Volvos uppmaning

Svensk media rapporterade häromdagen om ”Volvos uppmaning”, vissa som Ny Teknik till och med pratade om att ”Volvo Cars ger en känga åt Tesla” (trots att själva pressmeddelandet från Volvo nämner inte Tesla öht).

Volvos pressmeddelande handlar om att Volvo Cars ställer sig bakom Charging Interface Initiative, CII-konsortiet bestående av bla Audi, BMW och VW som lobbade in CCS (Combined Charging System) som föreskrivna laddsystemet inom EU. Därmed verkar det som att Volvos ryktade elbil år 2019 kommer ha CCS laddkontakt.

– Vi är mycket stolta över att kunna bidra till och ta del av standardiseringen av laddsystem för elbilar. Avsaknaden av just en sådan standard är det som i första hand sätter stopp för att det ska bli fler elbilar på marknaden, säger Peter Mertens, Senior Vice President för Research & Development på Volvo Cars.

Och vi som trodde att det som i första hand sätter stopp för att det ska bli fler elbilar på marknaden är att tillverkare som tex Volvo inte tillverkar dem?

”Kängan” tidningen Ny Teknik skriver om skulle bestå i att Tesla Motors inte valde CCS som standard till deras Supercharger snabbladdstationer. Vilket har en väldig enkel anledning: när Tesla Motors designade Superchargern fanns inte CCS än. Så frågan är nog snarare tvärtom, varför inte CCS följer Teslas lösning?

Båda lösningarna utgår ifrån gamla befintliga Typ 2 kontakten, som framför allt är anpassad trefas växelströmsladdning, och gör den lämplig även snabb likströmsladdning. Medan Teslas lösning använder Typ 2 kontaktens befintliga pinnar har CII-konsortiet lagt till två extra pinnar bredvid kontaktens befintliga. Vilket gör kontakten klumpigare.

CCS standarden är inte en standard framtagen av EU utan av CII-konsortiet som har lobbat in den hos EU-parlamentet. I andra världsdelar har de inte haft samma framgång, där är CCS bara ännu en standard bland andra, med små andelar passande laddare. Det är konsortiet, inte EU som driver arbetet kring CCS standarden.

För närvarande tillåter CCS kontakten en teoretisk maxeffekt på 150 kW – de flesta befintliga laddare laddar dock med endast 50 kW. Framtida implementationer av kontakten sägs kunna medge effekter på upp till 350 kW.

I och med att både Teslas och CII-s lösning bygger på Typ 2 kontakten är det ingen skillnad så länge bilarna laddas med växelström. Det är därför Tesla Model S är kompatibel med vanliga Typ 2 laddstolpar på stan. Det är endast CII-konsortiets udda lösning med två extra laddpinnar som inte kan stickas in i Tesla Model S – för att bilen designades innan de ens fanns.

Tesla Supercharger laddkontaktdon och BMW i3 CCS ladduttag

Tesla Supercharger laddkontaktdon och BMW i3 CCS ladduttag

Jämför man kontakterna märker man att Teslas Supercharger kontaktdon kan utan problem stickas in i bilar med CCS kontakt. Skillnaderna mot vanliga Typ 2 kontakten är endast några millimeter längre kontaktpinnar.

Teslas Supercharger kontaktdon är mekaniskt kompatibel med CCS bilars laddkontakter. Man kan faktiskt sticka in sladden. Att laddningen inte påbörjas beror på två saker:

Bilarna förväntar sig få likströmmen på de två extra kontakterna under, inte Typ 2 kontaktens befintliga pinnar. Detta är ett lätt problem att fixa, bilar kan byggas som klarar av att få likström på valfri kontaktpinne. Problemet ligger inte där.

Största problemet är politiskt. Audi, BMW, Volkswagen och de andra biltillverkarna i CII-konsortiet vill inte kunna ladda hos Teslas Superchargers. Tesla har erbjudit andra biltillverkare att samarbeta med de har (hittills) avböjt. Om viljan fanns skulle de utan problem kunna utforma sina bilar att kunna ladda på både CCS och Supercharger laddare.

Att Teslas Supercharger lösning skulle exkludera andra bilmodeller är alltså inte riktigt sant. Bilars laddkontakt kan utformas till att passa och kunna ladda både från CCS och Supercharger laddare.

Men tvärtom då? Det större CCS kontaktdonet med sina extra två pinnar går inte att sticka in i Tesla Model S bilarnas kontakt. Teslaägare kan alltså inte ladda vid CCS snabbladdare. Detta är ett problem som i och för sig berör Teslaägarna men knappast CII-konsortiet.

Så frågan är inte varför Tesla inte utformat sina bilar att passa standarder som kom senare, utan varför CII-konsortiet inte inkluderat Supercharger i sin standard?

Att de inte inkluderat CHAdeMO är lätt att förstå: kontakterna är ju helt annorlunda och passar inte. Men att inte Teslas Supercharger inkluderats har endast politiska, ej tekniska orsaker.

Om Supercharger-standarden skulle inkluderas som en substandard i CCS skulle det kunna byggas bilar som kunde laddas både vid CCS och Supercharger snabbladdare. CII-konsortiet behöver inte ens vara oroliga för patentintrång för Tesla Motors har ju släppt alla sina patent fria.

Vi är däremot osäkra på motsatta förhållandet? Får alla biltillverkare använda CCS kontakten – eller bara de som är med i CII-konsortiet?

För rent tekniskt skulle framtida Tesla modeller kunna utrustas med CCS kontakter som utformas så bilarna kan laddas både på Supercharger och CCS laddare. Och Volvo skulle kunna göra likadant. Och Audi, BMW, VW och andra biltillverkare i CII-konsortiet.

Men det är inte tekniska frågor som gör Tesla Supercharger och CCS standarderna inkompatibla just nu utan politiska. Och de är tyvärr mycket svårare att lösa.

Tagged , , , , , . Bookmark the permalink.