Hur nära för att slipstreama?
Moderator: Redaktion
Hur nära för att slipstreama?
Hur nära behöver man ligga t.ex. en lastbil för att "slipstreaming" ska ge någon märkbar effekt?
Räcker det med läge "1" på avståndsinställningen på AP? Eller behöver man krypa närmare?
Ger det någon effekt att slipstreama bakom en personbil?
/Jocce
Räcker det med läge "1" på avståndsinställningen på AP? Eller behöver man krypa närmare?
Ger det någon effekt att slipstreama bakom en personbil?
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hur nära för att slipstreama?
Det beror lite på typ av lastbil såklart, men i läge 1 blir det en märkbar effekt ja
(även en märkbar effekt av stenskott), men om man
kryper lite närmare så ökar effekten (den är alltså inte som störst i "läge 1"). Tomma timmerbilar och specialbyggen som tex dom som
fraktar skogsmaskiner osv är väldans bra luftdrag bakom...
Jo lite effekt bakom en personbil oxo, speciellt om dom kör med släp

kryper lite närmare så ökar effekten (den är alltså inte som störst i "läge 1"). Tomma timmerbilar och specialbyggen som tex dom som
fraktar skogsmaskiner osv är väldans bra luftdrag bakom...
Jo lite effekt bakom en personbil oxo, speciellt om dom kör med släp

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- lator
- Teslaägare
Du får effekt även vid större avstånd (typ 3 på farthållaren) men givetvis minskar effekten (och riskerna samt stenskotten) vid större avstånd.
https://en.wikipedia.org/wiki/Drafting_(aerodynamics)
https://en.wikipedia.org/wiki/Drafting_(aerodynamics)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Hmm. Kan ju försöka dra lite analogier till vakmodellering jag gör för vindturbiner. Är ju rotordiameter då. Men om man använder diagonalen då på en stor lastbil på fronten så är den kanske 5 m som mest. Efter 10 gånger detta har man en viss effekt. Alltså 50 m bakom. Efter det dubbla är effekten stort sett borta. Alltså 100 m. På länken här ovan kunde man ju se att Mythbusters testade till 11% vinst 30 m bakom. Stod inget om hastighet dock. På en elbil är nog effekten långt större för luftmotståndet blir en större del av energiåtgången.
50 m bakom är ju 2 sekunder i 90 km/h.
Det beror förstås också på egenskaperna på luften. Om det är väldigt stabilt kan effekten bli mycket större, som en kall klar vinterdag. En ostabil sommardag mycket mindre effekt. Så ska det ju helst vara hyfsat rak väg då tänker jag för att de långa avstånden ska funka
.
50 m bakom är ju 2 sekunder i 90 km/h.
Det beror förstås också på egenskaperna på luften. Om det är väldigt stabilt kan effekten bli mycket större, som en kall klar vinterdag. En ostabil sommardag mycket mindre effekt. Så ska det ju helst vara hyfsat rak väg då tänker jag för att de långa avstånden ska funka

Jag undrar på vilket sätt formen på framförvarande fordon påverkar effekten av slipstreaming.
Ger ett helt täckt släp mycket turbulens?
Mina egna ovetenskaplig observationer efter många mil i Tyskland på autoban med husvagn bakom lastbilar ger...
-Effekten finns även om man ligger på ok avstånd.
-Tankbilar (med tubform) verkar av någon anledning ge bäst effekt.
Ger ett helt täckt släp mycket turbulens?
Mina egna ovetenskaplig observationer efter många mil i Tyskland på autoban med husvagn bakom lastbilar ger...
-Effekten finns även om man ligger på ok avstånd.
-Tankbilar (med tubform) verkar av någon anledning ge bäst effekt.
Allt närmre än 1sek kan ge rätt höga böter..
Hur funkar avståndsinställningarna i Teslan?? Är det tid eller längd man ställer in? På min Volvo är kortaste avståndet ca 1 sek, så avståndet ökar med farten. Vid väldigt låg fart är kortaste inställningen lite mer än en sekund bakom....
Hur funkar avståndsinställningarna i Teslan?? Är det tid eller längd man ställer in? På min Volvo är kortaste avståndet ca 1 sek, så avståndet ökar med farten. Vid väldigt låg fart är kortaste inställningen lite mer än en sekund bakom....
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Teslaenheter. Har diskuterats mycket utan klara resultat såvitt jag vet.joel80 skrev:Allt närmre än 1sek kan ge rätt höga böter..
Haha..
Såklart.. och skulle det vara tidsenheter verkar Elon ha en helt egen tideräkning också.. Hans planet snurrar väl inte ett varv på samma tid som jorden så det är förståeligt.
Såklart.. och skulle det vara tidsenheter verkar Elon ha en helt egen tideräkning också.. Hans planet snurrar väl inte ett varv på samma tid som jorden så det är förståeligt.
Största skillnaden med att köra slipstreaming kommer nog från att man själv sänker sin egen hastighet. För ärligt hur många kör 90 på motorvägen annars? 
En kompis med sin en liten snål diesel bil var nere på 0.3L/mil efter 20 mil bakom en lastbil. Normalt på motorväg låg han på ca 0.6 minst. Och då med högre hastighet som sagt.
Så för honom blev det bra vinst. För ligger man inte bakom lastbilen så tror jag det är få som sätter AP på 90. Så effekten bör räknas från normal hastighet till 90 bakom lastbil.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

En kompis med sin en liten snål diesel bil var nere på 0.3L/mil efter 20 mil bakom en lastbil. Normalt på motorväg låg han på ca 0.6 minst. Och då med högre hastighet som sagt.
Så för honom blev det bra vinst. För ligger man inte bakom lastbilen så tror jag det är få som sätter AP på 90. Så effekten bör räknas från normal hastighet till 90 bakom lastbil.
Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Svart X90D, bokat en M3.
Jag tycker mig märka en minskning av effektbehovet redan på lagligt avstånd och definitivt på 2 sekunders avstånd.
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Klart är i alla fall att det inte är fasta avstånd - avståndet på samma inställning varierar rejält med hastigheten, så det är någon form av tidsfaktor med i beräkningen åtminstone.Lessmog skrev:Teslaenheter. Har diskuterats mycket utan klara resultat såvitt jag vet.joel80 skrev:Allt närmre än 1sek kan ge rätt höga böter..
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Jag har legat bakom mindre lastbilar i ca 110-120km/h och förbrukningen minskar märkbart även i de hastigheterna och med ca 50m avstånd. Från runt 0.6l/mil med min förra Volvo till ca 0.45-0.5l/mil. Alltså ca 20% minskning.
Det funkar utmärkt att ligga på läge 1 på APn
Kolla "Peters videoer" på forumet där han har dokumenterat hur han körde 58 mil på EN laddning genom att slipstreama ett par lastbilar från norra danmark till tyskland
Som nämts så är det inget fix avstånd utanavståndet anpassas efter hastigheten. Jag har nyligen kört två nattpass genom hela tyskland och har med fördel slipstreamat stora SUVar i 150 ( när jag vilat mig efter att ha slipstreamat stora SUVar i 200+, men då får man köra själv då APn klipper vid 150)
Det gör STOR skillnad i förbrukningen att ligga i 150 o slipstreama jämfört med att ligga ensam.
I sverige så kan det nog leda till viss irritation om man ligger bakom någon i läge 1, i italien så är det nästan för defensivt
För att få en mjukare körning så brukar jag temporärt ställa upp APn till läge 5-7 om jag ser att det saktas ner framför mitt slipstreamingoffer, då slipper man knyckiga inbromsningar.
Till sist, tänk på säkerheten!
Använd bara tight slipstreaming om trafikläget tillåter.
(speciellt i högre hastigheter)
Kolla "Peters videoer" på forumet där han har dokumenterat hur han körde 58 mil på EN laddning genom att slipstreama ett par lastbilar från norra danmark till tyskland
Som nämts så är det inget fix avstånd utanavståndet anpassas efter hastigheten. Jag har nyligen kört två nattpass genom hela tyskland och har med fördel slipstreamat stora SUVar i 150 ( när jag vilat mig efter att ha slipstreamat stora SUVar i 200+, men då får man köra själv då APn klipper vid 150)
Det gör STOR skillnad i förbrukningen att ligga i 150 o slipstreama jämfört med att ligga ensam.
I sverige så kan det nog leda till viss irritation om man ligger bakom någon i läge 1, i italien så är det nästan för defensivt
För att få en mjukare körning så brukar jag temporärt ställa upp APn till läge 5-7 om jag ser att det saktas ner framför mitt slipstreamingoffer, då slipper man knyckiga inbromsningar.
Till sist, tänk på säkerheten!
Använd bara tight slipstreaming om trafikläget tillåter.
(speciellt i högre hastigheter)
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
På t ex VW (och säkert de flesta andra) är inställning av "avståndet" inte fysiska metrar utan ett tidsavstånd i sekunder. (Dock är inte 1=EN sekund osv utan bara ett skalsteg) Dvs hur långt bakom framförvarande "i tid" man ligger. Enligt samna princip som "3-sekundersregeln".
Så vid låg hastighet hamnar man närmare i meter än i hög hastighet. Men man ligger lika många tidsenheter bakom så att säga.
Så vid låg hastighet hamnar man närmare i meter än i hög hastighet. Men man ligger lika många tidsenheter bakom så att säga.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Ett alternativ till att Slipstreama :
Höj luftfjädringen till Very High
Gasa max i ca 20 sekunder
Stampa på bromsen
Lägg bilen i P
Jag kallar det Autopilot Deluxe
/Jocce
Höj luftfjädringen till Very High
Gasa max i ca 20 sekunder
Stampa på bromsen
Lägg bilen i P
Jag kallar det Autopilot Deluxe

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Tänk också på att folk gärna inte vill bli "tailgatade" för nära.
Ligger nån närmre bakom mig än kanske 25-30 meter på motorväg kommer jag se till att den inte vill ligga kvar... Ökar först för att skapa lucka... kommer personen tillbaka igen blir det ev en dusch med spolarvätska, funkar inte det och den bakom är lite trög blir det till att släppa gasen och se hur långt ner i hastighet personen följer med.
Ligger nån närmre bakom mig än kanske 25-30 meter på motorväg kommer jag se till att den inte vill ligga kvar... Ökar först för att skapa lucka... kommer personen tillbaka igen blir det ev en dusch med spolarvätska, funkar inte det och den bakom är lite trög blir det till att släppa gasen och se hur långt ner i hastighet personen följer med.
Så länge du inte bromsar för spöken så ger jag inte igenjoel80 skrev:Tänk också på att folk gärna inte vill bli "tailgatade" för nära.

Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- danni
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Rimliga åtgärder. Jag låg en gång ganska nära en tomte som höll 70 på 90-väg med mitträcke. Den idioten tänkte att det var en bra idé att dra i handbromsen för att sakta ner utan att tända bromsljusen och på så vis skrämma mig (och eventuellt orsaka en livsfarlig olycka).joel80 skrev:Tänk också på att folk gärna inte vill bli "tailgatade" för nära.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Håller med otroligt irriterande. Men inte blir du väl upprörd för 25-30 meter, är det inte mer så att man inte ser lycktorna mer, typ.joel80 skrev:Tänk också på att folk gärna inte vill bli "tailgatade" för nära.
Sakta ner är ju en rimlig åtgärd, tanken är att jag ska ta ansvar för 3 sekundersregeln.
Sakta ner är ju väldigt rimligt. Om den bakom ligger för nära så innebär det ju att man minskar risken att behöva tvärnita genom att ta det lugnare. Det kan ha hänt att jag har tillämpat detta med folk som lägger sig supernära på motorvägen när jag kör om, så att jag kör långsammare och långsammare tills jag till slut inte kör mycket snabbare än den vi kör om. Fast tyvärr fattar inte den bakom som tror att det är en bra idé att stressa på det sättet att jag skulle accelerera upp i fart så snart personen ifråga skulle lägga sig på rimligt avstånd.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag vill minnas att Volvo gjorde mycket tester med det på slutet av 90-talet. Tanken var ju att skapa tåg av bilar på motorvägen för att minska risken för olyckor och spara energi.
Dock kom man fram till, som någon skrev, att det blev väldigt mycket mer stenskott på bilarna som följde efter.
Dock kom man fram till, som någon skrev, att det blev väldigt mycket mer stenskott på bilarna som följde efter.
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
- Bjelke
- Teslaägare
Vindrutan på min Leaf var rejält sliten redan vid 5000 mil pga detta, skulle aldrig falla mig in att göra det med Teslan om det inte är kris...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Det är sådana lägen som gör att jag ser fram emot autonoma bilar, till förarna runt om alltså.bylund skrev:Sakta ner är ju väldigt rimligt. Om den bakom ligger för nära så innebär det ju att man minskar risken att behöva tvärnita genom att ta det lugnare. Det kan ha hänt att jag har tillämpat detta med folk som lägger sig supernära på motorvägen när jag kör om, så att jag kör långsammare och långsammare tills jag till slut inte kör mycket snabbare än den vi kör om. Fast tyvärr fattar inte den bakom som tror att det är en bra idé att stressa på det sättet att jag skulle accelerera upp i fart så snart personen ifråga skulle lägga sig på rimligt avstånd.
Jag pendlar 10 mil om dagen på motorväg och har fått alla mina tidigare bilar blästrade av stenskott. Merparten av dessa stenskott har kommit när det varit god marginal till framförvarande bil (har inte funnits någon anledning till slipstreaming med en ICE bil).Bjelke skrev:Vindrutan på min Leaf var rejält sliten redan vid 5000 mil pga detta, skulle aldrig falla mig in att göra det med Teslan om det inte är kris...
Jag vågar nog hävda att merparten av alla stenskott beror på det usla underhållet av våra vägar. På vintern är det naturligtvis svårt att undvika grus på vägarna, men om man jämför våra vägar ( på sommarhalvåret) med vägarna på kontinenten så ser ju våra vägrenar för jäkliga ut. Det räcker ju att nån vinglar ut i vägrenen så skvätter det upp all möjlig skit.
Jag har under två resor till sydeuropa tillryggalagt ett gäng hundra mil där jag systematiskt använt slipstreaming och har inte fått ett enda stenskott. Mina stenskott har jag fått hemma (varav en makadamsten från mötande trafik

Däremot så skulle jag aldrig tänka tanken att slipstreama en lastbil med öppet flak, skogstrailer e.dyl
3-sekundersregeln på motorväg är sen länge satt ur spel. Iaf runt storstäderna. Om man lägger sig med en 3-sekunderslucka så blir man
1) förvånad över hur stor luckan faktiskt blir
2) impad över hur många bilar som kan knö sig in i luckan

Slipstreaming är ett effektivt verktyg för att hålla nere förbrukningen. Dock så skall man inte stressa sina medtrafikanter till dumma manövrar. Däremot så är det riktigt kul när man får tummen av andra bilen efter högfartspass i rote på autobahn (på natten utan andra bilar)

Krama varandra i trafiken!
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
- Bjelke
- Teslaägare
Jo så är det ju oxo såklart, men jag bytte ruta på min Mondeo vid 14000 mil (pgav spricka) och då var den ff i superfint skick, körd på samma vägar i samma syfte,Oddball skrev:Jag pendlar 10 mil om dagen på motorväg och har fått alla mina tidigare bilar blästrade av stenskott. Merparten av dessa stenskott har kommit när det varit god marginal till framförvarande bil (har inte funnits någon anledning till slipstreaming med en ICE bil).Bjelke skrev:Vindrutan på min Leaf var rejält sliten redan vid 5000 mil pga detta, skulle aldrig falla mig in att göra det med Teslan om det inte är kris...
Jag vågar nog hävda att merparten av alla stenskott beror på det usla underhållet av våra vägar. På vintern är det naturligtvis svårt att undvika grus på vägarna, men om man jämför våra vägar ( på sommarhalvåret) med vägarna på kontinenten så ser ju våra vägrenar för jäkliga ut. Det räcker ju att nån vinglar ut i vägrenen så skvätter det upp all möjlig skit.
Jag har under två resor till sydeuropa tillryggalagt ett gäng hundra mil där jag systematiskt använt slipstreaming och har inte fått ett enda stenskott. Mina stenskott har jag fått hemma (varav en makadamsten från mötande trafik![]()
![]()
)
Däremot så skulle jag aldrig tänka tanken att slipstreama en lastbil med öppet flak, skogstrailer e.dyl
3-sekundersregeln på motorväg är sen länge satt ur spel. Iaf runt storstäderna. Om man lägger sig med en 3-sekunderslucka så blir man
1) förvånad över hur stor luckan faktiskt blir
2) impad över hur många bilar som kan knö sig in i luckan![]()
Slipstreaming är ett effektivt verktyg för att hålla nere förbrukningen. Dock så skall man inte stressa sina medtrafikanter till dumma manövrar. Däremot så är det riktigt kul när man får tummen av andra bilen efter högfartspass i rote på autobahn (på natten utan andra bilar)![]()
Krama varandra i trafiken!
och Teslan har nu rullat nästan 7000 mil och har i princip en ruta i perfekt skick, även den körd på samma vägar i samma syfte. Jag har haft samma typ av konsultupplägg till samma
kunder sedan många år och kör alltså identiskt med dessa bilar. Så nog blir det en avsevärd skillnad att slipstreama "duktigt" vill jag ändå hävda.
Håller med om det andra iaf

Vi har ju ganska duktigt med sandning på vintrarna här så det kanske blir förstärkt effekt här?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19