Även Danmark och Belgien har godkänt självkörande Teslor

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Autonom
Teslaägare

Re: Även Danmark och Belgien har godkänt självkörande Teslor

Inlägg av Autonom »

itr888 skrev: 13 jun 2026 21:32
Maetlarv skrev: 13 jun 2026 16:38
itr888 skrev: 13 jun 2026 12:39
Maetlarv skrev: 13 jun 2026 00:45
Autonom skrev: 12 jun 2026 17:36
Med tanke på hur mycket löften som utställts av olika biltillverkare om att vi har självkörning om 2 till 4 år så är det säkert många som lever i villfarelsen att många har fungerade självkörning runt hörnet. Volvo är ju långt ifrån ensamma med utfästelser de inte lyckats hålla.

Och Volvo har ju i samband med introduktionen först av EX90 och sedan nu EX60 återigen förespeglat självkörning runt hörnet, så för den som inte djupdykt i tekniken så kan det vara svårt att förstå hur långt före Tesla ligger när det gäller generell självkörning. De flesta kommer inte att bli varse det förrän de märker att fungerande konkurrerande produkterna inte dyker upp på marknaden. För min del har det har varit tydlig i runt 10 år att Teslas metodik (sannolikt) har varit den enda vägen att gå i mål när det gäller generell och säker självkörning, det är bara den brutala mängden data som behövs för att pressa ner olycksriskerna, och eftersom det i grund och botten rör sig om riskbalansering måste man utvärdera vilka risker som är verkliga och vilka som bara är teoretiska som försämrar säkerheten om man tar hänsyn till dem.

Jag har en misstanke om att den insikten inte slagit igenom hos Transportstyrelsen.

Men jag räknar med att det kommer att komma produkter som utger sig för det men inte levererar, jämför dödsolyckan i Tempe, Arizona 2018 (Volvo/Uber) och den påkörda fotgängaren i San Francisco 2023 (GM Cruise), båda olyckorna ledde till indragna tillstånd och nerläggning av projekten.
Ja, fast FSD har också haft dödsolyckor med skillnaden att de inte lade ned

Reaktionen är ju "way better" än människa 130 millisekund. snabbare än en blinkning.
Hur många barn och vuxna man skulle har räddat då dom springer ut mitt framför bilen.Vilket händer varje dag. räcker med en som är ouppmärksam så smäller det till.

Alla nya bilar som säljs inom EU har redan AEBS så den autobromsfunktionen finns redan.
Finns även på många äldre bilar, jag körde en V60 från 2013 när en galning körde ut precis framför mig o då tvärnitade bilen själv innan jag hann reagera. Innan det hade jag ingen aning om att funktionen ens fanns på bilen.
Jo Autobroms finns då jag antar via sensor.. sen vilken som är snabbare är en annan fråga. Men AEBS hjälper mycke redan,
FSD baserad på Kamera AI .. den reagerar redan när dockar var på väg ut.
Skillnaden mot autobroms är (men inte bara) att FSD reagerar så fort den ser faran och inte väntar tills dockan blockerar bilens kurs.

Även om det finns likheter i beteende med autobroms är det en helt annan sak, för FSD försöker (och lyckats åtminstone ofta) förstå vad det som den ser betyder, och regerar (vid behov) på det. Vilket inte är begränsat till bromsning utan även kan vara att väja.

I detta fallet så inser FSD att det kommer fram något ur en skymd position som (baserat på träningen) är en kollisionsfara innan hela objektet syns, och vidtar därför åtgärder innan faran är helt uppenbar.

Annorlunda uttryckt, konventionella autobroms är reaktiva, medan FSD är proaktivt. Så rimligen är FSD bra mycket bättre i dessa fall än ett konventionellt autobroms.

Sedan den kombinerar FSD bromsning med att väja, och detta är inte helt lätt att få till på ett bra sätt, eftersom hård bromsning blockerar väjning så korrekt beteende är att bromsa hårt först (vilket också hjälper om kollision inte helt kan undvikas) och sedan väja (och eftersom FSD har "ögon i nacken" så kan de ta hänsyn bakomvarande). Det är också möjligt att i en riktig situation att den ändrar sig under den initiala bromsningen, kanske så att man behöver väja åt ett annat håll än man ursprungligen planerade. Det finns faktiskt just sådana fall på Teslas svenska FSD-sida, filmen under rubriken "Utbildad i scenarier som bara händer en gång i livet", när det kommer en bil som tappat kontrollen på fel sida vägen: https://www.tesla.com/sv_se/fsd
Krasche

Re: Även Danmark och Belgien har godkänt självkörande Teslor

Inlägg av Krasche »

Autonom skrev: 14 jun 2026 02:43
itr888 skrev: 13 jun 2026 21:32
Maetlarv skrev: 13 jun 2026 16:38
itr888 skrev: 13 jun 2026 12:39
Maetlarv skrev: 13 jun 2026 00:45

Ja, fast FSD har också haft dödsolyckor med skillnaden att de inte lade ned

Reaktionen är ju "way better" än människa 130 millisekund. snabbare än en blinkning.
Hur många barn och vuxna man skulle har räddat då dom springer ut mitt framför bilen.Vilket händer varje dag. räcker med en som är ouppmärksam så smäller det till.

Alla nya bilar som säljs inom EU har redan AEBS så den autobromsfunktionen finns redan.
Finns även på många äldre bilar, jag körde en V60 från 2013 när en galning körde ut precis framför mig o då tvärnitade bilen själv innan jag hann reagera. Innan det hade jag ingen aning om att funktionen ens fanns på bilen.
Jo Autobroms finns då jag antar via sensor.. sen vilken som är snabbare är en annan fråga. Men AEBS hjälper mycke redan,
FSD baserad på Kamera AI .. den reagerar redan när dockar var på väg ut.
Skillnaden mot autobroms är (men inte bara) att FSD reagerar så fort den ser faran och inte väntar tills dockan blockerar bilens kurs.

Även om det finns likheter i beteende med autobroms är det en helt annan sak, för FSD försöker (och lyckats åtminstone ofta) förstå vad det som den ser betyder, och regerar (vid behov) på det. Vilket inte är begränsat till bromsning utan även kan vara att väja.

I detta fallet så inser FSD att det kommer fram något ur en skymd position som (baserat på träningen) är en kollisionsfara innan hela objektet syns, och vidtar därför åtgärder innan faran är helt uppenbar.

Annorlunda uttryckt, konventionella autobroms är reaktiva, medan FSD är proaktivt. Så rimligen är FSD bra mycket bättre i dessa fall än ett konventionellt autobroms.

Sedan den kombinerar FSD bromsning med att väja, och detta är inte helt lätt att få till på ett bra sätt, eftersom hård bromsning blockerar väjning så korrekt beteende är att bromsa hårt först (vilket också hjälper om kollision inte helt kan undvikas) och sedan väja (och eftersom FSD har "ögon i nacken" så kan de ta hänsyn bakomvarande). Det är också möjligt att i en riktig situation att den ändrar sig under den initiala bromsningen, kanske så att man behöver väja åt ett annat håll än man ursprungligen planerade. Det finns faktiskt just sådana fall på Teslas svenska FSD-sida, filmen under rubriken "Utbildad i scenarier som bara händer en gång i livet", när det kommer en bil som tappat kontrollen på fel sida vägen: https://www.tesla.com/sv_se/fsd
Ja, i.klippet där de kastar ut dockan ser man hur bilen styr undan och bromsar in relativt mjukt, ingen tvärnit.

Angående ögon i nacken var den här lite rolig.: