Däck slitage

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare

Däck slitage

Inlägg av Teslaaa »

Är inget proffs på däck. Ser detta ut som normalt slitage? Bilen i fråga är en model 3P.

Däcken är 235/35/20 P-zero. Hjulinställning var gjort innan de åkte på.

Körda en sommar.

Tycker slitaget ser ojämnt ut, eller? (Mer slitet i kanterna).
Däcktryck har alltid varit enligt rekommendation.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
vrid_i_skogen
Teslaägare

Re: Däck slitage

Inlägg av vrid_i_skogen »

Hej, jag har idag varit och bytt till helt nya sommardäck. Däckfirman sa att man ska ha 3.1-3.2 bar i 18" däcken till Tesla model 3 "för att de ska slitas på rätt sätt". Efter att ha kommit hem och bollat med Gemini så bestämde jag mig för att åka till macken och minska trycket till Teslas rekommenderade 2.9 bar...

Om man tittar i en gammal körskolebok så kan man se att det däckslitage dina däck har är typiskt för den som haft för lågt tryck i däcken. Jag tror dock att Tesla med deras samlade ingenjörs-styrka vet bättre än en däckhandlare vad det ska vara för däcktryck i alla fall på de däck som kommer med bilen från fabrik. Varför tror ni att däckfirman rekommenderar högre lufttryck än Tesla - är det för att mina däck ska slitas ut snabbare så de kan få sälja nya däck till mig fortare?
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare

Inlägg av Teslaaa »

Var också inne på detta med eventuellt för lågt tryck men som sagt har kört med 2.9 vilket är det som rekommenderas.
Användarvisningsbild
TobbeW
Teslaägare

Inlägg av TobbeW »

Teslaaa skrev: 17 apr 2026 20:07
Är inget proffs på däck. Ser detta ut som normalt slitage? Bilen i fråga är en model 3P.

Körda en sommar.

Ingen katastrof alls är min uppfattning, påminner om slitagebilden på min Högland.

Om mätningen görs på ett helt nytt identiskt däck kan du få en referens, tänker då främst på ytterkanter där mönsterdjupet (beroende på hur långt ut mätningen görs) kan vara något grundare även när däcket är nytt.

Tror inte du behöver vara speciellt orolig över den slitagebilden.
Model 3 Performance Highland
Användarvisningsbild
vrid_i_skogen
Teslaägare

Inlägg av vrid_i_skogen »

Man skulle kunna leka med följande formel; ta alla dina mätningar liksom du noterat på fotona, summera och dela därefter med antalet mätningar. Lägg till 1 mm. Där skulle man kunna säga att det tekniska genomsnitts-mönsterdjupet finns.

Personligen har jag alltid bara mätt mitt på däcket och kört på det. På bil som på mc.
Användarvisningsbild
TobbeW
Teslaägare

Inlägg av TobbeW »

Men ytterkanterna på ett sådant identiskt NYTT däck kommer INTE att ha samma mönsterdjup som mitten av slitbanan på samma nya däck.

Som sagt, detta föranleder ingen anledning till oro, slitagebilden ser fullt normal ut.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus93984

Inlägg av Tellus »

TobbeW skrev: 17 apr 2026 21:06
Men ytterkanterna på ett sådant identiskt NYTT däck kommer INTE att ha samma mönsterdjup som mitten av slitbanan på samma nya däck.

Som sagt, detta föranleder ingen anledning till oro, slitagebilden ser fullt normal ut.
Håller med, ser helt jämnslitet ut
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / SigenStor/ Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Teslaaa skrev: 17 apr 2026 20:07

Körda en sommar.

Kör du en trehjulig Tesla? 😅

Det är inte så lätt att avgöra om trycket vart för högt/för lågt - jag kan nästan slå vad om att bildkoleböcker lever på gamla sanningar som gällde innan moderna lågprofildäck kom till.

Ett modernt lågprofildäck är så formstabilt att det sliter mer i mitten med lågt tryck (speciellt vid hög fart/lågt tryck.)

Det ser ut som de två över bilderna är från bakdäck med en del negativ camber som Tesla kör.

Däcken har inte heller jämnt mönsterdjup över hela ytan från fabrik, de ”gråade” områdena har ju mindre mönster redan från början vilket innebär att man måste jämföra mot ursprungsvärdet.

Mitt inlägg i debatten är att det ser bra ut, och är för tidigt att avgöra än så länge.
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Teslaaa
Teslaägare

Inlägg av Teslaaa »

Saknades visst en bild😂

Tack för alla svar.

Läste även att dessa däck tydligen har lägre mönsterdjup som nya, för att hålla ner förbrukningen. Intressant, säg att de hade haft 9mm istället för 7mm som nya, de kommer ju nå 7mm så småningom, förstår inte riktigt logiken. Men kanske har att göra med vilka siffror biltillverkarna kan presentera kopplat till förbrukningen och därav snålhet på mönsterdjup på modellanpassade däck🤷‍♂️ (gissar bara)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Teslaaa skrev: 18 apr 2026 10:38
Saknades visst en bild😂

Tack för alla svar.

Läste även att dessa däck tydligen har lägre mönsterdjup som nya, för att hålla ner förbrukningen. Intressant, säg att de hade haft 9mm istället för 7mm som nya, de kommer ju nå 7mm så småningom, förstår inte riktigt logiken. Men kanske har att göra med vilka siffror biltillverkarna kan presentera kopplat till förbrukningen och därav snålhet på mönsterdjup på modellanpassade däck🤷‍♂️ (gissar bara)
Ett däck måste ha en energiklassning för att säljas i EU. A är bäst, E är dåligt.

Om man gör däcket med lite mindre mönster så kommer man kunna klassa däcket i en bättre energiklass.

Jag har Michelin Eprimacy som jag kört minst 2500 mil med, antagligen lite mer. Har 5-5.5mm kvar av ~6-6.5mm.
Eprimacy är ett av de allra mest lättrullande däcken som finns.

De flesta däck jag haft har vart bytesdags efter ~ 2500-3000 mil så de här håller oerhört mycket längre.
Att det är mite mindre mönster som nytt är ingen nackdel på de bär däcken i vart fall.
(De är extrema på att rulla lätt, men inga testvinnare på racerbanan.)
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare

Inlägg av SkipperO »

Relaterat till ämnet så har åtminstone model 3 18” förhållandevis breda fälgar mot däckbredden. Kallas tydligen stretch. Det gör att man måste ha högre tryck än annars för att de skall slitas jämnt, eller om man ser det tvärt om, kan man ha högt tryck utan att de slits för mycket på mitten. Vet ej vad som är hönan och ägget i frågan. (Bara en reflektion, ingen åsikt om att avvika från Teslas rekommenderade tryck)
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

SkipperO skrev: 18 apr 2026 16:24
kan man ha högt tryck utan att de slits för mycket på mitten.
Moderna lågprofildäck är normalt tvärtom.

Har man för lågt tryck slits de mer på mitten pga att slitbanan slungs utåt.
Med rätt tryck är däcket formstabilt och mitten orkar inte slungas ut av centrifugalkraften.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare

Inlägg av SkipperO »

AAKEE skrev: 18 apr 2026 17:21
SkipperO skrev: 18 apr 2026 16:24
kan man ha högt tryck utan att de slits för mycket på mitten.

Med rätt tryck är däcket formstabilt och mitten orkar inte slungas ut av centrifugalkraften.
Intressant om gamla sanningar inte gäller. Har du nån referens så man kan förstå?
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
TobbeW
Teslaägare

Inlägg av TobbeW »

Jag håller helt med AAKEE, den storlek och typ av däck som idag används slits vid LÅGT luftryck på mitten av slitbanan och vid HÖGT luftryck mer på slitbanans ytterkanter.

Vet inte varför man envisas med att hävda motsatsen i den mesta litteraturen som finns?

Det börjar bli vanligare och vanligare med "lättrullande" däck som från början har ett grundare mönsterdjup.
Så länge prestandan inte försämras ser jag heller inget problem med detta.
Däremot har jag hört om tester som visat att denna typ av däck har sämre prestanda (främst grepprelaterat). Det känns inte riktigt bra? Någon annan kanske har mer info om detta?
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare

Inlägg av Teslared »

TobbeW skrev: 18 apr 2026 19:03
Jag håller helt med AAKEE, den storlek och typ av däck som idag används slits vid LÅGT luftryck på mitten av slitbanan och vid HÖGT luftryck mer på slitbanans ytterkanter.

Vet inte varför man envisas med att hävda motsatsen i den mesta litteraturen som finns?

Det börjar bli vanligare och vanligare med "lättrullande" däck som från början har ett grundare mönsterdjup.
Däremot har jag hört om tester som visat att denna typ av däck har sämre prestanda (främst grepprelaterat). Det känns inte riktigt bra? Någon annan kanske har mer info om detta?
De rullar ju inte så många mil innan det är dags för byte jfr med "vanliga" däck, tyvärr.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Däremot har jag hört om tester som visat att denna typ av däck har sämre prestanda (främst grepprelaterat). Det känns inte riktigt bra? Någon annan kanske har mer info om detta? [Min u.]
Fler tester än älgtestet? Och hur ofta gör man något motsvarande som det i skarpt läge?… Under ca ~10 års bilägande där jag snittat mellan ~1500-3000 mil om året – mestadels motorväg i Skåne, har det hänt mig typ en gång. Och den gången behövde jag inte kasta mig tillbaka till filen jag kom ifrån som i älgtestet, så alltså bara en sidoförflyttning istället för två. Det var på motorväg, och tyvärr för att jag klantade till det. Som tur var så kunde jag rädda det. Så hade jag inte klantat mig den gången så hade det varit noll gånger. Och det här var kanske ~5-6 år sedan så kan inte säga med säkerhet vad jag hade för däck. Bilen var en golfklasskombi som inte vägde allt för mycket, så den hade väl relativt bra köregenskaper i grunden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Teslan_pa_landet

Inlägg av Teslan_pa_landet »

Slut på dessa premium däck. Nu är de kumho sport som gäller. 9k för fullset, gasa o njut
Användarvisningsbild
TobbeW
Teslaägare

Inlägg av TobbeW »

SwedishAdvocate skrev: 18 apr 2026 19:36

Däremot har jag hört om tester som visat att denna typ av däck har sämre prestanda (främst grepprelaterat). Det känns inte riktigt bra? Någon annan kanske har mer info om detta? [Min u.]
Fler tester än älgtestet? Och hur ofta gör man något motsvarande som det i skarpt läge?… Under ca ~10 års bilägande där jag snittat mellan ~1500-3000 mil om året – mestadels motorväg i Skåne, har det hänt mig typ en gång. Och den gången behövde jag inte kasta mig tillbaka till filen jag kom ifrån som i älgtestet, så alltså bara en sidoförflyttning istället för två. Det var på motorväg, och tyvärr för att jag klantade till det. Som tur var så kunde jag rädda det. Så hade jag inte klantat mig den gången så hade det varit noll gånger. Och det här var kanske ~5-6 år sedan så kan inte säga med säkerhet vad jag hade för däck. Bilen var en golfklasskombi som inte vägde allt för mycket, så den hade väl relativt bra köregenskaper i grunden.
Har inte nämt något om älgtest?

Jag har bara noterat att det någonstans talades om att denna typ av däck skulle ha sämre grepp, om det är relaterat till mönsterdjupet i sig eller mer troligen gummiblandningen vet jag inte. Det överlåter jag någon annan att gräva vidare i.

Har svårt att se att ett sämre grepp skulle väga upp den lilla besparingen i rullmotstånd som detta ger (om det nu är så).
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Michelin Eprimacy har under flera år vart det i särklass mest lättrullande däcket, vilket har åstadkommits med hårda prioriteringar. Därför ligger det inte alls i topp i de vanliga testerna.

Jag har nästan alltid köpt det bästa prestandadäcket till mina bilar och oftast kört Michelin Pilot Sport.

Jag hade precis monterat PS4S (som då slog tvåan i alla tester med ~3m bromssträcka från 100) på min Audi A5 sportback när en gubbe i hatt körde ut framför mig och stannade av panik mitt i körfältet. Han kom från höger och skulle svänga vänster efter att ha korsat min fil. Han hade missat mig pga en lastbil som skulle svänga höger där gubben kom ifrån. Med en hög refug till vänster och lastbilen till höger fanns det ingen möjlighet att väja utan det var enbart bromsa som gällde. Gubbens misstag komplicerades av att han tvärbromsade och blev ståendes mitt i mitt körfält och vinkelrätt mot.

Jag hann stanna från ~80 km/h med en maximal inbromsning, det var mindre än en meter kvar mellan min stötfångare och vänster dörren där gubben i hatt och hans tant satt och tittade chockade.

Hade jag valt tvåan eller i däckstesterna eller sämre hade det smullit ganska bra. Gubben i hatt kan skatta sig lycklig över däcksvalet.

Detta är ~10 år sedan och jag har det i minne vid däcksköp.
När jag skaffade Eprimacy så var det med vetskapen om att i exakt samma sits igen så hinner inte jag stanna med de däcken.

Det är dock väldigt många i Sverige som köper däck på prislapp eller kör med gamla däck där mina Eprimacy står sig helt okey. Skillnaden är störst för mig (och de mina, som kör eller åker i mina bilar).
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

SkipperO skrev: 18 apr 2026 18:47
AAKEE skrev: 18 apr 2026 17:21

Intressant om gamla sanningar inte gäller. Har du nån referens så man kan förstå?
Lyfttryckets inverkan på slitaget, den "gamla sanningen" har ältats felaktigt i snart 50 år, kanske för att den känns intuitivt rätt? Tillochmed på Nokian Tyres hemsida sprids samma misinformation. Hursomhelst gäller den diagonaldäck, en typ som inte använts på personbilar sedan slutet av sjuttitalet.
Radialdäck är inte alls lika känsliga för lufttrycket, det är istället mer komplicerat. Men generellt sett slits däcken mindre om man pumpar dem hårt och håller låg fart. (Men andra egenskaper blir sämre, så klart t.ex. grepp och komfort) Ojämnt slitage beror på körstil och hur bra hjulinställningen på bilen är, sällan på lufttrycket.

Jag har letat referens i fem minuter men hittar tyvärr ingen riktigt bra. Min kunskap kommer från många olika källor och inte minst personliga erfarenheter av många olika bilar och däck under många år. Engineering Explained på Youtube har en del bra förklaringar värda att titta på.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Teslared skrev: 18 apr 2026 19:35
De rullar ju inte så många mil innan det är dags för byte jfr med "vanliga" däck, tyvärr.
Tvärtom.

I alla tester jag läst där man testat ”hållbarhet” i maskin eller praktiskt håller de lättrullande däcken betydligt längre.

Eprimacy som är mest extremt vinner hållbarheten med hästlängder.

Anledningen är att däck med mycket bra grepp måste ha ganska mjukt gummi vilket rullar trögt och nöts bort fortare och lättrullande behöver hårdare gummi för att rulla lätt vilket gör att mönstret inte alls nöts lika fort. Men det sker på bekostnad av greppet.

Det har börjat bli vanligt med åretruntdäck, tex Michelin Crossclimate. Läser man tester när det gäller åretruntdäck så är plötsligt Eprimacy riktigt bra inom alla områden när de testas tillsammans med såna däck. De däcken är kass på vintern i jämförelse med riktiga vinterdäck och kass på sommaren i jämförelse med riktiga sommardäck. Jag skulle inte överväga…
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Teslaaa skrev: 17 apr 2026 20:27
Var också inne på detta med eventuellt för lågt tryck men som sagt har kört med 2.9 vilket är det som rekommenderas.
Eftersom de är slitna på båda skuldrorna och du säger att du gjort hjulinställning, prova höja trycket lite denna säsong och mät sedan igen.

Kan vara att du kör lite fortare i kurvorna än vad som är optimalt ur slitagesynpunkt. :mrgreen:

2,9 är en avvägning som tesla gjort med hänsyn till grepp och komfort, och som funkar rimligt både på kall svensk asfalt och stekhet sådan i Texas eller södra Spanien.

Läs på sidan av däcket, där står det "max pres 340kPa" eller något liknande, håll dig under det även med varma däck. Troligen kommer du inte uppskatta komforten och ljudet med det allra högsta trycket men prova absolut med högre än 2,9 om du vill ha ut mer livslängd ur däcken.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare

Inlägg av Teslared »

AAKEE skrev: 19 apr 2026 10:32
Teslared skrev: 18 apr 2026 19:35
Tvärtom.

I alla tester jag läst där man testat ”hållbarhet” i maskin eller praktiskt håller de lättrullande däcken betydligt längre.

Eprimacy som är mest extremt vinner hållbarheten med hästlängder.

Anledningen är att däck med mycket bra grepp måste ha ganska mjukt gummi vilket rullar trögt och nöts bort fortare och lättrullande behöver hårdare gummi för att rulla lätt vilket gör att mönstret inte alls nöts lika fort. Men det sker på bekostnad av greppet.

Det har börjat bli vanligt med åretruntdäck, tex Michelin Crossclimate. Läser man tester när det gäller åretruntdäck så är plötsligt Eprimacy riktigt bra inom alla områden när de testas tillsammans med såna däck. De däcken är kass på vintern i jämförelse med riktiga vinterdäck och kass på sommaren i jämförelse med riktiga sommardäck. Jag skulle inte överväga…
Har bara egen erfarenhet på en Nissan Leaf med eConti, byter alltid däck vid typ 2-3 mm kvar. Dessa var då "slut" vid ung. 2500 mil. Michelin Energy Saver gick ung. 4000 mil. Återgick till Michelin efter eConti försöket!
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Teslared skrev: 19 apr 2026 10:55

Har bara egen erfarenhet på en Nissan Leaf med eConti, byter alltid däck vid typ 2-3 mm kvar. Dessa var då "slut" vid ung. 2500 mil. Michelin Energy Saver gick ung. 4000 mil. Återgick till Michelin efter eConti försöket!
Japp.

Det är väldigt enkelt att visa med faktiska tester:

Här testar man ”abrasion” på däcken, hur mycket av däcket som försvinner per körd km per ton. Skrolla ned till Abrasion/gröna rangordningen.
Eprimacy på plats 1, redan på plats 10 av 50 är slitaget dubblerat.
www.tyrereviews.com/Tyre-Tests/2023-ADA ... e-Test.htm

Likande test från ADAC:
https://assets.adac.de/image/upload/v1 ... dppcxx.pdf

Test av slitage. Det är inte jämförbart med någons faktiska hållbarhet här, då det beror på så många faktorer men den relativa hållbarheten inom testet säger rätt mycket
IMG_1844.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manneson

Inlägg av manneson »

AAKEE skrev: 19 apr 2026 11:10
Teslared skrev: 19 apr 2026 10:55

Japp.

Det är väldigt enkelt att visa med faktiska tester:

Här testar man ”abrasion” på däcken, hur mycket av däcket som försvinner per körd km per ton. Skrolla ned till Abrasion/gröna rangordningen.
Eprimacy på plats 1, redan på plats 10 av 50 är slitaget dubblerat.
www.tyrereviews.com/Tyre-Tests/2023-ADA ... e-Test.htm

Likande test från ADAC:
https://assets.adac.de/image/upload/v1 ... dppcxx.pdf

Test av slitage. Det är inte jämförbart med någons faktiska hållbarhet här, då det beror på så många faktorer men den relativa hållbarheten inom testet säger rätt mycket
IMG_1844.jpeg
Jag satsar nog på Double Coin vid nästa byte. 👍😁