Dags igen för en "utmanare", nu MB

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Dags igen för en

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
TiborBlomhall skrev:
LarsL skrev:
Har ju delvis redan börjat, både OKQ8, Preem och Statoil/CircleK sätter ju upp laddare.
Jasså? För det mesta är det Tesla, CLEVER eller annan aktör som sätter upp laddare i närheten av bensinmack. Bortsett från nån enstaka eldsjäl till mackägare. Jag har inte sett en enda bensinKEDJA intressera sig för laddstationer - än.
Antar att det är ett samarbete med macken de står på.
OKQ8 har väl helt egna laddare, de verkar inte ha några andra bakom sig. Antar att det är därför de inte kan ta betalt, de är inte ett elenergibolag.
Preem samarbetar med Fortum Charge$drive, de laddare jag sett brevid Preem har varit Preem-gula så där känns det som om de hänger ihop.
CircleK verkar ju ha något form av samarbete med Clever eftersom deras laddare oftast står brevid deras butiker.

Om det blir tillåtet för mackarna att sälja el så kommer det säkert poppa upp fler laddare.
Just OKQ8 är förvisso ett elhandelsbolag också, så de om några borde kunna ta betalt. Och de som inte är det borde kunna bli det då det borde bli en så stor del av deras verksamhet.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
joel80
elbilist
Inlägg: 3144
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB

Inlägg av joel80 »

Shven skrev:
Den som behärskar batteritillverkningen kommer att behärska biltillverkningen.
Här tror jag ni har fel.. Med ökad efterfrågan kommer också nuvarande batteritillverkare öka sin produktion mot batteriet till bilar, och det kommer byggas nya fabriker.

Precis som med andra nya produkter som behövt vissa delar växer det rätt snabbt fram nya leverantörer eller att gamla ändrar inriktning/bygger ut.

Jag tror inte batteritillverkning kommer bli en issue.. Det kan minska volymerna hos andra än tesla i nått år eller ett par, men sen är "marknaden" ikapp.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB

Inlägg av grenhall »

Angående laddnätverk handlar det säkerligen om att man sätter upp någon ströladdare för att det är en för stor investering i flera osäkra parametrar.

1. Ingen klar standard
2. Stor initial kostnad
3. Ingen möjlighet till att tjäna ngt än

Det är rätt konstigt egentligen. Ägarna till bensinstationer hävdar hela tiden att de inte tjänar pengar på drivmedlet längre. Men jag har svårt att tro på det med tanke på vad drivmedel kostar och vilka skatter där finns på det. Men om det är så att man tjänar pengar på det övriga så borde man vilja främja laddare då man lockar fler kunder. Garanterat!
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dags igen för en

Inlägg av mati »

grenhall skrev:
...
Det är rätt konstigt egentligen. Ägarna till bensinstationer hävdar hela tiden att de inte tjänar pengar på drivmedlet längre. Men jag har svårt att tro på det med tanke på vad drivmedel kostar och vilka skatter där finns på det. Men om det är så att man tjänar pengar på det övriga så borde man vilja främja laddare då man lockar fler kunder. Garanterat!
Precis. Framför allt är det ju så att folk som laddar sina bilar är tvungna att stanna kvar en stund. När man tankar äckelsoppa har man mest bråttom och vill bara därifrån. Man handlar kanske med sig nånting i bästa fall men inte mer. De som laddar sin elbil har betydligt mer tid på sig. Det är i mina ögon ett ypperligt tillfälle för mack-/laddstationsägare att tjäna pengar. Konstigt att ingen har kommit på det ännu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB

Inlägg av Leo »

Redan för 20 år sen när jag pluggade ekonomi lärde man ut:

Mackarna får ingen vinst från bensinen det är godis/dricka/tidningar som gör det.

Bion tjänar inget på filmen. Det är popcorn/dricka/godis som gör det.

Artister tjänar knappt något på konserter/skivor det är "Merchandise/t-shirts osv som ger vinsten.

På Kungsholmen fanns t o m en "mack UTAN drivmedelsförsäljning ett tag för 20år sen. Var en Seven eleven butik som blev Sveriges görsta "Shell select" tror jag och som då sålde mackens "övriga sortiment" som olja, spolarvätska och sen bullar, godis, tidningar osv.

Dagens mackar säljer ju ännu mer korv/mackor/kaffe. Så "laddplatser" ger nog ingen vinst i sig. Så kan man få någon "annan" att sköta det, Bingo!

Dock kräver själva bensinhanteringen, pumpar, tankar, krav, besiktningar, betalning, läckage mycket mer av den som driver macken än att sköta en laddstolpe.

Så förr eller senare kanske även bensinkedjorna vaknar till och ser till att "säkra upp" korvförsäljningen med att erbjuda laddplatser.
Senast redigerad av Leo, redigerad totalt 1 gånger.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11221
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB

Inlägg av Jerker »

Jo, bensinstationerna har ju för länge sedan blivit mer av serviceställen, och det borde inte vara konstigt alls för dem att nu se till att få upp rejäla laddstationer. Jag tror bara att de flesta inte fattar vart det är på väg.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB

Inlägg av grenhall »

Kan också vara så som någon nämnt att problemet ligger i franchise-lösningen hos mackarna. Det vill säga först när den stora stygga ledningsgruppen säger nu ska ni alla bygga laddare så gör man det. Men jag tror man drar sig in i det längsta. Precis som biltillverkarna.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4177
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB

Inlägg av Herr X »

Jerker skrev:
Jo, bensinstationerna har ju för länge sedan blivit mer av serviceställen, och det borde inte vara konstigt alls för dem att nu se till att få upp rejäla laddstationer. Jag tror bara att de flesta inte fattar vart det är på väg.
Jag skulle säga att mackkedjorna visst vet vart det är på väg och har gjort grundliga analyser, men anser att det är för tidigt - det finns för få elbilar ännu.
I praktiken är det Tesla Model S/X som det är intressant att snabbladda på de platser där många bensinstationer finns (längs vägarna), men Tesla har ju sitt eget nätverk.
I dagsläget skulle man därför bara serva de riddare som beger sig på långtur med en Kia Soul, Nissan Leaf eller liknande småbilar.
Det finns förstås en liten marknad med småbilsägare som exempelvis pendlar mellan två städer och lite andra "edge cases", men i stora drag finns inte marknaden ännu.
Att nu investera i stora/dyra ChaDeMo/CCS-laddare, entreprenadarbete och att avsätta parkeringsplatser skulle rendera följande:
  • Platserna skulle stå tomma och ödsliga i många år.
  • Laddarna skulle bli gamla innan marknaden infinner sig/garantitid skulle utlöpa och fel skulle börja uppstå. De skulle framstå som rostiga monument över alltför en ambitiös satsning alltför tidigt.
  • Kontaktstandarden skulle kunna komma att ändras innan marknaden infinner sig och hela investeringen skulle behöva skrivas av innan man tjänat en krona.
  • Effekten på DC-laddarna skulle vara för låg - idag är installerad maxeffekt på ChaDeMo-laddare 60kW, men jag tycker att redan de 120kW som Teslan laddas med kunde varit mer. Jag ser det nästan som självklart att man vill upp i åtminstone Teslans laddhastigheter också med andra bilmodeller när de kommer med elbilar - 60kW är skrattretande.
Sammantaget ser jag ingen vinst för bensinstationerna att ge sig in i detta nu - de har sin position längs vägarna och ingen kommer glömma av att man kan stanna till vid en mack för att köpa korv.
När marknaden börjar röra på sig kan de agera snabbt - de har redan tillgång till marken och bör ha rejäl tillgång till elnätet. Om inte så kan de börja nu med att förbereda för att kunna göra ett stort effektuttag i framtiden.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB

Inlägg av LarsL »

Trots att de inte tjänar pengar på bränslet så finns det obemannade stationer. :roll:

Men det är klart kan man sälja dricka som kostar 2-3kr i inköp för 15-20kr så är det lönsammare.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB

Inlägg av Svenssons »

Bensinstationerna skulle kunna sätta upp ett par destinationsladdare (Typ 2 eller kanske till och med bara 32A trefas) för fri användning. Vinsten till en början skulle inte vara stor men kostnaden är minimal och det skulle preppa marknaden genom att lära alla att det alltid går att ladda på stationen och antagligen skulle försäljning i butiken kunna öka lite. När väl marknaden är mogen (om de nu inte tycker att den är det redan) så kan de lägga till en CCS/Chademo-laddare. När väl dessa kommer i lite högre hastighet, typ det dubbla eller mer mot dagens, så köper man in en sådan laddare också på de ställen som man sett att efterfrågan varit som störst.

Utan någon som helst laddplats är det nog svårt för mackägarna att veta något om efterfrågan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB

Inlägg av LarsL »

Tror att kostnaden för en Chademo ligger på samma som en pump ungefär, om man köper många. Byt ut en av pumparna mot en laddare det tar absolut ingen extra plats eller något sånt.
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB

Inlägg av Anders77 »

Gällande bensinstationerna och laddare.

Glöm inte att bensinstationerna får inte sälja el. Så de måste ha något elbolag till att sälja elen på stolparna vid deras stationer. Där är ett av problemen till varför de inte bygger laddstolpar.
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB

Inlägg av LarsL »

Anders77 skrev:
Gällande bensinstationerna och laddare.

Glöm inte att bensinstationerna får inte sälja el. Så de måste ha något elbolag till att sälja elen på stolparna vid deras stationer. Där är ett av problemen till varför de inte bygger laddstolpar.
Precis därför prio ett för politiskt är att tillåta försäljning av laddel.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11221
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dags igen för en

Inlägg av Jerker »

Herr X skrev:
Jerker skrev:
Jo, bensinstationerna har ju för länge sedan blivit mer av serviceställen, och det borde inte vara konstigt alls för dem att nu se till att få upp rejäla laddstationer. Jag tror bara att de flesta inte fattar vart det är på väg.
Jag skulle säga att mackkedjorna visst vet vart det är på väg och har gjort grundliga analyser, men anser att det är för tidigt - det finns för få elbilar ännu.
I praktiken är det Tesla Model S/X som det är intressant att snabbladda på de platser där många bensinstationer finns (längs vägarna), men Tesla har ju sitt eget nätverk.
I dagsläget skulle man därför bara serva de riddare som beger sig på långtur med en Kia Soul, Nissan Leaf eller liknande småbilar.
Det finns förstås en liten marknad med småbilsägare som exempelvis pendlar mellan två städer och lite andra "edge cases", men i stora drag finns inte marknaden ännu.
Att nu investera i stora/dyra ChaDeMo/CCS-laddare, entreprenadarbete och att avsätta parkeringsplatser skulle rendera följande:
  • Platserna skulle stå tomma och ödsliga i många år.
  • Laddarna skulle bli gamla innan marknaden infinner sig/garantitid skulle utlöpa och fel skulle börja uppstå. De skulle framstå som rostiga monument över alltför en ambitiös satsning alltför tidigt.
  • Kontaktstandarden skulle kunna komma att ändras innan marknaden infinner sig och hela investeringen skulle behöva skrivas av innan man tjänat en krona.
  • Effekten på DC-laddarna skulle vara för låg - idag är installerad maxeffekt på ChaDeMo-laddare 60kW, men jag tycker att redan de 120kW som Teslan laddas med kunde varit mer. Jag ser det nästan som självklart att man vill upp i åtminstone Teslans laddhastigheter också med andra bilmodeller när de kommer med elbilar - 60kW är skrattretande.
Sammantaget ser jag ingen vinst för bensinstationerna att ge sig in i detta nu - de har sin position längs vägarna och ingen kommer glömma av att man kan stanna till vid en mack för att köpa korv.
När marknaden börjar röra på sig kan de agera snabbt - de har redan tillgång till marken och bör ha rejäl tillgång till elnätet. Om inte så kan de börja nu med att förbereda för att kunna göra ett stort effektuttag i framtiden.
Clever verkar ha gjort en helt annan analys.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB

Inlägg av Svenssons »

Anders77 skrev:
Gällande bensinstationerna och laddare.

Glöm inte att bensinstationerna får inte sälja el. Så de måste ha något elbolag till att sälja elen på stolparna vid deras stationer. Där är ett av problemen till varför de inte bygger laddstolpar.
Det är inget egentligt problem. De kan ta betalat per minut för platsen och möjligheten till att ladda och om det gäller destinationsladduttag så lär de gå mer plus på ökad försäljning inne i butiken än vad elen kostar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB

Inlägg av LarsL »

Vem tusan vill destinationsladdar på en bensinstation :shock: ;)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7978
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB

Inlägg av TiborBlomhall »

Anders77 skrev:
Gällande bensinstationerna och laddare.

Glöm inte att bensinstationerna får inte sälja el. Så de måste ha något elbolag till att sälja elen på stolparna vid deras stationer. Där är ett av problemen till varför de inte bygger laddstolpar.
Nej, det argumentet duger inte.
Det är inte förbjudet för bensinbolag att sälja el per se. De behöver bara skaffa tillstånd att bli elhandelsbolag. Inget omöjligt eller ens särskilt dyrt. OKQ8 är tex redan det.
Om viljan skulle finnas skulle detta vara minsta problemet.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9404
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
Vem tusan vill destinationsladdar på en bensinstation :shock: ;)
Men i farten-laddar gör man nog. De har ju ofta redan idag ett enklare fik o s v, och ligger redan vid vägen. För lite längre stopp finns ju trevligare ställen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Vem tusan vill destinationsladdar på en bensinstation :shock: ;)
Den som är desperat eller den som har en destination nära bensinstationen. Det finns inget som hindrar bensinstationer från att sätta upp laddare på sin plats. 49 stycken bensinstationer som är medlemmar i SPBI hade elstolpe 2015, året innan var det 19 stycken och 2012 var det noll. 49 stycken är försvinnande lite av de 2680 stationer som fanns 2015 men det är ändå mer än en fördubbling på ett år. Att ta betalt för laddplats är inga problem idag. Att ta betalt per kWh går inte utan att bli elbolag dock vilket inte heller är omöjligt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB

Inlägg av bullen »

LarsL skrev:
Anders77 skrev:
Gällande bensinstationerna och laddare.

Glöm inte att bensinstationerna får inte sälja el. Så de måste ha något elbolag till att sälja elen på stolparna vid deras stationer. Där är ett av problemen till varför de inte bygger laddstolpar.
Precis därför prio ett för politiskt är att tillåta försäljning av laddel.
Ser inte problemet. Det är väl bara att ta minuthyra för laddaren eller parkeringen och låta elen ingå. Eller?
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
Inlägg: 1742
Blev medlem: 14 aug 2015 20:40
Ort: Karlstad

Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB

Inlägg av bullen »

Sorry. Såg att flera svarat ung samma sak redan
Användarvisningsbild
Anders77
Teslaägare
Inlägg: 1038
Blev medlem: 31 maj 2016 10:11
Ort: Kungsbacka

Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB

Inlägg av Anders77 »

TiborBlomhall skrev:
Anders77 skrev:
Gällande bensinstationerna och laddare.

Glöm inte att bensinstationerna får inte sälja el. Så de måste ha något elbolag till att sälja elen på stolparna vid deras stationer. Där är ett av problemen till varför de inte bygger laddstolpar.
Nej, det argumentet duger inte.
Det är inte förbjudet för bensinbolag att sälja el per se. De behöver bara skaffa tillstånd att bli elhandelsbolag. Inget omöjligt eller ens särskilt dyrt. OKQ8 är tex redan det.
Om viljan skulle finnas skulle detta vara minsta problemet.
För att bli elhandelsbolag måste du "tillverka" el med. Detta är något de flesta bensinbolag ej gör.
bullen skrev:
LarsL skrev:
Anders77 skrev:
Gällande bensinstationerna och laddare.

Glöm inte att bensinstationerna får inte sälja el. Så de måste ha något elbolag till att sälja elen på stolparna vid deras stationer. Där är ett av problemen till varför de inte bygger laddstolpar.
Precis därför prio ett för politiskt är att tillåta försäljning av laddel.
Ser inte problemet. Det är väl bara att ta minuthyra för laddaren eller parkeringen och låta elen ingå. Eller?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Svart X90D, bokat en M3.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Dags igen för en

Inlägg av Svenssons »

Anders77 skrev:
För att bli elhandelsbolag måste du "tillverka" el med. Detta är något de flesta bensinbolag ej gör.
Om det skulle vara så är det inget problem heller, sätt bara upp solceller på stationerna så lär man producera mer el än vad laddning av bilarna kommer att göra av med. Dock måste de som sagt var inte bli elhandelsbolag för att ta betalt för laddning vid stolparna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB

Inlägg av danni »

Anders77 skrev:
För att bli elhandelsbolag måste du "tillverka" el med. Detta är något de flesta bensinbolag ej gör.
Va? Nej, det här stämmer inte alls. Det finns rena elhandelsbolag som inte har egen produktion. Det har till och med förts en diskussion kring om man bör lagstifta om att produktion och handel måste ske i skilda bolag.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB

Inlägg av 12man »

Anders77 skrev:
För att bli elhandelsbolag måste du "tillverka" el med. Detta är något de flesta bensinbolag ej gör.
vet inte vad du menar med "tillverka" men finns 100+ elhandelsbolag i sverige och flertalet av dem har ingen tillverkning/produktion av el alls, majoriteten har bara ett kraftvärmeverk som eldar lite sopor eller flis, några 100m2 solpaneler etc, typ kungälv och munkgärdeverket
ganska självklart när 40% är kärnkraft (3? ägare) och 50% är vattenkraft från mest stora dammar i norr
ms 76132 "Eleamore"
Skriv svar