Dags igen för en "utmanare", nu MB
Moderator: Redaktion
http://www.svd.se/mercedes-utmanar-tesl ... sliv:motor
Eller tja, Mercedes-Benz har väl redan tidigare antytt att man har något på gång. Men som vanligt drar tidningarna väldigt långtgående slutsatser utifrån att man ska visa en konceptmodell i september. Och "50 mils räckvidd" låter ju bra - men som vanligt inte ett ord om kapacitet för laddning...
Eller tja, Mercedes-Benz har väl redan tidigare antytt att man har något på gång. Men som vanligt drar tidningarna väldigt långtgående slutsatser utifrån att man ska visa en konceptmodell i september. Och "50 mils räckvidd" låter ju bra - men som vanligt inte ett ord om kapacitet för laddning...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB
Känns som det vanliga svammlet. Tesla går back och säljer för få bilar och snart, omsisådär x antal år, kommer valfritt bilmärke med en tesladödare som går 50 mil på en laddning. Vi har läst det här förut tror jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Det är ju iaf kul att stora etablerade tillverkare numera tillhör kategorin "utmanare" 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Som vanligt är det bara konceptbilar.
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
Model 3 LR svart med vit inredning
Och som vanligt har man bara ena halvan täckt. Vackert. En koncept modell. Fine. En bland många andra. Och _INGET_ laddningsnätverk att ladda den i.
har dom några batterier till bilarna så att det räcker att bli en utmanare tro?
Kör de fortfarande med Tesla batterier? Har inget alls emot en E-klass Tesla 

- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Nej, det samarbetet är såvitt jag vet avslutat.LarsL skrev:Kör de fortfarande med Tesla batterier? Har inget alls emot en E-klass Tesla
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Tror det har varit det sedan typ 1,5 år sedan när Mercedes sålde alla sina Tesla-aktier. Däremot drivlinan i B-klass Electric är utvecklad i sarmarbete med Tesla.danni skrev:Nej, det samarbetet är såvitt jag vet avslutat.LarsL skrev:Kör de fortfarande med Tesla batterier? Har inget alls emot en E-klass Tesla
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Blir inte klok på såna här artiklar. Tesla finns och bmws i modeller men merca och Volvo som inte har några elbilar (även om merca hade en som kom 30 riktiga mil på en laddning som de la ner för flera år sedan) dom är att räkna med o kommer att göra jättebra ifrån sig... De har ju knappt släppt en konceptbil en gång. När merca nu släpper sina lyxbilar kommer model 3 redan vara ute på marknaden och merca kommer försöka konkurera med model s som kom 2012...nej när någon tillverkare presenterar följande, då kommer jag att bli intresserad:
- räckvidd. Minst 25 mil worst case. Mx 60D kvalar knappt in där.
- laddning. Runt 1mil/min under goda förhållanden. För en liten energisnål bil räcker 80kW, för en större suv behövs minst 120kW. Nån annan kan lösa laddstationerna.
- pris. Måste vara i paritet med motsvarade fossilbil. Sämre räckvidd och lite mer krångel vägs upp av att folk för köra fin elbil billigt. Den får inte kosta mer för att det ska bli en hit.
- planerad produktionsvolym. Det är här chevrolet bolt verkar fallera. En volym på 25k/år är inte seriöst nån stans. Det visar hur lite de kommer att satsa på att sälja bilen.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Jag vet. Men som jag skrev: det samarbetet är såvitt jag vet avslutat. Från vad jag läst kommer Tesla inte att leverera batterier och drivlinor till några framtida elbilar från MB, inkl nästa generation B-klass.grenhall skrev:Tror det har varit det sedan typ 1,5 år sedan när Mercedes sålde alla sina Tesla-aktier. Däremot drivlinan i B-klass Electric är utvecklad i sarmarbete med Tesla.danni skrev:Nej, det samarbetet är såvitt jag vet avslutat.LarsL skrev:Kör de fortfarande med Tesla batterier? Har inget alls emot en E-klass Tesla
http://www.ibtimes.com/tesla-motors-sto ... er-2331898
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Den som behärskar batteritillverkningen kommer att behärska biltillverkningen. Teslas Gigafabrik kommer att kunna förse 500000 bilar med batterier och kommer att ta minst 5 år att bygga färdig. Den ende biltillverkare som jag sett pratar om att tillverka batterier är VW. Om VW vill kunna få upp volymerna av elbilar är de framme vid 2021 eller senare. Det är ungefär som att prata om att tillverka en IC-bil utan att man kommit på om den behöver en bränsletank.
Hur kan journalister tro att så fort en biltillverkare pratar om att släppa en elbil kommer detta att bli en Tesladödare. Sanningen är att alla tillverkare i Europa och i Amerika är så många år efter i utvecklingen att de knappast utgör något hot mot Tesla volymmässigt. Om Kina redan i år kommer att tillverka 500 000 elbilar lär väl hotet i så fall komma därifrån. Av detta hörs inte ett pip frånsett i TeslaClubSweden.
Hur kan journalister tro att så fort en biltillverkare pratar om att släppa en elbil kommer detta att bli en Tesladödare. Sanningen är att alla tillverkare i Europa och i Amerika är så många år efter i utvecklingen att de knappast utgör något hot mot Tesla volymmässigt. Om Kina redan i år kommer att tillverka 500 000 elbilar lär väl hotet i så fall komma därifrån. Av detta hörs inte ett pip frånsett i TeslaClubSweden.
Gigafactory 1 kommer kunna leverera batterier till 1,5 miljoner bilar 2020. De har uppgraderat det kapacitet sedan de började bygga den. Förmodligen kommer halva den volymen gå till Powerwall och power pack lösningar så ytterligare fabriker behövs. Jag förväntar mig Gigafactory 2 i Kina och Gigafactory 3 i Europa inom ett par år.Shven skrev:Den som behärskar batteritillverkningen kommer att behärska biltillverkningen. Teslas Gigafabrik kommer att kunna förse 500000 bilar med batterier och kommer att ta minst 5 år att bygga färdig. Den ende biltillverkare som jag sett pratar om att tillverka batterier är VW. Om VW vill kunna få upp volymerna av elbilar är de framme vid 2021 eller senare. Det är ungefär som att prata om att tillverka en IC-bil utan att man kommit på om den behöver en bränsletank.
...
Och nej batteriet ska inte jämställas med en bränsletank, det är det misttaget fossiltillverkarna gör. Så att presentera en BEV utan att ha koll på batterierna är som att presentera en ICE utan att ha möjlighet att tillverka en motor.
Eller nja, inte riktigt det heller. Fossiltillverkarna bygger bilar som går på ojla, men de struntar i varifrån oljan kommer. Det problemet får oljebolagen lösa åt dem. Nu applicerar de samma tänk på elbilar. Batterierna likställs med bränslet som någon annan ska ta fram.LarsL skrev:Och nej batteriet ska inte jämställas med en bränsletank, det är det misttaget fossiltillverkarna gör. Så att presentera en BEV utan att ha koll på batterierna är som att presentera en ICE utan att ha möjlighet att tillverka en motor.
Blir ju tyvärr ännu mer fel. Oljan ska ju likställas med elen.mati skrev:Eller nja, inte riktigt det heller. Fossiltillverkarna bygger bilar som går på ojla, men de struntar i varifrån oljan kommer. Det problemet får oljebolagen lösa åt dem. Nu applicerar de samma tänk på elbilar. Batterierna likställs med bränslet som någon annan ska ta fram.LarsL skrev:Och nej batteriet ska inte jämställas med en bränsletank, det är det misttaget fossiltillverkarna gör. Så att presentera en BEV utan att ha koll på batterierna är som att presentera en ICE utan att ha möjlighet att tillverka en motor.
Omställningen av ett laddnätverk tror jag kommer drivas av oljebolag/mackar i samverkan med fordonsindustrin hur osannolikt det än låter. De börjar inse att de är i slutfasen av sin affärsmodell. Hade ett spännande samtal med delar av en ledningsgrupp i den branschen. Vem vet, elbolag kan närsomhelst få förslag från säg CK, Shell osv. Sannolikt vill oljebolagen se en laddstandard först. Detta är högst spekulativt såklart.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av Elfort, redigerad totalt 1 gånger.
- Ragnarferdinand
- Teslaägare
+1Elfort skrev:Omställningen av ett laddnätverk tror jag kommer drivas av mackar hur osannolikt det än låter. De börjar inse att de är i slutfasen av sin affärsmodell.
Skickat från min iPad med Tapatalk
Re: Dags igen för en
Har ju delvis redan börjat, både OKQ8, Preem och Statoil/CircleK sätter ju upp laddare. Och det var ju länge sedan det var bensinen som stod för vinsten hos mackarna utan det är försäljning av tilltugg som är viktigare. Om folk står och laddar borde tilltuggs delen öka.Elfort skrev:Omställningen av ett laddnätverk tror jag kommer drivas av mackar hur osannolikt det än låter. De börjar inse att de är i slutfasen av sin affärsmodell. Hade ett spännande samtal med delar av en ledningsgrupp i den branschen. Vem vet, elbolag kan närsomhelst få förslag från säg CK, Shell osv. Sannolikt vill oljebolagen se en laddstandard först. Detta är högst spekulativt såklart.
Stämmer. Elen och dess framställning, samt möjlighet att ladda bilen, dvs laddnätverk. Volvochefens uttalande var ju tydligt. Batterierna ska köpas på öppna markanden, och laddnätverket ska någon annan bygga.LarsL skrev:Blir ju tyvärr ännu mer fel. Oljan ska ju likställas med elen.
Var i artikeln läste du "Tesla dödare"?Shven skrev:Den som behärskar batteritillverkningen kommer att behärska biltillverkningen. Teslas Gigafabrik kommer att kunna förse 500000 bilar med batterier och kommer att ta minst 5 år att bygga färdig. Den ende biltillverkare som jag sett pratar om att tillverka batterier är VW. Om VW vill kunna få upp volymerna av elbilar är de framme vid 2021 eller senare. Det är ungefär som att prata om att tillverka en IC-bil utan att man kommit på om den behöver en bränsletank.
Jag blev positivt förvånad av att både denna artikeln och Aftonbladets artikel om det presenterade det som en "Tesla utmanare" vilket tyder på att de numera förstår att de inte enkelt kommer konkurrera ut Tesla utan bara försöka utmanan Tesla. Detta tycker jag stämmer bra eftersom även om Apkungen har rätt med att Tesla snart börjar tillverka Moodel lll så tror jag att Model S och Model X är viktig för Tesla. Tesla skulle inte bara rycka på axlarna om Model S och Model X slutade säljas när de är uppe i produktion av Model lll. Om Tesla ska bli stora behöver de ett bredare sortiment och att hela sortimentet är konkurrenskraftigt och säljer.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Jasså? För det mesta är det Tesla, CLEVER eller annan aktör som sätter upp laddare i närheten av bensinmack. Bortsett från nån enstaka eldsjäl till mackägare. Jag har inte sett en enda bensinKEDJA intressera sig för laddstationer - än.LarsL skrev:Har ju delvis redan börjat, både OKQ8, Preem och Statoil/CircleK sätter ju upp laddare.
Bara det faktum att de får/ombeds sätta upp sina laddare där innebär sannolikt att de vill utforska den affärsmodell det kan innebära att ha folk som stannar lite längre. Vem vet, relax, mat, träning, barberare osv.TiborBlomhall skrev:Jasså? För det mesta är det Tesla, CLEVER eller annan aktör som sätter upp laddare i närheten av bensinmack. Bortsett från nån enstaka eldsjäl till mackägare. Jag har inte sett en enda bensinKEDJA intressera sig för laddstationer - än.LarsL skrev:Har ju delvis redan börjat, både OKQ8, Preem och Statoil/CircleK sätter ju upp laddare.
Hade också den kommentaren på tungan, men du hann före. Ärligt talat är jag förvånad över att inte bensinstationerna hakar på själva redan nu. De borde ju se om sitt hus.TiborBlomhall skrev:Jasså? För det mesta är det Tesla, CLEVER eller annan aktör som sätter upp laddare i närheten av bensinmack. Bortsett från nån enstaka eldsjäl till mackägare. Jag har inte sett en enda bensinKEDJA intressera sig för laddstationer - än.LarsL skrev:Har ju delvis redan börjat, både OKQ8, Preem och Statoil/CircleK sätter ju upp laddare.
Dessutom är jag förvånad över att det bara verkar vara Clever som har nån slags plan och ambition. Vattenfall och Fortum ligger ju rejält efter.
Antar att det är ett samarbete med macken de står på.TiborBlomhall skrev:Jasså? För det mesta är det Tesla, CLEVER eller annan aktör som sätter upp laddare i närheten av bensinmack. Bortsett från nån enstaka eldsjäl till mackägare. Jag har inte sett en enda bensinKEDJA intressera sig för laddstationer - än.LarsL skrev:Har ju delvis redan börjat, både OKQ8, Preem och Statoil/CircleK sätter ju upp laddare.
OKQ8 har väl helt egna laddare, de verkar inte ha några andra bakom sig. Antar att det är därför de inte kan ta betalt, de är inte ett elenergibolag.
Preem samarbetar med Fortum Charge$drive, de laddare jag sett brevid Preem har varit Preem-gula så där känns det som om de hänger ihop.
CircleK verkar ju ha något form av samarbete med Clever eftersom deras laddare oftast står brevid deras butiker.
Om det blir tillåtet för mackarna att sälja el så kommer det säkert poppa upp fler laddare.