Avbryta beställning Tesla model S
Moderator: Redaktion
Re: Avbryta beställning Tesla model S
Ap 2.0, mer kameror och bättre radar säger ju bara att de lättare kan se hinder. Typ lastbilen vid dödsolyckan i USA. Vilket antagligen inte hade blivit en olycka i Sverige/EU.
För att bli mer självkörande kan hårdvara vara viktig, men det är främst mjukvara som krävs där.
Eftersom ingen vet om nya hårdvara kommer räcka eller inte, vilket jag ej tror. För om nya hårdvaran skulle räcka för nästa nivå skulle redan mjukvaran vara mer eller mindre klar. Hur skulle de annars veta vad som behövs?
Jag hade ej avbokat. I den dagliga körningen tror inte jag fler kameror avgör så mycket.
För att bli mer självkörande kan hårdvara vara viktig, men det är främst mjukvara som krävs där.
Eftersom ingen vet om nya hårdvara kommer räcka eller inte, vilket jag ej tror. För om nya hårdvaran skulle räcka för nästa nivå skulle redan mjukvaran vara mer eller mindre klar. Hur skulle de annars veta vad som behövs?
Jag hade ej avbokat. I den dagliga körningen tror inte jag fler kameror avgör så mycket.
Svart X90D, bokat en M3.
Det är sant, innebär den nya hårdvaran bara säkrare AP körning så känns det inte intressant alls. Man har ju koll ändå..Anders77 skrev:Ap 2.0, mer kameror och bättre radar säger ju bara att de lättare kan se hinder. Typ lastbilen vid dödsolyckan i USA. Vilket antagligen inte hade blivit en olycka i Sverige/EU.
Det kan vara så att dom ser brister i nuvarande APs hårdvara och vill rätta till detta.. Alltså blir det typ AP 1.5 hårdvara och 2.0 ligger längre fram...
Jag tror dock på AP 2.0 med fler sensorer än kamerorna som kommer nu. Detta för att Model 3 ligger ju i närtid och model s/x måste uppgraderas först..
Är det någon som har en känsla för hur mycket, om någon, av APs styrning som kommer från data i Teslas centrala system? Eller bygger allt på sensorerna som sitter i den enskilda bilen?
Kan det vara så att kommande bilar med AP2 samlar in data med högre kvalitet som även nuvarande AP indirekt har nytta av via Teslas algoritmer?
Kan det vara så att kommande bilar med AP2 samlar in data med högre kvalitet som även nuvarande AP indirekt har nytta av via Teslas algoritmer?
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Model Y LR - 24
Troligen. Du kan läsa lite spekulationer i https://electrek.co/2016/08/11/tesla-au ... roduction/ artikeln.P_EL skrev:Kan det vara så att kommande bilar med AP2 samlar in data med högre kvalitet som även nuvarande AP indirekt har nytta av via Teslas algoritmer?
Fler/bättre sensorer behövs främst för att öka tillförlitligheten, lättare mäta andra objekt än metallföremål (=människor/djur mm), mäta i riktningar/vinklar som idag inte täcks osv. Bakåt finns idag ingen sensor (annat än PDC sensorerna som endast mäter ett par meter) som läser av bakifrån kommande bilar. Samma sak med bilar som kommer på anslutande vägar/tvärs körriktningen osv.
Mycket av den andra förfinlngen/finliret handlar om mjukvarumässiga förbättringar. Där man har mycket nytta av all data som samlas in från dagens bilar oavsett vilken generation av AP det sen används som underlag för att utveckla/förändra/förbättra.
Så AP 2,0 kan nog tekniskt inte göra saker så mycket bättre utan det handlar mer om säkerhet/tillförlitlighet som då gör att man kan TILLÅTA bilen att göra manövrar som idag anses för riskabla, eller göra de med större precision. Även om bilen redan idag skulle kunna göra det rent tekniskt men kanske misslyckas/krocka/ställa till något 1/100. Vilket innebär att om du använder funktionen 1 gång/dag så lär du krocka 4ggr/år...
Har för mig att jag läste att dagens AP utför saker/reagerar flera ggr/sec. Sen REGISTRERAR den avsevärt mer information/data men oftast innebär det ingen annan åtgärd än =fortsätt som tidigare.
Mycket av den andra förfinlngen/finliret handlar om mjukvarumässiga förbättringar. Där man har mycket nytta av all data som samlas in från dagens bilar oavsett vilken generation av AP det sen används som underlag för att utveckla/förändra/förbättra.
Så AP 2,0 kan nog tekniskt inte göra saker så mycket bättre utan det handlar mer om säkerhet/tillförlitlighet som då gör att man kan TILLÅTA bilen att göra manövrar som idag anses för riskabla, eller göra de med större precision. Även om bilen redan idag skulle kunna göra det rent tekniskt men kanske misslyckas/krocka/ställa till något 1/100. Vilket innebär att om du använder funktionen 1 gång/dag så lär du krocka 4ggr/år...
Har för mig att jag läste att dagens AP utför saker/reagerar flera ggr/sec. Sen REGISTRERAR den avsevärt mer information/data men oftast innebär det ingen annan åtgärd än =fortsätt som tidigare.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Om man redan har beställt och det är för sent att få tillbaka handpenningen, är väl det bästa att skjuta upp leveransen så långt det går. Sen får man se när bilen är producerad vad den har för olika typer av hårdvara. Har man då missat nyintroducerad hårdvara typ AP2 så kan man ju tacka nej till bilen då.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Samma kostnad avboka nu som senare, så varför inte vänta lite i så fall?
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
- grenhall
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mattias4765
Jag tror ni missar att även om hårdvaran finns i bilen så är det ingen som vet när man väljer att aktivera den. Det kan dröja år innan den aktiveras.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
https://electrek.co/2016/08/18/tesla-au ... me-owners/
Kanske mindre värt att avbryta efter denna nyhet.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Du hann före mig. Och ja denna nyhet kan påverka mycket.zyax skrev:https://electrek.co/2016/08/18/tesla-au ... me-owners/
Svart X90D, bokat en M3.
Förutom det faktum att retrofit kostar pengar, troligen rejält dyrt med tanke på hur dyra tidigare eftermonteringar har varit. P-sensorer kostade ju typ 40k.
Senast redigerad av Niclas, redigerad totalt 1 gånger.
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
En bil med äldre hårdvara är mindre värd, än en bil med nyare hårdvara.grenhall skrev:Jag tror ni missar att även om hårdvaran finns i bilen så är det ingen som vet när man väljer att aktivera den. Det kan dröja år innan den aktiveras.
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tidigare bilar
Model S P85DL+