Dags igen för en "utmanare", nu MB

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
StefL
Inlägg: 980
Blev medlem: 11 feb 2016 15:43
Ort: Solna

Dags igen för en "utmanare", nu MB

Inlägg av StefL »

http://www.svd.se/mercedes-utmanar-tesl ... sliv:motor

Eller tja, Mercedes-Benz har väl redan tidigare antytt att man har något på gång. Men som vanligt drar tidningarna väldigt långtgående slutsatser utifrån att man ska visa en konceptmodell i september. Och "50 mils räckvidd" låter ju bra - men som vanligt inte ett ord om kapacitet för laddning...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB

Inlägg av mati »

Känns som det vanliga svammlet. Tesla går back och säljer för få bilar och snart, omsisådär x antal år, kommer valfritt bilmärke med en tesladödare som går 50 mil på en laddning. Vi har läst det här förut tror jag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19945
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB

Inlägg av Bjelke »

Det är ju iaf kul att stora etablerade tillverkare numera tillhör kategorin "utmanare" :D
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
akeller
Teslaägare
Inlägg: 324
Blev medlem: 28 feb 2016 08:22
Ort: Hörby

Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB

Inlägg av akeller »

Som vanligt är det bara konceptbilar.
Model x performance Raven 2019
Model 3 LR svart med vit inredning
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB

Inlägg av JFAH »

Och som vanligt har man bara ena halvan täckt. Vackert. En koncept modell. Fine. En bland många andra. Och _INGET_ laddningsnätverk att ladda den i.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 839
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB

Inlägg av mickeisol »

har dom några batterier till bilarna så att det räcker att bli en utmanare tro?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB

Inlägg av LarsL »

Kör de fortfarande med Tesla batterier? Har inget alls emot en E-klass Tesla :D
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB

Inlägg av danni »

LarsL skrev:
Kör de fortfarande med Tesla batterier? Har inget alls emot en E-klass Tesla :D
Nej, det samarbetet är såvitt jag vet avslutat.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB

Inlägg av grenhall »

danni skrev:
LarsL skrev:
Kör de fortfarande med Tesla batterier? Har inget alls emot en E-klass Tesla :D
Nej, det samarbetet är såvitt jag vet avslutat.
Tror det har varit det sedan typ 1,5 år sedan när Mercedes sålde alla sina Tesla-aktier. Däremot drivlinan i B-klass Electric är utvecklad i sarmarbete med Tesla.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB

Inlägg av apkungen »

Blir inte klok på såna här artiklar. Tesla finns och bmws i modeller men merca och Volvo som inte har några elbilar (även om merca hade en som kom 30 riktiga mil på en laddning som de la ner för flera år sedan) dom är att räkna med o kommer att göra jättebra ifrån sig... De har ju knappt släppt en konceptbil en gång. När merca nu släpper sina lyxbilar kommer model 3 redan vara ute på marknaden och merca kommer försöka konkurera med model s som kom 2012...nej när någon tillverkare presenterar följande, då kommer jag att bli intresserad:
  • räckvidd. Minst 25 mil worst case. Mx 60D kvalar knappt in där.
  • laddning. Runt 1mil/min under goda förhållanden. För en liten energisnål bil räcker 80kW, för en större suv behövs minst 120kW. Nån annan kan lösa laddstationerna.
  • pris. Måste vara i paritet med motsvarade fossilbil. Sämre räckvidd och lite mer krångel vägs upp av att folk för köra fin elbil billigt. Den får inte kosta mer för att det ska bli en hit.
  • planerad produktionsvolym. Det är här chevrolet bolt verkar fallera. En volym på 25k/år är inte seriöst nån stans. Det visar hur lite de kommer att satsa på att sälja bilen.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB

Inlägg av danni »

grenhall skrev:
danni skrev:
LarsL skrev:
Kör de fortfarande med Tesla batterier? Har inget alls emot en E-klass Tesla :D
Nej, det samarbetet är såvitt jag vet avslutat.
Tror det har varit det sedan typ 1,5 år sedan när Mercedes sålde alla sina Tesla-aktier. Däremot drivlinan i B-klass Electric är utvecklad i sarmarbete med Tesla.
Jag vet. Men som jag skrev: det samarbetet är såvitt jag vet avslutat. Från vad jag läst kommer Tesla inte att leverera batterier och drivlinor till några framtida elbilar från MB, inkl nästa generation B-klass.

http://www.ibtimes.com/tesla-motors-sto ... er-2331898
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare
Inlägg: 207
Blev medlem: 18 jun 2014 06:19
Ort: Landskrona

Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB

Inlägg av Shven »

Den som behärskar batteritillverkningen kommer att behärska biltillverkningen. Teslas Gigafabrik kommer att kunna förse 500000 bilar med batterier och kommer att ta minst 5 år att bygga färdig. Den ende biltillverkare som jag sett pratar om att tillverka batterier är VW. Om VW vill kunna få upp volymerna av elbilar är de framme vid 2021 eller senare. Det är ungefär som att prata om att tillverka en IC-bil utan att man kommit på om den behöver en bränsletank.
Hur kan journalister tro att så fort en biltillverkare pratar om att släppa en elbil kommer detta att bli en Tesladödare. Sanningen är att alla tillverkare i Europa och i Amerika är så många år efter i utvecklingen att de knappast utgör något hot mot Tesla volymmässigt. Om Kina redan i år kommer att tillverka 500 000 elbilar lär väl hotet i så fall komma därifrån. Av detta hörs inte ett pip frånsett i TeslaClubSweden.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB

Inlägg av LarsL »

Receptet är inte så svårt, men vågar de blanda till det?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB

Inlägg av LarsL »

Shven skrev:
Den som behärskar batteritillverkningen kommer att behärska biltillverkningen. Teslas Gigafabrik kommer att kunna förse 500000 bilar med batterier och kommer att ta minst 5 år att bygga färdig. Den ende biltillverkare som jag sett pratar om att tillverka batterier är VW. Om VW vill kunna få upp volymerna av elbilar är de framme vid 2021 eller senare. Det är ungefär som att prata om att tillverka en IC-bil utan att man kommit på om den behöver en bränsletank.
...
Gigafactory 1 kommer kunna leverera batterier till 1,5 miljoner bilar 2020. De har uppgraderat det kapacitet sedan de började bygga den. Förmodligen kommer halva den volymen gå till Powerwall och power pack lösningar så ytterligare fabriker behövs. Jag förväntar mig Gigafactory 2 i Kina och Gigafactory 3 i Europa inom ett par år.

Och nej batteriet ska inte jämställas med en bränsletank, det är det misttaget fossiltillverkarna gör. Så att presentera en BEV utan att ha koll på batterierna är som att presentera en ICE utan att ha möjlighet att tillverka en motor.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Och nej batteriet ska inte jämställas med en bränsletank, det är det misttaget fossiltillverkarna gör. Så att presentera en BEV utan att ha koll på batterierna är som att presentera en ICE utan att ha möjlighet att tillverka en motor.
Eller nja, inte riktigt det heller. Fossiltillverkarna bygger bilar som går på ojla, men de struntar i varifrån oljan kommer. Det problemet får oljebolagen lösa åt dem. Nu applicerar de samma tänk på elbilar. Batterierna likställs med bränslet som någon annan ska ta fram.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB

Inlägg av LarsL »

mati skrev:
LarsL skrev:
Och nej batteriet ska inte jämställas med en bränsletank, det är det misttaget fossiltillverkarna gör. Så att presentera en BEV utan att ha koll på batterierna är som att presentera en ICE utan att ha möjlighet att tillverka en motor.
Eller nja, inte riktigt det heller. Fossiltillverkarna bygger bilar som går på ojla, men de struntar i varifrån oljan kommer. Det problemet får oljebolagen lösa åt dem. Nu applicerar de samma tänk på elbilar. Batterierna likställs med bränslet som någon annan ska ta fram.
Blir ju tyvärr ännu mer fel. Oljan ska ju likställas med elen.
Användarvisningsbild
Elfort
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 30 jun 2016 21:56

Dags igen för en "utmanare", nu MB

Inlägg av Elfort »

Omställningen av ett laddnätverk tror jag kommer drivas av oljebolag/mackar i samverkan med fordonsindustrin hur osannolikt det än låter. De börjar inse att de är i slutfasen av sin affärsmodell. Hade ett spännande samtal med delar av en ledningsgrupp i den branschen. Vem vet, elbolag kan närsomhelst få förslag från säg CK, Shell osv. Sannolikt vill oljebolagen se en laddstandard först. Detta är högst spekulativt såklart.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av Elfort, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare
Inlägg: 239
Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
Ort: Ljugarn

Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB

Inlägg av Ragnarferdinand »

Elfort skrev:
Omställningen av ett laddnätverk tror jag kommer drivas av mackar hur osannolikt det än låter. De börjar inse att de är i slutfasen av sin affärsmodell.
+1



Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dags igen för en

Inlägg av LarsL »

Elfort skrev:
Omställningen av ett laddnätverk tror jag kommer drivas av mackar hur osannolikt det än låter. De börjar inse att de är i slutfasen av sin affärsmodell. Hade ett spännande samtal med delar av en ledningsgrupp i den branschen. Vem vet, elbolag kan närsomhelst få förslag från säg CK, Shell osv. Sannolikt vill oljebolagen se en laddstandard först. Detta är högst spekulativt såklart.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har ju delvis redan börjat, både OKQ8, Preem och Statoil/CircleK sätter ju upp laddare. Och det var ju länge sedan det var bensinen som stod för vinsten hos mackarna utan det är försäljning av tilltugg som är viktigare. Om folk står och laddar borde tilltuggs delen öka.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Blir ju tyvärr ännu mer fel. Oljan ska ju likställas med elen.
Stämmer. Elen och dess framställning, samt möjlighet att ladda bilen, dvs laddnätverk. Volvochefens uttalande var ju tydligt. Batterierna ska köpas på öppna markanden, och laddnätverket ska någon annan bygga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB

Inlägg av vigge50 »

Shven skrev:
Den som behärskar batteritillverkningen kommer att behärska biltillverkningen. Teslas Gigafabrik kommer att kunna förse 500000 bilar med batterier och kommer att ta minst 5 år att bygga färdig. Den ende biltillverkare som jag sett pratar om att tillverka batterier är VW. Om VW vill kunna få upp volymerna av elbilar är de framme vid 2021 eller senare. Det är ungefär som att prata om att tillverka en IC-bil utan att man kommit på om den behöver en bränsletank.
Hur kan journalister tro att så fort en biltillverkare pratar om att släppa en elbil kommer detta att bli en Tesladödare. Sanningen är att alla tillverkare i Europa och i Amerika är så många år efter i utvecklingen att de knappast utgör något hot mot Tesla volymmässigt. Om Kina redan i år kommer att tillverka 500 000 elbilar lär väl hotet i så fall komma därifrån. Av detta hörs inte ett pip frånsett i TeslaClubSweden.
Var i artikeln läste du "Tesla dödare"?
Jag blev positivt förvånad av att både denna artikeln och Aftonbladets artikel om det presenterade det som en "Tesla utmanare" vilket tyder på att de numera förstår att de inte enkelt kommer konkurrera ut Tesla utan bara försöka utmanan Tesla. Detta tycker jag stämmer bra eftersom även om Apkungen har rätt med att Tesla snart börjar tillverka Moodel lll så tror jag att Model S och Model X är viktig för Tesla. Tesla skulle inte bara rycka på axlarna om Model S och Model X slutade säljas när de är uppe i produktion av Model lll. Om Tesla ska bli stora behöver de ett bredare sortiment och att hela sortimentet är konkurrenskraftigt och säljer.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7978
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Dags igen för en

Inlägg av TiborBlomhall »

LarsL skrev:
Har ju delvis redan börjat, både OKQ8, Preem och Statoil/CircleK sätter ju upp laddare.
Jasså? För det mesta är det Tesla, CLEVER eller annan aktör som sätter upp laddare i närheten av bensinmack. Bortsett från nån enstaka eldsjäl till mackägare. Jag har inte sett en enda bensinKEDJA intressera sig för laddstationer - än.
Användarvisningsbild
Elfort
Teslaägare
Inlägg: 150
Blev medlem: 30 jun 2016 21:56

Re: Dags igen för en "utmanare", nu MB

Inlägg av Elfort »

TiborBlomhall skrev:
LarsL skrev:
Har ju delvis redan börjat, både OKQ8, Preem och Statoil/CircleK sätter ju upp laddare.
Jasså? För det mesta är det Tesla, CLEVER eller annan aktör som sätter upp laddare i närheten av bensinmack. Bortsett från nån enstaka eldsjäl till mackägare. Jag har inte sett en enda bensinKEDJA intressera sig för laddstationer - än.
Bara det faktum att de får/ombeds sätta upp sina laddare där innebär sannolikt att de vill utforska den affärsmodell det kan innebära att ha folk som stannar lite längre. Vem vet, relax, mat, träning, barberare osv.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11221
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Dags igen för en

Inlägg av Jerker »

TiborBlomhall skrev:
LarsL skrev:
Har ju delvis redan börjat, både OKQ8, Preem och Statoil/CircleK sätter ju upp laddare.
Jasså? För det mesta är det Tesla, CLEVER eller annan aktör som sätter upp laddare i närheten av bensinmack. Bortsett från nån enstaka eldsjäl till mackägare. Jag har inte sett en enda bensinKEDJA intressera sig för laddstationer - än.
Hade också den kommentaren på tungan, men du hann före. Ärligt talat är jag förvånad över att inte bensinstationerna hakar på själva redan nu. De borde ju se om sitt hus.

Dessutom är jag förvånad över att det bara verkar vara Clever som har nån slags plan och ambition. Vattenfall och Fortum ligger ju rejält efter.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Dags igen för en

Inlägg av LarsL »

TiborBlomhall skrev:
LarsL skrev:
Har ju delvis redan börjat, både OKQ8, Preem och Statoil/CircleK sätter ju upp laddare.
Jasså? För det mesta är det Tesla, CLEVER eller annan aktör som sätter upp laddare i närheten av bensinmack. Bortsett från nån enstaka eldsjäl till mackägare. Jag har inte sett en enda bensinKEDJA intressera sig för laddstationer - än.
Antar att det är ett samarbete med macken de står på.
OKQ8 har väl helt egna laddare, de verkar inte ha några andra bakom sig. Antar att det är därför de inte kan ta betalt, de är inte ett elenergibolag.
Preem samarbetar med Fortum Charge$drive, de laddare jag sett brevid Preem har varit Preem-gula så där känns det som om de hänger ihop.
CircleK verkar ju ha något form av samarbete med Clever eftersom deras laddare oftast står brevid deras butiker.

Om det blir tillåtet för mackarna att sälja el så kommer det säkert poppa upp fler laddare.
Skriv svar