Du har säkert rätt i att man löper ökad risk för stenskott vid slipstreaming. Inser att jag i princip bara använder tekniken på långresor utomlands ( och då på renare vägar). Vid dagligbruk så har jag en mer "aktiv" körstil där jag inte bekymrar mig för räckvidd eller om det kostar 10 spänn (normal körning) eller 15 spänn (rolig körning i mån av plats) att komma till jobbet. I det senare fallet så kör jag med större avstånd till alla medtrafikanter ( om man bortser från köer). Hade jag slipstreamat till vardags så hade jag som du påpekade säkert haft ännu fler stenskott.Bjelke skrev:Jo så är det ju oxo såklart, men jag bytte ruta på min Mondeo vid 14000 mil (pgav spricka) och då var den ff i superfint skick, körd på samma vägar i samma syfte,Oddball skrev:Jag pendlar 10 mil om dagen på motorväg och har fått alla mina tidigare bilar blästrade av stenskott.Bjelke skrev:Vindrutan på min Leaf var rejält sliten redan vid 5000 mil pga detta, skulle aldrig falla mig in att göra det med Teslan om det inte är kris...
...
...
...
Krama varandra i trafiken!
och Teslan har nu rullat nästan 7000 mil och har i princip en ruta i perfekt skick, även den körd på samma vägar i samma syfte. Jag har haft samma typ av konsultupplägg till samma
kunder sedan många år och kör alltså identiskt med dessa bilar. Så nog blir det en avsevärd skillnad att slipstreama "duktigt" vill jag ändå hävda.
Håller med om det andra iafvåra vägar och skötseln av dom är inte speciellt kul
Vi har ju ganska duktigt med sandning på vintrarna här så det kanske blir förstärkt effekt här?
Hur nära för att slipstreama?
Moderator: Redaktion
Re: Hur nära för att slipstreama?
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Re: Hur nära för att slipstreama?
Med tanke på tidigare kommentarer i tråden angående avstånd till framförvarande bil så roade jag mig med att ta några bilder som illustrerar detta:
(Bilarna är pga av mobilkamera något närmre i verkligheten)
Som synes så blir luckan vid 3-sekundersregeln mycket stor (har svårt att se att någon har 3 s lucka i dagens trafik)
De flesta kör nog snarare närmare 1-sekundersregeln. Handen på hjärtat, vad tror ni?
Ett bra slipstreamingläge ligger nog strax under 1 s (se sista bilden). Det handlar alltså inte om att man behöver ligga o nöta kofångare för att få en hyfsad slipstreamingeffekt. Bilar som "visar att dom vill fram" genom att köra en noslängd bakom kan dock med fördel behandlas med tidigare nämnd taktik för att bli av med dom.
Jag körde ( ve o fasa ) vår ICE när bildera togs så de ger tyvärr ingen korrelation mot avståndsinställningar på APn
(Bilarna är pga av mobilkamera något närmre i verkligheten)
Som synes så blir luckan vid 3-sekundersregeln mycket stor (har svårt att se att någon har 3 s lucka i dagens trafik)
De flesta kör nog snarare närmare 1-sekundersregeln. Handen på hjärtat, vad tror ni?
Ett bra slipstreamingläge ligger nog strax under 1 s (se sista bilden). Det handlar alltså inte om att man behöver ligga o nöta kofångare för att få en hyfsad slipstreamingeffekt. Bilar som "visar att dom vill fram" genom att köra en noslängd bakom kan dock med fördel behandlas med tidigare nämnd taktik för att bli av med dom.
Jag körde ( ve o fasa ) vår ICE när bildera togs så de ger tyvärr ingen korrelation mot avståndsinställningar på APn
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Re: Hur nära för att slipstreama?
Det kanske är Sartre-projektet du tänker på? Det löpte under tre år och avslutades 2012. Då trodde man att den typen av teknologi låg minst tio år framåt i tid. Nu, bara fyra år senare, är det tydligt att de var fel ute med sin lösning att bilarna ska kommunicera med varandra och följa en professionellt utbildad förare.BigDaddyT skrev:Jag vill minnas att Volvo gjorde mycket tester med det på slutet av 90-talet. Tanken var ju att skapa tåg av bilar på motorvägen för att minska risken för olyckor och spara energi.
http://m.wardsauto.com/news-analysis/dr ... -road-test
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Hur nära för att slipstreama?
Det finns ett uttryck som heter "det finns inga gratis luncher" eller hur är det? Det jag funderar på är om den lastbil/bil som man slipstreamar bakom tar mer bränsle än om den kör själv?
Korkad fråga?
Korkad fråga?
Re: Hur nära för att slipstreama?
Mest rättvis skulle det bli om 2 likadana Teslor utförde detta experiment då ser man direkt skillnaden i förbrukning.
Re: Hur nära för att slipstreama?
Finns inga korkade frågor.Shven skrev:Det finns ett uttryck som heter "det finns inga gratis luncher" eller hur är det? Det jag funderar på är om den lastbil/bil som man slipstreamar bakom tar mer bränsle än om den kör själv?
Korkad fråga?
Det fordon som slipstreamas lär nog ha en konstant energiförlust pga av den turbulens som skapas bakom fordonet. Att sen ett annat fordon drar fördel av energin i den turbulenta luftmassan lär knappast påverka det första fordonet.
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Re: Hur nära för att slipstreama?
i Nascar tjänar bägge bilarna på det, typ så mycket att det blivit snack om förbud, men då är det näääraOddball skrev:Finns inga korkade frågor.Shven skrev:Det finns ett uttryck som heter "det finns inga gratis luncher" eller hur är det? Det jag funderar på är om den lastbil/bil som man slipstreamar bakom tar mer bränsle än om den kör själv?
Korkad fråga?
Det fordon som slipstreamas lär nog ha en konstant energiförlust pga av den turbulens som skapas bakom fordonet. Att sen ett annat fordon drar fördel av energin i den turbulenta luftmassan lär knappast påverka det första fordonet.
googla nascar drafting
http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup- ... fting.html
ms 76132 "Eleamore"
Re: Hur nära för att slipstreama?
Coolt!12man skrev:i Nascar tjänar bägge bilarna på det, typ så mycket att det blivit snack om förbud, men då är det näääraOddball skrev:Finns inga korkade frågor.Shven skrev:Det finns ett uttryck som heter "det finns inga gratis luncher" eller hur är det? Det jag funderar på är om den lastbil/bil som man slipstreamar bakom tar mer bränsle än om den kör själv?
Korkad fråga?
Det fordon som slipstreamas lär nog ha en konstant energiförlust pga av den turbulens som skapas bakom fordonet. Att sen ett annat fordon drar fördel av energin i den turbulenta luftmassan lär knappast påverka det första fordonet.
googla nascar drafting
http://www.nascar.com/en_us/sprint-cup- ... fting.html
Men det kräver som sagt att bilarna ligger så tätt att det i princip inte hinner skapas någon turbulens mellan dom utan det är ett laminärt luftflöde över båda bilarna
Är nog inte att rekommendera i vardagstrafik

70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Re: Hur nära för att slipstreama?
men fördel elbil, då ett problem är kylning av fossilspisen...
ms 76132 "Eleamore"
Re: Hur nära för att slipstreama?
Jo med just slipstreaming så kan alla tjäna på det, även den som ligger först. Tror att Mythbusters gjorde ett test med flygplan som flög i v-formation och där tjänade alla på det. Kanske därför fåglar accepterar det? 
Skulle kunna funka med autonoma bilar som teamet upp för att spara energi/köra fortare.

Skulle kunna funka med autonoma bilar som teamet upp för att spara energi/köra fortare.
Re: Hur nära för att slipstreama?
The answer is: Gäss!LarsL skrev:Jo med just slipstreaming så kan alla tjäna på det, även den som ligger först. Tror att Mythbusters gjorde ett test med flygplan som flög i v-formation och där tjänade alla på det. Kanske därför fåglar accepterar det?
Skulle kunna funka med autonoma bilar som teamet upp för att spara energi/köra fortare.

Re: Hur nära för att slipstreama?
Så här nära...
Skit oxå brukar inte glömma laddkabeln, men idag @%#*xxx!!!
Hmm, ligger ett par mil back till SuC i Ödeshög.
Vi tar Teslan ändå, har ju läst i nån hypermilingtråd att man kan gå plus på förväntad körsträcka genom pulse and glide...
Pulse and glide är tydligen inget för mig. Efter att ha jojat runt en stund på motorvägen o känt mig som en dumflane med fartbeslutsångest (föraren i den enda bilen bakom mig måste ha trott att jag var full) så konstaterade jag att jag låg ännu risigare till än förut.
Stöttade med snigelladdning i Ulricehamn och siktade in mig på att gå plus genom slipstreaming istället (med Jönköping som sista beslutspunkt om SuC skulle nås eller ej)
Hittade den trevliga husbilen ovan och smög in o la mig på ett behagligt slipstreaming-avstånd.
Framme i Jönköping hade jag skaffat mig nog marginal och valde att glida vidare mot Ödeshög (trots vetskapen om att jag fått mycket av överskottet från nerförslöpan mot Jkng).
Sista milen så fanns det dock tillräckligt för att tacka husbilsägaren för hjälpen o trycka på duktigt.
Rullade slutligen in på SUC med 2%.
Slipstreaming är ruggigt effektivt och betydligt enklare än pulse and glide (tar dock gärna en lektion av någon som är duktig på PnG)
Funkade så här bra i 95 km/h
Har skrämt upp barnen okristligt tidigt på morgonen för att bomba upp till Norrköping från Kungsbacka för att hänga på låset när Wildfire öppnar på Kolmården. Skit oxå brukar inte glömma laddkabeln, men idag @%#*xxx!!!
Hmm, ligger ett par mil back till SuC i Ödeshög.
Vi tar Teslan ändå, har ju läst i nån hypermilingtråd att man kan gå plus på förväntad körsträcka genom pulse and glide...
Pulse and glide är tydligen inget för mig. Efter att ha jojat runt en stund på motorvägen o känt mig som en dumflane med fartbeslutsångest (föraren i den enda bilen bakom mig måste ha trott att jag var full) så konstaterade jag att jag låg ännu risigare till än förut.
Stöttade med snigelladdning i Ulricehamn och siktade in mig på att gå plus genom slipstreaming istället (med Jönköping som sista beslutspunkt om SuC skulle nås eller ej)
Hittade den trevliga husbilen ovan och smög in o la mig på ett behagligt slipstreaming-avstånd.
Framme i Jönköping hade jag skaffat mig nog marginal och valde att glida vidare mot Ödeshög (trots vetskapen om att jag fått mycket av överskottet från nerförslöpan mot Jkng).
Sista milen så fanns det dock tillräckligt för att tacka husbilsägaren för hjälpen o trycka på duktigt.
Rullade slutligen in på SUC med 2%.
Slipstreaming är ruggigt effektivt och betydligt enklare än pulse and glide (tar dock gärna en lektion av någon som är duktig på PnG)
Senast redigerad av Oddball, redigerad totalt 1 gånger.
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Re: Hur nära för att slipstreama?
Intressant! Men vad gjorde du i Uddevalla? Rejäl omväg om du kör från Kungsbacka till Norrköping! Och varför snigelladda? Där finns ju SuC!Oddball skrev:Så här nära...Funkade så här bra i 95 km/h Har skrämt upp barnen okristligt tidigt på morgonen för att bomba upp till Norrköping från Kungsbacka för att hänga på låset när Wildfire öppnar på Kolmården.
Skit oxå brukar inte glömma laddkabeln, men idag @%#*xxx!!!
Hmm, ligger ett par mil back till SuC i Ödeshög.
Vi tar Teslan ändå, har ju läst i nån hypermilingtråd att man kan gå plus på förväntad körsträcka genom pulse and glide...
Pulse and glide är tydligen inget för mig. Efter att ha jojat runt en stund på motorvägen o känt mig som en dumflane med fartbeslutsångest (föraren i den enda bilen bakom mig måste ha trott att jag var full) så konstaterade jag att jag låg ännu risigare till än förut.
Stöttade med snigelladdning i Uddevalla och siktade in mig på att gå plus genom slipstreaming istället (med Jönköping som sista beslutspunkt om SuC skulle nås eller ej)
Hittade den trevliga husbilen ovan och smög in o la mig på ett behagligt slipstreaming-avstånd.
Framme i Jönköping hade jag skaffat mig nog marginal och valde att glida vidare mot Ödeshög (trots vetskapen om att jag fått mycket av överskottet från nerförslöpan mot Jkng).
Sista milen så fanns det dock tillräckligt för att tacka husbilsägaren för hjälpen o trycka på duktigt.
Rullade slutligen in på SUC med 2%.
Slipstreaming är ruggigt effektivt och betydligt enklare än pulse and glide (tar dock gärna en lektion av någon som är duktig på PnG)
Model S P85D,
Re: Hur nära för att slipstreama?
Det var bra jobbat. Jag har aldrig lyckats att utnyttja slipstreameffekten så bra. PnG verkar funka bättre för mig, efter lite övning såklart. Men en P85 drar mer än din bil, vad man än gör, det är bara att konstatera.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Hur nära för att slipstreama?
Ha, ha, det kan man undra Ulricehamn ska det varaFoluke skrev:Intressant! Men vad gjorde du i Uddevalla? Rejäl omväg om du kör från Kungsbacka till Norrköping! Och varför snigelladda? Där finns ju SuC!Oddball skrev:Så här nära...
Funkade så här bra i 95 km/h
...


70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Re: Hur nära för att slipstreama?
Ha, ha, det kan man undra Ulricehamn ska det varaFoluke skrev:Intressant! Men vad gjorde du i Uddevalla? Rejäl omväg om du kör från Kungsbacka till Norrköping! Och varför snigelladda? Där finns ju SuC!Oddball skrev:Så här nära...
Funkade så här bra i 95 km/h
...


70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Re: Hur nära för att slipstreama?
Kanske inget att rekommendera då det där ser ut att vara väldigt nära gränsen för indraget körkort. Närmre än 0.5sek och körkortet riskerar att ryka... Närmre än 1sek och man riskerar att bli ett par tusenlappar fattigare.Oddball skrev:Så här nära...
Man ser på bilden att du har mindre än 2 linjer på vägen mellan dig och husbilen. Linjerna är 3m och mellanrummet 9m. Så runt 12-15m bakom bör det där vara va? 95km/h.. Då färdas man 26.4m/sek.. Så du ligger som sagt precis där i gränsen till indraget körkort. Kan kanske vara värt att om inte annat i allafall veta om.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR