Förra sommaren testade jag flera olika EX30 och Polestar 4 (båda med keyfob).
Med vissa bilar fungerande det perfekt, medans andra bilar inte alls.
Klart skakig teknologi.
Att inte kunna fjärröppna/stänga bakluckan är en annan nackdel!
EX60 efter Model Y - vad svider mest?? Vad är bättre??
Moderator: Redaktion
-
Sportbilsentusiasten
Re: EX60 efter Model Y - vad svider mest?? Vad är bättre??
Bilnjutare som köpt andra elbilen
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB EQS 450+ 2022 Fullutrustad förutom hyperscreen och executive baksäte
-
tesla newbie
Har man Tesla och iPhone så säger man ”Hej Siri öppna bakluckan ”Sportbilsentusiasten skrev: ↑18 aug 2026 16:53Att inte kunna fjärröppna/stänga bakluckan är en annan nackdel!
-
martinot
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin65735
Gillar den nya Ulra Wide Band-funktionen som gör att jag aldrig behöver säga eller trycka något på telefonen. Räcker att jag ställer mig stilla i 2-3 sekunder bakom luckan med min iPhone i fickan.tesla newbie skrev: ↑18 aug 2026 20:46Har man Tesla och iPhone så säger man ”Hej Siri öppna bakluckan ”Sportbilsentusiasten skrev: ↑18 aug 2026 16:53Att inte kunna fjärröppna/stänga bakluckan är en annan nackdel!. Vet inte om Volvo har stöd för det i sin app.
Väldigt smidigt (även om jag kanske föredragit att korta ner tiden man väntar till 1-2 sekunder om det fanns en inställning för det). Använder det flera gånger om dagen.
NACP has added the Chinese car manufacturer Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, etc) to the list of international sponsors of the war: https://tinyurl.com/NACP-Geely
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
Alriks Bilar - Kinas bilindustri kraschar: https://tinyurl.com/Alrik-CCP
-
manneson
Ja och har man Apple Watch och inte vill prata med Siri så kan man trycka på den.tesla newbie skrev: ↑18 aug 2026 20:46Har man Tesla och iPhone så säger man ”Hej Siri öppna bakluckan ”Sportbilsentusiasten skrev: ↑18 aug 2026 16:53Att inte kunna fjärröppna/stänga bakluckan är en annan nackdel!. Vet inte om Volvo har stöd för det i sin app.
-
Fredrik j
- elbilist
Visst, men då försvinner ju möjligheten att öppna luckan med händerna upptagna vilket ju är, iallafall för mig, syftet med en sån här funktion. Har jag händerna fria tar jag normalt i handtaget.manneson skrev: ↑19 aug 2026 05:43Ja och har man Apple Watch och inte vill prata med Siri så kan man trycka på den.tesla newbie skrev: ↑18 aug 2026 20:46Har man Tesla och iPhone så säger man ”Hej Siri öppna bakluckan ”Sportbilsentusiasten skrev: ↑18 aug 2026 16:53Att inte kunna fjärröppna/stänga bakluckan är en annan nackdel!. Vet inte om Volvo har stöd för det i sin app.
-
manneson
Öhh diskussionen handlade om att kunna fjärröppna med keyfob, åtminstone som jag tolkade det.Fredrik j skrev: ↑19 aug 2026 07:35Visst, men då försvinner ju möjligheten att öppna luckan med händerna upptagna vilket ju är, iallafall för mig, syftet med en sån här funktion. Har jag händerna fria tar jag normalt i handtaget.manneson skrev: ↑19 aug 2026 05:43Ja och har man Apple Watch och inte vill prata med Siri så kan man trycka på den.tesla newbie skrev: ↑18 aug 2026 20:46Har man Tesla och iPhone så säger man ”Hej Siri öppna bakluckan ”Sportbilsentusiasten skrev: ↑18 aug 2026 16:53Att inte kunna fjärröppna/stänga bakluckan är en annan nackdel!. Vet inte om Volvo har stöd för det i sin app.
Med Tesla så kan man göra det på alla vis. Man kan klicka på något(likt en keyfob), man kan stå bredvid bilen några sekunder eller man kan prata med tex Siri.
-
Fredrik j
- elbilist
Hur du tolkar diskussionen avgör du helt och hållet själv.manneson skrev: ↑19 aug 2026 07:39Öhh diskussionen handlade om att kunna fjärröppna med keyfob, åtminstone som jag tolkade det.Fredrik j skrev: ↑19 aug 2026 07:35Visst, men då försvinner ju möjligheten att öppna luckan med händerna upptagna vilket ju är, iallafall för mig, syftet med en sån här funktion. Har jag händerna fria tar jag normalt i handtaget.manneson skrev: ↑19 aug 2026 05:43Ja och har man Apple Watch och inte vill prata med Siri så kan man trycka på den.tesla newbie skrev: ↑18 aug 2026 20:46Har man Tesla och iPhone så säger man ”Hej Siri öppna bakluckan ”Sportbilsentusiasten skrev: ↑18 aug 2026 16:53Att inte kunna fjärröppna/stänga bakluckan är en annan nackdel!. Vet inte om Volvo har stöd för det i sin app.
Med Tesla så kan man göra det på alla vis. Man kan klicka på något(likt en keyfob), man kan stå bredvid bilen några sekunder eller man kan prata med tex Siri.
-
tesla newbie
Japp det handlade om att Volvo erbjuder en keyfob utan knappar vilket gör att man inte kan fjärröppna luckan. Handsfree-öppning blir jobbigt med Siri eftersom "hon" inte hör mig när mobilen ligger i fickan, men nyare Teslor har ju funktionen som martinot beskrev. Volvo kör fortfarande med tradtionell fotvift. Men vad jag kan se så erbjuder Volvo inget möjlighet att öppna bakluckan på avstånd. Verkar inte finnas någon knapp för det i Volvo-appen (rätta mig om jag har fel) och man erbjuder ingen key-fob till nyare bilar. Detta borde ju dock vara möjligt att lösa OTA kan jag tycka eftersom det går att öppna luckan från skärmen i bilen.manneson skrev: ↑19 aug 2026 07:39Öhh diskussionen handlade om att kunna fjärröppna med keyfob, åtminstone som jag tolkade det.Fredrik j skrev: ↑19 aug 2026 07:35Visst, men då försvinner ju möjligheten att öppna luckan med händerna upptagna vilket ju är, iallafall för mig, syftet med en sån här funktion. Har jag händerna fria tar jag normalt i handtaget.manneson skrev: ↑19 aug 2026 05:43Ja och har man Apple Watch och inte vill prata med Siri så kan man trycka på den.tesla newbie skrev: ↑18 aug 2026 20:46Har man Tesla och iPhone så säger man ”Hej Siri öppna bakluckan ”Sportbilsentusiasten skrev: ↑18 aug 2026 16:53Att inte kunna fjärröppna/stänga bakluckan är en annan nackdel!. Vet inte om Volvo har stöd för det i sin app.
-
chaffis75
- elbilist
Vi skaffade en ex30 nästan precis.. där funkar digital nyckel och app utmärkt. Kan dock säga de strulade en del att installera digital nyckel i mobilen men löste sig tillslut.Wirdheim skrev: ↑18 aug 2026 13:49Min fru hämtade ut sin nya EX30 för cirka 4 veckor sedan. Appen har inte fungerat alls, digital nyckel fungerar inte heller och så vidare. Hon får använda nyckelkortet varje gång hon ska låsa upp och låsa. Verkstaden har inte listat ut vad som är fel ännu.
En annan bil men ändå samma märke och app. Det är just detta som får mig att tveka på att byta från Tesla.
Man jag lider med dig, förstår de är frustrerade att de inte fungerar för dig.
Volvo EC40 MY25 och Volvo EX30 MY24
100% fossilfria bilar i familjen från aug 2026
100% fossilfria bilar i familjen från aug 2026
-
Sportbilsentusiasten
Yes, otroligt bra att kunna öppna bakluckan på avstånd.tesla newbie skrev: ↑19 aug 2026 10:37Japp det handlade om att Volvo erbjuder en keyfob utan knappar vilket gör att man inte kan fjärröppna luckan. Handsfree-öppning blir jobbigt med Siri eftersom "hon" inte hör mig när mobilen ligger i fickan, men nyare Teslor har ju funktionen som martinot beskrev.
Jag bär oftast med båda händerna (matkassar eller jobbväska+gymbag) och har fjärren mellan pek o tumme medan resten av fingrarna bär en väska.
Då kan man trycka på 15-20m avstånd varvid luckan åker upp perfekt i tid för att lägga in prylarna.
Världsklass vid regn o snö då man inte vill stå stilla bakom bilen, sparka eller stå stilla för att bilen ska öppna.
Bilnjutare som köpt andra elbilen