Sida 2 av 6

Re: Utrustning i S60D behöver åsikter

Postat: 17 jul 2016 19:56
av Oktavos
lem skrev:
Vi i familjen elbil som hade som mest fyra elbilar på fem personer accepterade 45 km räckvidd vid -25 grader utan knot med Clio. Det blev en sport. Vi körde ca 3500 mil/år.

60kwh räcker långt! Just möjligheten att öka på i efterhand är en bra reservutgång. Provlåna en bil, granska dina verkliga behov. Vi har kört 15000 elbilsmil hittills. Och jag har aldrig fått slut i tanken annat än vid prov. Ungarna o frugan har fått bogsering ett dussintal gånger under 10 år.

Återigen, lycka till!
Wow! Vad kan man säga :oops:
Jag skall höra om man kan låna en bil i Malmö, ett bra råd, Tack :)

Re: Utrustning i S60D behöver åsikter

Postat: 17 jul 2016 19:59
av HelectriC
Oktavos skrev:
Jag tänkte mer på att man kan uppgradera autopiloten när man vill.
Men för att återgå till lamporna, du menar att man kan uppgradera det dynamiska trestegs ljuset senare,
eller hur menar du?
Nej, jag menar de olika led-ljus som sitter runt om i kupén. Ljuset i huvudstrålkastarna kan nog inte uppgraderas. Men det är inte heller LED Matrix i Tesla, så jag är tveksam till hur fantastiskt det egentligen är, jag är ytterst tveksam till att man har någon praktisk användning av det.

Re: Utrustning i S60D behöver åsikter

Postat: 17 jul 2016 20:01
av Leo
Kört till Lillehammer idag med min P85. I 120km/h på motorväg så blev räckvidden knappt 35mil. Farten taaaaar. Här i Norge på långsamma slingrande vägar låg nog räckvidden uppemot 50mil den sista biten.

Var/hur tänker du köra med en S60? Är det motorvägstempo så lär det bli tight med 30 mil om det saknas SuC på lämpliga ställen.

Re: Utrustning i S60D behöver åsikter

Postat: 17 jul 2016 20:06
av Svenssons
HelectriC skrev:
Oktavos skrev:
Jag tänkte mer på att man kan uppgradera autopiloten när man vill.
Men för att återgå till lamporna, du menar att man kan uppgradera det dynamiska trestegs ljuset senare,
eller hur menar du?
Nej, jag menar de olika led-ljus som sitter runt om i kupén. Ljuset i huvudstrålkastarna kan nog inte uppgraderas. Men det är inte heller LED Matrix i Tesla, så jag är tveksam till hur fantastiskt det egentligen är, jag är ytterst tveksam till att man har någon praktisk användning av det.
Här är en länk till uppgraderingslampor för interiören, finns garanterat fler:
http://www.abstractocean.com/Tesla_interior_light_kit/

Re: Utrustning i S60D behöver åsikter

Postat: 17 jul 2016 20:10
av e5m1r
Premium interiör inehåller så mycket mer nu på facelift modeller att den faktiskt är värd pengar
Tog själv interiör paketet på min bil mest för att få svart tak

Re: Utrustning i S60D behöver åsikter

Postat: 17 jul 2016 20:13
av Oktavos
Svenssons skrev:
HelectriC skrev:
Oktavos skrev:
Jag tänkte mer på att man kan uppgradera autopiloten när man vill.
Men för att återgå till lamporna, du menar att man kan uppgradera det dynamiska trestegs ljuset senare,
eller hur menar du?
Nej, jag menar de olika led-ljus som sitter runt om i kupén. Ljuset i huvudstrålkastarna kan nog inte uppgraderas. Men det är inte heller LED Matrix i Tesla, så jag är tveksam till hur fantastiskt det egentligen är, jag är ytterst tveksam till att man har någon praktisk användning av det.
Här är en länk till uppgraderingslampor för interiören, finns garanterat fler:
http://www.abstractocean.com/Tesla_interior_light_kit/
Tack för länken,

Jag tänker mig att de trestegslamporna är sådana som lyser åt sidan när man svänger?
Jag har det på min bil och det är jättebra att ha.

Re: Utrustning i S60D behöver åsikter

Postat: 17 jul 2016 20:16
av Oktavos
Leo skrev:
Kört till Lillehammer idag med min P85. I 120km/h på motorväg så blev räckvidden knappt 35mil. Farten taaaaar. Här i Norge på långsamma slingrande vägar låg nog räckvidden uppemot 50mil den sista biten.

Var/hur tänker du köra med en S60? Är det motorvägstempo så lär det bli tight med 30 mil om det saknas SuC på lämpliga ställen.
Jag bor längst söderut i Trelleborg och vart jag än skall så handlar det mycket om motor väg, och sen vill man kanske ta någon trevlig avstickare
här o där, men sånt kräver mycket mer planering om man har elbil, inte bara o gasa :D

Re: Utrustning i S60D behöver åsikter

Postat: 17 jul 2016 20:19
av Oktavos
e5m1r skrev:
Premium interiör inehåller så mycket mer nu på facelift modeller att den faktiskt är värd pengar
Tog själv interiör paketet på min bil mest för att få svart tak
När jag pratade med Tibor som är säljare i Malmö så sa att jag absolut skulle ha skinn o premium eftersom
som jag kommer ifrån Porsche, annars kommer du inte att trivas i teslan sa han.
Så det betyder väl att det skall vara åt premiumhållet då :)

Re: Utrustning i S60D behöver åsikter

Postat: 17 jul 2016 20:20
av LarsL
Skulle rekommendera 60kWh. Dels kan du uppdatera till 75 senare om du känner att du behöver, vilket jag betvivlar. Men framför allt är det så att du alltid kan ladda till 60kWh, varje dag. Det går också att ladda fullt på Superchargers utan att det tar extra tid, när ett batteri börjar bli fullt minskar laddhastigheten. Så du kommer alltså utnyttja dina 60kWh hela tiden till skillnad emot de 75kWh eller 90kWh där du bara har fullt när du stannar länge...

Det är viktigt att analysera hur man kör. Långa resor är oftast inget problem, Superchargernätverket är bra utbyggt i södra Sverige och där emellan finns rätt många Chademo-laddare. Det som kan bli problem är om man irrar runt mycket på samma ställe, där det saknas laddare. Eller om man ska till en moster som bor 16 mil bort ut i landsbygden, ja som man inte vill ladda hos i flera timmar. Men då går det alltid att köra långsam are och få längre räckvidd, håller du 80km/h (vilket är vanligt på landet) så borde du komma 40 mil med en 60kWh.

Re: Utrustning i S60D behöver åsikter

Postat: 17 jul 2016 20:26
av Oktavos
LarsL skrev:
Skulle rekommendera 60kWh. Dels kan du uppdatera till 75 senare om du känner att du behöver, vilket jag betvivlar. Men framför allt är det så att du alltid kan ladda till 60kWh, varje dag. Det går också att ladda fullt på Superchargers utan att det tar extra tid, när ett batteri börjar bli fullt minskar laddhastigheten. Så du kommer alltså utnyttja dina 60kWh hela tiden till skillnad emot de 75kWh eller 90kWh där du bara har fullt när du stannar länge...

Det är viktigt att analysera hur man kör. Långa resor är oftast inget problem, Superchargernätverket är bra utbyggt i södra Sverige och där emellan finns rätt många Chademo-laddare. Det som kan bli problem är om man irrar runt mycket på samma ställe, där det saknas laddare. Eller om man ska till en moster som bor 16 mil bort ut i landsbygden, ja som man inte vill ladda hos i flera timmar. Men då går det alltid att köra långsam are och få längre räckvidd, håller du 80km/h (vilket är vanligt på landet) så borde du komma 40 mil med en 60kWh.
Hur är nu med det, supercharger finns det ju en lund, nästa är väl Göteborg är det inte ganska så långt på vintern?

Re: Utrustning i S60D behöver åsikter

Postat: 17 jul 2016 20:29
av HelectriC
LarsL skrev:
Skulle rekommendera 60kWh. Dels kan du uppdatera till 75 senare om du känner att du behöver, vilket jag betvivlar. Men framför allt är det så att du alltid kan ladda till 60kWh, varje dag. Det går också att ladda fullt på Superchargers utan att det tar extra tid, när ett batteri börjar bli fullt minskar laddhastigheten. Så du kommer alltså utnyttja dina 60kWh hela tiden till skillnad emot de 75kWh eller 90kWh där du bara har fullt när du stannar länge...

Det är viktigt att analysera hur man kör. Långa resor är oftast inget problem, Superchargernätverket är bra utbyggt i södra Sverige och där emellan finns rätt många Chademo-laddare. Det som kan bli problem är om man irrar runt mycket på samma ställe, där det saknas laddare. Eller om man ska till en moster som bor 16 mil bort ut i landsbygden, ja som man inte vill ladda hos i flera timmar. Men då går det alltid att köra långsam are och få längre räckvidd, håller du 80km/h (vilket är vanligt på landet) så borde du komma 40 mil med en 60kWh.
40 mil med en 60a? Ytterst tveksamt, då skulle du behöva ha en förbrukning på ca 130 och DET är lågt i en Model S. (Förutsatt 53kWh användbar energi)

Re: Utrustning i S60D behöver åsikter

Postat: 17 jul 2016 20:30
av HelectriC
Oktavos skrev:
LarsL skrev:
Skulle rekommendera 60kWh. Dels kan du uppdatera till 75 senare om du känner att du behöver, vilket jag betvivlar. Men framför allt är det så att du alltid kan ladda till 60kWh, varje dag. Det går också att ladda fullt på Superchargers utan att det tar extra tid, när ett batteri börjar bli fullt minskar laddhastigheten. Så du kommer alltså utnyttja dina 60kWh hela tiden till skillnad emot de 75kWh eller 90kWh där du bara har fullt när du stannar länge...

Det är viktigt att analysera hur man kör. Långa resor är oftast inget problem, Superchargernätverket är bra utbyggt i södra Sverige och där emellan finns rätt många Chademo-laddare. Det som kan bli problem är om man irrar runt mycket på samma ställe, där det saknas laddare. Eller om man ska till en moster som bor 16 mil bort ut i landsbygden, ja som man inte vill ladda hos i flera timmar. Men då går det alltid att köra långsam are och få längre räckvidd, håller du 80km/h (vilket är vanligt på landet) så borde du komma 40 mil med en 60kWh.
Hur är nu med det, supercharger finns det ju en lund, nästa är väl Göteborg är det inte ganska så långt på vintern?
Kolla supercharge.info, så ser du var dom är placerade och planerade. Ingen i Gbg, men i Falkenberg och Uddevalla.

Re: Utrustning i S60D behöver åsikter

Postat: 17 jul 2016 20:32
av HelectriC
Oktavos skrev:
Svenssons skrev:
HelectriC skrev:
Oktavos skrev:
Jag tänkte mer på att man kan uppgradera autopiloten när man vill.
Men för att återgå till lamporna, du menar att man kan uppgradera det dynamiska trestegs ljuset senare,
eller hur menar du?
Nej, jag menar de olika led-ljus som sitter runt om i kupén. Ljuset i huvudstrålkastarna kan nog inte uppgraderas. Men det är inte heller LED Matrix i Tesla, så jag är tveksam till hur fantastiskt det egentligen är, jag är ytterst tveksam till att man har någon praktisk användning av det.
Här är en länk till uppgraderingslampor för interiören, finns garanterat fler:
http://www.abstractocean.com/Tesla_interior_light_kit/
Tack för länken,

Jag tänker mig att de trestegslamporna är sådana som lyser åt sidan när man svänger?
Jag har det på min bil och det är jättebra att ha.

Har inte hört så mkt om de där lamporna än. Kanske beror på att det är så ljust, så folk har svårt att analysera ordentligt. Man ska ju inte jämföra med USA-bilar eftersom dom har starkare lampor/mer effekt i dioderna (och även i xenon på de som har det)

Re: Utrustning i S60D behöver åsikter

Postat: 17 jul 2016 20:44
av +46
Oktavos skrev:
+46 skrev:
Vet inte om det kan vara till någon hjälp, men så här valde jag när jag köpte min bil privat (idag finns det andra val och paket, men i stort är de lika):
- Jag ville ha en 60D men den fanns inte att köpa i januari 2015. Istället fick det bli en 85D med teknikpaket, säkerhetspaket och dubbelladdare.
- AWD var ett måste pga att jag har en backe till fritidshuset som inte går att ta sig upp för under den kalla årstiden utan AWD.
- Luftfjädring - kan inte minnas när jag hade en bil med stålfjädring :lol: dåliga vägar, ofta tungt lastad bil - bara fördelar med luftfjädring (också på autobahn - inställd på låg nivå = drar mindre energi).
- Panoramatak - nej tack! Jag har aldrig haft ett takräcke eller suttit i ett baksäte så därför var det lätt att välja bort (går bara att montera takräcke på bilar med panoramatak. Lär också ge någon cm bättre takhöjd invändigt). Fördelen med mitt val är att taket är garanterat tätt (många har läckageproblem med takluckan) samt att jag slipper kallras vintertid.
- Vinterpaket - finns dom som tycker det är världens dyraste rattvärme, speciellt på en bil som kan förvärmas. Håller inte med. Många ggr står min bil utan möjlighet till laddning och med ett halvtomt batteri. Med ratt- och sätesvärme så är det bara att sätta sig i en kall bil och åka. Dessutom behöver jag inte hålla 24 C för att det ska kännas skönt och varmt i bilen (inklusive de som sitter där bak)
- Stolar - Svart skinn. Älskar skinn, speciellt när den har fått den där rätta, härliga patinan (ofta efter ett par års flitigt nyttjande i kombination med rätt skötsel).
- Ljud - jag lyssnar till 99 procent på radio när jag kör så ljudpaketet var inte aktuellt
- Färg. För mig fanns det bara en färg på en Tesla och det var MC Red. Idag är jag mer öppen för andra färgval. Den blå och silver tycker jag allt mer om.
Tack för dina kloka ord,
AWD är ett måste för mig, kan inte tänka mig en bil utan de.
Luftfjädring, får nog tänka om där, men den funkar väl inte över 45km på högt läge?
Panoramataken är ju helt nya sen din modell och läcker väl inte sen dess. Ett måste, har aldrig haft bil utan sollucka/panorama.
Vinterpaket, absolut, du har helt rätt. Jag har detta på min egen bil, fastän det är smällkallt så på med stol o rattvärme
sen tänker jag inte så mycket mer på de, rattvärme är great :)
Skinn är härligt men dyrt så klart.
Jag är också radiolyssnare.
Färg, blå så klart :D
Det är inte lätt att spara in på tillbehör, det är då säkert.
Du har fyra nivåval på luftfjädringen:
- Very High. Fungerar i farter upp till 35km/tim. Kör du fortare så sänks den till High.
- High. Fungerar i farter upp till 55 km/tim. Kör du fortare så sänks den till Normal
- Normal. Om inga andra val gjorts
- Low. Kan ställas in för att förenkla i och urlastning eller för att uppnå bättre väghållning / lägre energiförbrukning.
Alla val sparas i minnessystemet så att bilen väljer automatisk att t ex höjas när du närmar dig en väg bula som du tidigare har höjt markfrigången för eller sänks till Low om du har ställt in den höjden så fort du kör fortare än t ex 70/tim.

Re: Utrustning i S60D behöver åsikter

Postat: 17 jul 2016 20:47
av JonasH
Oktavos skrev:
e5m1r skrev:
Standardljud är OK
Utan luftfjädring kan du komma i lägen där du skrapar ( bilen har lång avstånd mellan axlar)
Köldpaket kan du skrota ( du kan värma bilen från appen)
Nextgen är mycket bättre än standard men många är nöjda med standard också
Gäller skrapandet även vid vanliga farthinder eller de klarar den?
För skrapar det i när jag backar ner för trotoaren utanför mitt hus om jag inte höjer fjädringen...

Farthinder har jag aldrig haft problem med.

Re: Utrustning i S60D behöver åsikter

Postat: 17 jul 2016 20:49
av Svenssons
Oktavos skrev:
Tack för länken,

Jag tänker mig att de trestegslamporna är sådana som lyser åt sidan när man svänger?
Jag har det på min bil och det är jättebra att ha.
Har inte sett någon uppgradering för det och det krävs faceliftade Model S eller Model X med Premium-paketet. Kan kanske komma tredjepart senare men det är nog inte särskilt lätt att lägga till.

Re: Utrustning i S60D behöver åsikter

Postat: 17 jul 2016 21:03
av Oktavos
Kolla supercharge.info, så ser du var dom är placerade och planerade. Ingen i Gbg, men i Falkenberg och Uddevalla.

Har nu varit ute och lekt med supercharge och tar man lagan och sätter en cirkel på 25 mil så ser det ju onekligen bra ut :)
Ser också at de håller på att bygga i Kristianstad.
Tack för tipset! Ser ju faktiskt ut som man kan kravla runt med en 60:a och ha i bakhuvudet att det går att uppgradera.

Re: Utrustning i S60D behöver åsikter

Postat: 17 jul 2016 21:16
av 18650
Jag hade förmodligen valt minsta batteriet eftersom jag väldigt sällan kör långt. Jag hade absolut valt next gen stolar för dem är betydligt bättre, alltså inte för det är läder. Jag gillar rattvärme, men vet inte om den är värd 10 papp. Jag hade valt standard hjul och eventuellt uppgraderat till eftermarknads 20-22" beroende på vad som finns. Främst pga den extremt höga vikten hos Teslas 21" hjul. Jag hade inte valt panoramatak. Jag hade inte heller valt premiumpaketet, det ger mig ingenting. Tyvärr blir frunken inte större med RWD, men jag hade nog inte valt till AWD trots allt. Jag ser inte poängen med det. Färg hade jag valt den jag tycker bäst om. Det är nästan en miljon och då skall det se ut som jag vill! Luftfjädring väljer jag bort. Har alltid kört sänkta bilar och aldrig haft problem. Har väldigt svårt att se hur man skulle köra fast eller skrapa i utan luftfjädringen. Tror det är mest hjärnspöken precis som att man kör fat bara det regnar en sommardag utan AWD. Så tänker jag. En P85+ med Nextgen runt om och autopilot om det finns hade passat mig perfekt!

Re: Utrustning i S60D behöver åsikter

Postat: 17 jul 2016 21:49
av +46
18650 skrev:
Jag hade förmodligen valt minsta batteriet eftersom jag väldigt sällan kör långt. Jag hade absolut valt next gen stolar för dem är betydligt bättre, alltså inte för det är läder. Jag gillar rattvärme, men vet inte om den är värd 10 papp. Jag hade valt standard hjul och eventuellt uppgraderat till eftermarknads 20-22" beroende på vad som finns. Främst pga den extremt höga vikten hos Teslas 21" hjul. Jag hade inte valt panoramatak. Jag hade inte heller valt premiumpaketet, det ger mig ingenting. Tyvärr blir frunken inte större med RWD, men jag hade nog inte valt till AWD trots allt. Jag ser inte poängen med det. Färg hade jag valt den jag tycker bäst om. Det är nästan en miljon och då skall det se ut som jag vill! Luftfjädring väljer jag bort. Har alltid kört sänkta bilar och aldrig haft problem. Har väldigt svårt att se hur man skulle köra fast eller skrapa i utan luftfjädringen. Tror det är mest hjärnspöken precis som att man kör fat bara det regnar en sommardag utan AWD. Så tänker jag. En P85+ med Nextgen runt om och autopilot om det finns hade passat mig perfekt!
Vill du ha en begagnad P85+ så blir det nog att eftermontera stolar eftersom den modellen upphörde när P85D och next gen stolarna introducerades. Autopilot går också bort. Jag tror heller inte att P85+ fanns att beställa med stålfjädring eftersom en viktig + egenskap var just att den hade ett extra sportval till luftfjädringen. Däremot kan du säkert hitta en P85 enligt dina önskemål.

Re: Utrustning i S60D behöver åsikter

Postat: 17 jul 2016 21:54
av e5m1r
18650 skrev:
Luftfjädring väljer jag bort. Har alltid kört sänkta bilar och aldrig haft problem. Har väldigt svårt att se hur man skulle köra fast eller skrapa i utan luftfjädringen. Tror det är mest hjärnspöken precis som att man kör fat bara det regnar en sommardag utan AWD.
Problemet är inte att tesla är låg utan lång hjulbas

Re: Utrustning i S60D behöver åsikter

Postat: 17 jul 2016 22:25
av HelectriC
e5m1r skrev:
18650 skrev:
Luftfjädring väljer jag bort. Har alltid kört sänkta bilar och aldrig haft problem. Har väldigt svårt att se hur man skulle köra fast eller skrapa i utan luftfjädringen. Tror det är mest hjärnspöken precis som att man kör fat bara det regnar en sommardag utan AWD.
Problemet är inte att tesla är låg utan lång hjulbas
Ja, just den långa hjulbasen är störtskön. Man behöver nästan inte bromsa in när man ska över fartgupp, men ser bilar bakom som försöker hålla följe hur dom hoppar och studsar som bollar :lol: efter en stund så brukar dom sakta ner och inse att det är svårt att hålla följe med en Model S 8-)

Re: Utrustning i S60D behöver åsikter

Postat: 17 jul 2016 22:53
av apkungen
Räkna med 24mil med en 60D vid tuffa vinterförhållanden på motorväg i hög fart.

Re: Utrustning i S60D behöver åsikter

Postat: 17 jul 2016 22:59
av Niclas
Jag kör P85+ som är sänkt 18 mm, har always low och skrapar ALDRIG i farthinder el dyligt.
Stålfjädringen är rejält högre (högre än standard på luftfjädringen) så risken att skrapa i måste vara minimal.
Fö är P85+ den bästa bilen med sportegenskaper som Tesla gjort! Styrningen är mycket bättre än AWD!
Ja, jag har testat 85D, 90D, P85D och P90D. Det är inga sportvagnar, mer komfortabla 0-100 monster men på kurviga vägar är RWD och plus-fjädringen kanon!

Re: Utrustning i S60D behöver åsikter

Postat: 17 jul 2016 23:03
av Niclas
Gillar fö 21" turbin, den gamla stora frunken, panotaket.
Gillar ej nextgen-stolarna, lilla värdelösa frunken.

AP är inte värt mycket för mig i dess nuvarande form.

Väntar på vita X-säten till min nästa model S!

Re: Utrustning i S60D behöver åsikter

Postat: 17 jul 2016 23:04
av vigge50
Är lite förvånad att ni är spekulerar i räckvidden under olika förhållanden utan att kolla på Teslas hemsida. Nästan längst ner på sidan om Model S så kan du kolla räckvidden för de olika modellerna under olika förhållanden. Om du kör i 120 km/h, det är -10° och du har AC igång så är räckvidden enligt Tesla följande:
60: 242 km
60D: 247 km
75: 293 km
75D: 302 km
90D: 336 km
P90D: 326 km

Nu är detta inte exakt och det finns fler parametrar som påverkar men efter vad jag har förstått på forumet så stämmer den ganska bra.