Fråga om laddning

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kenth
Teslaägare
Inlägg: 156
Blev medlem: 05 mar 2014 06:49
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/kenth4336

Fråga om laddning

Inlägg av Kenth »

Hej,

En antagligen dum fråga, men vad avgör hur mycket laddning bilen kan ta emot ?
Jag har ett 16-Amp uttag hemma som bara ger max 13-14 Amp och 232V enligt bilen, vilket ger ca 4,4 mil/h.

Dock laddade jag på ett annat 16-Amp uttag i somras (Linköping), och då fick jag över 5 mil/h ?
Visst borde väl jag få ut 16Amp och 400V om allt är i sin ordning ?

Har haft elektriker på plats för att mäta upp uttaget, och han hittade inget konstigt. Enligt honom så såg allt rätt ut.
Någon som har en bra förklaring på detta ?
Det finns väl logik i laddkabeln (den som följer med bilen) som antagligen sätter ned intaget i mitt fall.

//Kenth
Model S P85 14 , Silvermetallic
Model S 100D 18 , Pärlvit
Model S LR Raven-19[/b] , Pärlvit
Model S Plaid -23 , Svart
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit

Model Y Performance 23 , Pärlvit
Användarvisningsbild
Kenth
Teslaägare
Inlägg: 156
Blev medlem: 05 mar 2014 06:49
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/kenth4336

Re: Fråga om laddning

Inlägg av Kenth »

Glömde nämna att jag har dubbelladdare i bilen.
Har för mig att de med enkelladdare bara får 13Amp.
Model S P85 14 , Silvermetallic
Model S 100D 18 , Pärlvit
Model S LR Raven-19[/b] , Pärlvit
Model S Plaid -23 , Svart
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit

Model Y Performance 23 , Pärlvit
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Fråga om laddning

Inlägg av matbl »

Spänningen först:
Eftersom bilen är kopplad fas-nolla så får du 230-240V. Spänningen varierar lite med strömuttag osv. Inget konstigt med det.
400V kan man få ur trefas om man kopplar fas-fas, men så är uppenbarligen inte Teslan kopplad.

Ström: Ställs in i bilen. Jag får 16A med enkelladdare om jag ställer in det. Bilen minns inställningen per plats så kolla vad sen står på. Drar du för mycket går säkringarna i huset.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1453
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Fråga om laddning

Inlägg av Niclas »

Matbl: vad har du för firmvare, 5.12?
Jag får bara 13A max vid laddning 400V trefas.
Läst att man måste uppdatera till 5.12 samt evt byta till tjockare kablage från laddaren i bilen för att få 16A resp 32A för dubbelladdare.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
svo
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 05 mar 2014 22:29
Ort: Stockholm

Re: Fråga om laddning

Inlägg av svo »

Jag kan ladda upp till 16 A med trefasadaptern. Min bil har dubbla laddare samt firmware 5.106. Har lagt märke till att om fasspänningen sjunker för mycket och troligen även om den sjunker ojämnt mellan faserna så drar laddaren ned strömmen. Om spänningen senare stiger så höjs laddströmmen till det jag ställt in, det har bara hänt mig när jag ställt in 16 A.
Model S P85 2014
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Fråga om laddning

Inlägg av matbl »

Niclas: 5.11. Men jag har en väldigt ny bil. Så de har förmodligen redan infört fixen i produktion.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Kenth
Teslaägare
Inlägg: 156
Blev medlem: 05 mar 2014 06:49
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/kenth4336

Re: Fråga om laddning

Inlägg av Kenth »

svo skrev:
Jag kan ladda upp till 16 A med trefasadaptern. Min bil har dubbla laddare samt firmware 5.106. Har lagt märke till att om fasspänningen sjunker för mycket och troligen även om den sjunker ojämnt mellan faserna så drar laddaren ned strömmen. Om spänningen senare stiger så höjs laddströmmen till det jag ställt in, det har bara hänt mig när jag ställt in 16 A.
Hej,

Är Firmware och release samma sak ? Jag har 1.51.109.
Har som sagt dubbla laddare. Bilen hämtades ut i måndasskiftet april/maj och jag fick 5.9 för kanske en månad sedan (har inte riktigt koll på när det var).

Kanske är det så att fasspänningen har med detta att göra ? Bilen pendlar mellan 13/14 Amp fast jag stä'llt den på 16Amp.

//Kenth
Model S P85 14 , Silvermetallic
Model S 100D 18 , Pärlvit
Model S LR Raven-19[/b] , Pärlvit
Model S Plaid -23 , Svart
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit

Model Y Performance 23 , Pärlvit
Användarvisningsbild
svo
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 05 mar 2014 22:29
Ort: Stockholm

Re: Fråga om laddning

Inlägg av svo »

Jag tror du skall försöka mäta belastningen per fas i anläggningen som ditt 3-fas uttag är kopplat till, det kan nog elektrikern hjälpa till med. Belastningen från andra förbrukare kan behöva fördelas om mellan faserna. Jag fick göra en sådan mätning med tångampere-meter då en elfirma som gjort elstambyte hade kopplat in nästan alla maskiner i en tvättstuga på två av faserna i en trefasgrupp. En propp gick hela tiden och boende kunde inte tvätta. Elfirman kom tillbaka och kopplade om och sedan dess har det fungerat bra.

Det kan också vara för liten kabelarea någonstans och/eller dåligt åtdragna anslutningar i kopplingsdosor, men det borde elektrikern märkt.
Model S P85 2014
Model S Plaid 2023
Användarvisningsbild
Kenth
Teslaägare
Inlägg: 156
Blev medlem: 05 mar 2014 06:49
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/kenth4336

Re: Fråga om laddning

Inlägg av Kenth »

svo skrev:
Jag tror du skall försöka mäta belastningen per fas i anläggningen som ditt 3-fas uttag är kopplat till, det kan nog elektrikern hjälpa till med. Belastningen från andra förbrukare kan behöva fördelas om mellan faserna. Jag fick göra en sådan mätning med tångampere-meter då en elfirma som gjort elstambyte hade kopplat in nästan alla maskiner i en tvättstuga på två av faserna i en trefasgrupp. En propp gick hela tiden och boende kunde inte tvätta. Elfirman kom tillbaka och kopplade om och sedan dess har det fungerat bra.

Det kan också vara för liten kabelarea någonstans och/eller dåligt åtdragna anslutningar i kopplingsdosor, men det borde elektrikern märkt.

Okey, skall kolla med elektrikern om han kan kolla upp detta.
Tack för hjälpen :)
Model S P85 14 , Silvermetallic
Model S 100D 18 , Pärlvit
Model S LR Raven-19[/b] , Pärlvit
Model S Plaid -23 , Svart
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit

Model Y Performance 23 , Pärlvit
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 05 mar 2014 19:57
Ort: Stockholm

Re: Fråga om laddning

Inlägg av z balata »

Min laddar 16A, men jag har ställt ner till 13A, finns ingen anledning att ladda mer. Jag sover ändå alltid längre tid än vad bilen behöver ladda.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 603
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Fråga om laddning

Inlägg av Sofie »

z balata skrev:
Min laddar 16A, men jag har ställt ner till 13A, finns ingen anledning att ladda mer. Jag sover ändå alltid längre tid än vad bilen behöver ladda.
Har du möjlighet att ladda med 16A utan risk för överbelastning av faserna? Med dubbelladdare så har du minst förluster vid laddning med 16A.
Användarvisningsbild
Kenth
Teslaägare
Inlägg: 156
Blev medlem: 05 mar 2014 06:49
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/kenth4336

Re: Fråga om laddning

Inlägg av Kenth »

Sofie skrev:
z balata skrev:
Min laddar 16A, men jag har ställt ner till 13A, finns ingen anledning att ladda mer. Jag sover ändå alltid längre tid än vad bilen behöver ladda.
Har du möjlighet att ladda med 16A utan risk för överbelastning av faserna? Med dubbelladdare så har du minst förluster vid laddning med 16A.
Testade igår att ladda, samtidigt som vi körde diskmaskin , luftvärmepump och några datorer. Då överbelastades en fas :o
Laddar i.o.f. nattetid annars, viletk gör att risken för detta är minimal.

Såg nu att jag faktiskt kommer upp i 5,1 mil/h då den kör på 14Amp. Tror jag nöjer mig så.
Alternativet är troligtvis att flytta om övriga elförbrukare på något sätt.
Tror inte den lilla förbättringen betalar sig dock ;)
Model S P85 14 , Silvermetallic
Model S 100D 18 , Pärlvit
Model S LR Raven-19[/b] , Pärlvit
Model S Plaid -23 , Svart
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit

Model Y Performance 23 , Pärlvit
Användarvisningsbild
BJK
Teslaägare
Inlägg: 42
Blev medlem: 05 mar 2014 14:18

Re: Fråga om laddning

Inlägg av BJK »

Sofie skrev:
z balata skrev:
Min laddar 16A, men jag har ställt ner till 13A, finns ingen anledning att ladda mer. Jag sover ändå alltid längre tid än vad bilen behöver ladda.
Har du möjlighet att ladda med 16A utan risk för överbelastning av faserna? Med dubbelladdare så har du minst förluster vid laddning med 16A.
Betyder det att du har minst förlust vid 8A om du har enkel laddare?
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 603
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Fråga om laddning

Inlägg av Sofie »

BJK skrev:
Sofie skrev:
z balata skrev:
Min laddar 16A, men jag har ställt ner till 13A, finns ingen anledning att ladda mer. Jag sover ändå alltid längre tid än vad bilen behöver ladda.
Har du möjlighet att ladda med 16A utan risk för överbelastning av faserna? Med dubbelladdare så har du minst förluster vid laddning med 16A.
Betyder det att du har minst förlust vid 8A om du har enkel laddare?
Just precis så är det, jag ångrar lite att jag valde dubbelladdare då jag alltid försöker minska onödiga energiförluster bilen väger givetvis mera med dubbelladdare men hur mycket vet jag ej. Jag vill nu säkra upp men det kostar 9110:- extra per år det känns sådär, därför skall jag slänga upp 22kWh solpaneler så att jag ju ändå måste säkra upp.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Fråga om laddning

Inlägg av hybris »

Laddar alltid 16 amp på natten. 55km/h och brukar bara behöva ladda ett par timmar.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 05 mar 2014 19:57
Ort: Stockholm

Re: Fråga om laddning

Inlägg av z balata »

Detta är nytt för mig.
Hur många procent skillnad i förlust talar vi om?
Vad är logiken bakom denna förlust?
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Inlägg: 221
Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
Ort: Halmstad
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Fråga om laddning

Inlägg av G F »

z balata skrev:
Detta är nytt för mig.
Hur många procent skillnad i förlust talar vi om?
Vad är logiken bakom denna förlust?
Tror inte det handlar om mer än enstaka % av förluster för Teslas laddare.
http://www.teslamotorsclub.com/showthre ... ging-power
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Inlägg: 221
Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
Ort: Halmstad
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Re: Fråga om laddning

Inlägg av G F »

Användarvisningsbild
Kenth
Teslaägare
Inlägg: 156
Blev medlem: 05 mar 2014 06:49
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/kenth4336

Re: Fråga om laddning

Inlägg av Kenth »

Jag laddade bilen igår på 2 olika ställen med 16Amp, och då med samma resultat som jag får hemma i garaget.
D.v.s. att den bara laddar med 14Amp enligt bilen. Är det en tillfällighet, eller är det faktiskt bilen som behöver kollas på ?

Jag har dubbel uppsättning av laddkabel och adapter, och får samma resultat hemma med bägge, så tror inte att det är kabeln.
Har detta av anledningen att slippa ta fram kabeln från bilen varje gång jag laddar hemma, samt har då en backup om laddkabeln skulle gå sönder.
Model S P85 14 , Silvermetallic
Model S 100D 18 , Pärlvit
Model S LR Raven-19[/b] , Pärlvit
Model S Plaid -23 , Svart
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit

Model Y Performance 23 , Pärlvit
Användarvisningsbild
Gorr
Teslaägare
Inlägg: 97
Blev medlem: 04 mar 2014 23:52

Re: Fråga om laddning

Inlägg av Gorr »

Kenth skrev:
Jag laddade bilen igår på 2 olika ställen med 16Amp, och då med samma resultat som jag får hemma i garaget.
D.v.s. att den bara laddar med 14Amp enligt bilen. Är det en tillfällighet, eller är det faktiskt bilen som behöver kollas på ?

Jag har dubbel uppsättning av laddkabel och adapter, och får samma resultat hemma med bägge, så tror inte att det är kabeln.
Har detta av anledningen att slippa ta fram kabeln från bilen varje gång jag laddar hemma, samt har då en backup om laddkabeln skulle gå sönder.
Följer tråden med intresse. Har just kommit hem efter att laddat på två offentliga typ 2 ställen med 16 amp via min singelladdare. Hemma laddar den med 13 amp. Den började ladda med 16 men den stannade efter några minuter då sänkte jag till 13 och det har fungerat bra. Har även laddat hos svärföräldrarna med 10-12 då samma sak som hemma hände. Fungerade ett par minuter sedan slutade laddningen.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 603
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Fråga om laddning

Inlägg av Sofie »

Hur många volt säger bilen att ni har när detta händer?
Användarvisningsbild
Kenth
Teslaägare
Inlägg: 156
Blev medlem: 05 mar 2014 06:49
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/kenth4336

Re: Fråga om laddning

Inlägg av Kenth »

Sofie skrev:
Hur många volt säger bilen att ni har när detta händer?
231-233 Volt.
Får ut ca 5,1 - 5,2 mil/h.
Model S P85 14 , Silvermetallic
Model S 100D 18 , Pärlvit
Model S LR Raven-19[/b] , Pärlvit
Model S Plaid -23 , Svart
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit

Model Y Performance 23 , Pärlvit
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare
Inlägg: 1065
Blev medlem: 05 mar 2014 13:33

Re: Fråga om laddning

Inlägg av matbl »

Kenth skrev:
Jag laddade bilen igår på 2 olika ställen med 16Amp, och då med samma resultat som jag får hemma i garaget.
D.v.s. att den bara laddar med 14Amp enligt bilen. Är det en tillfällighet, eller är det faktiskt bilen som behöver kollas på ?

Jag har dubbel uppsättning av laddkabel och adapter, och får samma resultat hemma med bägge, så tror inte att det är kabeln.
Har detta av anledningen att slippa ta fram kabeln från bilen varje gång jag laddar hemma, samt har då en backup om laddkabeln skulle gå sönder.
Och du har kollat vad bilen är inställd på?
Förmodligen har du det men kan vara värt att dubbelkolla.
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Kenth
Teslaägare
Inlägg: 156
Blev medlem: 05 mar 2014 06:49
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/kenth4336

Re: Fråga om laddning

Inlägg av Kenth »

matbl skrev:
Kenth skrev:
Jag laddade bilen igår på 2 olika ställen med 16Amp, och då med samma resultat som jag får hemma i garaget.
D.v.s. att den bara laddar med 14Amp enligt bilen. Är det en tillfällighet, eller är det faktiskt bilen som behöver kollas på ?

Jag har dubbel uppsättning av laddkabel och adapter, och får samma resultat hemma med bägge, så tror inte att det är kabeln.
Har detta av anledningen att slippa ta fram kabeln från bilen varje gång jag laddar hemma, samt har då en backup om laddkabeln skulle gå sönder.
Och du har kollat vad bilen är inställd på?
Förmodligen har du det men kan vara värt att dubbelkolla.
Ja, den är inställd på maximala 16Amp ;)
Har dock testat att ställa ned detta, och sedan tillbaka igen, men ingen skillnad tyvärr.

Bilen laddade dock väldigt bra i Arboga på superchargern där :)
Model S P85 14 , Silvermetallic
Model S 100D 18 , Pärlvit
Model S LR Raven-19[/b] , Pärlvit
Model S Plaid -23 , Svart
Model 3 LR 19 , Svart
Model 3 LR 21 , Pärlvit

Model Y Performance 23 , Pärlvit
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 07 mar 2014 22:17
Ort: Stockholm

Re: Fråga om laddning

Inlägg av EricH »

Frågan angående type 2 uttag: Enligt Tibors artikel med genomgång över offentliga laddningsmöjligheter så skall ju en type 2 kunna leverera upp till 11 mil per timme om man har dubbelladdare. Förutsätter det att stolpen är säkrad upp till 32A? Jag får inte mer än ca 50 mil per timme där jag står nu och den laddar med 16A. Kontakten är märkt 22kw. Edit: kontakten är märkt "11kw".
Model X P100D
Skriv svar