Fråga om laddning
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7980
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Fråga om laddning
Ja, upp till är just det: upp till. Beror naturligtvis på hur mycket kräm Type 2 uttaget kan leverera.
Har dessutom hört skräckhistorier om Type 2 uttag som inte hade AC öht, endast DC. Där kan Tesla inte ladda öht.
Vissa andra type 2 uttag levererade vanlig 220V bara, och typ 10A...
Problemet är att själva Type 2 kontakten är bara ett kontakt - den garanterar inget om vad det är för ström den är ansluten till. Finns inga minimikrav.
Har dessutom hört skräckhistorier om Type 2 uttag som inte hade AC öht, endast DC. Där kan Tesla inte ladda öht.
Vissa andra type 2 uttag levererade vanlig 220V bara, och typ 10A...
Problemet är att själva Type 2 kontakten är bara ett kontakt - den garanterar inget om vad det är för ström den är ansluten till. Finns inga minimikrav.
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: Fråga om laddning
Jag har stött på problem med alla 220v uttag jag provat. Ingen har haft jorden inkopplad enligt laddaren. Betyder inte det att man få ström i sig vid regn exempelvis? Trodde inte det var lagligt att strunta i jorden i ett uttag utomhus.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Fråga om laddning
Prova att rotera 220-kontakten ett halvt varv...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Re: Fråga om laddning
Ja fast jord är jord ... nolla och fas kan ju växla men jorden har egna kontakter.
Re: Fråga om laddning
Jo jag vet. Tänkte om det avhjälpte det felet också... Eller om det egentligen är fas-nolla-felet som är det som syftas på.Lessmog skrev:Ja fast jord är jord ... nolla och fas kan ju växla men jorden har egna kontakter.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Re: Fråga om laddning
Är det bättre att ladda batteriet långsamt, via vanliga kontakten än via trefasuttaget? Någon som vet? Funderar lite när man skall ladda inför en längre tur och har tid på sig.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7980
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Fråga om laddning
I och med att du laddar relativt långsamt även via trefas - jämfört med snabb laddning via Supercharger - så spelar trefas vs vanligt vägguttag ingen större roll. Ingen av dem belastar batterierna särskilt mycket.
Det som däremot spelar mycket större roll är hur mycket du laddar. Batterierna slits mer ju mer full du laddar dem. De bör inte laddas över ca 80% i onödan. Du kan naturligtvis ladda batterierna till 100% innan långresor, men inte dagligen. Har man laddat till 100% bör du också påbörja din resa inom några timmar. Samma sak gäller i andra ändan: batterierna mår heller inte bra av att vara helt urladdade. Har du tömt batterierna till "0%" bör du ladda dem inom nån dag. OBS att jag satte 0% inom citationstecken för när bilen visar 0% har den faktiskt lite reserver kvar just för att batterierna aldrig ska vara helt urladdade - de kan faktiskt skadas irreparabelt om de står helt totalt urladdade en längre tid.
Det som däremot spelar mycket större roll är hur mycket du laddar. Batterierna slits mer ju mer full du laddar dem. De bör inte laddas över ca 80% i onödan. Du kan naturligtvis ladda batterierna till 100% innan långresor, men inte dagligen. Har man laddat till 100% bör du också påbörja din resa inom några timmar. Samma sak gäller i andra ändan: batterierna mår heller inte bra av att vara helt urladdade. Har du tömt batterierna till "0%" bör du ladda dem inom nån dag. OBS att jag satte 0% inom citationstecken för när bilen visar 0% har den faktiskt lite reserver kvar just för att batterierna aldrig ska vara helt urladdade - de kan faktiskt skadas irreparabelt om de står helt totalt urladdade en längre tid.
Re: Fråga om laddning
Många gånger behöver man inte mer än 40-60%. Det är sällan jag sama dag behöver 60-100% batteri. Man lär sig och i början laddar man oftare 80% 

Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Re: Fråga om laddning
På skärmen är "Charge level" 50-90% markerat som "daily" så jag använder 90% som normal laddnivå. I jobbet behöver jag vara tillgänglig tidvis for oplanerade utryckningar. Jag har dygnet runt tillgång till 32A laddskåp och kan om det behövs med dubbelladdare på en dryg halvtimme inför färden maxa upp till 100%. I och med resan startas direkt efter den maxade laddningen är min tro att batteriet inte hinner skadas. Kan någon som vet bättre bekräfta om mitt tänk är rätt? Jag frågade en servicekille på Tesla Köpenhamn och han sa att tiden inte spelade någon roll och hänvisade till den generösa garantin på 8 år (uncontitioanal), men jag tror och hoppas han har fel. Batteriets degradering måste väl påverkas av tiden det belastas av för hög eller låg nivå? Hoppas att det om 8 år finns kvar kapacitet i batteriet så jag inte själv ska bekosta ett nytt! Någon som vet vad ett nytt kostar?TiborBlomhall skrev:I och med att du laddar relativt långsamt även via trefas - jämfört med snabb laddning via Supercharger - så spelar trefas vs vanligt vägguttag ingen större roll. Ingen av dem belastar batterierna särskilt mycket.
Det som däremot spelar mycket större roll är hur mycket du laddar. Batterierna slits mer ju mer full du laddar dem. De bör inte laddas över ca 80% i onödan. Du kan naturligtvis ladda batterierna till 100% innan långresor, men inte dagligen. Har man laddat till 100% bör du också påbörja din resa inom några timmar. Samma sak gäller i andra ändan: batterierna mår heller inte bra av att vara helt urladdade. Har du tömt batterierna till "0%" bör du ladda dem inom nån dag. OBS att jag satte 0% inom citationstecken för när bilen visar 0% har den faktiskt lite reserver kvar just för att batterierna aldrig ska vara helt urladdade - de kan faktiskt skadas irreparabelt om de står helt totalt urladdade en längre tid.
Re: Fråga om laddning
Teslas batterihantering är väl ganska avancerad minst sagt. Så allt man kan göra är att gissa. Det vi vet är att det inte mår bra av att laddas till 100% för ofta eller att stå med 100% för länge. Om det sen är bättre att ladda till 60 eller 80 istället för 90 är rena gissningar.
Jag brukar ladda till 80% när jag laddar men orkar vissa dagar inte plugga in bilen om jag bara ska köra ToR jobbet nästa dag.
Jag brukar ladda till 80% när jag laddar men orkar vissa dagar inte plugga in bilen om jag bara ska köra ToR jobbet nästa dag.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Re: Fråga om laddning
När jag provkörde i våras fick jag svaret att priset då var 12000 USD i USA, men att de inte hade ett svenskt pris. Det borde vara billigare om 8 år med gigafabriken och ny teknik.Delta skrev:Någon som vet vad ett nytt kostar?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Fråga om laddning
Tack för infot Tibor!
Själv laddar jag upp till ca 80% och kör sedan tills batteriet är ner på ca 40%. Laddar endast över 100% när jag skall åka långt.
Själv laddar jag upp till ca 80% och kör sedan tills batteriet är ner på ca 40%. Laddar endast över 100% när jag skall åka långt.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Re: Fråga om laddning
Jag gör likadant, och försöker vid maxladdning tajma avresan genom att först starta laddning med 100% för att få en tidsåtgång, sedan ställa in timern så att 100% nås lagom till planerad avfärd.Bod skrev:Själv laddar jag upp till ca 80% och kör sedan tills batteriet är ner på ca 40%. Laddar endast över 100% när jag skall åka långt.
Skoda Enyaq 85x 2025
Re: Fråga om laddning
Det verkar vara en spridd uppfattning att bateriet mår bäst vid laddning kring 50-60 % Är det bara gissningar, eller vad skulle kunna vara belägg för detta ?matbl skrev:Teslas batterihantering är väl ganska avancerad minst sagt. Så allt man kan göra är att gissa. Det vi vet är att det inte mår bra av att laddas till 100% för ofta eller att stå med 100% för länge. Om det sen är bättre att ladda till 60 eller 80 istället för 90 är rena gissningar.
Jag brukar ladda till 80% när jag laddar men orkar vissa dagar inte plugga in bilen om jag bara ska köra ToR jobbet nästa dag.
.
Model S P85+ Juni 2014
Model S P85+ Juni 2014
Re: Fråga om laddning
Det finns massor med forskning om detta, att ligga runt 50% är bäst. Kan du klara dig med 20-80% vid vardagsbruk så har du lång livslängd, om du vill ha det! Men bilen är till för att användas och batterier blir billigare och bättre, så oroa dig icke för att ladda fullt om du tror att det behövs.
- Kenth
- Teslaägare
- Inlägg: 156
- Blev medlem: 05 mar 2014 06:49
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/kenth4336
Re: Fråga om laddning
Har nu varit inne med bilen på service center i Upplands Väsby för första gången.Kenth skrev:Hej,
En antagligen dum fråga, men vad avgör hur mycket laddning bilen kan ta emot ?
Jag har ett 16-Amp uttag hemma som bara ger max 13-14 Amp och 232V enligt bilen, vilket ger ca 4,4 mil/h.
Dock laddade jag på ett annat 16-Amp uttag i somras (Linköping), och då fick jag över 5 mil/h ?
Visst borde väl jag få ut 16Amp och 400V om allt är i sin ordning ?
Har haft elektriker på plats för att mäta upp uttaget, och han hittade inget konstigt. Enligt honom så såg allt rätt ut.
Någon som har en bra förklaring på detta ?
Det finns väl logik i laddkabeln (den som följer med bilen) som antagligen sätter ned intaget i mitt fall.
/Kenth
Jag informerades för 3 dagar sedan att de ville byta ut kombi instrumentet i bilen (displayen med bl.a hastighetsmätaren).
Då jag ringde och bokade tid så frågade de om det fanns något annat som behövde åtgärdas, och jag nämnde då att bilen inte laddade med 16Amp, utan bara med 13-14Amp.
Det visade sig att det var fel på laddaren/laddarna (jag har dubbelladdare), så de behövde bilen ytterligare en dag för att byta dessa.
Jag nämnde även att jag i somras lyckats repa motorhuven i samband med försök att få bort insekter som fastnat. Har retat mig på att jag var så klumpig ända sedan dess

De lovade att kolla på detta i samband med övriga åtgärder.
När jag idag hämtade ut bilen så var kombi instrumentet utbytt, laddarna ersatta med nya, reporna på huven bortpolerade, och bilen nytvättad både in- och utvändigt.
De frågade mig även om jag ville att de skulle byta plats på fram- och bakdäcken, vilket jag såklart ville. Däcken bak slits ju som bekant lite mer än framdäcken

Under tiden medan bilen var under deras vård så åkte jag lika kungligt som vanligt, i en grå P85:a.
All eloge till den service jag fått, och priset för detta var noll och inget

Det är vad jag kallar kundvård det

/Kenth
Model S 100D 18 , Pärlvit
Model S LR Raven-19[/b] , Pärlvit
Model S Plaid -23 , Svart
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit
Model Y Performance 23 , Pärlvit
Re: Fråga om laddning
Jag tycker det är dåligt att när men en dag har ställt in på 100% för långkörning, så står det kvar på det nästa gång man laddar. Jag har några gånger glömt ställa tillbaka och då har den laddat fullt när jag inte behövt. Sedan hände detta när jag parkerat på Beta på Arlanda, men då upptäckte jag det och kunde ändra via mobilen, medans jag vänta på att planet skulle avgå. Eftersom det var Norwegian så fick jag någon extra timme på mig att fixa detta. 

Re: Fråga om laddning
Brukar nästan alltid ladda hemma. Har etttre fas och det brukar stå Charging rate 11kW 229V (3)16/16a. Har inte funderat så mycket på det. Nu var jag dock och laddade på Vattenfalls laddstation på Sandhamnsgatan i Stockholm.
Enligt informationen på stolpen skulle jag kunna ladda 43kW i den mod 3 kabel som fanns. Tyvärr blev det bara 11kW här också. Har jag missat någon inställning, eftersom det blev samma.
Har tänkt att att ladda där igen, 5 minuters promenad från jobbet och man får stå medans man laddar. Förutom den klena laddningsraten var det klockrent att ladda. Bara att hålla upp laddkortet framför läsaren, sätta i kabeln och trycka på start.
Enligt informationen på stolpen skulle jag kunna ladda 43kW i den mod 3 kabel som fanns. Tyvärr blev det bara 11kW här också. Har jag missat någon inställning, eftersom det blev samma.
Har tänkt att att ladda där igen, 5 minuters promenad från jobbet och man får stå medans man laddar. Förutom den klena laddningsraten var det klockrent att ladda. Bara att hålla upp laddkortet framför läsaren, sätta i kabeln och trycka på start.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7980
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Fråga om laddning
Har du enkelladdare kan du inte ladda mer än 11kW även om uttaget kan ge mer. Med dubbelladdare kan du ladda 22kW.
Tesla kan bara ladda AC (trefas) från Mode 3 Type 2. De 43 kW som stod på stolpen gällde nog DC (likström) laddning. Du hade tur stolpen kunde leverera både AC och DC - vissa stolpar kan bara DC.
Det är just för sådan laddning på publika stolpar som man behöver dubbelladdaren till.
Tesla kan bara ladda AC (trefas) från Mode 3 Type 2. De 43 kW som stod på stolpen gällde nog DC (likström) laddning. Du hade tur stolpen kunde leverera både AC och DC - vissa stolpar kan bara DC.
Det är just för sådan laddning på publika stolpar som man behöver dubbelladdaren till.
Re: Fråga om laddning
Har nan en renault zoe klarar man att ladda 43 kW vexelström.
Skärpning tesla att bli slagna av renault på den fronten
Skärpning tesla att bli slagna av renault på den fronten
- kanylbullen
- Teslaägare
- Inlägg: 764
- Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
- Ort: Skokloster
Re: Fråga om laddning
Vad händer om man pluggar in Teslan på en sån stolpe för motorvärmare? Dom brukar vara begränsade till typ 1-2 kW, det skulle vara typ 4-8 amp? Laddar den något överhuvudtaget då?
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Re: Fråga om laddning
E de säkrade till 4 amp lär nog säkringen i stolpen poppa.kanylbullen skrev:Vad händer om man pluggar in Teslan på en sån stolpe för motorvärmare?
Men man kan väll ställa ner laddströmen till den ampere man vill på skärmen? Steller man ner den till max 4A borde de funka. (Om de går så lågt)
- kanylbullen
- Teslaägare
- Inlägg: 764
- Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
- Ort: Skokloster
Re: Fråga om laddning
Jag kommer ha en sån på jobbet och även om jag inte skulle få igen dom fem milen jag har att åka så vore det ju trevligt att få igen nån mil eller två, om inte annat för att kunna förvärma bilen ordentligt innan man åker hem utan att tappa ytterligare mil.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d