Var tänker du köa för din modell 3?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Vid vilken Teslabutik kommer du att köa för att reservera din Tesla modell 3?

Omröstningen slutade 02 apr 2016 17:29

Teslaägare: Täby
9
7%
Ej Teslaägare: Täby
4
3%
Teslaägare: Mall of Scandinavia
9
7%
Ej Teslaägare: Mall of Scandinavia
20
15%
Teslaägare: Göteborg
14
11%
Ej Teslaägare: Göteborg
8
6%
Teslaägare: Malmö
8
6%
Ej Teslaägare: Malmö
4
3%
Teslaägare: I annat land
3
2%
Ej Teslaägare: I annat land
1
1%
Teslaägare: Reserverar på nätet 1/4
22
17%
Ej Teslaägare: Reserverar på nätet 1/4
14
11%
Teslaägare: Tänker inte reservera nån 3:a
9
7%
Ej Teslaägare: Tänker inte reservera nån 3:a
5
4%

Antal röster: 130

Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Re: Var tänker du köa för din modell 3?

Inlägg av lator »

TiborBlomhall skrev:
Gemene man vill nog testköra bilen innan beställning. Det är bara en sann sektmedlem som kan komma på tanken att köa för att beställa bilen osedd ;)
Om gemene man inser att det bara handlar om en köplats som man betalar 10000 kr för och att den är fullt återbetalningsbar närhelst man vill skulle nog intresset stiga. Nu är det ju inte så att Tesla kör TV-reklam i Sverige direkt och därför blir det inte samma hype som det skulle kunna bli. De som hänger här eller lusläser diverse motormagasin är givetvis bara en bråkdel av de som ämnar byta bil inom några år och därför känns det som om "den rätta läran" behöver flera profeter, även om det skulle innebära en sämre köplats på Torsdag... ;)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

lator skrev:
TiborBlomhall skrev:
Gemene man vill nog testköra bilen innan beställning. Det är bara en sann sektmedlem som kan komma på tanken att köa för att beställa bilen osedd ;)
Om gemene man inser att det bara handlar om en köplats som man betalar 10000 kr för och att den är fullt återbetalningsbar närhelst man vill skulle nog intresset stiga. Nu är det ju inte så att Tesla kör TV-reklam i Sverige direkt och därför blir det inte samma hype som det skulle kunna bli. De som hänger här eller lusläser diverse motormagasin är givetvis bara en bråkdel av de som ämnar byta bil inom några år och därför känns det som om "den rätta läran" behöver flera profeter, även om det skulle innebära en sämre köplats på Torsdag... ;)

++1
Detta är jag själv övertygad om. Oxo den stora anledning till att jag(och antagligen i gott sällskap) lägger en reservation eller troligtvis 2 helt osett!
EDIT1: Ganska övertygad om att jag har provkört den innan jag lägger den slutgiltiga ordern.
EDIT2: Malmö den 31e kl 10.00 är inbokat, ser ut att vara lugnt där då oxo!
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Ni som skall till MoS, när planerar ni att vara där?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
vigge50

Inlägg av vigge50 »

chpaulin skrev:
Tror du verkligen du kommer få ett ärligt svar på det :D
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Inlägg av Andersen »

Jag kör från Uppsala runt 8 på morgonen, så beroende på trafik är jag väl där 0900-0930. Att hamna först i en eventuell kö är inte så så viktigt :)

(Japp, ärligt svar!)
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
Silversound
elbilist

Inlägg av Silversound »

Räknar inte med att behöva hamna i kö någonstans, men jag kommer kanske ta tåget och åka förbi Malmö på vägen hem från jobbet, vilket dock innebär ett par timmars omväg... Men det kan nog kännas stressigt att boka så snabbt det är möjligt dagen efter. Om det är samma servrar som hela världens bokningar går mot, så kanske det blir trögt och jag har inte tid att sitta och försöka göra en bokning på en jobbardag. Jag skulle egentligen gärna vilja se bilen innan jag bokar, men man får väl chansa.
Hyundai Ioniq -18
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Observera att du bara bokar en återbetalningsbar köplats!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Tror inte det blir så där enormt många som förbokas i butik att det påverkar leveransen nämnvärt. Om de inte gör så att de medvetet delar upp bokningarna i olika grupper som får tillgång till konfigureringssidan vid olika punkter. :?
Användarvisningsbild
Silversound
elbilist

Inlägg av Silversound »

lator skrev:
Observera att du bara bokar en återbetalningsbar köplats!
Jo, det har jag koll på. :) Men det kostar tid och pengar att ta den omvägen via Malmö och tänk om jag inte alls gillar vad som visas upp, hur osannolikt det än kan vara. Men får man bara till en bokning i butik, så hamnar man garanterat före den stora massan som först efter eventet upptäcker att de vill lägga en bokning. Sen lär ju inte jag lägga till en massa extrautrustning i en slutgiltig beställning ändå, så man får väl snällt sitta och följa alla andras leveranser här på forumet innan man själv får ta del av nöjet. :P
Hyundai Ioniq -18
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

chpaulin skrev:
Kl 6.

Kvällen innan! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

bylund skrev:
Det är väl samma byråkrati för Norge och EU vad gäller typgodkännande, då det väl är samma typgodkännande?
Det som skiljer är väl att de slipper skruva ihop bilarna i Norge så länge som det är tullfritt att ta in elbilar i Norge.
Jag tänkte att den norska byråkratin jobbade lite snabbare än den inom EU men antagligen så kommer Tesla inte få bilen typgodkänd i Norge först och sedan inom EU eftersom det räcker med European Community Whole Vehicle Type Approval (ECWVTA) för både Norge, EU och övriga Europa. Denna del kommer vara samma för hela Europa men misstänker att tull och införsel ändå kommer vara lite enklare till Norge än till EU.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Svenssons skrev:
bylund skrev:
Det är väl samma byråkrati för Norge och EU vad gäller typgodkännande, då det väl är samma typgodkännande?
Det som skiljer är väl att de slipper skruva ihop bilarna i Norge så länge som det är tullfritt att ta in elbilar i Norge.
Jag tänkte att den norska byråkratin jobbade lite snabbare än den inom EU men antagligen så kommer Tesla inte få bilen typgodkänd i Norge först och sedan inom EU eftersom det räcker med European Community Whole Vehicle Type Approval (ECWVTA) för både Norge, EU och övriga Europa. Denna del kommer vara samma för hela Europa men misstänker att tull och införsel ändå kommer vara lite enklare till Norge än till EU.
Precis, så om de t ex inte har fått igång ihopskruvandet ordentligt i Tilburg kan de ju mata norska marknaden med bilar direkt från USA tidigare än de då kan leverera i EU.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

MoS vid 11. Kan inte tidigare....

Skickat från min iPad med Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Se där! Nu har alla alternativ fått minst en röst! Kul att så många röstar!
Användarvisningsbild
mahulkp
Teslaägare

Inlägg av mahulkp »

Det blir lååång kö i Göteborg
Model YP 2024
Reservation Cybertruck Trimotor
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Var tänker du köa för din modell 3?

Inlägg av Herr X »

mahulkp skrev:
Det blir lååång kö i Göteborg BildBild
Totalt 14 personer säger sig vilja köa utanför butiken i Mölndal.. om varje person är 20cm tjock, så blir kön 2,8 meter. Det är lite drygt en halv Tesla Model S...

Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Herr X skrev:
mahulkp skrev:
Det blir lååång kö i Göteborg BildBild
Totalt 14 personer säger sig vilja köa utanför butiken i Mölndal.. om varje person är 20cm tjock, så blir kön 2,8 meter. Det är lite drygt en halv Tesla Model S...

Bild
Hur tajt står du i kö egentligen
Å några 20 räcker inte för mig Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Kan ju rentav bli trevligt! Är inte helt säker på att det blir Göteborg dock. Taktiskt så borde man väl åka till Malmö eller Täby... men man vet ju aldrig. :o
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

e5m1r skrev:
Om det visar sig vara en vertikal kö så kommer gravitationen att hindra dig från att ha något privat utrymme framför och bakom.
Jag är dock villig att erkänna att vertikala köer inte är särskilt vanliga och att det är mer troligt med en horisontell kö.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Herr X skrev:
e5m1r skrev:
Om det visar sig vara en vertikal kö så kommer gravitationen att hindra dig från att ha något privat utrymme framför och bakom.
Jag är dock villig att erkänna att vertikala köer inte är särskilt vanliga och att det är mer troligt med en horisontell kö.
Även om den effektiva längden på kön blir 2,8 m får man nog räkna med att människor vill ha 50-80 cm luft mellan sig också, så avståndet mellan köns huvud och svansspets blir nog säkert uppåt 12 m.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Nu köar väl bilköpare i deras bilar, eller hur? Då blir kön 84 meter lång ungefär. :D
Användarvisningsbild
Hanuman
Teslaägare

Inlägg av Hanuman »

Enligt Tesla Emporia så kan varje person göra 2 resevationer i butiken på torsdag. De kan inte överlåtas till annan person vid ett senare tillfälle. Oklart om båda reservationerna ska göras åt samma person eller om man kan göra en till sig själv och en till en kompis.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Hanuman skrev:
Enligt Tesla Emporia så kan varje person göra 2 resevationer i butiken på torsdag. De kan inte överlåtas till annan person vid ett senare tillfälle. Oklart om båda reservationerna ska göras åt samma person eller om man kan göra en till sig själv och en till en kompis.
Enligt mailet från Tesla får man som Teslaägare kö-prioritet på samma antal Model 3 som man redan äger Teslor. Så äger man en Tesla sedan innan får man bara beställa en Model 3 med prioritet. Man kan säkert beställa fler men det hjälper inte i kösystemet. Då är det bättre att kompisen, eller vem det nu är som ska ha den, själv beställer.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Täby, där kan man väll inte köa utanför butiken för själva centrumet öppnar väll inte förrän 10.00? Funderar på var man bäst köar för att slippa "spring" så att det blir lite mer ordnat?
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Göteborg är väl det givna valet! Inget köpcentratjafs där inte. Rakt ut i industriområdet... Gäller väl bara att ta sig över stängslet så att man kan trycka sig mot entrédörren så tidigt som möjligt. :lol:
Skriv svar