Vad behöver framtidens elbilar klara?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vad behöver framtidens elbilar klara?

Inlägg av mikebike »

tesla newbie skrev: 12 jan 2026 14:00
mikebike skrev: 12 jan 2026 13:54
tesla newbie skrev: 12 jan 2026 13:47
holden skrev: 12 jan 2026 10:33
AAKEE skrev: 12 jan 2026 01:39

Då har du missat poängen.

En tesla model 3 LR's Pack väger 480kg idag, och ger 84kWh. Bilen väger 1900-1930kg. Dvs lättare än flera fossilare i klassen.
Det är med 276Wh/kg.

Solid State- batterierna siktar initialt på runt 400Wh/kg enligt flera av utvecklarna. 400/276*84= 122kWh. Med en bil som fortfarande väger 1900-1920, dvs lättare än flera fossilare.

Med några steg till i energitäthet så kommer det rymmas betydligt mer till samma vikt och i samma batteripack som idag rymmer 84kWh.

Model S kommer kunna ha 145kWh enligt samma princip, med samma batterivikt som idag.
Där är vi dock inte idag, Tesla är mig veterligen undantaget, trenden är stora batteripack som därmed är för tunga för att ge bra effektivitet och körglädje. Kan man få ner vikten ytterligare ett par hundra kilo med solid state kommer en M3 gå som en raket och vara sjukt energieffektiv, jag hade lätt valt det framför högre WLTP.
Håller med. Även nya BMW iX3 som ska ha strukturellt batteripack och andra förbättringar väger nästan 300 kg mer än en Model Y LR. Varför inte jobba på effektiviteten mer och minska batteristorleken?
Det är svårt att öka räckvidden med 40% genom ökad effektivitet.
Det stämmer och behöver man köra 70 mil i sträck utan att stanna så behövs ett stort batteri. Jag tar hellre ett laddstopp på vägen och de alerta köregenskaper som man får i en lättare bil.
Alerta köregenskaper när man ligger och kör på E4? :lol:

Ibland undrar man om alla har rallykörning som hobby? :)

70 mil?
Min klarar ungefär 30 mil på vintern och senast var jag tvungen att stanna och ladda två gånger på en 50-milaresa. Vi valde att äta under det ena laddstoppet, annars hade det blivit tre stopp.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
elbilly

Inlägg av elbilly »

mikebike skrev: 12 jan 2026 14:14

Där är vi dock inte idag, Tesla är mig veterligen undantaget, trenden är stora batteripack som därmed är för tunga för att ge bra effektivitet och körglädje. Kan man få ner vikten ytterligare ett par hundra kilo med solid state kommer en M3 gå som en raket och vara sjukt energieffektiv, jag hade lätt valt det framför högre WLTP.
Håller med. Även nya BMW iX3 som ska ha strukturellt batteripack och andra förbättringar väger nästan 300 kg mer än en Model Y LR. Varför inte jobba på effektiviteten mer och minska batteristorleken?
Det stämmer och behöver man köra 70 mil i sträck utan att stanna så behövs ett stort batteri. Jag tar hellre ett laddstopp på vägen och de alerta köregenskaper som man får i en lättare bil.

70 mil?
Min klarar ungefär 30 mil på vintern och senast var jag tvungen att stanna och ladda två gånger på en 50-milaresa. Vi valde att äta under det ena laddstoppet, annars hade det blivit tre stopp.
Böt från lite bättre köregenskaper till Tesla då jag ändå inte pressar bilar på kruviga vägar.
Men märker att även på E4 så vill man gärna ha bra köregenskaper, speciellt på vintern med moddiga och hala vägar.
Att ha känslan av stor kontroll på bilen jämfört med att inte rikigt känna öht var den är på väg någonstans gör stor skillnad på hur avslappnad körupplevelse man får.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

mikebike skrev: 12 jan 2026 14:14

70 mil?
Allt handlar ju om vad man prioriterar. Jag föredrar att bilen känns alert och reagerar hyfsat snabbt på styrinput i rondellerna och på kurvig väg. Kör väldigt sällan långa sträckor på motorväg. Men om man ofta kör långa sträckor på relativt raka motorvägar så kan jag förstå att man prioriterar annorlunda.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

Framförallt skulle man ha en koppling mellan släpvagn/ husvagn och bilen, där man har extra batteri i släpen som gör att man kan åka långt även med släp
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Skriv svar