Var tänker du köa för din modell 3?

I denna tråden så har vi endast omröstningar och här kan alla skapa en omröstning

Moderator: Redaktion

Vid vilken Teslabutik kommer du att köa för att reservera din Tesla modell 3?

Omröstningen slutade 02 apr 2016 17:29

Teslaägare: Täby
9
7%
Ej Teslaägare: Täby
4
3%
Teslaägare: Mall of Scandinavia
9
7%
Ej Teslaägare: Mall of Scandinavia
20
15%
Teslaägare: Göteborg
14
11%
Ej Teslaägare: Göteborg
8
6%
Teslaägare: Malmö
8
6%
Ej Teslaägare: Malmö
4
3%
Teslaägare: I annat land
3
2%
Ej Teslaägare: I annat land
1
1%
Teslaägare: Reserverar på nätet 1/4
22
17%
Ej Teslaägare: Reserverar på nätet 1/4
14
11%
Teslaägare: Tänker inte reservera nån 3:a
9
7%
Ej Teslaägare: Tänker inte reservera nån 3:a
5
4%

Antal röster: 130

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Var tänker du köa för din modell 3?

Inlägg av Jerker »

Rösta gärna! Du kan bara kryssa i ett alternativ, men du kan ändra dig.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Var tänker du köa för din modell 3?

Inlägg av bylund »

Säger nu att jag inte ska reservera, men jag velar en del, så det kan nog hända att jag ändrar min röst...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Säger nu att jag inte ska reservera, men jag velar en del, så det kan nog hända att jag ändrar min röst...
Jo, det var så jag tänkte och tillät därför ändringar...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Vet inte om jag kommer reservera men om jag gör det så blir det på nätet. Ordet dragkrok är en viktig trigger, liksom 5 säten... Annars blir det nog inget nu utan väntar på Model Y.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Vet inte om jag kommer reservera men om jag gör det så blir det på nätet. Ordet dragkrok är en viktig trigger, liksom 5 säten... Annars blir det nog inget nu utan väntar på Model Y.
Samma för mig, dragkrog är viktigt. Men om de annonserar en Y med dragkrog som kommer nåt år senare så köper jag en 3 först och så säljer jag den när jag fått en Y.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
LarsL skrev:
Samma för mig, dragkrog är viktigt. Men om de annonserar en Y med dragkrog som kommer nåt år senare så köper jag en 3 först och så säljer jag den när jag fått en Y.
Kommer förmodligen att köra med två pendlar elbilar och grovbil med dragkrok.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
Samma här...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Indigo

Inlägg av Indigo »

Det lutar just nu åt att jag reserverar på nätet, då jag missar två möten på hemmaplan om jag åker till Stockholm. Men jag är bra sugen på att åka dit ändå, det skulle säkert vara trevligt!
Tesla Model 3 reserverad, kör hybrid (Kia Niro) så länge.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

En sak jag funderar på... Undrar hur stor hypen kring en ny modell från Tesla är här i Sverige egentligen? Här, i den lilla bubbla som TeslaClubSweden utgör, är det en jättegrej, men i övrigt? Hur många inser att det ur ett globalt perspektiv kan löna sig att reservera så snabbt som möjligt? För hur många spelar det nån roll med några månader hit eller dit på leveransdatumet? Hur många vet ens om att Tesla snart kommer med en elbil som borde locka dem?

Om jag ska vara ärlig tror jag att vi kommer att vara väldigt få som köar utanför butikerna och om/när det skrivs om oss nånstans så kommer de som läser det att skaka på huvudet och anse att vi nog skulle trivas bättre på en mentalvårdsanstalt. :shock:
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Jerker skrev:
En sak jag funderar på... Undrar hur stor hypen kring en ny modell från Tesla är här i Sverige egentligen? Här, i den lilla bubbla som TeslaClubSweden utgör, är det en jättegrej, men i övrigt? Hur många inser att det ur ett globalt perspektiv kan löna sig att reservera så snabbt som möjligt? För hur många spelar det nån roll med några månader hit eller dit på leveransdatumet? Hur många vet ens om att Tesla snart kommer med en elbil som borde locka dem?

Om jag ska vara ärlig tror jag att vi kommer att vara väldigt få som köar utanför butikerna och om/när det skrivs om oss nånstans så kommer de som läser det att skaka på huvudet och anse att vi nog skulle trivas bättre på en mentalvårdsanstalt. :shock:
Funderat över detta också. Jag har inte stött på nån som inte hänger på detta forum som skall köa den 31:a. Det man dock skall tänka på är att man inte bara köar mot dem i sin butik utan mot alla i Europa. Sen är frågan om köplatsen baseras på tid efter öppningsdags alltså +5m30s så att inte Finland har förtur över oss och vi över England osv. I Stockholm ser det ut att bli minst kö i Täby om det nu ger nån edge :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

chpaulin skrev:
Jerker skrev:

Funderat över detta också. Jag har inte stött på nån som inte hänger på detta forum som skall köa den 31:a. Det man dock skall tänka på är att man inte bara köar mot dem i sin butik utan mot alla i Europa. Sen är frågan om köparen bara på tid efter öppningsdags alltså +5m30s så att inte Finland har förtur över oss och vi över England osv. I Stockholm ser det ut att bli minst kö i Täby om det nu ger nån edge :)
Exakt, det är det jag menar, vi vet allt detta om att det är en marknad i Europa och att vi därför tävlar mot alla dem som kommer att reservera, och då kan man säkert räkna in ett antal tusen i kön. Men i övrigt tror jag att det är en oerhört liten medvetenhet bland folk i gemen.

Och ja, jag har noterat att Täby har en kortare kö just nu... ;)
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Jerker skrev:
Diffar med 8 pers :) vilket nog inte kommer påverka leveranstiden mer än på timbasis :)
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

I princip måste man väl hänga här för att känna till att det ska bli en hype? Inte ens i Teslas butiker lär man väl få veta att man ska köa från 6 på morgonen den 31:a? :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

chpaulin skrev:
Jerker skrev:
Diffar med 8 pers :) vilket nog inte kommer påverka leveranstiden mer än på timbasis :)
Nej, men det man undrar är ju hur det påverkar om vi ser på hela Europamarknaden? Efter att Tesla har gjort de initiala leveranserna i USA och börjat öka produktionstakten, vad kan de vara uppe i för antal bilar per dag då? Modell 3 ska ju upp i 500000/år år 2020. Då lär de även från start ha fler produktionslinor igång parallellt och ha en större tillverkningstakt redan då än de idag har på S och X. Så hur många tillverkar de per dag då det är dags att börja skeppa bilar till Europa? Kanske är vi inte fler som är snabba att reservera än att alla vi som gör det de första dygnen får erbjudande om att lägga en beställning samma dag eller inom en veckas tid. Att vara snabb och reservera i USA ger säkert större utväxling på leveransdatum än det ger här i Sverige.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

Kan nog inte vara i butiken på MoS förrän vid 11...
Hur många månaders försening tror ni den timmen innebär????? :shock: :lol:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
I princip måste man väl hänga här för att känna till att det ska bli en hype? Inte ens i Teslas butiker lär man väl få veta att man ska köa från 6 på morgonen den 31:a? :)
Nej, eller hur? :mrgreen:
Hok

Inlägg av Hok »

Jag nämnde för några kollegor att den mindre Teslan ska visas den 31:a och ingen av dem verkade ha någon aning om detta. Trots att åtminstone en av dem har uttryckt ett intresse för Model 3 tidigare.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Det kanske till och med är så att när de väl börjar skeppa till Europa så har de inte längre något behov av att först tillverka fullutrustade bilar... 8-)
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Hok skrev:
Jag nämnde för några kollegor att den mindre Teslan ska visas den 31:a och ingen av dem verkade ha någon aning om detta. Trots att åtminstone en av dem har uttryckt ett intresse för Model 3 tidigare.
Nej, ingen i min bekantskapskrets, vare sig de är bilintresserade, miljöintresserade eller ens elbilsintresserade skulle haft en aning om detta om det inte vore för mig.
Hok

Inlägg av Hok »

Jerker skrev:
Det kanske till och med är så att när de väl börjar skeppa till Europa så har de inte längre något behov av att först tillverka fullutrustade bilar... 8-)
Vi kan ju alltid hoppas.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Jerker skrev:
chpaulin skrev:
Jerker skrev:
Nej, men det man undrar är ju hur det påverkar om vi ser på hela Europamarknaden? Efter att Tesla har gjort de initiala leveranserna i USA och börjat öka produktionstakten, vad kan de vara uppe i för antal bilar per dag då? Modell 3 ska ju upp i 500000/år år 2020. Då lär de även från start ha fler produktionslinor igång parallellt och ha en större tillverkningstakt redan då än de idag har på S och X. Så hur många tillverkar de per dag då det är dags att börja skeppa bilar till Europa? Kanske är vi inte fler som är snabba att reservera än att alla vi som gör det de första dygnen får erbjudande om att lägga en beställning samma dag eller inom en veckas tid. Att vara snabb och reservera i USA ger säkert större utväxling på leveransdatum än det ger här i Sverige.
De har inte sagt 500 000 Model III 2020 utan totalt 500 000 och det är inräknat Model S, X, Y och kanske även den nya Roadstern. Jag skulle tro att vid 2020 så är nog Model S och Model X tillsammans uppe i över 100 000 bilar per år om inte 200 000 med tanke på att det ska vara uppe i över 80 000 i år.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

vigge50 skrev:
Jerker skrev:
chpaulin skrev:
Jerker skrev:
De har inte sagt 500 000 Model III 2020 utan totalt 500 000 och det är inräknat Model S, X, Y och kanske även den nya Roadstern. Jag skulle tro att vid 2020 så är nog Model S och Model X tillsammans uppe i över 100 000 bilar per år om inte 200 000 med tanke på att det ska vara uppe i över 80 000 i år.
Javisst, det är sant. Men många bilar blir det...
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Även Europa kommer delas upp likt USA där Kalifornien får de första bilarna. I Europa är det nog Norge som kommer att få de första. Dels eftersom det är största marknaden inom Europa och dels för att det nog är enklare byråkrati med Norge jämfört med EU. Byråkratin kan leda till att kanske Schweiz blir land nummer två i Europa annars kanske det blir Nederländerna eller Tyskland.

De kommer med stor sannolikhet att ta maxutrustade först även ifall de fått upp produktionen men kanske kommer det inte dröja mer än några månader mellan de olika bilarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Gemene man vill nog testköra bilen innan beställning. Det är bara en sann sektmedlem som kan komma på tanken att köa för att beställa bilen osedd ;)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Svenssons skrev:
Även Europa kommer delas upp likt USA där Kalifornien får de första bilarna. I Europa är det nog Norge som kommer att få de första. Dels eftersom det är största marknaden inom Europa och dels för att det nog är enklare byråkrati med Norge jämfört med EU. Byråkratin kan leda till att kanske Schweiz blir land nummer två i Europa annars kanske det blir Nederländerna eller Tyskland.

De kommer med stor sannolikhet att ta maxutrustade först även ifall de fått upp produktionen men kanske kommer det inte dröja mer än några månader mellan de olika bilarna.
Det är väl samma byråkrati för Norge och EU vad gäller typgodkännande, då det väl är samma typgodkännande?
Det som skiljer är väl att de slipper skruva ihop bilarna i Norge så länge som det är tullfritt att ta in elbilar i Norge.
Skriv svar