Tesla är inte hållbart längre

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mattsjo
Teslaägare

Re: Tesla är inte hållbart längre

Inlägg av mattsjo »

Vi kommer inte se vad denna förändring medför förrens om typ 5 år när de projekt som startar nu kommer i produktion.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Men vad har Tesla levererat på senare åren?
Två facelift av bilarna om än lite större sådana.
En cybertruck som bara säljer ett fåtal exemplar i usa.
Man har visat en taxi som de sedan varit helt tyst om.
Glömde väl facelift på ś och x men dessa bilar är idag nästan utan betydelse för dagens Tesla.

Var är rodester och semi som visades upp för jag vet inte när men många år sedan.

Jämför sedan detta med andra tillverkare som tex vw, Kia, BMW, Volvo, Scania, jag får känslan av att utvecklingen går snabbare där.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

chaffis75 skrev: 03 jan 2026 06:16
Men vad har Tesla levererat på senare åren?
Exakt min poäng, mycket snack o liten verkstad.
SpaceX däremot …wow!!!
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
Jerka

Inlägg av Jerka »

krabbanidag skrev: 01 jan 2026 19:20
Neostar skrev: 30 dec 2025 08:44
Tesla är på ett sluttande plan, där politik blir viktigare än miljönytta.

Som tur är finns det utmärkta alternativ till Tesla, här gäller det att tala med fötterna.
Du menar alternativ som Renå, Škoda eller KinaVålvå?

Politik genomsyrar ungefär allting. Finns det ett mer politiskt laddat ord än ESG och ”hållbarhet”?
Om något så blir ju Tesla mindre politiserat när man plockar bort det modeordet.

Sluttande plan vet jag inte. AI:n, energidivisionen och bilarna är fenomenala. (Äger inga aktier sen dec 2021 så nej jag pumpar inte kursen).
Väldigt sorgligt om det är så att hållbarhet reducerats till ”modeord”.

Jag är medveten om att folk gillar elbilar av olika skäl - tekniken, prestandan, miljön eller något annat. För mig är hållbarheten det viktigaste. Elbilar räcker inte för att skapa ett hållbart samhälle, men de är en del av det - vi kan inte ha ett hållbart samhälle utan elbilar. Det är därför Tesla har varit så coolt som företag, för att de har visat vägen mot hållbarhet.

”Hållbart överflöd” är en fantastisk vision - vi ska klara omställningen till ett hållbart samhälle genom teknikutveckling utan att behöva göra avkall på bekvämlighet och modernitet. Realistiskt eller inte så är det ett alternativ till klassiskt miljötänk som säger att vi måste minska vårt klimatavtryck genom uppoffringar.

Att ta bort ordet ”hållbar” ur mottot är inte bara en urvattning - det är en total omvändning. Överflöd utan hållbarhet är värre än meningslöst, det är en mardröm. Istället för ett företag som står för en ljusgrön vision har vi nu ett företag som stoppar huvudet i sanden och kör på full gas mot undergången. Mer konsumtion, mer miljöförstöring, skit i naturen, det är bara woke-människor som bryr sig ändå.

Drar jag för stora växlar på ett utbytt ord? Jag tror faktiskt inte det. Jag tror att om Elon Musk bryr sig om att ändra en slogan, då betyder det någonting, annars hade han inte gjort det. Hur det yttrar sig får vi se, men det bådar inte gott.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Jerka skrev: 03 jan 2026 09:51
Att ta bort ordet ”hållbar” ur mottot är inte bara en urvattning - det är en total omvändning. Överflöd utan hållbarhet är värre än meningslöst, det är en mardröm.
Håller med 100%. Nu tror ju jag iofs, synisk som jag är, att Elon aldrig varit miljövän. Men det han gjort för omställningen går inte att förringa oavsett om Teslas mission statement ändras.
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/thomas36594

Inlägg av Skyltspurtaren »

Ska bli intressant att se när/hur dom justerar hemsidan, tesla.com har idag fortfarande det gamla ”Accelerating the World’s Transition to Sustainable Energy”.
IMG_3885.jpeg
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Skyltspurtaren skrev: 03 jan 2026 12:28
Ska bli intressant att se när/hur dom justerar hemsidan, tesla.com har idag fortfarande det gamla ”Accelerating the World’s Transition to Sustainable Energy”.
Borde väl bli amazing energy då?
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev: 03 jan 2026 13:00
Skyltspurtaren skrev: 03 jan 2026 12:28
Borde väl bli amazing energy då?
Skulle gissa på typ ngt sån här istället:

Accelerating a World Full of Amazing Abundance for All!

…eller ngn liknande floskelsallad. :roll:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar