Re: Första dödsolyckan med Autopilot
Postat: 01 jul 2016 13:14
Hur många dödsolyckor har skett i icke-AP Tesla? (Stölden borträknad)
Jag känner till ett gäng. Killen som körde utför ett stup. Han som körde ner i en pool. Han som blev påkörd av en sopbil. Ganska exceptionella olyckor, i samtliga fall.Niclas skrev:Hur många dödsolyckor har skett i icke-AP Tesla? (Stölden borträknad)
Frågan är om stupet kvalar in som olycka, då det väl var självmord?danni skrev:Jag känner till ett gäng. Killen som körde utför ett stup. Han som körde ner i en pool. Han som blev påkörd av en sopbil. Ganska exceptionella olyckor, i samtliga fall.Niclas skrev:Hur många dödsolyckor har skett i icke-AP Tesla? (Stölden borträknad)
Hade jag också fått ifall jag körde ner Teslan i poolen!lator skrev:Och han som körde ner i poolen hade väl fått en hjärtinfarkt...
lator skrev:Frågan är väl NÄR infarkten inträffade...
Well. Kollade på vägen gjorde han nog inte iaf...vigge50 skrev:Här är lite mer information, tydligen ska lastbilsföraren efter olyckan hört från bilen att Harry Potter var igång, om det bara var en ljudbok eller om föraren på något sätt såg på film är däremot oklart.
http://bigstory.ap.org/article/ee71bd07 ... rida-first
http://www.greencarreports.com/news/110 ... led-driverThe truck driver involved in the accident claims that Brown was watching a movie while driving. The Florida Highway Patrol said it had found an aftermarket digital video disc player in the wreckage.
En DVD-spelare alltså? Har folk förfarande sånt? :pvigge50 skrev:De var några artiklar om film i bilen, nu är det mer bevis som tyder på detta
http://www.greencarreports.com/news/110 ... led-driverThe truck driver involved in the accident claims that Brown was watching a movie while driving. The Florida Highway Patrol said it had found an aftermarket digital video disc player in the wreckage.
Enligt Elon så kände radarn av släpet men eftersom det var högt över vägen så antog systemet att det var en skylt. Tydligen har andra märkens liknande system bromsat pga skyltar då de tror de är hinder så det gäller att hitta något mellantingsom utskiljer lastbilar och skyltar.kenhag skrev:Problemet tror jag beror på att man förlitar sig på kamerabilden för att tolka hinder i färdvägen. Om man har dåliga ljusförhållanden (som i detta fall med motljus) och hinder framför bilen av samma färg som bakgrunden så är det svårt för AP att reagera på det. Jag är osäker på vilken upplösning radarn har på objekt i djup och sidled. Säkrare är att göra en bild av vad som ligger framför bilen med ett lidar-system. Där har man bättre upplösning på hinder i färdvägen.
Precis, jag tror att radarn har för dålig detaljupplösning. Däremot klarar den av jobbet med att hålla avstånd till framförvarande bil. Man kan ju aldrig få ett djup i en kamerabild om man bara har en kamera och därmed kan man inte bedöma avståndet till eventuella hinder.vigge50 skrev:Enligt Elon så kände radarn av släpet men eftersom det var högt över vägen så antog systemet att det var en skylt. Tydligen har andra märkens liknande system bromsat pga skyltar då de tror de är hinder så det gäller att hitta något mellantingsom utskiljer lastbilar och skyltar.kenhag skrev:Problemet tror jag beror på att man förlitar sig på kamerabilden för att tolka hinder i färdvägen. Om man har dåliga ljusförhållanden (som i detta fall med motljus) och hinder framför bilen av samma färg som bakgrunden så är det svårt för AP att reagera på det. Jag är osäker på vilken upplösning radarn har på objekt i djup och sidled. Säkrare är att göra en bild av vad som ligger framför bilen med ett lidar-system. Där har man bättre upplösning på hinder i färdvägen.
För mig känns det ganska uppenbart att bilen ska pipa till och uppmärksamma föraren på en situation som AP inte kan tyda. Att den bara gissar att "det är nog bara en skylt jag kör på" är ganska korkat, ledsen Elon. Vad blir problemet då? Jo, AP kommer påkalla uppmärksamhet lite, lite oftare än annars... Men det tror jag de flesta kan accepera med tanke på alternativet.vigge50 skrev:Enligt Elon så kände radarn av släpet men eftersom det var högt över vägen så antog systemet att det var en skylt. Tydligen har andra märkens liknande system bromsat pga skyltar då de tror de är hinder så det gäller att hitta något mellantingsom utskiljer lastbilar och skyltar.kenhag skrev:Problemet tror jag beror på att man förlitar sig på kamerabilden för att tolka hinder i färdvägen. Om man har dåliga ljusförhållanden (som i detta fall med motljus) och hinder framför bilen av samma färg som bakgrunden så är det svårt för AP att reagera på det. Jag är osäker på vilken upplösning radarn har på objekt i djup och sidled. Säkrare är att göra en bild av vad som ligger framför bilen med ett lidar-system. Där har man bättre upplösning på hinder i färdvägen.
På vanlig motorväg genom Smålands skogar gör det nog inte så mycket och kan vara bra att den påkallar uppmärksamhet emellan men på motorvägar runt eller genom storstäder kan det mycket väl var 100 meter mellan skyltar och broar och då skulle den påkalla uppmärksamhet hela tiden.LarsL skrev:För mig känns det ganska uppenbart att bilen ska pipa till och uppmärksamma föraren på en situation som AP inte kan tyda. Att den bara gissar att "det är nog bara en skylt jag kör på" är ganska korkat, ledsen Elon. Vad blir problemet då? Jo, AP kommer påkalla uppmärksamhet lite, lite oftare än annars... Men det tror jag de flesta kan accepera med tanke på alternativet.vigge50 skrev:Enligt Elon så kände radarn av släpet men eftersom det var högt över vägen så antog systemet att det var en skylt. Tydligen har andra märkens liknande system bromsat pga skyltar då de tror de är hinder så det gäller att hitta något mellantingsom utskiljer lastbilar och skyltar.kenhag skrev:Problemet tror jag beror på att man förlitar sig på kamerabilden för att tolka hinder i färdvägen. Om man har dåliga ljusförhållanden (som i detta fall med motljus) och hinder framför bilen av samma färg som bakgrunden så är det svårt för AP att reagera på det. Jag är osäker på vilken upplösning radarn har på objekt i djup och sidled. Säkrare är att göra en bild av vad som ligger framför bilen med ett lidar-system. Där har man bättre upplösning på hinder i färdvägen.
Den behöver ju bara kräva att föraren har händerna på ratten och ge en kort varning, kanske en visuell indikering på vad den uppfattar. Tror faktiskt inte det skulle vara särskilt irriterande.vigge50 skrev:
På vanlig motorväg genom Smålands skogar gör det nog inte så mycket och kan vara bra att den påkallar uppmärksamhet emellan men på motorvägar runt eller genom storstäder kan det mycket väl var 100 meter mellan skyltar och broar och då skulle den påkalla uppmärksamhet hela tiden.
Detta kanske kommer införas i kommande uppdateringen men Tesla hade nog inte kunnat tänka sig att denna situation skulle kunna ske och därför inte tänkt på det när systemet gjordes.