösning skulle exkludera andra bilmodeller är alltså inte riktigt sant. Bilars laddkontakt kan utformas till att passa och kunna ladda både från CCS och Supercharger laddare.

Men tvärtom då? Det större CCS kontaktdonet med sina extra två pinnar går inte att sticka in i Tesla Model S bilarnas kontakt. Teslaägare kan alltså inte ladda vid CCS snabbladdare. Detta är ett problem som i och för sig berör Teslaägarna men knappast CII-konsortiet.

Så frågan är inte varför Tesla inte utformat sina bilar att passa standarder som kom senare, utan varför CII-konsortiet inte inkluderat Supercharger i sin standard?

Att de inte inkluderat CHAdeMO är lätt att förstå: kontakterna är ju helt annorlunda och passar inte. Men att inte Teslas Supercharger inkluderats har endast politiska, ej tekniska orsaker.

Om Supercharger-standarden skulle inkluderas som en substandard i CCS skulle det kunna byggas bilar som kunde laddas både vid CCS och Supercharger snabbladdare. CII-konsortiet behöver inte ens vara oroliga för patentintrång för Tesla Motors har ju släppt alla sina patent fria.

Vi är däremot osäkra på motsatta förhållandet? Får alla biltillverkare använda CCS kontakten – eller bara de som är med i CII-konsortiet?

För rent tekniskt skulle framtida Tesla modeller kunna utrustas med CCS kontakter som utformas så bilarna kan laddas både på Supercharger och CCS laddare. Och Volvo skulle kunna göra likadant. Och Audi, BMW, VW och andra biltillverkare i CII-konsortiet.

Men det är inte tekniska frågor som gör Tesla Supercharger och CCS standarderna inkompatibla just nu utan politiska. Och de är tyvärr mycket svårare att lösa.

Tagged , , , , , . Bookmark the permalink.
  • Claes

    Bra skrivet! Många konstiga uttalanden från Volvo…för var det inte rätt nyligen som Volvo Cars VD sa att elbilar inte kommer att vara framtiden? För mindre än ett år sedan har jag för mig…

  • Johan Gustavsson

    Ibland är man trångsynt

  • Mats Bergström

    Betamax och VHS ännu en gång!

  • Jan Westermark

    Mekaniskt ser det ut som en adapter skulle göra jobbet.
    Sedan finns det troligen ett protokoll mellan bil och laddare som skall vara kompatibelt. I sista änden är det ju ettor och nollor så det skulle väl också kunna lösas enkelt?

  • Torkel

    Varför måste vi ha en internationell standard? Regional duger nog så väl; trots allt är det försvinnande få bilister som tar med sig bilen från sin världsdel. Övriga delar får anpassas efter marknad precis som redan är fallet med höger/vänsterstyrning m.m.

    Volvo är skenheligheten bolagiserad.

  • Filip

    Laddstationer kostar så lite pengar i sammanhanget är det inte är här det stora problemet ligger, även om det är lättare med er standard. Det här var skitbra sagt:
    Och vi som trodde att det som i första hand sätter stopp för att det ska bli fler elbilar på marknaden är att tillverkare som tex Volvo inte tillverkar dem?

    Först behövs kompetenta bilar till bra pris, sen behövs en snabb laddning (cirka 150kW) och att bygga dessa laddare kostar som sagt inte så mycket. Varje tillverkare skulle kunna ha sina egna laddare egentligen, även om det skulle vara lite ohållbart i längden. I dagsläget tycker jag att det kan få finnas lite olika tekniker som konkurrerar, det förbättrar utvecklingen!

  • besser_wisser

    Artikkelen mangler forsåvidt et interessant poeng; hva er dagens Tesla-kontakts maxeffekt og evt fremtidig maxeffekt?

  • Michael Schenkenberg

    Bra artikel!

  • Joakim

    404 på andra länken, den till ny teknik

  • Mocke

    Är det helt omöjligt för tesla att göra en kontakt/adapter som passar denna ccs? Det som krånglar till det är obekvämligheten. och likaväl viceversa.
    Rent tekniskt kan jag av texten inte utläsa vilken laddare som är mest framtidssäker, men jag hoppas en standard kommer fram som de flesta kan använda. (fast vi måste komma ihåg att t.o.m. elsladdarna för vanliga kontakter är olika i eu – alla som reser vet om det).
    Att varje tillverkare skulle sätta upp sin egna laddstationer är ohållbart, alt om biltillverka gick samma och gjorde så att alla inom en region kunde använda de olika standarderna (det är ström och spänning)
    En adapter som överbryggar kunde vara ett sätt tills allt är på plats. (för hur länge kommer folk ha dagens elbilar innan de skotas? 10-12 år? Bilar som stödjer flera olika laddställen kommer bli mer attraktiva.

  • rogerik

    Man får aldrig glömma att många stora biltillverkare i Europa helt eller delvis är ägda av diverse politiska församlingar, vilket gör politikerna ovilliga att göra något som kan äventyra deras starka ställning på marknaden. Inte ens VW-skandalen lyckades rucka på detta förhållande.