Clean Disruption - häftig föreläsning från Oslo i mars

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist

Re: Clean Disruption - häftig föreläsning från Oslo i mars

Inlägg av joel80 »

Sant.. Men kanske värt att i vissa lägen skippa dyr parkering.. Om nu tjänsterna blir skapligt billiga.

Ni är ju nästan lika trångsynta dom fossilbilskramare när man försöker förklara hur förträffligt det kommer bli med alla elbilar. ;) Ni ser ju bara hur ni själva nu är "lärda" att tycka.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Det är klart att det finns många det inte kommer att fungera för, men biltätheten kommer nog sjunka i glesbygd också, men kanske inte lika snabbt och inte till stadsnivåer. Man kanske kommer att strunta i att ha två bilar i många hushåll som har det idag. Inte ens i glesbygd behövs alla bilar hela tiden eller precis samtidigt. Att det är lättare att resursoptimera transporter och annat ju fler det är som är delar på dem är klart, så visst kommer det hända i tättbefolkade områden först.

Att det idag inte fungerar ekonomiskt eller praktiskt att köra tre turer om dagen med en buss med sextio säten och tre passagerare per tur är ju inte ett argument varför autonoma bilar inte skulle vara fungera.

Med registrerade användare kommer man ju ha en helt annan koll på vem det är som inte klarar av att hantera en resa och ta betalt av rätt person för städandet och lagandet än vad gäller en smutsig offentlig toalett eller ett sönderskuret säte på en buss.

Men det är klart att det handlar om känslor också. Uttryck som "kollektivt ägande" är ju lite skrämmande i en dels öron. Även om det är Uffes Persontransport AB som äger, städar och servar bilarna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Tänk så här om det vore gratis att åka taxi skulle du göra det jämnt istället för att köra egen bil? För det är ju ungefär det de handlar om billig taxi. När jag ska flyga med jobbet har jag den här situationen, det är gratis med taxi och kostar med egen bil. Trots det väljer jag egen bil om jag bara ska vara borta i någon dag eller två. Från verkliga livet ;)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Tänk så här om det vore gratis att åka taxi skulle du göra det jämnt istället för att köra egen bil? För det är ju ungefär det de handlar om billig taxi. När jag ska flyga med jobbet har jag den här situationen, det är gratis med taxi och kostar med egen bil. Trots det väljer jag egen bil om jag bara ska vara borta i någon dag eller två. Från verkliga livet ;)
Tänk såhär: Om det alltid var jättebilligt att åka taxi, skulle du då betala för att äga en eller flera bilar? Just du skulle kanske göra det, men många skulle nog inte göra det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

bylund skrev:
LarsL skrev:
Tänk såhär: Om det alltid var jättebilligt att åka taxi, skulle du då betala för att äga en eller flera bilar? Just du skulle kanske göra det, men många skulle nog inte göra det.
Jag är villig att betala ganska stora summor för en egen bil, eget kök, egen toalett, egen säng, egna kläder, egen gräsmatta osv osv. Och samma gäller för väldigt många andra i världen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Jag hade nog haft en egen bil även om jag hade fått betalt för att åka taxi. Jag ser ingen vits och ingen fördel med att kalla efter en bil/taxi/bus whatever, som måste köra typ två mil för att ta sig hem till mig först, sen plockar den upp mig och kör mig dit jag ska. Förmodligen sitter jag helt själv i bilen eftersom det inte finns en enda människa i närheten som ska åka till ungefär samma ställe vid samma tidpunkt. När jag sen ska hem igen blir det samma procedur, fast omvänt. Jag blir hemkört, själv i bilen såklart. Sen ska bilen åka tillbaks och plocka upp någon annan som bor typ två mil bort. Det är så verkligheten ser ut på landet.
Jag kanske har fel, men jag ser inte hur det ska vara intressant för någon som bor på landsbygden. Det kommer alltid finnas folk som måste ha egen bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

bjelkeman skrev:
Dessutom så tror jag det är en generationsgrej. Unga är mindre intresserade av en egen bil.
Nja, pratar vi om stadsboende tror jag att det stämmer, men på landsbygden tar ungdomar körkort i större utsträckning än i stan av den enkla anledningen att de vet att de inte klarar sig annars.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

mati skrev:
bylund skrev:
Jag hade nog haft en egen bil även om jag hade fått betalt för att åka taxi. Jag ser ingen vits och ingen fördel med att kalla efter en bil/taxi/bus whatever, som måste köra typ två mil för att ta sig hem till mig först, sen plockar den upp mig och kör mig dit jag ska. Förmodligen sitter jag helt själv i bilen eftersom det inte finns en enda människa i närheten som ska åka till ungefär samma ställe vid samma tidpunkt. När jag sen ska hem igen blir det samma procedur, fast omvänt. Jag blir hemkört, själv i bilen såklart. Sen ska bilen åka tillbaks och plocka upp någon annan som bor typ två mil bort. Det är så verkligheten ser ut på landet.
Jag kanske har fel, men jag ser inte hur det ska vara intressant för någon som bor på landsbygden. Det kommer alltid finnas folk som måste ha egen bil.
Fast det är väl ingen som säger att det står mellan alla eller ingen? På väldigt få ställen det två mil mellan gårdarna. Men jag påstår heller inte att jag vet, jag tror bara att inte på att det skulle vara någon omöjlighet att det skulle fungera även i glesbygd, även om det naturligtvis inte kommer att få sitt genombrott där först.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jerker skrev:
bjelkeman skrev:
Dessutom så tror jag det är en generationsgrej. Unga är mindre intresserade av en egen bil.
Nja, pratar vi om stadsboende tror jag att det stämmer, men på landsbygden tar ungdomar körkort i större utsträckning än i stan av den enkla anledningen att de vet att de inte klarar sig annars.
De klarar sig inte utan på landsbygden för att det inte finns tillräckligt med självkörande bilar där idag. ;)
Jerka

Inlägg av Jerka »

Jag tänker mig att självkörande bilar kommer finnas tillgängliga i många varianter, i en fallande skala:

1) äga själv
2) leasa men ha ensamrätt på bilen
3) bilpool - flera personer delar på en begränsad mängd bilar
4) taxi
5) flexiavtal - kombination av ovanstående kategorier

Eller så har jag fel och taxikategorin kommer bli helt förhärskande. Tänk att kunna boka en taxi med en knapptryckning på mobilen, utan krångel. Man ska alltså inte behöva fylla i en massa info om vart man ska etc. utan bara "bil hem till mig nu", sänd. Ska man slänga grejer kanske man beställer en pickup istället, eller en minibuss om man är många. Det kommer cirkulera så många bilar att det alltid kommer en inom fem minuter, åtminstone för 90% av Sveriges befolkning. Då skulle jag vara beredd att slopa min egen bil.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Konstigt att de där gemensamma telefonerna försvann? Det var ju betydligt billigare när det fanns telefoner lite överallt som man kunde använda de gånger man behövde dem. Det är ju så himla onödigt att alla går omkring med sin egen telefon. Den kostar ju vansinigt mycket och måste laddas titt som tätt. Nä jag tror vi kommer få se fler gemensamma telefoner i framtiden.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Det är väl bara att göra ett tankeexperiment med hur det fungerar med färdtjänst idag. Inte ens i stadsmiljö är det en smidig fråga. Kostnaden är låg men som motprestation får man finna sig i att den ska beställas långt i förväg, oftast flera dagar, och dessutom måste de samordna din resa med flera andra för att de ska få ekonomi i den, så har du otur ligger du längst ute på "linjen" och blir upplockad först och kan få sitta i bilen 2 timmar för en resa som skulle ha tagit 10-15 minuter med egen bil. Jag beskriver ett extremfall, men detta är trots allt en verklighet. Och då subventioneras detta ändå av kommunerna.

Den som är gammal och fattig och inte har nåt alternativ klagar inte så ofta, men någon som tjänar bra med pengar och kan köpa en egen bil skulle aldrig acceptera detta.

För att bilpooler eller förarlösa taxibilar ska funka måste det vara en viss täthet rent geografiskt och ett visst befolkningsunderlag måste finnas annars fungerar det inte.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Jerker skrev:
bjelkeman skrev:
De klarar sig inte utan på landsbygden för att det inte finns tillräckligt med självkörande bilar där idag. ;)
:D Jo, jag förstår hur du tänker, men för att det ska fungera på landet måste det finnas väldigt många självkörande bilar där, utplacerade på många olika ställen så att startsträckan inte blir för lång.

Typ vid varje bostad, en per familj. ;)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Konstigt att de där gemensamma telefonerna försvann? Det var ju betydligt billigare när det fanns telefoner lite överallt som man kunde använda de gånger man behövde dem. Det är ju så himla onödigt att alla går omkring med sin egen telefon. Den kostar ju vansinigt mycket och måste laddas titt som tätt. Nä jag tror vi kommer få se fler gemensamma telefoner i framtiden.
Såvida man inte ägnar sig åt ambulansverksamhet kan man oftast planera sitt bilbehov någorlunda. Det gäller inte alla, men de flesta har nog åtminstone 15-30 min förvarning på när de behöver en bil. Det behövs då inte en bil som följer efter en var man än går. För de allra flesta går det inte att planera när ett inkommande samtal ska ske med den precisionen.

Jag har förstått vid det här laget att du inte tror att gemensamt ägda självkörande bilar fungerar för dig. Men tror du verkligen att det fungerar för så få att du måste raljera och jämföra med telefoner och toaletter?
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Jag tycker också det blir lite löjligt med sånna jämförelser.

När det gäller glesbygden kommer ju t.ex kollektivtrafiken kunna blomstra när man inte behöver köra stora bussar med chaufförer.
Redan idag finns det sträckor där man instället för bussar skickar ut taxis när något vill åka.. För det blir billigare än att köra en buss nästan tom på förutbestämda tider. En flexibel kollektivtrafik i landsbygden skulle nog kunna hjälpa rätt många att om inte klara sig helt utan bil så åtminstone klara sig med färre. Och för ungdomar på kandsbygden kommer det innebära större frihet. (stackars föräldrar...) :)
Limbster

Inlägg av Limbster »

Tycker jämförelsen med toalett och mobiltelefon är både rolig och bra. På jobbet får jag nöja mig med gemensam toa, det är helt enkelt för dyrt med en toa per anställd, hemma har jag råd att ha egen och väljer det. Utomlads har jag inte råd att ha med bilen lite smidigt på flygplanet och får istället nöja mig med taxi eller om det är mer tomt i börsen en gemensam Uber.

Som boende på landet är det helt avgörande att ha egen bil, jag har nästan 3 kilometer till närmsta busshållplats och där finns inget cykelställe. Två byten med buss efter en ordentlig promenad och jag är på jobbet efter cirka tre timmar, eller tar man bilen och är där på 35 min. Elbilen är Guds välsignelse till oss på landet, lite solceller på carporten och det kommer bli direkt lönsamt. Kommer autonoma bilar ser jag två möjligheter, nöja mig med en bil till mig och frun eller investera i en till och när vi inte behöver den låta den köra andra och på så sätt få en extra inkomst.

Hade jag bott själv i stan hade jag nog struntat i bil.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Han hade för jobbig röst. Kunde inte lyssna...
Jerka

Inlägg av Jerka »

Bilen är idealisk på landet - kan köra långa sträckor fort, det finns gott om plats att parkera på och vägnätet blir sällan överbelastat. Där tror jag folk kommer äga egna autonoma elbilar.

Men de flesta bor inte så idag! De flesta svenskar bor i stora eller medelstora städer och där skulle det i stort sett alltid finnas lediga bilar ett par minuter bort. Gå till närmsta lite större gata och se hur många bilar som kör förbi. Tänk om 90% av de bilarna var taxibilar, som direkt när de släppt av grannen vore redo att plocka upp dig. Glöm taxi som den är idag. Med 10-100 gånger fler taxibilar än idag, som alla är självkörande, borde man få väntetider på under fem minuter nästan oavsett var man är. Kanske under en minut i hyfsat tätbefolkade områden.

Självklart kommer autotaxibilarna att i väntan på uppdrag köra dit de statistiskt sett har högst chans att få nästa uppdrag, kommunicera med varandra för att täcka så stora områden som möjligt, kunna förprogrammeras av sambandscentralen om det är ett evenemang i stan osv.

Det vore ett mycket intressant optimeringsproblem att simulera detta. Hur många autotaxis behövs för att ha en snittresponstid på en, tre, fem minuter i en medelstor svensk stad?
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Otroligt intressant presentation och välgjord. Blir några spännande år framöver.
Personligen tror jag prognosen om helt autonoma bilar är otroligt optimistisk.
Mjukvaran kommer att ta många år att trimma in.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Alla reagerar på aspekten med ägande.

En sak som slår mig är prisutvecklingen på elbilar.
Det är lätt att le lite åt fossilbilar, men vad är egentligen 2:a handsvärdet på dagens generation Teslor om några år när prisutvecklingen driver ner priset på elbilar? Snittpriset ligger väl en bit över en mille?

Reflektioner? Känsligt ämne?

Skickat från min iPad med Tapatalk
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Ja det finns en överhängande risk att andrahandsvärdet inte blir jättehögt när priserna på en av de dyraste komponenterna i elbilar sjunker så kraftigt så pass snabbt. Ungefär som den PC man köpte för 14000kr 1993 inte var värd mer än några tusenlappar 1996.
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare

Inlägg av Peter Holm »

Jag kör ca 8 mil varje dag och tjänar knappt en timme per dag på att köra istället för att åka kollektivt. Skulle det finnas tillräckligt många "sjävkörande taxi" så att jag kunde vara i det närmsta säker på att en stod redo att köra mig var än jag var på max 15 min till ett pris som understiger min kostnad idag så skulle jag helt klart nappa. Det förutsätter givetvis även att det går att åka till och från landet, fjällen (och kunna avropa en tillbaka inom rimlig tid) etc. Den dagen det inte är svårare eller jobbigare så funkar det.

Jämför med Model S. Det är den första BEV som går att använda med liknande körmönster som en ICE-bil.
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

bylund skrev:
Fast det är väl ingen som säger att det står mellan alla eller ingen? På väldigt få ställen det två mil mellan gårdarna. Men jag påstår heller inte att jag vet, jag tror bara att inte på att det skulle vara någon omöjlighet att det skulle fungera även i glesbygd, även om det naturligtvis inte kommer att få sitt genombrott där först.
:D Två mil mellan gårdarna är det ju inte förstås. Jag tänkte mer såhär att när jag åker till jobbet på morgonen så tar det mellan en och två mil innan jag ser andra bilar som åker åt ungefär samma håll som jag själv. Jag är alltså ganska ensam på vägen och jag skulle väl också sitta ensam i en självkörande taxi. Samma gäller alla mina grannar. Det bor helt enkelt inte tillräckligt mycket folk på vischan för att någon form av samåkning ska löna sig. Jag lyckas inte ens att samåka med min sambo trots att vi ska åt samma håll, men har olika arbetstider.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

pegs skrev:
Alla reagerar på aspekten med ägande.

En sak som slår mig är prisutvecklingen på elbilar.
Det är lätt att le lite åt fossilbilar, men vad är egentligen 2:a handsvärdet på dagens generation Teslor om några år när prisutvecklingen driver ner priset på elbilar? Snittpriset ligger väl en bit över en mille?

Reflektioner? Känsligt ämne?
Jag räknar med typ 0 kronor andrahandsvärde när jag nån gång ska göra mig av med Teslan.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

Ja, intressant föreläsning. Tack för tipset Nicklas.

Disruption av ICE drar ju i förlängningen med sig tidiga BEV. När BEV tar över marknaden pga av låg kostnad så lär ju värdet på tidiga BEV justeras därefter.

Detta är nånting jag funderat över ända sen jag beställde. Min kalkyl är 50% på 3 år. Det blir ju 0 % på 6 år om jag fortsätter i samma takt. Så länge får jag i så fall leva med min Model S om utvecklingen drar ifrån den. Känns inte så jobbigt än i alla fall, eftersom det inte finns nåt alternativ. Vi får se när model ≡ kommer i stor skala. Då kanske model S känns väldigt gammaldags.

Övriga tillverkare tror jag är ett mindre hot mot andrahandsvärdet på model S som köps nu.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Skriv svar