Fråga om laddning
Moderator: Redaktion
- Kenth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kenth4336
Fråga om laddning
Hej,
En antagligen dum fråga, men vad avgör hur mycket laddning bilen kan ta emot ?
Jag har ett 16-Amp uttag hemma som bara ger max 13-14 Amp och 232V enligt bilen, vilket ger ca 4,4 mil/h.
Dock laddade jag på ett annat 16-Amp uttag i somras (Linköping), och då fick jag över 5 mil/h ?
Visst borde väl jag få ut 16Amp och 400V om allt är i sin ordning ?
Har haft elektriker på plats för att mäta upp uttaget, och han hittade inget konstigt. Enligt honom så såg allt rätt ut.
Någon som har en bra förklaring på detta ?
Det finns väl logik i laddkabeln (den som följer med bilen) som antagligen sätter ned intaget i mitt fall.
//Kenth
En antagligen dum fråga, men vad avgör hur mycket laddning bilen kan ta emot ?
Jag har ett 16-Amp uttag hemma som bara ger max 13-14 Amp och 232V enligt bilen, vilket ger ca 4,4 mil/h.
Dock laddade jag på ett annat 16-Amp uttag i somras (Linköping), och då fick jag över 5 mil/h ?
Visst borde väl jag få ut 16Amp och 400V om allt är i sin ordning ?
Har haft elektriker på plats för att mäta upp uttaget, och han hittade inget konstigt. Enligt honom så såg allt rätt ut.
Någon som har en bra förklaring på detta ?
Det finns väl logik i laddkabeln (den som följer med bilen) som antagligen sätter ned intaget i mitt fall.
//Kenth
Model S 100D 18 , Pärlvit
Model S LR Raven-19[/b] , Pärlvit
Model S Plaid -23 , Svart
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit
Model Y Performance 23 , Pärlvit
- Kenth
- Teslaägare
Re: Fråga om laddning
Glömde nämna att jag har dubbelladdare i bilen.
Har för mig att de med enkelladdare bara får 13Amp.
Har för mig att de med enkelladdare bara får 13Amp.
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit
Spänningen först:
Eftersom bilen är kopplad fas-nolla så får du 230-240V. Spänningen varierar lite med strömuttag osv. Inget konstigt med det.
400V kan man få ur trefas om man kopplar fas-fas, men så är uppenbarligen inte Teslan kopplad.
Ström: Ställs in i bilen. Jag får 16A med enkelladdare om jag ställer in det. Bilen minns inställningen per plats så kolla vad sen står på. Drar du för mycket går säkringarna i huset.
Eftersom bilen är kopplad fas-nolla så får du 230-240V. Spänningen varierar lite med strömuttag osv. Inget konstigt med det.
400V kan man få ur trefas om man kopplar fas-fas, men så är uppenbarligen inte Teslan kopplad.
Ström: Ställs in i bilen. Jag får 16A med enkelladdare om jag ställer in det. Bilen minns inställningen per plats så kolla vad sen står på. Drar du för mycket går säkringarna i huset.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Matbl: vad har du för firmvare, 5.12?
Jag får bara 13A max vid laddning 400V trefas.
Läst att man måste uppdatera till 5.12 samt evt byta till tjockare kablage från laddaren i bilen för att få 16A resp 32A för dubbelladdare.
Jag får bara 13A max vid laddning 400V trefas.
Läst att man måste uppdatera till 5.12 samt evt byta till tjockare kablage från laddaren i bilen för att få 16A resp 32A för dubbelladdare.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Jag kan ladda upp till 16 A med trefasadaptern. Min bil har dubbla laddare samt firmware 5.106. Har lagt märke till att om fasspänningen sjunker för mycket och troligen även om den sjunker ojämnt mellan faserna så drar laddaren ned strömmen. Om spänningen senare stiger så höjs laddströmmen till det jag ställt in, det har bara hänt mig när jag ställt in 16 A.
Model S P85 2014
Model S Plaid 2023
Model S Plaid 2023
Niclas: 5.11. Men jag har en väldigt ny bil. Så de har förmodligen redan infört fixen i produktion.
- Kenth
- Teslaägare
Hej,svo skrev:Jag kan ladda upp till 16 A med trefasadaptern. Min bil har dubbla laddare samt firmware 5.106. Har lagt märke till att om fasspänningen sjunker för mycket och troligen även om den sjunker ojämnt mellan faserna så drar laddaren ned strömmen. Om spänningen senare stiger så höjs laddströmmen till det jag ställt in, det har bara hänt mig när jag ställt in 16 A.
Är Firmware och release samma sak ? Jag har 1.51.109.
Har som sagt dubbla laddare. Bilen hämtades ut i måndasskiftet april/maj och jag fick 5.9 för kanske en månad sedan (har inte riktigt koll på när det var).
Kanske är det så att fasspänningen har med detta att göra ? Bilen pendlar mellan 13/14 Amp fast jag stä'llt den på 16Amp.
//Kenth
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit
Jag tror du skall försöka mäta belastningen per fas i anläggningen som ditt 3-fas uttag är kopplat till, det kan nog elektrikern hjälpa till med. Belastningen från andra förbrukare kan behöva fördelas om mellan faserna. Jag fick göra en sådan mätning med tångampere-meter då en elfirma som gjort elstambyte hade kopplat in nästan alla maskiner i en tvättstuga på två av faserna i en trefasgrupp. En propp gick hela tiden och boende kunde inte tvätta. Elfirman kom tillbaka och kopplade om och sedan dess har det fungerat bra.
Det kan också vara för liten kabelarea någonstans och/eller dåligt åtdragna anslutningar i kopplingsdosor, men det borde elektrikern märkt.
Det kan också vara för liten kabelarea någonstans och/eller dåligt åtdragna anslutningar i kopplingsdosor, men det borde elektrikern märkt.
Model S P85 2014
Model S Plaid 2023
Model S Plaid 2023
- Kenth
- Teslaägare
svo skrev:Jag tror du skall försöka mäta belastningen per fas i anläggningen som ditt 3-fas uttag är kopplat till, det kan nog elektrikern hjälpa till med. Belastningen från andra förbrukare kan behöva fördelas om mellan faserna. Jag fick göra en sådan mätning med tångampere-meter då en elfirma som gjort elstambyte hade kopplat in nästan alla maskiner i en tvättstuga på två av faserna i en trefasgrupp. En propp gick hela tiden och boende kunde inte tvätta. Elfirman kom tillbaka och kopplade om och sedan dess har det fungerat bra.
Okey, skall kolla med elektrikern om han kan kolla upp detta.
Tack för hjälpen

Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit
Min laddar 16A, men jag har ställt ner till 13A, finns ingen anledning att ladda mer. Jag sover ändå alltid längre tid än vad bilen behöver ladda.
Har du möjlighet att ladda med 16A utan risk för överbelastning av faserna? Med dubbelladdare så har du minst förluster vid laddning med 16A.z balata skrev:Min laddar 16A, men jag har ställt ner till 13A, finns ingen anledning att ladda mer. Jag sover ändå alltid längre tid än vad bilen behöver ladda.
- Kenth
- Teslaägare
Testade igår att ladda, samtidigt som vi körde diskmaskin , luftvärmepump och några datorer. Då överbelastades en fasSofie skrev:Har du möjlighet att ladda med 16A utan risk för överbelastning av faserna? Med dubbelladdare så har du minst förluster vid laddning med 16A.z balata skrev:Min laddar 16A, men jag har ställt ner till 13A, finns ingen anledning att ladda mer. Jag sover ändå alltid längre tid än vad bilen behöver ladda.

Laddar i.o.f. nattetid annars, viletk gör att risken för detta är minimal.
Såg nu att jag faktiskt kommer upp i 5,1 mil/h då den kör på 14Amp. Tror jag nöjer mig så.
Alternativet är troligtvis att flytta om övriga elförbrukare på något sätt.
Tror inte den lilla förbättringen betalar sig dock

Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit
Betyder det att du har minst förlust vid 8A om du har enkel laddare?Sofie skrev:Har du möjlighet att ladda med 16A utan risk för överbelastning av faserna? Med dubbelladdare så har du minst förluster vid laddning med 16A.z balata skrev:Min laddar 16A, men jag har ställt ner till 13A, finns ingen anledning att ladda mer. Jag sover ändå alltid längre tid än vad bilen behöver ladda.
Just precis så är det, jag ångrar lite att jag valde dubbelladdare då jag alltid försöker minska onödiga energiförluster bilen väger givetvis mera med dubbelladdare men hur mycket vet jag ej. Jag vill nu säkra upp men det kostar 9110:- extra per år det känns sådär, därför skall jag slänga upp 22kWh solpaneler så att jag ju ändå måste säkra upp.BJK skrev:Betyder det att du har minst förlust vid 8A om du har enkel laddare?Sofie skrev:Har du möjlighet att ladda med 16A utan risk för överbelastning av faserna? Med dubbelladdare så har du minst förluster vid laddning med 16A.z balata skrev:Min laddar 16A, men jag har ställt ner till 13A, finns ingen anledning att ladda mer. Jag sover ändå alltid längre tid än vad bilen behöver ladda.
Laddar alltid 16 amp på natten. 55km/h och brukar bara behöva ladda ett par timmar.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Detta är nytt för mig.
Hur många procent skillnad i förlust talar vi om?
Vad är logiken bakom denna förlust?
- G F
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Tror inte det handlar om mer än enstaka % av förluster för Teslas laddare.z balata skrev:Detta är nytt för mig.
http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... ging-power
- G F
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
- Kenth
- Teslaägare
Jag laddade bilen igår på 2 olika ställen med 16Amp, och då med samma resultat som jag får hemma i garaget.
D.v.s. att den bara laddar med 14Amp enligt bilen. Är det en tillfällighet, eller är det faktiskt bilen som behöver kollas på ?
Jag har dubbel uppsättning av laddkabel och adapter, och får samma resultat hemma med bägge, så tror inte att det är kabeln.
Har detta av anledningen att slippa ta fram kabeln från bilen varje gång jag laddar hemma, samt har då en backup om laddkabeln skulle gå sönder.
D.v.s. att den bara laddar med 14Amp enligt bilen. Är det en tillfällighet, eller är det faktiskt bilen som behöver kollas på ?
Jag har dubbel uppsättning av laddkabel och adapter, och får samma resultat hemma med bägge, så tror inte att det är kabeln.
Har detta av anledningen att slippa ta fram kabeln från bilen varje gång jag laddar hemma, samt har då en backup om laddkabeln skulle gå sönder.
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit
Följer tråden med intresse. Har just kommit hem efter att laddat på två offentliga typ 2 ställen med 16 amp via min singelladdare. Hemma laddar den med 13 amp. Den började ladda med 16 men den stannade efter några minuter då sänkte jag till 13 och det har fungerat bra. Har även laddat hos svärföräldrarna med 10-12 då samma sak som hemma hände. Fungerade ett par minuter sedan slutade laddningen.Kenth skrev:Jag laddade bilen igår på 2 olika ställen med 16Amp, och då med samma resultat som jag får hemma i garaget.
- Kenth
- Teslaägare
231-233 Volt.Sofie skrev:Hur många volt säger bilen att ni har när detta händer?
Får ut ca 5,1 - 5,2 mil/h.
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit
Och du har kollat vad bilen är inställd på?Kenth skrev:Jag laddade bilen igår på 2 olika ställen med 16Amp, och då med samma resultat som jag får hemma i garaget.
Förmodligen har du det men kan vara värt att dubbelkolla.
- Kenth
- Teslaägare
Ja, den är inställd på maximala 16Ampmatbl skrev:Och du har kollat vad bilen är inställd på?Kenth skrev:Jag laddade bilen igår på 2 olika ställen med 16Amp, och då med samma resultat som jag får hemma i garaget.
Förmodligen har du det men kan vara värt att dubbelkolla.

Har dock testat att ställa ned detta, och sedan tillbaka igen, men ingen skillnad tyvärr.
Bilen laddade dock väldigt bra i Arboga på superchargern där

Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit
Frågan angående type 2 uttag: Enligt Tibors artikel med genomgång över offentliga laddningsmöjligheter så skall ju en type 2 kunna leverera upp till 11 mil per timme om man har dubbelladdare. Förutsätter det att stolpen är säkrad upp till 32A? Jag får inte mer än ca 50 mil per timme där jag står nu och den laddar med 16A. Kontakten är märkt 22kw. Edit: kontakten är märkt "11kw".
Model X P100D