TiborBlomhall skrev: ↑24 feb 2026 10:18
Alla sofftyckare ifrågasätter varför någon fryser till någon sekund när han ser döden rusa mot honom i full fart. Jag hoppas de aldrig själv hamnar i samma situation med en bil rätt mot sig och pga vägräcken ingenstans att ta vägen. Jag vet själv i liknande situation att man hoppas i början att mötande bilen antingen hinner köra om eller bromsa och väja tillbaka bakom långtradaren. Det är först efter ett tag man inser att nej, det där kommer nog inte gå bra.
Jag blir fascinerad över hur allt måste vara antingen eller i dagens värld. Det går inte att gå med på att FSDS:
I) inte är perfekt
II) kan ändå rädda liv i vissa situationer
Du skriver "Teslas mjukvara räddar liv". Är det allmänt menat, eller är det en klickrubrik?
"Medan media koncentrerar på minsta lilla misstag självkörande bilar gör räddar de livet på allt fler människor. Teslas FSD (Supervised) kräver en förare bakom ratten som övervakar körningen – men är tydligen även kapabel att rädda livet på den ifall det behövs."
Båda dessa berättelser skulle slutat i katastrof om de skulle ha inträffat i Sverige. I vårt land får nämligen inte bilar ta över och hjälpa människor i sådana situationer. Även om de egentligen är kapabla till det."
Jag håller delvis med om ditt första påstående här ovan, men det är väl rimligt att FÖRARLÖSA bilar ska hållas till en högre säkerhetsnivå än människor och inte orsaka trafikkaos?
Kritikerna mot "L2+++" får ju rätt i sak om man tittat på CT-anekdoten. Han är passiv och utzonad ur körningen. Kanske är det därför han inte panikbromsar och gör en egen undanmanöver? Människor har i allmänhet dels en övertro till denna typ av system och reaktionstiden går upp. Eventuellt blir vi sämre förare över tid med. "Automation complacency. " Vet vi att man inte agerat snabbare och säkrare UTAN farthållare och filhållning?
Jag är glad att det gick bra för båda förarna och att systemet fungerade denna gång, om det nu var systemet som gjorde det. Föraren verkar vara osäker på det.
Ditt sista påstående är väldigt vinklat och dessutom snart överspelat. DCAS kommer 2027, likaså ADS-regelverket. Det behövs ingen lobbying för det.
Att uppmana till att köra bil under en hjärtinfarkt är vansinne.