Jag ser att det jämförs vilt mellan helt skilda/olika däcktyper i tråden. Det kan man använda som referens för att se skillnaden, som är ganska stor, men jag hade inte använt detta som är köpargument vid val av däck. Den jämförelsen blir skev, men givetvis upp till var och en att avgöra.
Det lättaste för alla är att jämförelsen görs mot ett däck som är av samma "typ".
Dvs ePrimacy bör jämföras mot "vanliga" Primacy, inte ett "sportdäck" likt Pilot Sport-serien eller ett allvädersdäck likt Crossclimate.
Jag hade absolut INTE ökat luftrycket (jämfört dom bilder trådstartaren bifogat) som svar på svar i tråden .
Har bara egen erfarenhet på en Nissan Leaf med eConti, byter alltid däck vid typ 2-3 mm kvar. Dessa var då "slut" vid ung. 2500 mil. Michelin Energy Saver gick ung. 4000 mil. Återgick till Michelin efter eConti försöket!
Japp.
Det är väldigt enkelt att visa med faktiska tester:
Här testar man ”abrasion” på däcken, hur mycket av däcket som försvinner per körd km per ton. Skrolla ned till Abrasion/gröna rangordningen.
Eprimacy på plats 1, redan på plats 10 av 50 är slitaget dubblerat. www.tyrereviews.com/Tyre-Tests/2023-ADA ... e-Test.htm
Test av slitage. Det är inte jämförbart med någons faktiska hållbarhet här, då det beror på så många faktorer men den relativa hållbarheten inom testet säger rätt mycket
IMG_1844.jpeg
Jag satsar nog på Double Coin vid nästa byte.
Ja, det är ingen fara.
Bara dubbla bromssträckan mot de bästa i samma test (där är inte ens prestandadäcken med).
IMG_1845.jpeg
IMG_1846.jpeg
Man har dessutom bara 84.2km/h i fart kvar på punkten där bästa däcket redan hade stannat.
84.2km/h är knappt nåt om man kör in i sidan på en gubbe i hatts bil. Han överlever nog inte, och inte frun eller du heller men what the heck
IMG_1847.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Har bara egen erfarenhet på en Nissan Leaf med eConti, byter alltid däck vid typ 2-3 mm kvar. Dessa var då "slut" vid ung. 2500 mil. Michelin Energy Saver gick ung. 4000 mil. Återgick till Michelin efter eConti försöket!
Japp.
Det är väldigt enkelt att visa med faktiska tester:
Här testar man ”abrasion” på däcken, hur mycket av däcket som försvinner per körd km per ton. Skrolla ned till Abrasion/gröna rangordningen.
Eprimacy på plats 1, redan på plats 10 av 50 är slitaget dubblerat. www.tyrereviews.com/Tyre-Tests/2023-ADA ... e-Test.htm
Test av slitage. Det är inte jämförbart med någons faktiska hållbarhet här, då det beror på så många faktorer men den relativa hållbarheten i nom testet säger rätt mycket
IMG_1844.jpeg
Jag satsar nog på Double Coin vid nästa byte.
Däck av stål har använts tidigare, kanske skulle hålla länge? (frågan är hur bra greppet skulle vara...)
För att vara lite seriös, fysikens lagar begränsar detta, det blir alltid mer eller mindre en kompromiss.
Jag ser att det jämförs vilt mellan helt skilda/olika däcktyper i tråden. Det kan man använda som referens för att se skillnaden, som är ganska stor, men jag hade inte använt detta som är köpargument vid val av däck. Den jämförelsen blir skev, men givetvis upp till var och en att avgöra.
Det lättaste för alla är att jämförelsen görs mot ett däck som är av samma "typ".
Dvs ePrimacy bör jämföras mot "vanliga" Primacy, inte ett "sportdäck" likt Pilot Sport-serien eller ett allvädersdäck likt Crossclimate.
Jag hade absolut INTE ökat luftrycket (jämfört dom bilder trådstartaren bifogat) som svar på svar i tråden .
Man bör kanske ha lyft blicken så man vet vad man väljer bort när man väljer lättrullande.
Spektrat är rätt stort speciellt om man är lite bilintresserad och väljer mellan ett prestandadäck och ett lättrullande.
Den största lärdomen, om man inte haft intresse innan bör vara att det finns många billiga däck som egentligen borde vara förbjudna att sälja.
Spektrumet från det bästa som finns till det sämsta däcket är svårt att föreställa sig.
Hade jag haft dåliga däck när gubben i hatt körde ut är det inte så troligt att han hade levt idag. Istället blev det tom lite marginal kvar.