FSD Europa

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare

Re: FSD Europa

Inlägg av Holve »

Larrybird skrev: 11 apr 2026 11:13
Men spacecoin sa ju … :lol:

Jag skulle inte räkna med att svenska myndigheter håller sig ickepolitiska i den här frågan
Många på Tesla forumet är nog väldigt upprörda nu..
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

JonasH skrev: 11 apr 2026 10:23
Då är bara frågan vilka länder som hakar på.
Om svenska myndigheter vågar…
Här är en prognos: https://notanfsdtracker.com/tesla-fsd-e ... ou-expect/

projected.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Utan att behöva googla hela dagen: Vad betyder detta för oss med HW3? I mitt fall har jag en simpel MY LR 2022 med ”vanlig” autopilot. Kommer jag kunna köpa nån uppgradering (vilken?) som faktiskt fungerar?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
SIR N
Teslaägare
Referralkod: ts.la/sren49192

Inlägg av SIR N »

Ja nu undrar man. HW3 med EAP. Ska man slå till nu på 38.800 kr för FSD. Och riskera att man betalar för ingenting för att det inte blir nåt för HW3. Eller ska man vänta och riskera att det bara blir en dyr abonnemangstjänst utan rabatt för de som redan har betalt halva summan med EAP-köpet. Snacka om FOMO man har nu. :lol:
Model 3 SR+ 2019 | Model 3 LR 2023
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Elon har lovat att även de som köpt FSD till HW3 ska få FSD (Unsupervised), men inte förrän de har är klara med det på HW4. Så det kommer antagligen, men frågan är när. Om den behöver en hårdvaruuppgradering så tvivlar jag på att det blir i år, för nya möjligheter öppnar sig nästa år i.o.m. AI5 om de implementerat möjligheten att slå av delar av chippet.

Om HW3 FSD också blivit godkänt i Nederländerna vet jag inte.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare

Inlägg av bjelkeman »

Från Holländska RDW. Netherlands Vehicle Authority
This driver controlled assistance system has been extensively examined and tested for more than one and a half years on our test track and on public roads. Safety is RDW’s top priority. Using this driver assistance system correctly makes a positive contribution to road safety.

https://www.rdw.nl/en/news/2026/rdw-exp ... etherlands
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening, solpaneler och batteri. Tidigare en S75D. Jobbar med musik på Metal Sweden Productions.
Användarvisningsbild
SagittariusA
Teslaägare

Inlägg av SagittariusA »

"Elon har lovat..." hehe ;) Jag håller iaf tummarna för alla med hw3.

Jag väntar iaf på level 3 när man kan poppa popcorn och dra igång YouTube på huvudskärmen. Det är där allt för mig ändras. Så länge man ska sitta och övervaka kan man nästa lika gärna varva autosteer med att köra själv om man är en duglig förare.

Men kul att det rör på sig, jag var övertygad att korruption skulle dra ut på det många år till.
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Man ska inte hålla andan medan man väntar på Elons löften, men hans löften är värda mer än många andras.

Men jag har följt ett antal Youtube-konton en längre tid som gått igenom hela serien av V11, V12, V13 och V14, och när V13 kom så började de använda FSD mer generellt och började få tillvänjningseffekter (och abstinens när den saknades). Med V13 så fungerade det i praktiken inte som en generell lösning vid väderförhållanden, samt att den kunde göra rätt allvarliga fel enstaka gånger, men med V14 har det ändrat sig, och det är bara när det är snö och is som den inte alltid klarar av normal körning. Då undantar jag parkeringsscenarion, där blir den opålitlig i komplicerade fall, även om den inte blir farlig och ofta lyckas bra.

När det gäller V14 så började de jag följer generellt föredra FSD över att köra själv, för den kör bättre än de själva och ger en markant mental avlastning, vilket resulterar att man kan köra markant längre sträckor per session eller dag utan att kompromissa med säkerheten, snarare blir det en förbättrad säkerhet.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

Det är ADAS lvl 2 vi pratar om antar jag? Förstår inte uppståndelsen.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

d3marcus skrev: 11 apr 2026 20:54
This

Ge oss L3 motorväg-edition.
ID.7 Tourer
YP svart/svart, ibland
Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Inlägg av Autonom »

Mercedes har slutat sälja sin motorvägs-L3 ...

För verkliga kunder så är det som spelar roll hur bra det fungerar, inte vilken checkbox specen uppfyller.
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare

Inlägg av FinaFisken »

d3marcus skrev: 11 apr 2026 20:54
RDW I Nederländerna förstår:
Tesla’s driver controlled assistance system supports the driver more than other systems because, when enabled, it takes over multiple driving tasks [...] the system is safer than other driver assistance systems
Krasche

Inlägg av Krasche »

Är ingen expert på detta, men det är väl bara avsaknaden av lidar som backup som stoppar Teslas FSD från att klassas som level 3? Nu är backupsystemet = föraren.
Rent funktionsmässigt I trafiken verkar Teslas självkörningsförmåga vara överlägset, av det jag sett på youtube i alla fall.
Antar att Tesla kommer behöva lägga till lidar för att klassas som level 3 till slut. Om det inte finns något annat alternativ?
Model Y RWD 2026
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Krasche skrev: 11 apr 2026 21:55
Är ingen expert på detta, men det är väl bara avsaknaden av lidar som backup som stoppar Teslas FSD från att klassas som level 3? Nu är backupsystemet = föraren.
Rent funktionsmässigt I trafiken verkar Teslas självkörningsförmåga vara överlägset, av det jag sett på youtube i alla fall.
Antar att Tesla kommer behöva lägga till lidar för att klassas som level 3 till slut. Om det inte finns något annat alternativ?
Radar.... :lol:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Krasche

Inlägg av Krasche »

Radar verkar inte ha tillräcklig upplösning för att vara helt tillförlitlig mot fotgängare. Många verkar förespråka en kombination av lidar och radar, då radar är bättre på längre avstånd och dåligt väder.

Hittade dock en väldigt intressant artikel där en expert hävdar att endast kameror är tillräckligt. Vi Teslaägare får hoppas han har rätt. 😄
Lång men läsvärd:
Model Y RWD 2026