Sida 2 av 2

Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?

Postat: 30 aug 2016 15:35
av zyax
Verkar som om Tesla får bli först med batteridrivna lastbilar:

https://electrek.co/2016/08/30/nikola-m ... -hydrogen/

Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?

Postat: 30 aug 2016 15:37
av chpaulin
zyax skrev:
Verkar som om Tesla får bli först med batteridrivna lastbilar:

https://electrek.co/2016/08/30/nikola-m ... -hydrogen/
Åh luffare, varför går de på den niten :(

Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?

Postat: 30 nov 2016 06:29
av Bjelke
Nikola har förbeställningar på motsvarande 2 Miljarder dollar! :)

http://www.nyteknik.se/teknikrevyn/har- ... 3571,31788

Men att den ska drivas på vätgas är ju ff lite knepigt kan man tycka...

Edit: Reservationer och inte beställningar såklart, men ändå...

Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?

Postat: 30 nov 2016 08:06
av JFAH
Jag tror hela den här debatten är över i samband med att man satsar på 350kw laddstationer över europa. De räcker faktiskt till för hyggligt snabbladdning av lastbilar och bussar också :-). PÅ dessa tunga forodn verkar det dessutom blivit standard med att man har dubbla batterislingor så man kan ansluta två eller fler laddare till dem. Skapar mer flexibilitet. PÅ en lastbilsparkering finns inget som hndrar att en lastbil tankar från två 350kw laddare... Sist jag räknade så hamnade jag på omkring 12kw/10km för en fullastad lastbil. 350kw på en timme ger alltså i runda slängar 29 mil som med 75km i snittfart blir närmare 4 timmars körning. Så en timme per 4 timmar, i fallet med två kontaktytor halveras tiden. Om bilen stödladdar i depåer och omlastnings centraler också, och har ~600kw onboard batteri, tja då är man framme. Lägg till att schauffören tas bort, och bilen planerar sin rutt själv. Tja...Jag tror fortfarande det blir billigare med fasta laddstationer. Enklare, billigare och flexiblare. Dock tror jag att tågtransporter kommer drabbas hårt...

Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?

Postat: 30 nov 2016 08:57
av zyax
JFAH skrev:
Jag tror hela den här debatten är över i samband med att man satsar på 350kw laddstationer över europa. De räcker faktiskt till för hyggligt snabbladdning av lastbilar och bussar också :-). PÅ dessa tunga forodn verkar det dessutom blivit standard med att man har dubbla batterislingor så man kan ansluta två eller fler laddare till dem. Skapar mer flexibilitet. PÅ en lastbilsparkering finns inget som hndrar att en lastbil tankar från två 350kw laddare... Sist jag räknade så hamnade jag på omkring 12kw/10km för en fullastad lastbil. 350kw på en timme ger alltså i runda slängar 29 mil som med 75km i snittfart blir närmare 4 timmars körning. Så en timme per 4 timmar, i fallet med två kontaktytor halveras tiden. Om bilen stödladdar i depåer och omlastnings centraler också, och har ~600kw onboard batteri, tja då är man framme. Lägg till att schauffören tas bort, och bilen planerar sin rutt själv. Tja...Jag tror fortfarande det blir billigare med fasta laddstationer. Enklare, billigare och flexiblare. Dock tror jag att tågtransporter kommer drabbas hårt...
Precis. Lastbilar är framtidens transporter också, i en ickeautonom värld måste gubbarna stanna och vila med jämna mellanrum och när den tiden är över är de helt själva. Antar att transportföretagen som kommer köra lastbilar blir de stora firmorna som kör idag. Små åkerier får nog svårt att konkurrera när mycket handlar om data och logistik...

Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?

Postat: 30 nov 2016 19:04
av Fandorin
zyax skrev:
Verkar som om Tesla får bli först med batteridrivna lastbilar:

https://electrek.co/2016/08/30/nikola-m ... -hydrogen/
Det har aldrig varit tal om helt batteridrivna från Nikola motors sida.
Från början var det sagt en gasturbin driven med fossilgas som räckviddsförlängare, så en bränslecell är ett steg i rätt riktning.

Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?

Postat: 30 nov 2016 19:31
av Jerka
Nikola Motors = uppenbar vaporware om ni frågar mig. Inget att bry sig om.

Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?

Postat: 02 dec 2016 11:24
av zyax
Jerka skrev:
Nikola Motors = uppenbar vaporware om ni frågar mig. Inget att bry sig om.
Så kan det mycket väl vara, men de har nu tagit fram en produkt, återstår att se om den kommer i riktig produktion.

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... tgas-ingar

Dessutom är ju vätgastankarna lite mindre dåliga på en lastbil än en elbil, men lik förbaskat känns det fel att förlora en massa energi på vägen...

Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?

Postat: 02 dec 2016 22:38
av Jerka
Det ser ju ut som om de faktiskt har en prototyp i verkligheten, så jag kanske har fel, hoppas det. Tidigare har de ju bara visat upp skisser. Fast vätgasplanerna vete tusan om jag tror på. En vätgaspump är inget man smäller upp bara sådär som man gör med laddstationer för elbilar.

Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?

Postat: 03 dec 2016 08:29
av Teslaspolen
För att inte tala om problemet med "rostande" material.

Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?

Postat: 25 aug 2018 13:56
av Elmil
I en annons i SvD idag hävdar svenska PowerCell att man utsetts till "preferred supplier" av bränslecellstackar till Nikola Motor. Det gäller en order på 800 lastbilar.
Nikola.jpg

Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?

Postat: 25 aug 2018 19:01
av TeslaTissel
Elmil skrev:
I en annons i SvD idag hävdar svenska PowerCell att man utsetts till "preferred supplier" av bränslecellstackar till Nikola Motor. Det gäller en order på 800 lastbilar.
Nikola.jpg
Fantastiskt!
Men har jag missat något med Northvolt?
För vad som planerats är ju batterifabrik i Sollefteå? Visserligen pratade Northvolt om att man kunde erbjuda flera olika batteriapplikations-system,
Men att det även gällde vätgas-bränsleceller var en överraskning för mig.

JAg får läsa på lite.

Hepp!

Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?

Postat: 25 aug 2018 19:13
av Svenssons
TeslaTissel skrev:
Elmil skrev:
I en annons i SvD idag hävdar svenska PowerCell att man utsetts till "preferred supplier" av bränslecellstackar till Nikola Motor. Det gäller en order på 800 lastbilar.
Nikola.jpg
Fantastiskt!
Men har jag missat något med Northvolt?
För vad som planerats är ju batterifabrik i Sollefteå? Visserligen pratade Northvolt om att man kunde erbjuda flera olika batteriapplikations-system,
Men att det även gällde vätgas-bränsleceller var en överraskning för mig.

JAg får läsa på lite.

Hepp!
Powercell har ju inget med Northvolt att göra. Powercell sysslar med bränsleceller och Northvolt med battericeller.

Re: Lösningen för eldrivna lastbilar?

Postat: 25 aug 2018 19:51
av TeslaTissel
Svenssons skrev:
TeslaTissel skrev:
Elmil skrev:
I en annons i SvD idag hävdar svenska PowerCell att man utsetts till "preferred supplier" av bränslecellstackar till Nikola Motor. Det gäller en order på 800 lastbilar.
Nikola.jpg
Fantastiskt!
Men har jag missat något med Northvolt?
För vad som planerats är ju batterifabrik i Sollefteå? Visserligen pratade Northvolt om att man kunde erbjuda flera olika batteriapplikations-system,
Men att det även gällde vätgas-bränsleceller var en överraskning för mig.

JAg får läsa på lite.

Hepp!
Powercell har ju inget med Northvolt att göra. Powercell sysslar med bränsleceller och Northvolt med battericeller.
Åh! Jädrar i voltige! Jag förväxlade!!??

Tackar för upplysningen!

Hupp!