Sida 2 av 3

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Postat: 01 jul 2016 13:14
av Niclas
Hur många dödsolyckor har skett i icke-AP Tesla? (Stölden borträknad)

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Postat: 01 jul 2016 13:29
av danni
Niclas skrev:
Hur många dödsolyckor har skett i icke-AP Tesla? (Stölden borträknad)
Jag känner till ett gäng. Killen som körde utför ett stup. Han som körde ner i en pool. Han som blev påkörd av en sopbil. Ganska exceptionella olyckor, i samtliga fall.

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Postat: 01 jul 2016 13:35
av bylund
danni skrev:
Niclas skrev:
Hur många dödsolyckor har skett i icke-AP Tesla? (Stölden borträknad)
Jag känner till ett gäng. Killen som körde utför ett stup. Han som körde ner i en pool. Han som blev påkörd av en sopbil. Ganska exceptionella olyckor, i samtliga fall.
Frågan är om stupet kvalar in som olycka, då det väl var självmord?

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Postat: 01 jul 2016 14:03
av lator
Och han som körde ner i poolen hade väl fått en hjärtinfarkt...

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Postat: 01 jul 2016 14:07
av tehjimos
lator skrev:
Och han som körde ner i poolen hade väl fått en hjärtinfarkt...
Hade jag också fått ifall jag körde ner Teslan i poolen!

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Postat: 01 jul 2016 14:21
av lator
:D Frågan är väl NÄR infarkten inträffade...

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Postat: 01 jul 2016 14:22
av tehjimos
lator skrev:
:D Frågan är väl NÄR infarkten inträffade...
:D

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Postat: 01 jul 2016 14:40
av vigge50
Här är lite mer information, tydligen ska lastbilsföraren efter olyckan hört från bilen att Harry Potter var igång, om det bara var en ljudbok eller om föraren på något sätt såg på film är däremot oklart.

http://bigstory.ap.org/article/ee71bd07 ... rida-first

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Postat: 01 jul 2016 15:04
av MSO
vigge50 skrev:
Här är lite mer information, tydligen ska lastbilsföraren efter olyckan hört från bilen att Harry Potter var igång, om det bara var en ljudbok eller om föraren på något sätt såg på film är däremot oklart.

http://bigstory.ap.org/article/ee71bd07 ... rida-first
Well. Kollade på vägen gjorde han nog inte iaf...

Man tar ju verkligen en medveten risk om man inte håller koll på vägen. Visst, jag har väl också kollat lite på luren nån gång med autopiloten, men nog känner man oron då. Det är ju helt uppenbart att man kan råsmacka in i nåt oväntat när som helst.

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Postat: 01 jul 2016 15:38
av Jerker
Föraren som dog var tydligen samma som tidigare lagt upp en video om hur AP räddat honom från en krasch:

http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... -en-olycka

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Postat: 01 jul 2016 16:54
av vigge50
Nu säger Mobileye att deras system inte är byggt för att klara av korsande trafik och att detta inte lär komma förrän 2018. Mobileye är idag grunden i Teslas och flera andras system så tyvärr kommer nog ingen förbättring som klarar detta snabbt :(

http://electrek.co/2016/07/01/tesla-aut ... h-comment/

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Postat: 01 jul 2016 18:40
av vigge50
De var några artiklar om film i bilen, nu är det mer bevis som tyder på detta
The truck driver involved in the accident claims that Brown was watching a movie while driving. The Florida Highway Patrol said it had found an aftermarket digital video disc player in the wreckage.
http://www.greencarreports.com/news/110 ... led-driver

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Postat: 01 jul 2016 20:48
av apkungen
Tragiskt :(

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Postat: 01 jul 2016 20:52
av apkungen
vigge50 skrev:
De var några artiklar om film i bilen, nu är det mer bevis som tyder på detta
The truck driver involved in the accident claims that Brown was watching a movie while driving. The Florida Highway Patrol said it had found an aftermarket digital video disc player in the wreckage.
http://www.greencarreports.com/news/110 ... led-driver
En DVD-spelare alltså? Har folk förfarande sånt? :p

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Postat: 01 jul 2016 21:20
av Niclas
Tragiskt. Kollade på film? Ytterst tragiskt.

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Postat: 01 jul 2016 23:29
av Mickeren
Kommer

Skickat från min E6853 via Tapatalk

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Postat: 02 jul 2016 13:14
av Mickep
Oerhört tråkig och framför allt onödig. Men vi har sett det förr att folk lägger för stor tilltro till farthållare ( vilket autopiloten egentligen är med filhållareassistans). Eg skulle det varit bättre om de kallat den adaptiv farthållare ist för att ge sken av att den kan köra själv. Tror tesla är mycket väl medvetna om begränsningar och att de säkert jobbar hårt med problemet sedan länge. Så den här tragiska olyckan kommer inte göra något för den tekniska utvecklingen. Däremot hoppas jag att lagstiftarna vaknar och funderar på om det finns något att göra(ex underåkningskydd)

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Postat: 02 jul 2016 15:55
av kenhag
Problemet tror jag beror på att man förlitar sig på kamerabilden för att tolka hinder i färdvägen. Om man har dåliga ljusförhållanden (som i detta fall med motljus) och hinder framför bilen av samma färg som bakgrunden så är det svårt för AP att reagera på det. Jag är osäker på vilken upplösning radarn har på objekt i djup och sidled. Säkrare är att göra en bild av vad som ligger framför bilen med ett lidar-system. Där har man bättre upplösning på hinder i färdvägen.

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Postat: 02 jul 2016 16:00
av vigge50
kenhag skrev:
Problemet tror jag beror på att man förlitar sig på kamerabilden för att tolka hinder i färdvägen. Om man har dåliga ljusförhållanden (som i detta fall med motljus) och hinder framför bilen av samma färg som bakgrunden så är det svårt för AP att reagera på det. Jag är osäker på vilken upplösning radarn har på objekt i djup och sidled. Säkrare är att göra en bild av vad som ligger framför bilen med ett lidar-system. Där har man bättre upplösning på hinder i färdvägen.
Enligt Elon så kände radarn av släpet men eftersom det var högt över vägen så antog systemet att det var en skylt. Tydligen har andra märkens liknande system bromsat pga skyltar då de tror de är hinder så det gäller att hitta något mellantingsom utskiljer lastbilar och skyltar.

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Postat: 02 jul 2016 16:14
av kenhag
vigge50 skrev:
kenhag skrev:
Problemet tror jag beror på att man förlitar sig på kamerabilden för att tolka hinder i färdvägen. Om man har dåliga ljusförhållanden (som i detta fall med motljus) och hinder framför bilen av samma färg som bakgrunden så är det svårt för AP att reagera på det. Jag är osäker på vilken upplösning radarn har på objekt i djup och sidled. Säkrare är att göra en bild av vad som ligger framför bilen med ett lidar-system. Där har man bättre upplösning på hinder i färdvägen.
Enligt Elon så kände radarn av släpet men eftersom det var högt över vägen så antog systemet att det var en skylt. Tydligen har andra märkens liknande system bromsat pga skyltar då de tror de är hinder så det gäller att hitta något mellantingsom utskiljer lastbilar och skyltar.
Precis, jag tror att radarn har för dålig detaljupplösning. Däremot klarar den av jobbet med att hålla avstånd till framförvarande bil. Man kan ju aldrig få ett djup i en kamerabild om man bara har en kamera och därmed kan man inte bedöma avståndet till eventuella hinder.

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Postat: 02 jul 2016 17:33
av MSO
Alltså, grundproblemet är ju förmodligen att vederbörande fått för sig (kanske genom sannolikhetsinlärning) att bilen kan köra själv. Men det kan den ju inte. Det bara kan verkar så så länge inget inträffar...

Hur fan någon verkligen vågar göra annat nån längre stund är ju en gåta. Uppenbar rysk roulette för både en själv och för andra. Dyker det upp nåt eller någon så smäller det. Helt enkelt. Pang - död.

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Postat: 02 jul 2016 18:31
av Remuz
Skulle vara intressant senare att se om fler eller färre olyckor sker med autopilot kontra folk som kör med näsan i mobilen utan autopilot.

Jag kör mc 3mil varje dag. I snitt ser jag nog en riktigt farlig situation med en mobiltittare om dagen.

Mobiltittarna är här för att stanna, bättre att vi satsar på hjälpsystem för att minimera riskerna

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Postat: 02 jul 2016 18:51
av LarsL
vigge50 skrev:
kenhag skrev:
Problemet tror jag beror på att man förlitar sig på kamerabilden för att tolka hinder i färdvägen. Om man har dåliga ljusförhållanden (som i detta fall med motljus) och hinder framför bilen av samma färg som bakgrunden så är det svårt för AP att reagera på det. Jag är osäker på vilken upplösning radarn har på objekt i djup och sidled. Säkrare är att göra en bild av vad som ligger framför bilen med ett lidar-system. Där har man bättre upplösning på hinder i färdvägen.
Enligt Elon så kände radarn av släpet men eftersom det var högt över vägen så antog systemet att det var en skylt. Tydligen har andra märkens liknande system bromsat pga skyltar då de tror de är hinder så det gäller att hitta något mellantingsom utskiljer lastbilar och skyltar.
För mig känns det ganska uppenbart att bilen ska pipa till och uppmärksamma föraren på en situation som AP inte kan tyda. Att den bara gissar att "det är nog bara en skylt jag kör på" är ganska korkat, ledsen Elon. Vad blir problemet då? Jo, AP kommer påkalla uppmärksamhet lite, lite oftare än annars... Men det tror jag de flesta kan accepera med tanke på alternativet.

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Postat: 02 jul 2016 19:01
av vigge50
LarsL skrev:
vigge50 skrev:
kenhag skrev:
Problemet tror jag beror på att man förlitar sig på kamerabilden för att tolka hinder i färdvägen. Om man har dåliga ljusförhållanden (som i detta fall med motljus) och hinder framför bilen av samma färg som bakgrunden så är det svårt för AP att reagera på det. Jag är osäker på vilken upplösning radarn har på objekt i djup och sidled. Säkrare är att göra en bild av vad som ligger framför bilen med ett lidar-system. Där har man bättre upplösning på hinder i färdvägen.
Enligt Elon så kände radarn av släpet men eftersom det var högt över vägen så antog systemet att det var en skylt. Tydligen har andra märkens liknande system bromsat pga skyltar då de tror de är hinder så det gäller att hitta något mellantingsom utskiljer lastbilar och skyltar.
För mig känns det ganska uppenbart att bilen ska pipa till och uppmärksamma föraren på en situation som AP inte kan tyda. Att den bara gissar att "det är nog bara en skylt jag kör på" är ganska korkat, ledsen Elon. Vad blir problemet då? Jo, AP kommer påkalla uppmärksamhet lite, lite oftare än annars... Men det tror jag de flesta kan accepera med tanke på alternativet.
På vanlig motorväg genom Smålands skogar gör det nog inte så mycket och kan vara bra att den påkallar uppmärksamhet emellan men på motorvägar runt eller genom storstäder kan det mycket väl var 100 meter mellan skyltar och broar och då skulle den påkalla uppmärksamhet hela tiden.
Detta kanske kommer införas i kommande uppdateringen men Tesla hade nog inte kunnat tänka sig att denna situation skulle kunna ske och därför inte tänkt på det när systemet gjordes.

Re: Första dödsolyckan med Autopilot

Postat: 02 jul 2016 19:13
av LarsL
vigge50 skrev:

På vanlig motorväg genom Smålands skogar gör det nog inte så mycket och kan vara bra att den påkallar uppmärksamhet emellan men på motorvägar runt eller genom storstäder kan det mycket väl var 100 meter mellan skyltar och broar och då skulle den påkalla uppmärksamhet hela tiden.
Detta kanske kommer införas i kommande uppdateringen men Tesla hade nog inte kunnat tänka sig att denna situation skulle kunna ske och därför inte tänkt på det när systemet gjordes.
Den behöver ju bara kräva att föraren har händerna på ratten och ge en kort varning, kanske en visuell indikering på vad den uppfattar. Tror faktiskt inte det skulle vara särskilt irriterande.
Men nu tänker jag lite EU och inte USA där mycket löses med en varningstext. Körde som exempel en Volvo med kollisionsvarning den var som en nervös tant och pep mest hela tiden.

Naturligtvis ska vi inte glömma de grundläggande felen. Att svänga ut framför mötande trafik och att det saknas underkörningsskydd.