Behov av Laddskola

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
provoman
Teslaägare

Behov av Laddskola

Inlägg av provoman »

Hej alla Teslaägare,

Har sedan aug 2015 en Model S med den standardkabel som följde bilen + en 32/16A omvandlare i skuffen om sådan någon gång skulle behövas. Tycker det är krångligt med alla olika laddalternativ så jag har hittilss hållit mig till att ladda 3-fas hemma och någon gång på SuC. Ska jag åka mer än 15 mil tar jag någon av mina bensinbilar. Har (om jag behåller bilen) plan på att utöka floran av kablage med en Chademo och en typ2 kabel så att både jag och andra familjemedlemmar som kör bilen kan känna sig lite tryggare med att komma dit vi vill och sedan hem igen.

Som sagt vi känner oss väldigt hindrade av att inte kunna åka till olika platser och sedan kunna åka runt lite vid destinationen utan att få el-torsk innan man kan ta sig till en laddplats igen. Även om vår MS är en 85D som skall ha en räckvidd på ca. 35 mil vid 100% laddning och vanlig körning och goda förhållanden så är det inte alltid man bara vill hålla sig till de stora stråken av SuC.

Finns någon sammanställning på de olika laddtyperna inkl. vilka kort eller taggar man behöver vid de olika och hur dessa isf fungerar. Kanske oxo en angivelse över hur lång tid det tar att ladda till en viss % med de olika.

Just detta med laddning är vår familjs största problem med bilen just nu och kan vi inte komma över detta blir det nog att sälja av kärran.
vigge50

Re: Behov av Laddskola

Inlägg av vigge50 »

Här står inget om laddkort och liknande men det står om vilka olikakotakter du kan använda och finns även uppladdning.nu funktionen där du kan söka på olika uttag i Sverige

http://teslaclubsweden.se/ladda-din-tesla/
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Vill du säkra upp så mycket som möjligt så är du paranoid som undertecknad.

Då kompletterar du med Chademo och en typ2 kabel som du planerar samt skaffar Vattenfall / Fortum laddkort/RFID. Men det viktigaste är att få in plugshare-appen i telefonen med rätt filtrering inställd, då är det enkelt att hitta alternativ.

http://www.fortum.com/countries/se/priv ... fault.aspx
https://www.vattenfall.se/kora-pa-el/laddkort/
http://clever.nu
http://plugshare.com (men ladda ner appen i mobilen och lägg upp ett konto så det synkar, glöm inte lägga till ytterligare landställen du snubblar över)

Överväg också att skaffa en extra ladd-adapter från Tesla så du alltid kan ha en liggande i bilen inklusive röd handske och Shucko (samt 10m skarvsladd. för både 3-fas och 1-fas).

I praktiken så har jag bara använt 3-fas, Shucko, Chademo samt Typ2 (och då bara på långresor egentligen) - har aldrig behövt ta till förlängningssladdar eller laddkorten, men känns bra att ha alternativet.

Efter att ha lagt allt ovanstående i frunken så ligger det oftast orört, men man slutar fundera så mycket eller stressa - det finns många fler allmänt tillgängliga uttag än man anar (alla är verkligen inte inne i plugshare ännu, så det är ännu bättre än det ser ut) när man nu börjar titta på det.

Jag har använt typ-2 klart oftast av de olika sladdarna om man bortser från hemmaladdning, Shucko med Tesla UMC klar tvåa.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Med en typ2 sladd och ev Chademo-adapter är du nästan komplett. Med typ2 använder du om ord laddaren och är begränsad till 11kW. Med Chademo får du 50kW.
För Chademo behövs tre kort Clever, charge & drive och Vattenfall.
På det bör klara dig i hela södra Sverige.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

Är det framförallt en oro för att köra slut på elen som gör att ni inte kan använda bilen mer eller är det faktiska resemönster där det inte finns laddmöjlighet på destinationen eller snabbladdare på vägen?

Vi har valt att bara ha en bil (S85D) och hitintills så har det inte varit några problem att åka dit vi vill och vi har inte varit begränsade på något konkret sätt. Dock har vi inte försökt att åka ut långt i skogen för att ta en vandring och sedan behöva köra tillbaka utan möjlighet till laddning på vägen eller under tiden bilen står parkerad.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Jag har nu under mina snart, om en månad, tre års elbilskörande inte upplevt det som ett hinder att kunna köra dit man vill när man vill. Men det är klart att man har olika vanor. De som jag besöker har ofta utan att de själva vet det, möjlighet att låta mig ladda. Jag använder mig bara av vanliga uttag på destinationen dvs schucko och euro 3-fas röd. Däremot har jag en lång 3fas 32A kabel liggande i bilen som nödhjälp om det skulle vara långt till ett uttag i en byggnad eller mack. Alla bemannade mackar har minst 16A uttag, som kan användas vid nöd. Se bara till att ha god kvalitet på förlängningskabeln annars ställer teslan ner strömmen om det skulle bli för stort spänningsfall.

Elbilskörande kräver en annan typ av planering. När man kör fossilt gäller det veta var macken finns det fina med elbil är att det nästan alltid finns laddmöjlighet när man kommer fram och då är batteriet sällan helt slut vilket gör att den top up som man gör medan man är på sin destination nästan alltid räcker för att ta sig hem.
Men att det skulle vara svårare vet jag inte eller begränsande för den delen. Jag lånar en fossilbil om jag skall köra biltrailer eller annat släp. Det är elbilens största akilleshäl tycker jag som bor på landet där allt är lösligt.
Kanske värre om man bor i stan eller om ens destination är i staden.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
provoman
Teslaägare

Inlägg av provoman »

kangru skrev:
Är det framförallt en oro för att köra slut på elen som gör att ni inte kan använda bilen mer eller är det faktiska resemönster där det inte finns laddmöjlighet på destinationen eller snabbladdare på vägen?

Vi har valt att bara ha en bil (S85D) och hitintills så har det inte varit några problem att åka dit vi vill och vi har inte varit begränsade på något konkret sätt. Dock har vi inte försökt att åka ut långt i skogen för att ta en vandring och sedan behöva köra tillbaka utan möjlighet till laddning på vägen eller under tiden bilen står parkerad.
Vi upplever problemet som obefintlig frihet att i vissa fall välja färdväg samt att vi vid önskad destination vara på en återvändsgränd. Om vi önskar resa t.ex. t-o-r Sthlm-Motala och vill köra runt en dag runt Motala (kanske 20 mil) måste vi för hemresan köra till ödeshög för att ladda för att sedan ta oss till sillekrog för att sedan ta oss till sthlm med marginal. I Motala verkar det inte finnas möjlighet att ladda mer än 220v (1 mil i timmen). Vi vill inte heller vara tvungna att ställa bilen obevakad över natten på en ev. 3-fas laddning inne i stan (om vi mot förmodan skulle finna sådan) när vi bor utanför Motala över natten.

Samma sak var vi med om under julhelgen när vi skulle besöka vänner i Växjö och Gbg, inga laddmöjligheter pga en vattenskadad tesla laddkabel och under resan hänvisad till stora omvägar över SuC platser för att ta oss fram under resan och hem igen till sthlm. I V-ö och Gbg fick bilen stå oanvänd för att spara laddning och planerade besök på olika kringliggande platser fick utebli. Detta var den enda resan vi vågat oss på med denna bil, fler får vi se om det kommer att bli, tveksamt om det.
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

provoman skrev:
kangru skrev:

I Motala verkar det inte finnas möjlighet att ladda mer än 220v (1 mil i timmen). Vi vill inte heller vara tvungna att ställa bilen obevakad över natten på en ev. 3-fas laddning inne i stan (om vi mot förmodan skulle finna sådan) när vi bor utanför Motala över natten.

Samma sak var vi med om under julhelgen när vi skulle besöka vänner i Växjö och Gbg, inga laddmöjligheter pga en vattenskadad tesla laddkabel och under resan hänvisad till stora omvägar över SuC platser för att ta oss fram under resan och hem igen till sthlm. I V-ö och Gbg fick bilen stå oanvänd för att spara laddning och planerade besök på olika kringliggande platser fick utebli. Detta var den enda resan vi vågat oss på med denna bil, fler får vi se om det kommer att bli, tveksamt om det.
I växjö finns 22kW, gratis under helger iallfall, vid järnvägsstationen som jag själv provat och i Motala finns enligt uppladdning.nu 22kW på MCDonald.
Och min gissning är att på din destination en bit utanför Motala skulle det gått att ladda åtminstone över natten med minst 10A men troligen med 3fas 16A. Då det nästan alltid finns ett eurouttag gömt någonstans.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
provoman
Teslaägare

Inlägg av provoman »

22Kw laddning kräver vad för slags kabel och hur mycket laddning får man / timme med sådan styrka? Sedan är ju frågan vem som skulle våga parkera sin MS vid stationen i Växjö en helgnatt (rätt mycket slödder ute kvälls/nattetid i växjö runt centrum tyvärr, detta trots polishuset vid oxtorget). Såg att det finns en laddstation vid universitetet på teleborg långt ifrån centrum och en vid kraftverket vid ronnebyvägen, oxo långt från centrum. Beroende på laddhastighet är det inte så kul att lämna sin bil för en laddsession på 5 timmar på ljusa dagen när man kanske vill åka runt istället, än värre behöva sitta kvar i bilen denna tid. 22Kw på McDonalds i Motala kanske samma sak.

Gratis eller inte är inte ett problem för mig, kan betala en tusing för fullt batteri om jag ändå kommer att känna mig säkrare då.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare

Inlägg av kangru »

provoman skrev:
kangru skrev:

Vi upplever problemet som obefintlig frihet att i vissa fall välja färdväg samt att vi vid önskad destination vara på en återvändsgränd. Om vi önskar resa t.ex. t-o-r Sthlm-Motala och vill köra runt en dag runt Motala (kanske 20 mil) måste vi för hemresan köra till ödeshög för att ladda för att sedan ta oss till sillekrog för att sedan ta oss till sthlm med marginal. I Motala verkar det inte finnas möjlighet att ladda mer än 220v (1 mil i timmen). Vi vill inte heller vara tvungna att ställa bilen obevakad över natten på en ev. 3-fas laddning inne i stan (om vi mot förmodan skulle finna sådan) när vi bor utanför Motala över natten.

Jag tror jag förstår vad du upplever. Du har ännu inte utvecklat vad många Tesla förare beskriver som ett sjätte sinne för att hitta och se alla laddmöjligheter i vår omvärld. Jag tror det kräver en del träning och letande innan man sedan överallt ser dessa uttag och lär sig hur man på ett effektivt sätt kan få tillgång till dem (dvs fråga snällt). Mycket av detta handlar om en omställning ifrån den tidigare modellen med bensinstationer och annat. För oss med barn blir det relativt naturligt att kunna / behöva stanna för att ladda och sköta om andra behov (mat & toa mm) samtidigt.

Jag tror att det krävs en Typ2 kabel och en chademo för att ni skall vara på den säkra sidan. En rejäl 3fas kabel för att nå längre än vad UMC'n gör kan också vara vettigt. Då kan man hos dem allra flesta som har en villa hitta ett sätt att koppla in sig. Om man bor hos vänner över natten så kommer (i alla fall jag) oftast fram på tidig kväll eller eftermiddag och åker inte förrän tidig förmiddag eller morgon (16-09 tex) och det ger ofta nästan 20mil även på vanlig schucko.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Chademoadaptern borde lätta lite, både acceptabelt snabb och numer rätt vanlig. Kolla clevers senaste kartor, tex. Även typ 2 finns lite här å där, ofta med trefas eller 32A enfas. Inte lika snabb, men ska man gå en sväng på IKEA eller så så blir det några mil. Jag brukar koppla in även om det inte behövs för stunden för att stödja infrastrukturen och för att kunna improvisera.
Destinationsladdning är ändå grundbulten...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
znak3
Teslaägare

Inlägg av znak3 »

Åker en del sthlm - motala och laddar över natten då vi aldrig åker över dagen. Då är det inget problem.

Men om det är tight så kan ni ladda 50 kw i linköping på vägen hem. Räcker med 20 min så klarar ni er till sillekrog. Förstår inte problemet...
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare

Inlägg av miksch »

Jeg kjører overalt hen men ser nødvendigheten å planlegge mer enn med fossildrift. Strøm får du overalt, spørsmål er hvor mye tid du har.
Jeg kjører siden 1 år tilbake bare Tesla og har vært nede i Tyskland i byer hvor strøm selges i spann. Også det går.
Men jeg har gjort et bevisst valg og ser at det går bra. Må bare tilpasse meg. Noen ganger kreves en liten omvei, noen ganger lett reduksjon i hastighet, noen gang en litt utvidet spisepause.
Og jeg har alltid med Type 2, UMCn og Chademo-adapter. Dessuten har jeg abonnement i Fortum. Hadde jeg boet i Sverige ville jeg villet hatt tilgang til Fortum og Vattenfall, evt Clever-lading.

Kjører man småveier i hastigheter mellom 70 og 90 kommer jeg 45 mil. Jeg pendler noen ganger mellom hjem og Gardemoen 145 km enkel vei uten å måtte lade. Og da kjører jeg 110 km/h i snitt.

Så jeg tror ikke du skal være så veldig bekymret for rekkevidden når turene er 15 mil.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Runt Göteborg finns massor av Chademo så jag har aldrig känt av någon ofrihet i Leafen. Chademo laddar riktigt hyggligt fort och bilen är faktiskt fulladdad efter en fika. Jag skulle definitivt rekommendera att skaffa en Chademo eftersom de börjar bli så väl etablerade.
Klarar jag "långresor" med en Leaf så vore det väl tusan om det int går i en Tesla. ;)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Motalaresan:
Ladda 10min i Sillekrog på vägen dit. Ladda över natt med Shucko och 10min på hemvägen. Beroende på hur mycket ni ska åka i Motala så behöver ni nog inte ladda alls på ditvägen. Om det är för jobbigt så borde ni kanske köra fossilbil tills Sverige blivit bättre anpassat för elbilar.

Göteborg:
Chademoadapter. Laddar 5mil på 10min. Clever, fortum och kanske vattenfall är de man behöver kort från just nu. Väntar fortfarande på vanlig kreditkortsbetalning.

Typ 2 kan vara trevligt ibland men tror inte är det kommer hjälpa så mycket ändå för er.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Mitt tips är ändå att köpa Chademoadapter och varför inte en typ 2 och inför nästs långresa så fråga här om planeringsförslag. Kolla på förslagen men känns det för krångligt så ta istället en fossilbil.

Men jag ska säga att jag förstår dig. Har galen räckviddsångest varje gång jag kör långresor när jag måste ladda flera gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

eGOtrip.se funkar hyfsat för mig om jag snabbt behöver planera en resa.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

Jag måste säga att jag, under året jag haft bilen och 4500 körda mil, inte haft några som helst problem att ladda. Den enda gången det var lite tight var när jag hade haft bilen i enbart ett par veckor och var i mörkaste Småland, där det inte finns några Superchargers alls. Men med ett publikt 16A-trefas uttag i Kalmar och ett likadant i Växjö klarade jag mig tillbaka till Toftaholm. Just... Överlandsresor även nere i Europa är inga problem i mina ögon. Man utnyttjar Superchargers i största utsträckning och använder vanliga uttag när det behövs. Själv har jag varken CHAdeMO-adapter eller olika laddkort, utan har hittills klarat mig med Teslas laddsladd (har en i bilen hela tiden) samt Typ-2 sladden.
Det finns en hel del laddare som fortfarande är gratis och med en 22kW-laddare är tiden det tar för att ladda tills man kommer till närmaste Supercharger fortfarande överkomligt (jag har dubbelladdare i min bil).
Du har givetvis rätt, man måste tänka om och planera annorlunda när man kör med elbil, men det är ingenting jag har ett problem med. Det har däremot lett till ett antal trevliga möten och jag har upptäckt ställen jag annars bara hade passerat.
Att Motala är ett vitt fläck på laddkartan är däremot tyvärr sant. Tack och lov är det inte långt till Ödeshög (och åt mitt håll ;) )
Cheers
Ermin

Inlägg av Ermin »

Köp en sån http://www.logosol.se/store/grenuttag-4 ... _display=2

alla Större butiker mat butiker dvs har last kaj med såna där container som pressar ner grejer gå in fråga snällt koppla på adaptern oftast 3 fas 32a ;) affärer finns det gott om måste ha sladd dock minst 10m man brukar inte kunna ställa sig annars utan att man stör lastbilarna ;) kör en Leaf och inga problem krävs ca 6mån av ägande tills man får den där sjätte sinnet alla pratar om ;).
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

ChaDeMo-laddare finns i nästan varje stad - med en ChaDeMo-adapter kan du alltid lösa laddningen, även utanför SuC-nätet.

På långresa brukar jag sätta bilen på autopilot och planera min laddning via Plugshare-appen när jag ändå sitter i bilen. Har aldrig någon räckviddsångest även om jag på förväg inte vet exakt hur jag ska ladda under resan.

Som någon skrev tidigare så kan det vara smart att skaffa de där olika brickorna och laddkorten - jag har dock inte gjort det utan har istället varit tvungen att mecka med appar som de olika leverantörerna krånglat till det med.
Kom ihåg att de kommunala ChaDeMo-laddarna kan vara otillförlitliga - de är ofta trasiga, så det räcker inte att kolla upp att det finns en ChaDeMo, utan du behöver också säkerställa att den är i drift och kolla vad ditt nästa alternativ är om du inte får till laddningen. Vattenfalls, Fortums och Clevers ChaDeMo-laddare brukar oftast fungera.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
provoman
Teslaägare

Inlägg av provoman »

Toppentack för alla bra svar, lite lugnare för oss men fortfarande lyser okunskapen när det kommer till el hos oss med sin oljelykta.

Kan någon med kunskapen göra en sammanställning över de olika laddalternativen med info om vad de heter, styrka och laddtid för att nå en viss sträcka.

ex.
Chademo / xxKw / xxKm/h
3-fas 220v 16A / xxKw / 50Km/h
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Herr X skrev:
ChaDeMo-laddare finns i nästan varje stad - med en ChaDeMo-adapter kan du alltid lösa laddningen, även utanför SuC-nätet.

På långresa brukar jag sätta bilen på autopilot och planera min laddning via Plugshare-appen när jag ändå sitter i bilen. Har aldrig någon räckviddsångest även om jag på förväg inte vet exakt hur jag ska ladda under resan.

Som någon skrev tidigare så kan det vara smart att skaffa de där olika brickorna och laddkorten - jag har dock inte gjort det utan har istället varit tvungen att mecka med appar som de olika leverantörerna krånglat till det med.
Kom ihåg att de kommunala ChaDeMo-laddarna kan vara otillförlitliga - de är ofta trasiga, så det räcker inte att kolla upp att det finns en ChaDeMo, utan du behöver också säkerställa att den är i drift och kolla vad ditt nästa alternativ är om du inte får till laddningen. Vattenfalls, Fortums och Clevers ChaDeMo-laddare brukar oftast fungera.
Haha, ja, men det är inte så lätt alla gånger! Kommer du ihåg när vi skulle luncha ihop i Göteborg och jag fick köra i förväg och reka ut CHAdeMO-adaptrar eftersom alla var antingen trasiga eller upptagna?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
kenhag
elbilist

Inlägg av kenhag »

provoman skrev:
Toppentack för alla bra svar, lite lugnare för oss men fortfarande lyser okunskapen när det kommer till el hos oss med sin oljelykta.

Kan någon med kunskapen göra en sammanställning över de olika laddalternativen med info om vad de heter, styrka och laddtid för att nå en viss sträcka.

ex.
Chademo / xxKw / xxKm/h
3-fas 220v 16A / xxKw / 50Km/h
Läste du igenom dom som postade länkarna i början av tråden?
En av länkarna beskriver det mesta: http://teslaclubsweden.se/ladda-din-tesla/
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Det blir snabbt ganska krångligt om man ska börja hålla reda på mer än SuC och Chademo och hur snabbt laddningen hemma går. Man kommer långt på det. Men här är allt iaf:

SuC - 1mil i minuten, nästan 120kW
Chademo - 20mil i timmen 40kW
400V 32A 3fas - 10mil i timmen 22kW
400V 16A 3fas - 5 mil i timmen 11kW
230V 32A - 4mil i timmen 7,2Kw
230V 16A - 2mil i timmen 3,6kW
230V 13A - 1,5mil i timmen 3kW
230V 10A - 1mil i timmen 2,3kW

32A trefas går bara att få ut om man har dubbelladdare. 32A 230V ska man kunna få ut med enkelladdare men många har problem med det.

10mil/h går bara genom typ2 eller speciell laddkabel till röd 32A trefas
5mil/h får man genom typ2 och röd trafaskontakt med Teslas laddkabel (umc).
4mil/h genom typ2 eller blå anslutning.
2mil/h får man genom typ 2 eller "schukko till röd kontakt till UMC"
1,5mil/h genom shukko och umc
1mil/h genom shukko och umc

För att få reda på vilken hastighet typ2 uttagen har jag man titta på
Uppladdning.se
Användarvisningsbild
znak3
Teslaägare

Inlägg av znak3 »

Chademo ger inte 40kw utan 50.

Supercharger går ju ner till 65kw när man laddar mer än 60% så skillnaden mot chademo är mindre i verkligheten.
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Skriv svar