Clean Disruption - häftig föreläsning från Oslo i mars

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Clean Disruption - häftig föreläsning från Oslo i mars

Inlägg av Nicklas »

Väl värt att lägga en timme på :shock:

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Re: Clean Disruption - häftig föreläsning från Oslo i mars

Inlägg av Gustafsson »

Tack för länken. Mycket tankeväckande.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Mycket intressant.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Otroligt intressant
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Jerka

Inlägg av Jerka »

Spännande!

TL;DW: Han tror alltså allt kommer vara över 2030. Det betyder:

- Alla bilar kommer vara batteridrivna
- Alla bilar kommer vara självkörande
- All energi kommer vara solenergi

Jag tror han har en poäng. Speciellt ett citat fastnade hos mig, nämligen att bilar används c:a 4% av tiden. "Visa mig en industi som utnyttjar sin utrustning till 4%, och jag ska visa dig en industri som står inför en omvälvning".
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Du använder väl bara köket 3-4% av dygnet?
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

LarsL skrev:
Ett "industrikök" används mer. Om utnyttjande graden av bilar kan nå upp till 70-80% utan betalda förare så kommer det inte vara lika populärt att äga en bil. Och då är jämförelsen med ett kök inte lika aktuell, då en ny affärsmodell dyker upp som inte funkade tidigare.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Nicklas skrev:
Väl värt att lägga en timme på :shock:

Tack för länken.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Fantastisk föreläsning! Jag hoppas så han har rätt.. Det jag funderar på är om det finns råvaror och om de kan produceras i sån takt så det funkar. Speciellt gällande batterier. Solpaneler har man redan idag flera olika tekniker för, och kan använda olika råvaror, men i batterier av den här karaktären är det väl än så länge bara litium som funkar.

Mycket spännande och positivt framtids-scenario i allafall! Skönt att så en bild av en framtid där allt inte går åt helvete...
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

bjelkeman skrev:
LarsL skrev:
Ett "industrikök" används mer. Om utnyttjande graden av bilar kan nå upp till 70-80% utan betalda förare så kommer det inte vara lika populärt att äga en bil. Och då är jämförelsen med ett kök inte lika aktuell, då en ny affärsmodell dyker upp som inte funkade tidigare.
Men färdigt mat är rätt billigt, då behövs bara en micro. Så varför slänga ut 2-300 tusen på ett kök hemma när det är så himla effektivt att allt görs på ett ställe?
Ja, det kanske funkar mitt i en storstad. I det gamla Romarriket åt "alla" på gatukök, nästan ingen hade ens ett kök i insulan. Det skulle blivi för mycke rök och leende om alla skulle gjort upp eld i varje lägenhet osv, det var smart att minska antalet kök.

Samma kanske gäller för bilar i världens superstäder i tex Kina. Men här i Sverige... knappast utan för hippsterkvateren där folk nu åker taxi. För vem vill äta micromat? Och vem vill åka i en äckelskitig Über-taxi? För vem ska tvätta dessa självgående bilar? De blir ungefär som offentliga toaletter... tror jag. En toalett är ett annat exempel på något vi betalar enorma pengar för men bara använder då och då, varför inte en gemensam?
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

LarsL:
Det finns troligen en väldigt stor andel människor, även i Sverige (i städerna) som inte bryr sig så mycket om bil annat än att den ska kunna transportera dom nån gång ibland då det inte funkar med kollektivtrafik eller så.

Vi på ett bilforum som det här har nog ett lite större bilintresse och är troligen de som inte kommer gå över till kollektivt ägande av bilar i första hand.
Däremot så ser jag lägen då jag absolut hellre använder tjänsten med anatoma bilar istället för att jag skulle ta min egen. T.ex skulle jag oftare använda en sån för att ta mig in på jobb från kontoret i Sollentuna in i city där jag vet att det både blir svårt och dyrt att hitta parkering...
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Ja, autonoma bilar kommer ersätta de resor jag idag gör med taxi och kollektivtrafik. I övrigt nej, knappast. Av samma skäl som jag har egen toa och eget kök så kommer jag ha egen bil. Men då ska sägas att jag inte har några som helst utrymmes problem när det gäller parkering.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

I stadsmiljö tror jag att vi kommer kunna se en minskning med minst hälften av antalet bilägare. Redan idag är ju biltätheten per innevånare ca 20% lägre i Stockholm än snittet i riket. (46 bilar per 100 innevånare i riket mot 36 bilar per 100 stockholmare.)
Det snittet tror jag kommer sjunka rejält när det fungerar bra med autonoma bilar. Inte omöjligt att det kommer gå ner till 10-15% i städer.

Att dela bil med vänner eller att ha färre bilar i familjen tror jag också kommer bli resultatet. Om bilen kan köra sig själv för att hämta upp den som behöver den kommer man kunna lösa bilägandet med färre bilar inom familj eller kompiskrets.

Säg att man som "ung" köper sin första bil tillsammans med några kompisar.. och kanske skaffar en till om behovet finns. Då har man kanske 2 bilar på 6-7 pers. Troligen skulle det funka rätt bra, och vara billigt bilägande för de som delar.

Om inte annat skulle jag absolut kunna tänka mig att skippa andrabilen eller dela andrabil med bekanta om den kunde köra själv mellan där man är och där den andra som behöver den är.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Jag har sagt ett tag nu att den bilen jag har nu blir den sista fossilbilen jag köpt. Nästa bil blir den första batteribilen jag ägt. Men det kanske blir den sista också. Vem vet, när min Model 3 är gammal och uttjänt så kanske autonoma bilar är normen i urbana områden. Och jag betalar för den på samma sätt jag betalar för en något annat billigt. Med mobilen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

För oss som bor på landet kommer kollektiva lösningar aldrig att kunna fylla våra behov. Jag kommer att ha en egen bil så länge jag lever.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
För oss som bor på landet kommer kollektiva lösningar aldrig att kunna fylla våra behov. Jag kommer att ha en egen bil så länge jag lever.
Exakt. Samma här. Kollektivtrafik på landsbygden fungerar inte idag och kommer inte fungera i framtiden heller. Det spelar ingen som helst roll om bilarna är autonoma eller inte. Utan egen bil hade jag varit tvungen att flytta härifrån. Så enkelt är det. Men vi är kanske en liten minoritet. Ungefär som de som fortfarande använder icke-smartphones.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
+1

Kollektivtrafik funkar inte på landsbygden, vilket är den största delen av Sverige. Och elbilen kommer vara en välsingelse för glesbygd då kostnaden per mil i princip försvinner. Hel plötsligt spelar det ingen roll om det är 4 mil till affären, det funkar ändå.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare

Inlägg av Toja »

För väldigt många i storstan funkar inte kollektivtrafiken heller.
Dagens bilpooler funkar inte heller, men autonoma bilar som kommer hem och hämtar en kan säkert fungera för många.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

Jerker skrev:
Jag tror det exakt är huvudet på spiken. Man har olika infallsvinklar om man tänkter tätbefolkat eller inte. Låt oss uppfinna sportaffärsindexet. Om du har 15 min transport eller mindre till en sportaffär = delad bilekonomi. Mer än 30 = egen bileknomi. Där i mellan, lite blandat och säkert beroende på ålder. (Sportaffärer har säkert nån nån typ av bra frenchise-formel för tätbefolkning som vi kan låna).
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Det räcker ju med att titta på videon som det länkades till i början av den här tråden. Där visas att folk i Indien och Kina är positiva till gemensamma autonoma bilar medan folk i mer glesbefolkade områden som USA inte varglika positiva. Och det är klart att Kina och Indien är tillräckligt stor marknad för att det här ska funka, inget snack. Men det betyder ju inte att det funkar för alla över allt.

Jag tror däremot fortfarande på autonomafordon och att de kommer slå och framför allt att jag kommer köpa. Men det kommer vara min bil som står utanför mitt hus inte något som är kommunalägt
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Visst så kommer folk ha sina egna bilar där det behövs. Men de flesta bor där en autonom bilpool skulle kunna funka i framtiden.

Sverige har mer folk i tätorterna. Bild från SCB.

Bild

Sveriges befolkningstäthet, antal invånare per kvadratkilometer, år 2012 Källa: SCB, Statistiska centralbyrån. Varannan svensk bor nära havet. Välfärd (2/2012 s.10-12).

Dessutom så tror jag det är en generationsgrej. Unga är mindre intresserade av en egen bil.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Att folk samlas i städer är ett stort problem och inte en smart lösning för Sverige. Det vore väldigt mycket bättre om hela Sverige kunde leva och frodas än att Stockholm blir överhettat.

Och det är inte heller så att Svenskar flyttar från landsbygden till storstäderna. Den ökning av storstadsbefolkning vi sett under senare år beror i stort sett bara på invandring. Vilket är naturligt då det är naturligare att etablera sig i en storstad som ny i ett land.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jag bor inom ett blått område på bjelkemans karta men för mig skulle det inte funka med gemensam bil tillsammans med mina grannar. Ungefär som det inte funkade att ha en gemensam toa i storstadkvarteren.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Jag bor utanför Gävle.. Där vi har väldigt dåligt med kollektivtrafik. (typ 8 bussar per dag). Men ev skulle vi klara oss med bara en bil istället för två om det gick smidigt att dela med vänner/grannar/familj.
Jag skulle också kunna tänka mig att använda tjänsten när jag åker till Stockholm på jobb.. Där jag oftast mellanlandar i Sollentuna. Att därifrån ta en autonom bil för att slippa leta parkering känns inte främmande.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

joel80 skrev:
Att därifrån ta en autonom bil för att slippa leta parkering känns inte främmande.
Men det är klart det är jätte bra med autonoma bilar och självklart kommer min nästa bil göra stordel av körandet, men jag äger den. Om bilen kan och får köra själv så behöver du ju inte leta efter parkering, det fixar bilen själv.
Skriv svar