Just OKQ8 är förvisso ett elhandelsbolag också, så de om några borde kunna ta betalt. Och de som inte är det borde kunna bli det då det borde bli en så stor del av deras verksamhet.LarsL skrev:Antar att det är ett samarbete med macken de står på.TiborBlomhall skrev:Jasså? För det mesta är det Tesla, CLEVER eller annan aktör som sätter upp laddare i närheten av bensinmack. Bortsett från nån enstaka eldsjäl till mackägare. Jag har inte sett en enda bensinKEDJA intressera sig för laddstationer - än.LarsL skrev:Har ju delvis redan börjat, både OKQ8, Preem och Statoil/CircleK sätter ju upp laddare.
OKQ8 har väl helt egna laddare, de verkar inte ha några andra bakom sig. Antar att det är därför de inte kan ta betalt, de är inte ett elenergibolag.
Preem samarbetar med Fortum Charge$drive, de laddare jag sett brevid Preem har varit Preem-gula så där känns det som om de hänger ihop.
CircleK verkar ju ha något form av samarbete med Clever eftersom deras laddare oftast står brevid deras butiker.
Om det blir tillåtet för mackarna att sälja el så kommer det säkert poppa upp fler laddare.
Dags igen för en "utmanare", nu MB
Moderator: Redaktion
Re: Dags igen för en
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB
Här tror jag ni har fel.. Med ökad efterfrågan kommer också nuvarande batteritillverkare öka sin produktion mot batteriet till bilar, och det kommer byggas nya fabriker.Shven skrev:Den som behärskar batteritillverkningen kommer att behärska biltillverkningen.
Precis som med andra nya produkter som behövt vissa delar växer det rätt snabbt fram nya leverantörer eller att gamla ändrar inriktning/bygger ut.
Jag tror inte batteritillverkning kommer bli en issue.. Det kan minska volymerna hos andra än tesla i nått år eller ett par, men sen är "marknaden" ikapp.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB
Angående laddnätverk handlar det säkerligen om att man sätter upp någon ströladdare för att det är en för stor investering i flera osäkra parametrar.
1. Ingen klar standard
2. Stor initial kostnad
3. Ingen möjlighet till att tjäna ngt än
Det är rätt konstigt egentligen. Ägarna till bensinstationer hävdar hela tiden att de inte tjänar pengar på drivmedlet längre. Men jag har svårt att tro på det med tanke på vad drivmedel kostar och vilka skatter där finns på det. Men om det är så att man tjänar pengar på det övriga så borde man vilja främja laddare då man lockar fler kunder. Garanterat!
1. Ingen klar standard
2. Stor initial kostnad
3. Ingen möjlighet till att tjäna ngt än
Det är rätt konstigt egentligen. Ägarna till bensinstationer hävdar hela tiden att de inte tjänar pengar på drivmedlet längre. Men jag har svårt att tro på det med tanke på vad drivmedel kostar och vilka skatter där finns på det. Men om det är så att man tjänar pengar på det övriga så borde man vilja främja laddare då man lockar fler kunder. Garanterat!
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Re: Dags igen för en
Precis. Framför allt är det ju så att folk som laddar sina bilar är tvungna att stanna kvar en stund. När man tankar äckelsoppa har man mest bråttom och vill bara därifrån. Man handlar kanske med sig nånting i bästa fall men inte mer. De som laddar sin elbil har betydligt mer tid på sig. Det är i mina ögon ett ypperligt tillfälle för mack-/laddstationsägare att tjäna pengar. Konstigt att ingen har kommit på det ännu.grenhall skrev:...
Det är rätt konstigt egentligen. Ägarna till bensinstationer hävdar hela tiden att de inte tjänar pengar på drivmedlet längre. Men jag har svårt att tro på det med tanke på vad drivmedel kostar och vilka skatter där finns på det. Men om det är så att man tjänar pengar på det övriga så borde man vilja främja laddare då man lockar fler kunder. Garanterat!
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB
Redan för 20 år sen när jag pluggade ekonomi lärde man ut:
Mackarna får ingen vinst från bensinen det är godis/dricka/tidningar som gör det.
Bion tjänar inget på filmen. Det är popcorn/dricka/godis som gör det.
Artister tjänar knappt något på konserter/skivor det är "Merchandise/t-shirts osv som ger vinsten.
På Kungsholmen fanns t o m en "mack UTAN drivmedelsförsäljning ett tag för 20år sen. Var en Seven eleven butik som blev Sveriges görsta "Shell select" tror jag och som då sålde mackens "övriga sortiment" som olja, spolarvätska och sen bullar, godis, tidningar osv.
Dagens mackar säljer ju ännu mer korv/mackor/kaffe. Så "laddplatser" ger nog ingen vinst i sig. Så kan man få någon "annan" att sköta det, Bingo!
Dock kräver själva bensinhanteringen, pumpar, tankar, krav, besiktningar, betalning, läckage mycket mer av den som driver macken än att sköta en laddstolpe.
Så förr eller senare kanske även bensinkedjorna vaknar till och ser till att "säkra upp" korvförsäljningen med att erbjuda laddplatser.
Mackarna får ingen vinst från bensinen det är godis/dricka/tidningar som gör det.
Bion tjänar inget på filmen. Det är popcorn/dricka/godis som gör det.
Artister tjänar knappt något på konserter/skivor det är "Merchandise/t-shirts osv som ger vinsten.
På Kungsholmen fanns t o m en "mack UTAN drivmedelsförsäljning ett tag för 20år sen. Var en Seven eleven butik som blev Sveriges görsta "Shell select" tror jag och som då sålde mackens "övriga sortiment" som olja, spolarvätska och sen bullar, godis, tidningar osv.
Dagens mackar säljer ju ännu mer korv/mackor/kaffe. Så "laddplatser" ger nog ingen vinst i sig. Så kan man få någon "annan" att sköta det, Bingo!
Dock kräver själva bensinhanteringen, pumpar, tankar, krav, besiktningar, betalning, läckage mycket mer av den som driver macken än att sköta en laddstolpe.
Så förr eller senare kanske även bensinkedjorna vaknar till och ser till att "säkra upp" korvförsäljningen med att erbjuda laddplatser.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB
Jo, bensinstationerna har ju för länge sedan blivit mer av serviceställen, och det borde inte vara konstigt alls för dem att nu se till att få upp rejäla laddstationer. Jag tror bara att de flesta inte fattar vart det är på väg.
Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB
Kan också vara så som någon nämnt att problemet ligger i franchise-lösningen hos mackarna. Det vill säga först när den stora stygga ledningsgruppen säger nu ska ni alla bygga laddare så gör man det. Men jag tror man drar sig in i det längsta. Precis som biltillverkarna.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB
Jag skulle säga att mackkedjorna visst vet vart det är på väg och har gjort grundliga analyser, men anser att det är för tidigt - det finns för få elbilar ännu.Jerker skrev:Jo, bensinstationerna har ju för länge sedan blivit mer av serviceställen, och det borde inte vara konstigt alls för dem att nu se till att få upp rejäla laddstationer. Jag tror bara att de flesta inte fattar vart det är på väg.
I praktiken är det Tesla Model S/X som det är intressant att snabbladda på de platser där många bensinstationer finns (längs vägarna), men Tesla har ju sitt eget nätverk.
I dagsläget skulle man därför bara serva de riddare som beger sig på långtur med en Kia Soul, Nissan Leaf eller liknande småbilar.
Det finns förstås en liten marknad med småbilsägare som exempelvis pendlar mellan två städer och lite andra "edge cases", men i stora drag finns inte marknaden ännu.
Att nu investera i stora/dyra ChaDeMo/CCS-laddare, entreprenadarbete och att avsätta parkeringsplatser skulle rendera följande:
- Platserna skulle stå tomma och ödsliga i många år.
- Laddarna skulle bli gamla innan marknaden infinner sig/garantitid skulle utlöpa och fel skulle börja uppstå. De skulle framstå som rostiga monument över alltför en ambitiös satsning alltför tidigt.
- Kontaktstandarden skulle kunna komma att ändras innan marknaden infinner sig och hela investeringen skulle behöva skrivas av innan man tjänat en krona.
- Effekten på DC-laddarna skulle vara för låg - idag är installerad maxeffekt på ChaDeMo-laddare 60kW, men jag tycker att redan de 120kW som Teslan laddas med kunde varit mer. Jag ser det nästan som självklart att man vill upp i åtminstone Teslans laddhastigheter också med andra bilmodeller när de kommer med elbilar - 60kW är skrattretande.
När marknaden börjar röra på sig kan de agera snabbt - de har redan tillgång till marken och bör ha rejäl tillgång till elnätet. Om inte så kan de börja nu med att förbereda för att kunna göra ett stort effektuttag i framtiden.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB
Trots att de inte tjänar pengar på bränslet så finns det obemannade stationer.
Men det är klart kan man sälja dricka som kostar 2-3kr i inköp för 15-20kr så är det lönsammare.

Men det är klart kan man sälja dricka som kostar 2-3kr i inköp för 15-20kr så är det lönsammare.
Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB
Bensinstationerna skulle kunna sätta upp ett par destinationsladdare (Typ 2 eller kanske till och med bara 32A trefas) för fri användning. Vinsten till en början skulle inte vara stor men kostnaden är minimal och det skulle preppa marknaden genom att lära alla att det alltid går att ladda på stationen och antagligen skulle försäljning i butiken kunna öka lite. När väl marknaden är mogen (om de nu inte tycker att den är det redan) så kan de lägga till en CCS/Chademo-laddare. När väl dessa kommer i lite högre hastighet, typ det dubbla eller mer mot dagens, så köper man in en sådan laddare också på de ställen som man sett att efterfrågan varit som störst.
Utan någon som helst laddplats är det nog svårt för mackägarna att veta något om efterfrågan.
Utan någon som helst laddplats är det nog svårt för mackägarna att veta något om efterfrågan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB
Tror att kostnaden för en Chademo ligger på samma som en pump ungefär, om man köper många. Byt ut en av pumparna mot en laddare det tar absolut ingen extra plats eller något sånt.
Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB
Gällande bensinstationerna och laddare.
Glöm inte att bensinstationerna får inte sälja el. Så de måste ha något elbolag till att sälja elen på stolparna vid deras stationer. Där är ett av problemen till varför de inte bygger laddstolpar.
Glöm inte att bensinstationerna får inte sälja el. Så de måste ha något elbolag till att sälja elen på stolparna vid deras stationer. Där är ett av problemen till varför de inte bygger laddstolpar.
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB
Precis därför prio ett för politiskt är att tillåta försäljning av laddel.Anders77 skrev:Gällande bensinstationerna och laddare.
Glöm inte att bensinstationerna får inte sälja el. Så de måste ha något elbolag till att sälja elen på stolparna vid deras stationer. Där är ett av problemen till varför de inte bygger laddstolpar.
Re: Dags igen för en
Clever verkar ha gjort en helt annan analys.Herr X skrev:Jag skulle säga att mackkedjorna visst vet vart det är på väg och har gjort grundliga analyser, men anser att det är för tidigt - det finns för få elbilar ännu.Jerker skrev:Jo, bensinstationerna har ju för länge sedan blivit mer av serviceställen, och det borde inte vara konstigt alls för dem att nu se till att få upp rejäla laddstationer. Jag tror bara att de flesta inte fattar vart det är på väg.
I praktiken är det Tesla Model S/X som det är intressant att snabbladda på de platser där många bensinstationer finns (längs vägarna), men Tesla har ju sitt eget nätverk.
I dagsläget skulle man därför bara serva de riddare som beger sig på långtur med en Kia Soul, Nissan Leaf eller liknande småbilar.
Det finns förstås en liten marknad med småbilsägare som exempelvis pendlar mellan två städer och lite andra "edge cases", men i stora drag finns inte marknaden ännu.
Att nu investera i stora/dyra ChaDeMo/CCS-laddare, entreprenadarbete och att avsätta parkeringsplatser skulle rendera följande:Sammantaget ser jag ingen vinst för bensinstationerna att ge sig in i detta nu - de har sin position längs vägarna och ingen kommer glömma av att man kan stanna till vid en mack för att köpa korv.
- Platserna skulle stå tomma och ödsliga i många år.
- Laddarna skulle bli gamla innan marknaden infinner sig/garantitid skulle utlöpa och fel skulle börja uppstå. De skulle framstå som rostiga monument över alltför en ambitiös satsning alltför tidigt.
- Kontaktstandarden skulle kunna komma att ändras innan marknaden infinner sig och hela investeringen skulle behöva skrivas av innan man tjänat en krona.
- Effekten på DC-laddarna skulle vara för låg - idag är installerad maxeffekt på ChaDeMo-laddare 60kW, men jag tycker att redan de 120kW som Teslan laddas med kunde varit mer. Jag ser det nästan som självklart att man vill upp i åtminstone Teslans laddhastigheter också med andra bilmodeller när de kommer med elbilar - 60kW är skrattretande.
När marknaden börjar röra på sig kan de agera snabbt - de har redan tillgång till marken och bör ha rejäl tillgång till elnätet. Om inte så kan de börja nu med att förbereda för att kunna göra ett stort effektuttag i framtiden.
Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB
Det är inget egentligt problem. De kan ta betalat per minut för platsen och möjligheten till att ladda och om det gäller destinationsladduttag så lär de gå mer plus på ökad försäljning inne i butiken än vad elen kostar.Anders77 skrev:Gällande bensinstationerna och laddare.
Glöm inte att bensinstationerna får inte sälja el. Så de måste ha något elbolag till att sälja elen på stolparna vid deras stationer. Där är ett av problemen till varför de inte bygger laddstolpar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7978
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB
Nej, det argumentet duger inte.Anders77 skrev:Gällande bensinstationerna och laddare.
Glöm inte att bensinstationerna får inte sälja el. Så de måste ha något elbolag till att sälja elen på stolparna vid deras stationer. Där är ett av problemen till varför de inte bygger laddstolpar.
Det är inte förbjudet för bensinbolag att sälja el per se. De behöver bara skaffa tillstånd att bli elhandelsbolag. Inget omöjligt eller ens särskilt dyrt. OKQ8 är tex redan det.
Om viljan skulle finnas skulle detta vara minsta problemet.
Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB
Men i farten-laddar gör man nog. De har ju ofta redan idag ett enklare fik o s v, och ligger redan vid vägen. För lite längre stopp finns ju trevligare ställen.LarsL skrev:Vem tusan vill destinationsladdar på en bensinstation![]()
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB
Den som är desperat eller den som har en destination nära bensinstationen. Det finns inget som hindrar bensinstationer från att sätta upp laddare på sin plats. 49 stycken bensinstationer som är medlemmar i SPBI hade elstolpe 2015, året innan var det 19 stycken och 2012 var det noll. 49 stycken är försvinnande lite av de 2680 stationer som fanns 2015 men det är ändå mer än en fördubbling på ett år. Att ta betalt för laddplats är inga problem idag. Att ta betalt per kWh går inte utan att bli elbolag dock vilket inte heller är omöjligt.LarsL skrev:Vem tusan vill destinationsladdar på en bensinstation![]()
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB
Ser inte problemet. Det är väl bara att ta minuthyra för laddaren eller parkeringen och låta elen ingå. Eller?LarsL skrev:Precis därför prio ett för politiskt är att tillåta försäljning av laddel.Anders77 skrev:Gällande bensinstationerna och laddare.
Glöm inte att bensinstationerna får inte sälja el. Så de måste ha något elbolag till att sälja elen på stolparna vid deras stationer. Där är ett av problemen till varför de inte bygger laddstolpar.
Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB
För att bli elhandelsbolag måste du "tillverka" el med. Detta är något de flesta bensinbolag ej gör.TiborBlomhall skrev:Nej, det argumentet duger inte.Anders77 skrev:Gällande bensinstationerna och laddare.
Glöm inte att bensinstationerna får inte sälja el. Så de måste ha något elbolag till att sälja elen på stolparna vid deras stationer. Där är ett av problemen till varför de inte bygger laddstolpar.
Det är inte förbjudet för bensinbolag att sälja el per se. De behöver bara skaffa tillstånd att bli elhandelsbolag. Inget omöjligt eller ens särskilt dyrt. OKQ8 är tex redan det.
Om viljan skulle finnas skulle detta vara minsta problemet.
bullen skrev:Ser inte problemet. Det är väl bara att ta minuthyra för laddaren eller parkeringen och låta elen ingå. Eller?LarsL skrev:Precis därför prio ett för politiskt är att tillåta försäljning av laddel.Anders77 skrev:Gällande bensinstationerna och laddare.
Glöm inte att bensinstationerna får inte sälja el. Så de måste ha något elbolag till att sälja elen på stolparna vid deras stationer. Där är ett av problemen till varför de inte bygger laddstolpar.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Svart X90D, bokat en M3.
Re: Dags igen för en
Om det skulle vara så är det inget problem heller, sätt bara upp solceller på stationerna så lär man producera mer el än vad laddning av bilarna kommer att göra av med. Dock måste de som sagt var inte bli elhandelsbolag för att ta betalt för laddning vid stolparna.Anders77 skrev:För att bli elhandelsbolag måste du "tillverka" el med. Detta är något de flesta bensinbolag ej gör.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB
Va? Nej, det här stämmer inte alls. Det finns rena elhandelsbolag som inte har egen produktion. Det har till och med förts en diskussion kring om man bör lagstifta om att produktion och handel måste ske i skilda bolag.Anders77 skrev:För att bli elhandelsbolag måste du "tillverka" el med. Detta är något de flesta bensinbolag ej gör.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB
vet inte vad du menar med "tillverka" men finns 100+ elhandelsbolag i sverige och flertalet av dem har ingen tillverkning/produktion av el alls, majoriteten har bara ett kraftvärmeverk som eldar lite sopor eller flis, några 100m2 solpaneler etc, typ kungälv och munkgärdeverketAnders77 skrev:För att bli elhandelsbolag måste du "tillverka" el med. Detta är något de flesta bensinbolag ej gör.
ganska självklart när 40% är kärnkraft (3? ägare) och 50% är vattenkraft från mest stora dammar i norr
ms 76132 "Eleamore"