Avbryta beställning Tesla model S
Moderator: Redaktion
Avbryta beställning Tesla model S
Hej Kan man avbryta sin beställning från Tesla utan problem? Jag förstår att man blir av med depositionen på 17000:-
Jag är ett fan av autopiloten och är nog därför jag beställde en.
Men nu börjar ryktet att bilarna skall uppgraderas..
Det kan vara värt att vänta tills nästa hårdvara kommer. Vill inte hamna i en situation där om några veckor så kommer hårdvaran precis när man fått sin bil..
Någon som avbrutit sin beställning och hur gick det till?
Jag är ett fan av autopiloten och är nog därför jag beställde en.
Men nu börjar ryktet att bilarna skall uppgraderas..
Det kan vara värt att vänta tills nästa hårdvara kommer. Vill inte hamna i en situation där om några veckor så kommer hårdvaran precis när man fått sin bil..
Någon som avbrutit sin beställning och hur gick det till?
Re: Avbryta beställning Tesla model S
Det är bara att ringa upp någon på Tesla och be dem avsluta beställningen.
Du har helt rätt, snart kommer 100- batteri och AP2.0. Bara att avvakta ultravita säten och sedan lägga en beställning!
Du har helt rätt, snart kommer 100- batteri och AP2.0. Bara att avvakta ultravita säten och sedan lägga en beställning!
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Jag har avbrutit min senaste beställning. Det är en helt manuell process hos Tesla så du får ringa och prata med någon.
Och därefter får du ignorera alla mail om bilens status, då dessa skickas automatiskt oavsett.
Och därefter får du ignorera alla mail om bilens status, då dessa skickas automatiskt oavsett.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Sant, dom två (tre) är rätt stora attväntapå-saker. Men generellt med Tesla så finns det alltid något runt hörnet så nån gång måste man ta skuttet också.Niclas skrev:Det är bara att ringa upp någon på Tesla och be dem avsluta beställningen.
Det känns som att när ap 2.0 kommer så tar det kanske 1-1.5 år innan nästa uppgradering av ap.
Batteristorlek känns ju inte lika surt att man missar..
Känns som sura pengar (17.000) Men skulle bli skogstokig om jag missar ap 2.0 med ett par månader..
Batteristorlek känns ju inte lika surt att man missar..
Känns som sura pengar (17.000) Men skulle bli skogstokig om jag missar ap 2.0 med ett par månader..
Vad tror ni AP2 kommer att innebära i praktiken utöver nuvarande AP? Jag skulle inte vara förvånad om lagstiftare och försäkringsvillkor (ansvarsfrågan) kommer att sätta käppar i hjulet för utvecklingen ett par år framöver vad gäller att låta bilarna agera mer autonomt än i paritet med nuvarande AP.
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Model Y LR - 24
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Jag tror iaf att själva AP blir en mkt bättre variant rent generellt jämfört med nuvarande även om jag oxo tror att den inte kommer att göra så mycket mer än nuvarande på ett tag framöver.P_EL skrev:Vad tror ni AP2 kommer att innebära i praktiken utöver nuvarande AP? Jag skulle inte vara förvånad om lagstiftare och försäkringsvillkor (ansvarsfrågan) kommer att sätta käppar i hjulet för utvecklingen ett par år framöver vad gäller att låta bilarna agera mer autonomt än i paritet med nuvarande AP.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Den nuvarande ap kommer få ny mjukvara för radar som ska vara mer igenkännande lidar liknande det är i alöa fall vad Elon har sagt
Så ap 2.0 kommer säker bara innebära fler kameror och säkrare AP men troligtvis inte ändrad nivå eller ansvar
Så ap 2.0 kommer säker bara innebära fler kameror och säkrare AP men troligtvis inte ändrad nivå eller ansvar
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Tycker att nuvarande AP känns halvbra, så jag väntar gärna till AP2 kommer.
100D med 620 km räckvidd vore najs.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Tidigare bilar
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Är det någon som kartlagt om det finns något mönster i när under året Tesla inför uppdateringar i produktionen och hur ofta? Jag vet att de "hela tiden gör uppdateringar" men jag syftar på AP, AWD, nextgen, Facelift, etc.
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Model Y LR - 24
Vad jag vet finns det inget mönster och anledningen till det är nog att Tesla inte har råd att ha en beställnings dip på grund av att alla väntar på nästa uppdatering. Det är ju av denna anledningen Tesla inte har årsmodeller som vanliga tillverkare.P_EL skrev:Är det någon som kartlagt om det finns något mönster i när under året Tesla inför uppdateringar i produktionen och hur ofta? Jag vet att de "hela tiden gör uppdateringar" men jag syftar på AP, AWD, nextgen, Facelift, etc.
Du kan vara helt lugn, depositionen på 17000:- får du tillbaka på ditt konto, jag vet därför jag har precis
fått mina 17000:- tillbaka.
Så är det om man avbeställer inom två veckor ja men om han har väntat mer än två veckor så får han inte tillbaka depositionen.Oktavos skrev:Du kan vara helt lugn, depositionen på 17000:- får du tillbaka på ditt konto, jag vet därför jag har precis
Jag har funderat en del på detta. Jag tycker nuvarande AP är optimal, egentligen. Den gör grovjobbet vid körning 95%? av tiden. I rondeller, på små vägar, i stadstrafik och liknande känner jag att jag hellre kontrollerar situationen själv. Jag är alltså mycket nöjd som det är!Niclas skrev:Tycker att nuvarande AP känns halvbra, så jag väntar gärna till AP2 kommer.
När jag köpte Teslan valde 85 i stället för 90. 85 verkade bra och jag räknade med att man om några år, vid behov, skulle kunna byta till dubbel kapacitet till halva priset. Om nu det är felkalkyl så funkar 85 alldeles utmärkt även framöver!
Model S P85D,
Om han väntat mer än två veckor framgick ju inte precis, men visst är det så.vigge50 skrev:Så är det om man avbeställer inom två veckor ja men om han har väntat mer än två veckor så får han inte tillbaka depositionen.Oktavos skrev:Du kan vara helt lugn, depositionen på 17000:- får du tillbaka på ditt konto, jag vet därför jag har precis
Jag tänkte tanken i 2 sekunder men kom sedan på att jag kommer köra inne i stan och förmodligen inte använda autopilot till annat än att köa. Det klarade min adaptiva farthållare galant, så AP1.0 borde också göra det tycker jag.
De vita sätena är najs - då får man införa jeansförbud i bilen
Jag behåller min beställning.
De vita sätena är najs - då får man införa jeansförbud i bilen

Jag behåller min beställning.
Skulle vilja diskutera om det är en bra strategi eller inte. Andra biltillverkare har en utförsäljning av nya årsmodeller precis innan nya årsmodellen släpps (i april), därmed så är köparen medveten om det (fast den får samtidigt kraftig rabatt) begagnat köparen har också koll på vilka förändringar i teknik som finns med (går att läsa in sig på årsmodeller istället för att studera vilken månad som bilen byggdes) man vet som begagnat köpare vilka saker som ingår. (det blir ett himla ståhej när ny modell släpps och alla nya saker står i reklambladet.
Fast innan det så vet man inte man kan bara gissa så där kan man bara säga att vid en speciell tidpunkt så kommer modellen uppgraderas hårdvarumässigt. (numera har de "gratis" uppgradering av mjukvaran vid servicen men de kunde likväl göra det via internet om bilen har tillgång till det). Detta mot att det görs i blindo där köparen är mer eller mindre ovetande att de kommer få mer avancerad hårdvara än när de beställde.(eller samtidigt missa uppgraderingen om de har otur)
Att det blir en dip i försäljning blir det nog oavsett om det kommer ett rykte att ny uppgradering är på väg likaväl som om folk vet att ny modell kommer snart. fast samtidigt så går utvecklingen snabbare med iterationerna fast när det gäller att ha olika hårdvara så blir det ju mer versioner av mjukvaran till olika stadier av bilen där olika delar skall samverka.
fast hur ofta förändras hårdvaran, skall man egentligen se det som version 1.1,1.2,1.3, och sedan 2.0 när något drastiskt ändras. det kan också vara så att man SLIPPER ändra hårdvaran varje år utan man istället behåller samma under en längre tid och istället riktar in sig på att optimera mjukvaran.(då blir ett köp som köpare "det senaste" så länge inte någon ny uppgradering kommer) och då blir årsmodellbeteckningen ganska meningslös.
När det gäller tesla så vet jag faktiskt inte vilka hårdvaruförändringar som skett under åren men det vore intressant om man kunde göra en tabell med de intressantaste förändringarna (per månad) så man kunde se om det fanns något mönster.
Fast innan det så vet man inte man kan bara gissa så där kan man bara säga att vid en speciell tidpunkt så kommer modellen uppgraderas hårdvarumässigt. (numera har de "gratis" uppgradering av mjukvaran vid servicen men de kunde likväl göra det via internet om bilen har tillgång till det). Detta mot att det görs i blindo där köparen är mer eller mindre ovetande att de kommer få mer avancerad hårdvara än när de beställde.(eller samtidigt missa uppgraderingen om de har otur)
Att det blir en dip i försäljning blir det nog oavsett om det kommer ett rykte att ny uppgradering är på väg likaväl som om folk vet att ny modell kommer snart. fast samtidigt så går utvecklingen snabbare med iterationerna fast när det gäller att ha olika hårdvara så blir det ju mer versioner av mjukvaran till olika stadier av bilen där olika delar skall samverka.
fast hur ofta förändras hårdvaran, skall man egentligen se det som version 1.1,1.2,1.3, och sedan 2.0 när något drastiskt ändras. det kan också vara så att man SLIPPER ändra hårdvaran varje år utan man istället behåller samma under en längre tid och istället riktar in sig på att optimera mjukvaran.(då blir ett köp som köpare "det senaste" så länge inte någon ny uppgradering kommer) och då blir årsmodellbeteckningen ganska meningslös.
När det gäller tesla så vet jag faktiskt inte vilka hårdvaruförändringar som skett under åren men det vore intressant om man kunde göra en tabell med de intressantaste förändringarna (per månad) så man kunde se om det fanns något mönster.
AP 2.0 måste ge möjlighet till level 3 på sikt. Släpps det en halvvariant så känns det inte intressant. AP 1.0 verkar ju fungera bra på motorvägar och i köer ändå..
Teslas metod har självklar nackdelar för den som ska köpa begagnat men annars skulle jag säga att detta vi sker med 100 kWh batteriet är unikt. Tesla sa förvisso när de presenterade Model X första gången 2012 att den skulle komma med fyrhjulsdrift och att den skulle ha samma bottenplatta som Model S. Detta ledde så klart til lspekulation om att Model S skulle få fyrhjulsdrift också men ingen visste hur många år det var tills dess. En vecka innan eventet gick Tesla ut och sa att de skulle presentera "D and something else" vilket ledde till kanske den veckan droppade försäljningen lite men sen sköt den nog i höjden igen direkt efter presentationen. Det var också då de presenterade AP och sa att de redan hade börjat sätta i hårdvaran för autopilot i nya bilar som byggs. Så det fanns ingen chans att autopiloten sänkte försäljningen. Några månader senare så hade Tesla ett samtal med investerare där ingen hade en aning om vad som skulle komma och då presenterades ludicrous och 90 kWh batteriet. 75 kwh batteriet avslöjades några dagar tidigare men annars skulle jag säga att Tesla har varit väldigt bra på att hålla kommande uppdateringar hemliga av just den anledningen att de inte vill behöva sänka priset på bilarna och de vill inte se en minskning av beställningarna. Elon har ju själv sagt att nästa batteri skulle komma nästa år vilket tyder på att antingen har de fått 100D mm godkänt i väldigt god tid eller så ska de släppa det nu i höst men ville inte gå ut med det förrän de kan börja leverera batteiret. De är ju bara att kolla i denna tråden, några som funderar på att avboka bara för att det snart kan komma nytt, om Tesla ska nå sitt mål med 80-90 000 bilar levererade i år har de inte råd med dipp i beställningarna.Mickep skrev:Skulle vilja diskutera om det är en bra strategi eller inte. Andra biltillverkare har en utförsäljning av nya årsmodeller precis innan nya årsmodellen släpps (i april), därmed så är köparen medveten om det (fast den får samtidigt kraftig rabatt) begagnat köparen har också koll på vilka förändringar i teknik som finns med (går att läsa in sig på årsmodeller istället för att studera vilken månad som bilen byggdes) man vet som begagnat köpare vilka saker som ingår. (det blir ett himla ståhej när ny modell släpps och alla nya saker står i reklambladet.
Elon skrev på Twitter i höstas att han trodde att inom två år så skulle du kunna kalla på din bil så länge du och din bil var i samma land och det fanns vägförbindelse mellan. Han har även pratat om att bilen skulle agera taxi när ägaren inte använder den vilket också tyder på full autom körning alltså level 4 eller 5.jos32 skrev:AP 2.0 måste ge möjlighet till level 3 på sikt. Släpps det en halvvariant så känns det inte intressant. AP 1.0 verkar ju fungera bra på motorvägar och i köer ändå..
Nuvarande bil missade jag Nextgen med några månader bara, vilket var surt. Men jag avbeställde inte. Jag undvek dessutom en prishöjning så bilen kändes väldigt bra ändå.
Men att missa ny AP nu vore ju lite tråkigare. Den förändrar ju bilen och upplevelsen avsevärt.
Att Tesla uppdaterar utbudet såhär kontinuerligt och på kort varsel, gör att jag blir lite lätt paranoid.
Mycke vill ha mer... som man säger.
Men att missa ny AP nu vore ju lite tråkigare. Den förändrar ju bilen och upplevelsen avsevärt.
Att Tesla uppdaterar utbudet såhär kontinuerligt och på kort varsel, gör att jag blir lite lätt paranoid.
Mycke vill ha mer... som man säger.

Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Kan man flytta fram leveransen utan att förlora depositionen? Det skulle ju i så fall vara ett alternativ, för då har du ju ett par månader på dig innan bilen kommer i produktion
Jag kan tänka mig att om den ej gått i produktion så borde det ju gå bra..
För mig så är det kört då den är på en båt påväg hit..
Jag sitter i samma båt som du...jos32 skrev:Jag kan tänka mig att om den ej gått i produktion så borde det ju gå bra..
Model X75D & Model S75D
Jag skall ta en rejäl funderare dom närmaste dagarna..Zoidberg skrev:Jag sitter i samma båt som du...jos32 skrev:Jag kan tänka mig att om den ej gått i produktion så borde det ju gå bra..
Jag har inte bråttom att få bilen.. 17000:- är inte så mycket pengar i sammanhanget ifall man får den nya AP.
Jag kan lätt vänta 6 månader till men inte mer..
Är bara rädd för att det blir en rejäl prishöjning eftersom ny teknik skall in i bilen. Jag som tycker att bilen är för dyr redan och inte riktigt värd priset..(fast det finns ju inga alternativ just nu så därför köper man ju ändå