Tesla tar sprickor och skarvar i asfalten som filer och falskvarnar väldigt ofta.
Falsk / riktig varning är i det närmaste oändlig.
Jag tycker att Tesla har bland de i dag allra sämsta ADAS/pilot-lösningarna på marknaden.
Men det sagt så tycker jag att även vår BMW (som jag tycker generellt har bland de bästa ADAS/pilotlösningarna) också missar och ger en himla massa irriterande false positives med LKA (och även hastigheter). Misstar saker för linjer i asfalten när det egentligen är stora sprickor, eller ifyllningar med ny asfalt (där man försökt laga sprickor) och vi andra delvis gjorda omasfalteringar där bara delar av vägbanan är omasfalterade (känns som man blir allt snålare med reparationer av väger i dag).
Detta är just min kritik emot alla nya tvingande EU-krav; politikerna inför massvis med nya krav och regleringar med ny teknik (hastighetsvarningar, LKA, etc.), som inte riktigt finns tillräcklig tillförlitligt än. Inte bara dumt att det blir en himla massa pip och distraktioner med alla möjliga varningar och varningssystem, med dessutom en massa felaktiga (false positives) sådana. Ännu värre. Våra EU-politiker menar säkert väl, men i bland så riskerar nog vissa av deras beslut att kunna bli lite både lite prematura och kontraproduktiva i verkligheten.
Exakt så! Just att alla måste tillverka sina egna system, kvalitén blir därefter. Helt OK att införa nya lagar och bestämmelser men se då till att det finns standardiserade system först som tillverkarna kan köpa (alternativt bygga egna, bättre) isf.
Om jag sätter mig i min Tesla eller min BMW så vill jag ha samma varningar, på samma ställen, för samma grejer. Simple as that
Det blir alltmer svårare att tillverka ”små enkla billiga bilar”, med den här typen av funktioner som blir obligatoriska. Det blir små batterier, enkelglas och avsaknad ljudisolering, manuella fönstervevar och kinesiska lågbudgetdäck för småbilarna för att hålla ner priset.
Dessutom så går det nästan till överdrift med alla varnings- och kontrollsystem, som skall pipa och skapa uppmärksamhet på en stup i kvarten.
Riskerar att bli lite kontraproduktivt, och att man kanske vänjer sig vid ljudmattan/kakafonin en av alla varningar, att man missar när det väl kommer en viktig sådan. Kan bli lite som "vargen kommer"-effekt.
Redan ett faktum. Lane departure har ett par hubdra false positives för varje riktig varning.
Vilka bilar har det?
De bilar jag prövat funkar bra.
Mod Y. Jag bor långt ut på en krokig 70-väg. I vissa kurvor krön måste man placera sig nära kanten av säkerhetsskäl, systemet tycker man ska köra mitt i vägen över dolt krön.
Tycker även systemet låser fast bilen vid kantlinjen så man måste rycka i ratten för att ta över styrningen igen vilket är jävligt obehagligt.