Låta UMCn sitta kvar i 3-fasuttaget
Moderator: Redaktion
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Låta UMCn sitta kvar i 3-fasuttaget
Många skaffar en extra UMC att ha i bilen och låter den andra sitta kvar i 3-fasuttaget där hemma.
Hur är det då med stiften i Typ 2 kontakten? Är de strömförande hela tiden då? Eller bryter "klumpen" på UMCn spänningen när kontakten inte är ansluten i bilen. Stiften är ju inte på något sätt petskyddade eller barnsäkrade.
Hur är det då med stiften i Typ 2 kontakten? Är de strömförande hela tiden då? Eller bryter "klumpen" på UMCn spänningen när kontakten inte är ansluten i bilen. Stiften är ju inte på något sätt petskyddade eller barnsäkrade.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Låta UMCn sitta kvar i 3-fasuttaget
Jag gör så.
Laddaren kommer inte skicka ut någon ström förrän en bil faktiskt begär det genom att lägga rätt motstånd på en signal som laddaren skickar ut i kabeln. Detaljer här: https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772#Signaling
Laddaren kommer inte skicka ut någon ström förrän en bil faktiskt begär det genom att lägga rätt motstånd på en signal som laddaren skickar ut i kabeln. Detaljer här: https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772#Signaling
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Okej, då var det som jag trodde och hoppades på.danni skrev:Jag gör så.
Tänker också lämna UMCn kvar inkopplad, men ville veta säkert innan, eftersom det är en del barn som brukar leka i vår carport när det inte står några bilar där.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Som elektriker skulle jag inte rekommendera att lämna kontakt med "hanar" inkopplade. Har du barn som leker i carporten så skulle jag rekommendera dig att hitta en kontakt med "hona" istället, om man nu vill ha kontakten i hela tiden. Vet ej om det är möjligt dock. Har varit med om felande utrustning och vad det kan få för konsekvenser.
Annars är väl Teslas egna väggladdare ett bra alternativ?
Ha det gott!
Skickat från min D6603 via Tapatalk
Ha det gott!
Den finna tyvärr bara i fantasin....
Men vem vet, kanske kommer snart på riktigt!
Men vem vet, kanske kommer snart på riktigt!
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Laddkabeln är konstruerad så att ingen spänning läggs på innan den anslutits till bilen. Det gör därför inget att den inte är petskyddat eftersom den inte är strömsatt. Jag rekommenderar antingen en laddbox eller en laddsladd UMC som alltid sitter fast i uttaget, så gör jag. Det hade varit intressant att hitta ett sätt att kunna låsa fast sladden i uttaget så ingen kan få loss den.Skr00ban skrev:Som elektriker skulle jag inte rekommendera att lämna kontakt med "hanar" inkopplade. Har du barn som leker i carporten så skulle jag rekommendera dig att hitta en kontakt med "hona" istället, om man nu vill ha kontakten i hela tiden. Vet ej om det är möjligt dock. Har varit med om felande utrustning och vad det kan få för konsekvenser.
Ha det gott!
låsa fast i uttaget är svårt, men sätt en stor 12mm grov ögla? i väggen intill och sen ett hänglås, frågan är, vad är skrot(koppar)värdet på en umc?LarsL skrev:Det hade varit intressant att hitta ett sätt att kunna låsa fast sladden i uttaget så ingen kan få loss den.
ms 76132 "Eleamore"
Nu var det inte stöld har var rädd för utan risken att ungar drar ur UMC och pillar i den oskyddade CEE kontakten.12man skrev:låsa fast i uttaget är svårt, men sätt en stor 12mm grov ögla? i väggen intill och sen ett hänglås, frågan är, vad är skrot(koppar)värdet på en umc?LarsL skrev:Det hade varit intressant att hitta ett sätt att kunna låsa fast sladden i uttaget så ingen kan få loss den.
vet inte(skiter i) vad lagen säger men Cee-don och alla andra icke petskyddade don skulle jag sätta på 1.5-1-8 meters höjd, av en hel massa orsaker.
ms 76132 "Eleamore"
Men för att skydda uttaget mot pill hade det varit bra om det fanns en liten plastbit som låste ihop uttagen. Jag kan tänka mig att tex en strapp runt locket skulle räcka för det.
Om ni installerar ett trefas-uttag hemma för några hundralappar, har ni möjlighet att välja 5-16A och då sitter den röda kontakten alltid fast eftersom de har en hake inlockat som gör att den inte dras ur av egen tyngd eller av misstag.
Med lekande barn i en carport skulle jag välja att ta bort alla kablar. Jag vill inte ha en olycka på mitt samvete.

Med lekande barn i en carport skulle jag välja att ta bort alla kablar. Jag vill inte ha en olycka på mitt samvete.

Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Om någon vecka så kommer jag sätta upp en laddbox med fast laddkabel. Har väntat och väntat snart ett år på Teslas egen laddbox, men nu tröttnat och beställt en svensk laddbox.
Att permanent ladda via ett vanligt 3-fas uttag hemma är enligt min mening ett uttryck för att snålheten vinner över säkerheten.
Kanske dags att ni med dyra leasingbolagsägda bilar yrkar på skatteavdrag för säker laddning hemma
Att permanent ladda via ett vanligt 3-fas uttag hemma är enligt min mening ett uttryck för att snålheten vinner över säkerheten.
Kanske dags att ni med dyra leasingbolagsägda bilar yrkar på skatteavdrag för säker laddning hemma

Installerat 13,2 kWp solceller
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
På vilket sätt skulle det vara osäkert att lämna UMC i ett trefasuttag? Som flera redan har påpekat i denna tråd så är inte kontakten spänningssatt så länge den inte är ansluten till bilen.
Säker laddning med laddbox hemma som betalas av arbetsgivaren är redan skattefri förmån.
http://www.tjanstebilsfakta.se/garagela ... fri-forman
http://www.tjanstebilsfakta.se/garagela ... fri-forman
Laddboxen har en inbyggd aktiv säkerhet, vilket bland annat innebär att strömmen kan slås på först när alla kontakter är ihopkopplade.ovelundkvist skrev:På vilket sätt skulle det vara osäkert att lämna UMC i ett trefasuttag? Som flera redan har påpekat i denna tråd så är inte kontakten spänningssatt så länge den inte är ansluten till bilen.
Enligt Tesla så får man inte ladda bilen från ett vanligt 3-fas uttag, om man behöver en förlängningssladd för att nå uttaget. Varför kan man undra om nu UMC är säker och inte spänningssatt..
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Vad skulle det vara för skillnad säkerhetsmässigt på att låta UMC-sladden hänga kvar i carporten i jämförelse med att ha en sladd från Teslas väggladdare hängande där?Skr00ban skrev:Som elektriker skulle jag inte rekommendera att lämna kontakt med "hanar" inkopplade. Har du barn som leker i carporten så skulle jag rekommendera dig att hitta en kontakt med "hona" istället, om man nu vill ha kontakten i hela tiden. Vet ej om det är möjligt dock. Har varit med om felande utrustning och vad det kan få för konsekvenser.
Ha det gott!
Det är ju precis samma oskyddade kontakt i änden eftersom den ska passa i bilen, och styrelektroniken som bryter strömmen när kontakten inte är isatt i bilen är också samma. Enda skillnaden är att med väggladdaren sitter klumpen med styrelektroniken fastskruvade i väggen medan den sitter på sladden på UMCn, men därefter är sladden och kontakten identisk.
Ungarna kommer aldrig åt trefas-kontakten där UMCn är inkopplad eftersom detta sitter i ett låst plåtskåp på väggen. Ut ur skåpet kommer bara UMC-sladden.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Anledningen är att från UMC'n till bilen är det "övervakat". Den andra från UMC'n till vägguttaget är så kort så det är ganska liten risk. Tror t o m det finns regler att den får vara max 60cm även om många är längre.
Sätter du då på en "lång" skarvsladd där blir det en "lång" oövervakad strömsatt kabel vilket man alltså vill undvika.
Därav en av anledningarna till att man avråder från skarvsladdar från elbilstillverkarnas håll.
Sätter du då på en "lång" skarvsladd där blir det en "lång" oövervakad strömsatt kabel vilket man alltså vill undvika.
Därav en av anledningarna till att man avråder från skarvsladdar från elbilstillverkarnas håll.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Laddboxen och UMC har exakt samma funktioner, så ingen skillnad där.+46 skrev:Laddboxen har en inbyggd aktiv säkerhet, vilket bland annat innebär att strömmen kan slås på först när alla kontakter är ihopkopplade.ovelundkvist skrev:På vilket sätt skulle det vara osäkert att lämna UMC i ett trefasuttag? Som flera redan har påpekat i denna tråd så är inte kontakten spänningssatt så länge den inte är ansluten till bilen.
Enligt Tesla så får man inte ladda bilen från ett vanligt 3-fas uttag, om man behöver en förlängningssladd för att nå uttaget. Varför kan man undra om nu UMC är säker och inte spänningssatt..
Om du adderar en förlänningskabel så är ju den naturlitgvis spänningssatt. Brytningen sker i boxen eller klumpen på ledningen för UMC, alltså kan inte strömmen brytas innan boxen eller klumpen. Det var också därför jag skulle vilja låsa fast uttagen emot varandra så att ingen kan rycka isär dem av misstag.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Men det är precis samma funktion som "klumpen" på UMCn har. Ingen skillnad.+46 skrev:Laddboxen har en inbyggd aktiv säkerhet, vilket bland annat innebär att strömmen kan slås på först när alla kontakter är ihopkopplade.ovelundkvist skrev:På vilket sätt skulle det vara osäkert att lämna UMC i ett trefasuttag? Som flera redan har påpekat i denna tråd så är inte kontakten spänningssatt så länge den inte är ansluten till bilen.
För att UMCn inte kan känna av ev. fel på förlängningssladden. Säkerhetsfunktionerna finns bara efter "klumpen" på UMCn. Därför sitter den i början på sladden. Annars går det att bygga in elektroniken i kontakten som ansluts till bilen, men då är inte sladden skyddad mot fel.Enligt Tesla så får man inte ladda bilen från ett vanligt 3-fas uttag, om man behöver en förlängningssladd för att nå uttaget. Varför kan man undra om nu UMC är säker och inte spänningssatt..
EDIT: Trea på bollen ser jag

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Alltså är en laddbox helt bortkastade pengar om man redan har en extra UMC, som man inte behöver förlänga från sitt 3-fasuttag.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Enda vinsten som jag kan se är om man har dubbelladdare i bilen och har möjlighet att mata laddboxen med 32A. Genom UMCn kan man aldrig få mer än 16A.ovelundkvist skrev:Alltså är en laddbox helt bortkastade pengar om man redan har en extra UMC, som man inte behöver förlänga från sitt 3-fasuttag.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Jag har dubbelladdare och 3 x 35 A hemma så det blir bara ett extra plus med laddboxen. Det viktiga för mig är att grejerna funkar. Jag är redan inne på min andra UMC och vill inte riskera igen att jag kommer hem med ett nästan tomt batteri och så funkar inte laddningen via 3-fas uttaget.
Nej det är inte bortkastade pengar om man bara har en UMC , vilket är det vanliga. Då kan det vara motiverat att köpa en laddbox istället för ytterligare en UMC. Priserna för boxar har ju kommit ner så att det inte är helt vansinnig skillnad mot UMC. En box kan ju se lite prydligare ut också.ovelundkvist skrev:Alltså är en laddbox helt bortkastade pengar om man redan har en extra UMC, som man inte behöver förlänga från sitt 3-fasuttag.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Fast nu var "ovelundkvist" utgångspunkt något annat än det du väljer att svara på. Eller hur?LarsL skrev:Nej det är inte bortkastade pengar om man bara har en UMC , vilket är det vanliga. Då kan det vara motiverat att köpa en laddbox istället för ytterligare en UMC. Priserna för boxar har ju kommit ner så att det inte är helt vansinnig skillnad mot UMC. En box kan ju se lite prydligare ut också.ovelundkvist skrev:Alltså är en laddbox helt bortkastade pengar om man redan har en extra UMC, som man inte behöver förlänga från sitt 3-fasuttag.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015