Sida 2 av 2
Re: Låta UMCn sitta kvar i 3-fasuttaget
Postat: 17 apr 2016 00:37
av ovelundkvist
Exakt. Jag tycker bara att det är synd om folk kastar bort pengar på dyra laddboxar för att de tror att de behöver en sån när de inte gör det.
Re: Låta UMCn sitta kvar i 3-fasuttaget
Postat: 17 apr 2016 03:26
av Franz
Jag laddar utomhus och har redan bytt en vattenskadad UMC. Känns som ett ganska lätt val att skaffa Teslas laddbox när den kommer.
Re: Låta UMCn sitta kvar i 3-fasuttaget
Postat: 17 apr 2016 07:38
av jonas
Fördelen med wallbox är ju att den fungerar i väta. Den kan ladda mer. Den är mer robust. Den är alltid på samma ställe. Man kan alltid ha sin umc i bilen som reserv så man slipper riskera att gömma den.
En wallbox idag är inte mycket dyrare än umc och bygger man själv så är det mycket billigare, ca två fulltankar på fossilbilstiden.
Varför krångla med en mobil UMC som inte är byggd för ändamålet? Den går förr eller senare sönder oavsett.
Som att klaga på autopiloten då den inte fungerar på små landsvägar. Den går att få till att styra men är inte designad för det.
Re: Låta UMCn sitta kvar i 3-fasuttaget
Postat: 17 apr 2016 08:22
av +46
Eftersom jag redan har beställt en laddbox som vissa anser är att kasta bort pengar så behöver jag inte diskutera det mer. Vi gör alla olika val utifrån behov och förutsättningar och det är självklart helt ok.
Det jag undrar är om alla som har bilar med Typ 2 anslutning redan nu kan ladda via min UMC kabel eller kan de bara ladda hemma hos mig när jag väl har satt upp laddboxen?
Re: Låta UMCn sitta kvar i 3-fasuttaget
Postat: 17 apr 2016 08:32
av jonas
En Tesla wallbox kan bara ladda teslor. En laddbox? =Wallbox noname? Kan ladda alla type2 elbilar.
Re: Låta UMCn sitta kvar i 3-fasuttaget
Postat: 17 apr 2016 09:06
av John
jonas skrev:Fördelen med wallbox är ju att den fungerar i väta. Den kan ladda mer. Den är mer robust. Den är alltid på samma ställe. Man kan alltid ha sin umc i bilen som reserv så man slipper riskera att gömma den.
En wallbox idag är inte mycket dyrare än umc och bygger man själv så är det mycket billigare, ca två fulltankar på fossilbilstiden.
Varför krångla med en mobil UMC som inte är byggd för ändamålet? Den går förr eller senare sönder oavsett.
Som att klaga på autopiloten då den inte fungerar på små landsvägar. Den går att få till att styra men är inte designad för det.
Har du tips på var man hittar en wallbox för samma pengar som en UMC? Eller hur man går tillväga för att bygga en? Känns som ett bra alternativ att kunna ladda fler bilar än Tesla...
Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Re: Låta UMCn sitta kvar i 3-fasuttaget
Postat: 17 apr 2016 10:08
av oset
John skrev:Har du tips på var man hittar en wallbox för samma pengar som en UMC? Eller hur man går tillväga för att bygga en? Känns som ett bra alternativ att kunna ladda fler bilar än Tesla...
Skickat från min PLK-L01 via Tapatalk
Kolla i tråden
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=1676 där finns en hel del info och inspiration. I post #84 finns det jag använder listat.
Re: Låta UMCn sitta kvar i 3-fasuttaget
Postat: 17 apr 2016 11:05
av ovelundkvist
Vill man ha en wallbox ska man såklart skaffa sig det.
Min poäng var att man inte måste ha en wallbox, även om det låter så i reklamen för dem. De allra flesta klarar sig utmärkt med en extra UMC.
Re: Låta UMCn sitta kvar i 3-fasuttaget
Postat: 21 aug 2016 16:02
av Tars
jonas skrev:En Tesla wallbox kan bara ladda teslor. En laddbox? =Wallbox noname? Kan ladda alla type2 elbilar.
Har teslas laddbox, och har inga problem att ladda en BMW i3 med den.
Re: Låta UMCn sitta kvar i 3-fasuttaget
Postat: 21 aug 2016 16:09
av Leo
Har för mig att någon skrev att Teslas Wallbox kan "byglas" (=enkelt kopplas om/väljas) om den BARA ska kunna ladda Tesla eller ALLA elbilar med typ2 anslutning.
Re: Låta UMCn sitta kvar i 3-fasuttaget
Postat: 21 aug 2016 16:09
av Svenssons
Tars skrev:jonas skrev:En Tesla wallbox kan bara ladda teslor. En laddbox? =Wallbox noname? Kan ladda alla type2 elbilar.
Har teslas laddbox, och har inga problem att ladda en BMW i3 med den.
Man kan styra om man vill att Wall Connector ska kunna ladda enligt Type 2 Mode 3 eller enligt Teslas egna standard. Standardinställningen är enligt Mode 3.
DSC_0072.jpg
Re: Låta UMCn sitta kvar i 3-fasuttaget
Postat: 21 aug 2016 16:30
av bylund
Gissningsvis är destinationsladdarna som Tesla ger bort ställda på att bara ladda Teslor medan de man köper laddar allt som klarar typ 2.
Re: Låta UMCn sitta kvar i 3-fasuttaget
Postat: 21 aug 2016 16:38
av Tars
Läste faktiskt inte manualen, utan satte jumpern på 25 ah, och kopplade in den.
