Allvädersdäck
Moderator: Redaktion
Re: Allvädersdäck
Som info, den listan är det som "juridiskt sett" definierar "vinterdäck" till bilar. Sen att många vinterdäck är märkta med MS, alptopp, snöflinga är liksom en annan sak.
Fick höra att listan däremot inte är kopplade till släpvagnar. Så där finns inget motsvarande. Så där går man på MS, snöflinga, alptopp eller liknande.
Vissa Tiki-Trailers levereras med MS däck. Då ska polisen inte kunna bötfälla för avsaknad av vinterdäck. (Om man nu kör dubbfritt på bilen) Sen om det är rimligt/vettigt/bra eller om de ändå skriver ut böter är en annan sak.
Fick höra att listan däremot inte är kopplade till släpvagnar. Så där finns inget motsvarande. Så där går man på MS, snöflinga, alptopp eller liknande.
Vissa Tiki-Trailers levereras med MS däck. Då ska polisen inte kunna bötfälla för avsaknad av vinterdäck. (Om man nu kör dubbfritt på bilen) Sen om det är rimligt/vettigt/bra eller om de ändå skriver ut böter är en annan sak.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Kanske när du köpt vinterdäck tidigare?
Jag trodde den där var vida spridd?
Kanske listan inte är så känd som den borde....
Menade inget ont grenhall.
Jag trodde den där var vida spridd?
Kanske listan inte är så känd som den borde....
Menade inget ont grenhall.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Är också uppväxt i Umeåtrakten
Enligt min DS och andra på SC så har de under olika event vår/höst hamnat på vinterväglag med allvädersdäcken på av olika skäl. De upplevde att de funkat förvånansvärt bra om man tog det lugnt. Tung bil gör sitt till. Även de bakhjulsdrivna hade förvånansvärt bra grepp.
Så en normal, fin januaridag så funkar det säkert bra. Men 65mil tar ju en stund och vädret hinner ändras. Så i snöstorm/snömodd, riktigt kallt, underkylt regn osv. Så är det nog bra att kunna "vänta ut" vädret i så fall.
Har också hört de som upplever det som "Bambi på hal is" vid fel förhållanden så att säga.

Enligt min DS och andra på SC så har de under olika event vår/höst hamnat på vinterväglag med allvädersdäcken på av olika skäl. De upplevde att de funkat förvånansvärt bra om man tog det lugnt. Tung bil gör sitt till. Även de bakhjulsdrivna hade förvånansvärt bra grepp.
Så en normal, fin januaridag så funkar det säkert bra. Men 65mil tar ju en stund och vädret hinner ändras. Så i snöstorm/snömodd, riktigt kallt, underkylt regn osv. Så är det nog bra att kunna "vänta ut" vädret i så fall.
Har också hört de som upplever det som "Bambi på hal is" vid fel förhållanden så att säga.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
nja, den där listan är en partsinlaga från svenska däckhandlare, de anförde för några år sedan att Nokia däck köpta i tyskland inte var nordenanpassade, bsLeo skrev:Som info, den listan är det som "juridiskt sett" definierar "vinterdäck" till bilar. Sen att många vinterdäck är märkta med MS, alptopp, snöflinga är liksom en annan sak.
listan innehåller många däck som jag inte skulle köpa "CHENG SHIN Trailermax CR966" "TRIACE Snow White II" då är troligen rs-a2 ett bättre vinterdäck men inte lagligt
m+s och snowflake gäller, då kan inte polisen bråka med dej, reservation för dubbfria gator i vissa städer
ms 76132 "Eleamore"
Någon som vet nåt om skillnad i förbrukning mellan allväders, dubbfria och dubbdäck?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
MY LR, Pearl White
kört med pirelli sottozero(df) och hakka 8(d) och michelin ps3(s) och goodyear excellence(s) på en D tesla, diffar typ 10-15% i förbrukning, dvs max 10-20öre per mil, de andra faktorerna som regn snö medvind hemlängtan nedförsbacke fart temperatur öppet pano betyder lika mycketKirre skrev:Någon som vet nåt om skillnad i förbrukning mellan allväders, dubbfria och dubbdäck?
ms 76132 "Eleamore"
Jag har haft lägre förbrukning på vinterdäck senaste åren... mycket troligt p.g.a att mina vinterdäck är smalare än sommardäcken.Kirre skrev:Någon som vet nåt om skillnad i förbrukning mellan allväders, dubbfria och dubbdäck?
Kör Hakka 8.
Enbart M+S betyder inte nånting. Det kan som Sofie mycket riktigt beskrev även betyda Mud and Sand. För att vara riktiga vinterdäck måste snöflingesymbolen finnas med på däcket.
Enligt transportstyrelsen definieras ett vinterdäck som
Läs även här http://www.sydsvenskan.se/2010-04-10/ms ... -mud--sand
Lite kuriosa:
M+S symbolen använd(e)s av biltillverkarna för att kringgå en regel som gäller främst i Tyskland, som såklart är en stor marknad för bilar.
Det finns en regel som säger att en bil inte får framföras med sommardäck som har en lägre hastighetsklass än bilens maxhastighet. Bilar som är utrustade med vinterdäck (som ofta har lägre hastighetsklass än sommardäck) måste ha en liten hastighetsbegränsningsdekal i instrumentpanelen, som påminner föraren om att det sitter "långsamma" vinterdäck på bilen. Detta är dock som sagt inte tillåtet för sommardäck. Biltillverkarna utrustar därför sina bilar (främst stora SUV:ar) med M+S däck. Dessa däck är i praktiken vanliga sommardäck som har lite grövre mönster, men som betraktas som vinterdäck av myndigheterna. Då är det okej att ha däck med lägre hastighetsindex även på sommaren. Eftersom många bilar går att köra mycket fortare än vad däcken klarar av så kringgår man reglerna på detta vis.
Möjligt att detta inte längre är aktuellt, däcken har ju blivit "snabbare" de senaste åren.
Enligt transportstyrelsen definieras ett vinterdäck som
http://www.transportstyrelsen.se/vinterdackDe ska vara särskilt framtagna för vinterkörning och vara märkta med M och S.
Läs även här http://www.sydsvenskan.se/2010-04-10/ms ... -mud--sand
Lite kuriosa:
M+S symbolen använd(e)s av biltillverkarna för att kringgå en regel som gäller främst i Tyskland, som såklart är en stor marknad för bilar.
Det finns en regel som säger att en bil inte får framföras med sommardäck som har en lägre hastighetsklass än bilens maxhastighet. Bilar som är utrustade med vinterdäck (som ofta har lägre hastighetsklass än sommardäck) måste ha en liten hastighetsbegränsningsdekal i instrumentpanelen, som påminner föraren om att det sitter "långsamma" vinterdäck på bilen. Detta är dock som sagt inte tillåtet för sommardäck. Biltillverkarna utrustar därför sina bilar (främst stora SUV:ar) med M+S däck. Dessa däck är i praktiken vanliga sommardäck som har lite grövre mönster, men som betraktas som vinterdäck av myndigheterna. Då är det okej att ha däck med lägre hastighetsindex även på sommaren. Eftersom många bilar går att köra mycket fortare än vad däcken klarar av så kringgår man reglerna på detta vis.
Möjligt att detta inte längre är aktuellt, däcken har ju blivit "snabbare" de senaste åren.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Vänta nu här. Får du tag i 4 Hakka dubbdäck för 9200 kr? I 245/45/19?Jonas H skrev:Jag tror att tråden missuppfattades liteSom norrlänning så är jag fullt införstådd i vitsen med bra däck och skulle aldrig tänka mig något annat än dubbade däck av bästa sort. Frågan var dock om däcken är av tillräcklig kvalitet för att våga köra hem bilen i januari 70 mil Stockholm-Umeå. Tesla skall ha 18 500 kr enbart för lösa Hakka 7 gummi. Samma däck köper jag ut i Umeå för 9200 kr, alltså halva priset.
Jag tolkar dock kommentarerna som att det är vågat att köra hem på dessa allvädersdäck, så jag får nog ta mig en funderare hur jag skall göra
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Det låter sjukt billigt! 2300kr för ett sånt däck, wow!matbl skrev:Vänta nu här. Får du tag i 4 Hakka dubbdäck för 9200 kr? I 245/45/19?Jonas H skrev:Jag tror att tråden missuppfattades liteSom norrlänning så är jag fullt införstådd i vitsen med bra däck och skulle aldrig tänka mig något annat än dubbade däck av bästa sort. Frågan var dock om däcken är av tillräcklig kvalitet för att våga köra hem bilen i januari 70 mil Stockholm-Umeå. Tesla skall ha 18 500 kr enbart för lösa Hakka 7 gummi. Samma däck köper jag ut i Umeå för 9200 kr, alltså halva priset.
Jag tolkar dock kommentarerna som att det är vågat att köra hem på dessa allvädersdäck, så jag får nog ta mig en funderare hur jag skall göra
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag missade att det var dubbdäck. R2 kostar nästan 3200kr hos samma handlare.
Model 3-24/Polestar 3-24
om däckerna är dyra av köpa av tesla kan man beställa dem via internet (såg att någon postade sida) och få dem levererade till närmaste däckbytarverkstad(går att tidsbeställa). Sedan tar det bara några minuter för dem att byta till ordentliga däck. lätt värt istället för att slänga ut det dubbla bara för att få dem direkt.
Kolla med www.gummihuset.se jag har köpt ett par gånger och det funkar kanonbra, kompletta hjul med valfria däck.