Behov av Laddskola

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Behov av Laddskola

Inlägg av danni »

znak3 skrev:
Chademo ger inte 40kw utan 50.

Supercharger går ju ner till 65kw när man laddar mer än 60% så skillnaden mot chademo är mindre i verkligheten.
Fast CHAdeMO är ofta begränsade till 30 kW, och de når inte maxeffekt förrän man har rätt hög laddning och därmed hög spänning. Så snitteffekten under en laddning på CHAdeMO kommer ändå vara mycket, mycket lägre än snitteffekten under en laddning med superchargers.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Swede1

Inlägg av Swede1 »

apkungen skrev:
Det blir snabbt ganska krångligt om man ska börja hålla reda på mer än SuC och Chademo och hur snabbt laddningen hemma går. Man kommer långt på det. Men här är allt iaf:

SuC - 1mil i minuten, nästan 120kW
Chademo - 20mil i timmen 40kW
400V 32A 3fas - 10mil i timmen 22kW
400V 16A 3fas - 5 mil i timmen 11kW
230V 32A - 4mil i timmen 7,2Kw
230V 16A - 2mil i timmen 3,6kW
230V 13A - 1,5mil i timmen 3kW
230V 10A - 1mil i timmen 2,3kW

32A trefas går bara att få ut om man har dubbelladdare. 32A 230V ska man kunna få ut med enkelladdare men många har problem med det.

10mil/h går bara genom typ2 eller speciell laddkabel till röd 32A trefas
5mil/h får man genom typ2 och röd trafaskontakt med Teslas laddkabel (umc).
4mil/h genom typ2 eller blå anslutning.
2mil/h får man genom typ 2 eller "schukko till röd kontakt till UMC"
1,5mil/h genom shukko och umc
1mil/h genom shukko och umc

För att få reda på vilken hastighet typ2 uttagen har jag man titta på
Uppladdning.se
Om Chademo laddar 20 mil i timmen och kostar 3 kr/min, så blir milkostnaden 9 kr. Det är inte bra, särskilt när man har en snåldiesel som drar 0,5 l/mil och kostar 6-7 kr i bränsle per mil. Varför kostar det inte ca 1 kr/kwh (eller mindre)? Var är incitamenten/subventionerna? Det har dykt upp 4 vattenfall uttag vid köpcentret, då ska man ha ett kort att ladda med. Hålla på och tänka på laddning hela tiden och ha massa kabel i bilen är inte bra. Har man det som hobby visst... men jag har annat att tänka på, t ex jobb... Detta måste mogna snabbt, tjata på våra "folkvalda".
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare

Inlägg av tehjimos »

Vart bor du provoman? Vill du ta en lunch sväng så kan jag förklara lite dom olika laddtyperna och hur man går enklast tillväga.

Jag bor i Solna så det är bara höra av dig ifall du bor i Stockholm.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Swede1 skrev:
Om Chademo laddar 20 mil i timmen och kostar 3 kr/min, så blir milkostnaden 9 kr. Det är inte bra, särskilt när man har en snåldiesel som drar 0,5 l/mil och kostar 6-7 kr i bränsle per mil. Varför kostar det inte ca 1 kr/kwh (eller mindre)? Var är incitamenten/subventionerna? Det har dykt upp 4 vattenfall uttag vid köpcentret, då ska man ha ett kort att ladda med. Hålla på och tänka på laddning hela tiden och ha massa kabel i bilen är inte bra. Har man det som hobby visst... men jag har annat att tänka på, t ex jobb... Detta måste mogna snabbt, tjata på våra "folkvalda".
Fast det är väldigt låg andel av milen du kör på chademo, så se det som att du betalar för att de erbjuder servicen. Likströmsladdare är inte några billiga pjäser. Jag har lagt runt 200 kr på chademoladdning hittills, och de få gånger man behöver dem är de värda pengarna, men man laddar inte mer än man behöver på dessa.

Men jag håller med om det dumma med särskilda kort eller appar att betala med. Det måste gå att lösa kreditkortsbetalning.

Man måste inte hålla på att tänka på laddning hela tiden, annat än när man är på långresa i okänd terräng. Då vill man ha en plan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
znak3
Teslaägare

Inlägg av znak3 »

danni skrev:
znak3 skrev:

Supercharger går ju ner till 65kw när man laddar mer än 60% så skillnaden mot chademo är mindre i verkligheten.
Fast CHAdeMO är ofta begränsade till 30 kW, och de når inte maxeffekt förrän man har rätt hög laddning och därmed hög spänning. Så snitteffekten under en laddning på CHAdeMO kommer ändå vara mycket, mycket lägre än snitteffekten under en laddning med superchargers.

OK hade ingen aning om det. Har laddat på kanske 5 stycken som gett 50kw rakt av under hela laddtiden. Men kanske haft tur då...
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

znak3 skrev:
danni skrev:
znak3 skrev:

OK hade ingen aning om det. Har laddat på kanske 5 stycken som gett 50kw rakt av under hela laddtiden. Men kanske haft tur då...
Det lär du haft. Jag brukar ligga på 30-40 kW oftast.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

D Chademos som ger mest ström ger 120A såvitt jag vet. Finns flera som ger 100 och 110A också. Teslans spänning ligger ungefär mellan 350-400V under tiden man laddar så 42-48 kW får man isf. 50kW det tror jag inte på riktigt.
Användarvisningsbild
Reddy
Teslaägare

Inlägg av Reddy »

danni skrev:
znak3 skrev:

Många CHAdeMO laddare, tex. ABB Terra 53 är begränsade till 120A/500V (Teslan brukar rapportera 117A), det betyder att man närmar sig 50kW först när batteriet är fulladdat.

Om man har en 70 modell som har 50 volt lägre batterispänning så kommer man upp i max 42kW (på en laddare begränsad till 120A).
Model 3 Performance 2022
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Och man ska inte lura sig att man får snabbare laddning om effekten går upp när batteriet närmar sig fullt. Den höjer spänningen för att den inre resistansen blir högre, d v s förlusterna ökar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

bylund skrev:
Och man ska inte lura sig att man får snabbare laddning om effekten går upp när batteriet närmar sig fullt. Den höjer spänningen för att den inre resistansen blir högre, d v s förlusterna ökar.
Det där tror jag inte på. Batteriets spänning ökar med ökad laddning, så att plocka ut 10A ur bilen när den är fulladdad ger mer effekt/energi än när det är nära urladdat.

Precis som tex ett aa batteri har det 1,5v fulladdat och ned emot 0.8v urladdat.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

apkungen skrev:
bylund skrev:
Det där tror jag inte på. Batteriets spänning ökar med ökad laddning, så att plocka ut 10A ur bilen när den är fulladdad ger mer effekt/energi än när det är nära urladdat.

Precis som tex ett aa batteri har det 1,5v fulladdat och ned emot 0.8v urladdat.
Fast nu pratade jag åt andra hållet, d v s ladda batteriet till nära fullt.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Hm, jobbigt att hålla reda på detta, jag vill bara ansluta sladd ladda och köra sen. Inte gå runt och fundera på nån räckvidd. Dessutom ska laddningen vara billig, 1 kr/kwh.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Swede1 skrev:
Hm, jobbigt att hålla reda på detta, jag vill bara ansluta sladd ladda och köra sen. Inte gå runt och fundera på nån räckvidd. Dessutom ska laddningen vara billig, 1 kr/kwh.
Du måste inte veta alla de här sakerna för att kunna ladda bilen - det räcker gott att ansluta sladden för det. Och att kräva att laddning medelst stora dyra snabbladdare som kräver en massa underhåll ska vara superbilligt är lite märkligt. Brukar du gå in på caféer och kräva att få köpa en kopp kaffe och ett wienerbröd till inköpskostnaden för kaffebönor och mjöl också, eller?
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Swede1 skrev:
Navigatorn kommer hålla koll på hur mycket du skall ladda för att nå ditt slutmål och tala om det för dig via appen. Priset på laddning kan du naturligtvis önska och i fallet med SuperChargers så funkar det. I många fall är även destinationsladdare inom denna ram då de flesta som har en sådan bjuder på strömmen. Om du laddar mycket så har Clever (och säkert andra) abonnemang som matchar detta pris.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

(Bortser från personangrepp om cafe etc) Kostar det 9 kr per mil på chademo så är det billigare att köpa diesel upp till 18 kr för en bil som drar 0,5 l/mil. Dessutom billig i inköp. Och inget batteri som kostar 5 kr/mil?

Ok, förstått att folk bara laddar på detta i nödfall vid långfärd och man måste ha uttag hemma.

Tycker staten kan sponsra laddställen om "politikerna" menar allvar med miljö. Men det kommer väl när volvos lobbyister ska göra elbil.Folkomröstning beslutande tack.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Swede1 skrev:
(Bortser från personangrepp om cafe etc) Kostar det 9 kr per mil på chademo så är det billigare att köpa diesel upp till 18 kr för en bil som drar 0,5 l/mil. Dessutom billig i inköp. Och inget batteri som kostar 5 kr/mil?

Ok, förstått att folk bara laddar på detta i nödfall vid långfärd och man måste ha uttag hemma.

Tycker staten kan sponsra laddställen om "politikerna" menar allvar med miljö. Men det kommer väl när volvos lobbyister ska göra elbil.Folkomröstning beslutande tack.
Det var väl ändå inget personangrepp :D Men seriöst, hur tänker du dig att företagen som erbjuder elen ska gå ihop på det du krävde? Skulle du själv vilja starta ett företag för att erbjuda el via dyra snabbladdare till det priset? Nej, jag tänkte väl det.

Ja, att ladda vid CHAdeMO kan ge en högre milkostnad än för en snåldiesel. So what. För många av oss är det värt att betala lite extra för hög tillgänglighet och för att slippa göra ett längre laddstopp. Jag har tankat ett par gånger med CHAdeMO i brist på bättre alternativ sen jag fick bilen i oktober. Hur mycket det kostat vet jag inte ännu, för jag har fortfarande inte nått upp i så höga summor att någon av leverantörerna (har använt både Clever och Fortum) har tyckt det varit lönt att skicka en faktura. Sannolikt lär du inte lägga mer än några hundra kronor på det här under hela tiden du har en Tesla.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Swede1 skrev:

Det är bra att du förstått att MA mest laddar hemma. Laddningen med snabbladdare blir ju bara i undantagsfall och jag kan lätt stå ut med den extra kostnaden då. Med en diesel har du alltid den höga kostnaden, även de 90% av milen som du kör jobbpendling och kort resor.

Om staten går in och suvenstionerar snabbladdare och elbilar så kommer oljebolagen kräva att samma ska göras för vätgas och tallolja tex. Eftersom elbilar är självbärande så behöver de inte detta stöd och om inte tallolja och vätgas får stöd så funkar det inte.

Det jag kan tycka är att skattetrycket ska vara korrekt. Just nu har vi för hög skatt på ren el och för låg på olja och kol. Vi har också samma trängselskatt för en fuldieseln från Vuskwagen som en ren el bil, det är inte rätt.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Tyvärr kommer nog inte politikerna kunna hjälpa till i elbils utvecklingen utan att vi (som många redan gjort) kommer att driva denna själva genom att köpa rätt fordon.

Visst jag tycker också att priset är högt på det kort (Clever) som jag skaffat men bättre än ingenting och konkurrens kommer i framtiden att ge lägre priser när volymen på såld kWh ökar så det kommer att lösa sig själva.

Det jag tror är att vi som idag köpt/kör elbilar kommer att få det sämre då staten behöver få tillbaks förlorade skatteintäkter på bränslet så vi får nog vara glada ändå, eller vad blir framtida försämringar på elbilar?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Swede1 skrev:

Man kan væl inte køpa en Tesla bara før att spara pengar på brænslet ? Konkurrenten ær inte snåldieseln som jag ser det utan Porsche, Lexus mm. 95% laddas ju hemma dær milkostnaden bara blir ca 1:30-1:50. Jag tycker det otroligt bra att ha dessa Chademo nær de behøvs. Destinationsladdar t.o.m. på en sådan rætt ofta bara før att få det gjort medan jag handlar etc.
Det kan gå till en hundring eller t.o.m. næstan två om det ær riktigt tomt. Grøn kontakt i Norge dær jag åker mycket har en rætt OK rabatt-trappa upp till 40% om man laddar mycket och de har många stationer (http://gronnkontakt.no/ladestasjoner-i-norge).
Jag skulle dock gærna se att man kunde køpa in sig i dessa via sitt vanliga elavtal och sedan "ladda gratis" på dem via RFID eller nåt. På så sætt skulle man ju betala elen før bilen var man æn laddar den via en rækning. De abbonemang som finns nu ær dock ointressanta før de flesta p.g.a. kostnaden.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Clevers priser är höga vad de är för att de är först tidigt ute på en ny marknad.

När det kommer fler kunder och fler aktörer med konkurrens kommer priserna sjunka.

De första bensinmackarna för över hundra år sedan hade också högre priser än i dagens prispressade värld.
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Håller med om det mesta.....förutom hur man hanterar "ChaDeMo laddar 20 mil i timmen" eller "Tesla SuC laddar 27 mil i halvtimmen"

Sen när bilen säger `du har laddat tillräckligt för att fortsätta din färd`, då drar jag ut på autobahn, o upp i 160 knyck......
Kommer inte hela vägen fram då, så de med mil / km haltar...rätt mycket.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Gustafsson skrev:
Swede1 skrev:

Man kan væl inte køpa en Tesla bara før att spara pengar på brænslet ? Konkurrenten ær inte snåldieseln som jag ser det utan Porsche, Lexus mm. 95% laddas ju hemma dær milkostnaden bara blir ca 1:30-1:50. Jag tycker det otroligt bra att ha dessa Chademo nær de behøvs. Destinationsladdar t.o.m. på en sådan rætt ofta bara før att få det gjort medan jag handlar etc.
Det kan gå till en hundring eller t.o.m. næstan två om det ær riktigt tomt. Grøn kontakt i Norge dær jag åker mycket har en rætt OK rabatt-trappa upp till 40% om man laddar mycket och de har många stationer (http://gronnkontakt.no/ladestasjoner-i-norge).
Jag skulle dock gærna se att man kunde køpa in sig i dessa via sitt vanliga elavtal och sedan "ladda gratis" på dem via RFID eller nåt. På så sætt skulle man ju betala elen før bilen var man æn laddar den via en rækning. De abbonemang som finns nu ær dock ointressanta før de flesta p.g.a. kostnaden.
Som jag förstått det så kör taxi Tesla för att det blir så låg bränslekostnad. 100 000 kr/år eller mer besparing jämfört med ice. Oroväckande dyrt i Norge fortfarande som är mer elbils moget. Vad blir din milkostnad när du laddar chademo?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Swede1 skrev:
Gustafsson skrev:
Swede1 skrev:

Som jag förstått det så kör taxi Tesla för att det blir så låg bränslekostnad. 100 000 kr/år eller mer besparing jämfört med ice. Oroväckande dyrt i Norge fortfarande som är mer elbils moget. Vad blir din milkostnad när du laddar chademo?
Chademoladdningen kostar ca 2 kr / minut med min rabatt, dvs 120 spänn för 40 kWh. På det kommer jag på de Norska vägarna drygt 20 mil, dvs under 6kr/mil. Med det tar jag mig till en SuC. Har en SuC två mil bort, men åt fel håll. Ids inte åka dit för att ladda.
För Taxi är det förstås bättre med gratis...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

bylund skrev:
apkungen skrev:
bylund skrev:

Fast nu pratade jag åt andra hållet, d v s ladda batteriet till nära fullt.
Samma sak med laddning. Att ladda i 10A nära fullt laddat batteri ger högre effekt in i batterierna än att ladda in 10A vid nära tomt batteri. Visst är det lite mer förluster på slutet men de är inte i storleksordningen 15 procent högre vid 80procent Soc jämfört med 5 procent.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Ingen taxi-Tesla tankar sitt huvudsakliga elbehov på CHAdeMO, det säger väl nästan sig självt... Det gör nog inte heller någon annan för den delen. Skulle man nu göra det så har Clever ett fastprisabonnemang där både hemmaladdning och fri CHAdeMO-laddning ingår för om jag minns rätt 699 kr per månad (fast med ett tak på hur mycket du kan tanka, just för att förhindra att taxi etc utnyttjar det för svinbillig el).
Skriv svar