Däck slitage
Moderator: Redaktion
-
Teslaaa
- Teslaägare
Däck slitage
Är inget proffs på däck. Ser detta ut som normalt slitage? Bilen i fråga är en model 3P.
Däcken är 235/35/20 P-zero. Hjulinställning var gjort innan de åkte på.
Körda en sommar.
Tycker slitaget ser ojämnt ut, eller? (Mer slitet i kanterna).
Däcktryck har alltid varit enligt rekommendation.
Körda en sommar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
vrid_i_skogen
- Teslaägare
Re: Däck slitage
Hej, jag har idag varit och bytt till helt nya sommardäck. Däckfirman sa att man ska ha 3.1-3.2 bar i 18" däcken till Tesla model 3 "för att de ska slitas på rätt sätt". Efter att ha kommit hem och bollat med Gemini så bestämde jag mig för att åka till macken och minska trycket till Teslas rekommenderade 2.9 bar...
Om man tittar i en gammal körskolebok så kan man se att det däckslitage dina däck har är typiskt för den som haft för lågt tryck i däcken. Jag tror dock att Tesla med deras samlade ingenjörs-styrka vet bättre än en däckhandlare vad det ska vara för däcktryck i alla fall på de däck som kommer med bilen från fabrik. Varför tror ni att däckfirman rekommenderar högre lufttryck än Tesla - är det för att mina däck ska slitas ut snabbare så de kan få sälja nya däck till mig fortare?
Om man tittar i en gammal körskolebok så kan man se att det däckslitage dina däck har är typiskt för den som haft för lågt tryck i däcken. Jag tror dock att Tesla med deras samlade ingenjörs-styrka vet bättre än en däckhandlare vad det ska vara för däcktryck i alla fall på de däck som kommer med bilen från fabrik. Varför tror ni att däckfirman rekommenderar högre lufttryck än Tesla - är det för att mina däck ska slitas ut snabbare så de kan få sälja nya däck till mig fortare?
-
Teslaaa
- Teslaägare
Var också inne på detta med eventuellt för lågt tryck men som sagt har kört med 2.9 vilket är det som rekommenderas.
-
TobbeW
- Teslaägare
Ingen katastrof alls är min uppfattning, påminner om slitagebilden på min Högland.Teslaaa skrev: ↑17 apr 2026 20:07Är inget proffs på däck. Ser detta ut som normalt slitage? Bilen i fråga är en model 3P.
Körda en sommar.
Om mätningen görs på ett helt nytt identiskt däck kan du få en referens, tänker då främst på ytterkanter där mönsterdjupet (beroende på hur långt ut mätningen görs) kan vara något grundare även när däcket är nytt.
Tror inte du behöver vara speciellt orolig över den slitagebilden.
Model 3 Performance Highland
-
vrid_i_skogen
- Teslaägare
Man skulle kunna leka med följande formel; ta alla dina mätningar liksom du noterat på fotona, summera och dela därefter med antalet mätningar. Lägg till 1 mm. Där skulle man kunna säga att det tekniska genomsnitts-mönsterdjupet finns.
Personligen har jag alltid bara mätt mitt på däcket och kört på det. På bil som på mc.
Personligen har jag alltid bara mätt mitt på däcket och kört på det. På bil som på mc.
-
TobbeW
- Teslaägare
Men ytterkanterna på ett sådant identiskt NYTT däck kommer INTE att ha samma mönsterdjup som mitten av slitbanan på samma nya däck.
Som sagt, detta föranleder ingen anledning till oro, slitagebilden ser fullt normal ut.
Som sagt, detta föranleder ingen anledning till oro, slitagebilden ser fullt normal ut.
-
Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Håller med, ser helt jämnslitet ut
3P -19 / $ Pläd -23 / Y LFP Premium FSD -26 / VW E-UP -15 / SigenStor/ Rökfri sedan 2012-02-10 (Nissan Leaf)
-
AAKEE
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ke18519
Kör du en trehjulig Tesla?Teslaaa skrev: ↑17 apr 2026 20:07Är inget proffs på däck. Ser detta ut som normalt slitage? Bilen i fråga är en model 3P.
Körda en sommar.
Det är inte så lätt att avgöra om trycket vart för högt/för lågt - jag kan nästan slå vad om att bildkoleböcker lever på gamla sanningar som gällde innan moderna lågprofildäck kom till.
Ett modernt lågprofildäck är så formstabilt att det sliter mer i mitten med lågt tryck (speciellt vid hög fart/lågt tryck.)
Det ser ut som de två över bilderna är från bakdäck med en del negativ camber som Tesla kör.
Däcken har inte heller jämnt mönsterdjup över hela ytan från fabrik, de ”gråade” områdena har ju mindre mönster redan från början vilket innebär att man måste jämföra mot ursprungsvärdet.
Mitt inlägg i debatten är att det ser bra ut, och är för tidigt att avgöra än så länge.
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Teslaaa
- Teslaägare
Saknades visst en bild
Tack för alla svar.
Läste även att dessa däck tydligen har lägre mönsterdjup som nya, för att hålla ner förbrukningen. Intressant, säg att de hade haft 9mm istället för 7mm som nya, de kommer ju nå 7mm så småningom, förstår inte riktigt logiken. Men kanske har att göra med vilka siffror biltillverkarna kan presentera kopplat till förbrukningen och därav snålhet på mönsterdjup på modellanpassade däck
(gissar bara)
Tack för alla svar.
Läste även att dessa däck tydligen har lägre mönsterdjup som nya, för att hålla ner förbrukningen. Intressant, säg att de hade haft 9mm istället för 7mm som nya, de kommer ju nå 7mm så småningom, förstår inte riktigt logiken. Men kanske har att göra med vilka siffror biltillverkarna kan presentera kopplat till förbrukningen och därav snålhet på mönsterdjup på modellanpassade däck
-
AAKEE
- Teslaägare
Ett däck måste ha en energiklassning för att säljas i EU. A är bäst, E är dåligt.Teslaaa skrev: ↑18 apr 2026 10:38Saknades visst en bild
Tack för alla svar.
Läste även att dessa däck tydligen har lägre mönsterdjup som nya, för att hålla ner förbrukningen. Intressant, säg att de hade haft 9mm istället för 7mm som nya, de kommer ju nå 7mm så småningom, förstår inte riktigt logiken. Men kanske har att göra med vilka siffror biltillverkarna kan presentera kopplat till förbrukningen och därav snålhet på mönsterdjup på modellanpassade däck(gissar bara)
Om man gör däcket med lite mindre mönster så kommer man kunna klassa däcket i en bättre energiklass.
Jag har Michelin Eprimacy som jag kört minst 2500 mil med, antagligen lite mer. Har 5-5.5mm kvar av ~6-6.5mm.
Eprimacy är ett av de allra mest lättrullande däcken som finns.
De flesta däck jag haft har vart bytesdags efter ~ 2500-3000 mil så de här håller oerhört mycket längre.
Att det är mite mindre mönster som nytt är ingen nackdel på de bär däcken i vart fall.
(De är extrema på att rulla lätt, men inga testvinnare på racerbanan.)
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
SkipperO
- Teslaägare
Relaterat till ämnet så har åtminstone model 3 18” förhållandevis breda fälgar mot däckbredden. Kallas tydligen stretch. Det gör att man måste ha högre tryck än annars för att de skall slitas jämnt, eller om man ser det tvärt om, kan man ha högt tryck utan att de slits för mycket på mitten. Vet ej vad som är hönan och ägget i frågan. (Bara en reflektion, ingen åsikt om att avvika från Teslas rekommenderade tryck)
M3 LR -20 vit/vit, 18”
-
AAKEE
- Teslaägare
Moderna lågprofildäck är normalt tvärtom.
Har man för lågt tryck slits de mer på mitten pga att slitbanan slungs utåt.
Med rätt tryck är däcket formstabilt och mitten orkar inte slungas ut av centrifugalkraften.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
SkipperO
- Teslaägare
Intressant om gamla sanningar inte gäller. Har du nån referens så man kan förstå?
M3 LR -20 vit/vit, 18”
-
TobbeW
- Teslaägare
Jag håller helt med AAKEE, den storlek och typ av däck som idag används slits vid LÅGT luftryck på mitten av slitbanan och vid HÖGT luftryck mer på slitbanans ytterkanter.
Vet inte varför man envisas med att hävda motsatsen i den mesta litteraturen som finns?
Det börjar bli vanligare och vanligare med "lättrullande" däck som från början har ett grundare mönsterdjup.
Så länge prestandan inte försämras ser jag heller inget problem med detta.
Däremot har jag hört om tester som visat att denna typ av däck har sämre prestanda (främst grepprelaterat). Det känns inte riktigt bra? Någon annan kanske har mer info om detta?
Vet inte varför man envisas med att hävda motsatsen i den mesta litteraturen som finns?
Det börjar bli vanligare och vanligare med "lättrullande" däck som från början har ett grundare mönsterdjup.
Däremot har jag hört om tester som visat att denna typ av däck har sämre prestanda (främst grepprelaterat). Det känns inte riktigt bra? Någon annan kanske har mer info om detta?
-
Teslared
- Teslaägare
De rullar ju inte så många mil innan det är dags för byte jfr med "vanliga" däck, tyvärr.TobbeW skrev: ↑18 apr 2026 19:03Jag håller helt med AAKEE, den storlek och typ av däck som idag används slits vid LÅGT luftryck på mitten av slitbanan och vid HÖGT luftryck mer på slitbanans ytterkanter.
-
SwedishAdvocate
Fler tester än älgtestet? Och hur ofta gör man något motsvarande som det i skarpt läge?… Under ca ~10 års bilägande där jag snittat mellan ~1500-3000 mil om året – mestadels motorväg i Skåne, har det hänt mig typ en gång. Och den gången behövde jag inte kasta mig tillbaka till filen jag kom ifrån som i älgtestet, så alltså bara en sidoförflyttning istället för två. Det var på motorväg, och tyvärr för att jag klantade till det. Som tur var så kunde jag rädda det i tid. Så hade jag inte klantat mig den gången så hade det varit noll gånger. Och det här var kanske ~5-6 år sedan så kan inte säga med säkerhet vad jag hade för däck. Bilen var en golfklasskombi som inte vägde allt för mycket, så den hade väl relativt bra köregenskaper i grunden.TobbeW skrev: ↑18 apr 2026 19:03Jag håller helt med AAKEE, den storlek och typ av däck som idag används slits vid LÅGT luftryck på mitten av slitbanan och vid HÖGT luftryck mer på slitbanans ytterkanter.
Däremot har jag hört om tester som visat att denna typ av däck har sämre prestanda (främst grepprelaterat). Det känns inte riktigt bra? Någon annan kanske har mer info om detta? [Min u.]
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting