Allvädersdäck

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Kontakt:

Allvädersdäck

Inlägg av Jonas H »

Nu står det i konfiguratorn att samtliga Model S (förutom P90D) levereras med allvädersdäck :?

Någon som vet vad detta är för typ av däck? Min förhoppning är att dom klarar vinterkörning från Stockholm till Umeå. Då kan jag lösa dubbdäck på hemmaplan istället för att betala ocker pris för lösa däck till Tesla eller börja krångla med annan däckfirma
solid svart 90D med panorama och bakåtvända säten (levererad 8/12 2016) SÅLD
Obsidian Black X75D, 5-sits,Ultra White klädsel, Premiumpaket, köldpaket, dragpaket (levererad 31/7 2017)

Värvningskod:http://---
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Re: Allvädersdäck

Inlägg av HelectriC »

Jonas H skrev:
Nu står det i konfiguratorn att samtliga Model S (förutom P90D) levereras med allvädersdäck :?

Någon som vet vad detta är för typ av däck? Min förhoppning är att dom klarar vinterkörning från Stockholm till Umeå. Då kan jag lösa dubbdäck på hemmaplan istället för att betala ocker pris för lösa däck till Tesla eller börja krångla med annan däckfirma
Du kan snabbt glömma att allvädersdäck duger till svensk vinter. Dom är inte ens godkända som vinterdäck. Men dom håller ganska bra över många icke-vintermil.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare

Inlägg av Sofie »

Mud and sand.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Sofie skrev:
Mud and sand.
M+S står för Mud and Snow, inte Sand! Men duger inte till snow ändå!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Java
elbilist

Inlägg av Java »

Jag har haft sk. All-Season Tires. Hjulen kom från en utställningsbil som hade varit på turne, funkade bra i slask-snömodd-regnet-salthelvetet och dom funkade bra på sommaren. Gick mjukt och fint på sommaren. Nu är kanske inte väglaget det samma mellan Umeå och Sthlm men nog borde du kunna ta dig fram med lite försiktighet, det är ju inga skogsvägar.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Jag skulle kalla den höst/vår däck! :P
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare

Inlägg av Sofie »

HelectriC skrev:
Sofie skrev:
Mud and sand.
M+S står för Mud and Snow, inte Sand! Men duger inte till snow ändå!
Ja med sådana däck som vinterdäck så har man problem vid snö. Helt ok som höstdäck.
Användarvisningsbild
riba
Teslaägare

Inlägg av riba »

Jag frågade min DS detta och fick till svar att inga bilar levereras med allvädersdäck i Sverige. Det sitter sommardäck på. Inte fått min bil ännu så jag har inte kunnat granska hans påstående.
Model S 75 levererad sept 2016
Model X Performance Ludicrous levererad aug 2019
Model Y Performance beställd maj 2024
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare

Inlägg av Sofie »

Jag tror att det alltid har varit sommardäck på bilarna som levererats i Sverige, däcken förr (Goodyear) var märkta med M+S men det var sommardäck likväl.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Rent lagligt så är åretruntdäck inte godkända då det är krav på vinterdäck. Det ska vara däck framtagna för just vinterkörning. M+S och dessutom en snöflinga på brukar vara en indikation på att de är menade för vinterbruk.

De Goodyeardäck jag fick som sommardäck med bilen kallar Tesla i USA för åretruntdäck, men som Sofie säger, de är sommardäck.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
X-Model
Teslaägare

Inlägg av X-Model »

Känner man sig osäker på vad som gäller kan man kolla i den här listan:

http://stro.se/wp-content/uploads/2016/ ... verige.pdf

Här finns alla däck som skall vara godkända för vinterkörning i Sverige.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Med min vanliga Model S 85kWh (UTAN Dual motor) så har jag fått släpp med de medföljande däcken typ 5 gånger i bara regn. Jag hade aldrig litat på dem i snö.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Feddan skrev:
Med min vanliga Model S 85kWh (UTAN Dual motor) så har jag fått släpp med de medföljande däcken typ 5 gånger i bara regn. Jag hade aldrig litat på dem i snö.
Tänkte precis skriva det. Mina Goodyear-däck som sitter på min P85 släpper ju så fort vägen är minsta lilla våt. Underhållande och kul på sommaren men totalt oanvändbart på vintern. Det blir dubbdäck för min del.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Jonas H skrev:

Det är troligtvis Goodyear RS2-A
Egentligen perfekt däck för nordisk vår sommar höst
Funkar inte som vinterdäck mer än i riktiga nödfall
Riktiga sommardäck är optimerade för temperaturer över 15+ och det är många dagar som temperaturen ligger under
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
TeslaFool
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av TeslaFool »

Fick samma svar av min Ds, fungerar som vinterdäck. Lite förvirrande att det står som det gör då på hemsidan kan jg tycka.

Vid "normal" körning, hur långt skulle en uppsättning sommardäck O en vinterdäck räcka? Har bilen på
Leasing i 42 mån O hoppas
Kunna klara mig, kanske är väl optimistisk?
Ägare Model S70D - MC Red - Köpa ny Tesla? Använd http://--- för 8000kr i rabatt!
Användarvisningsbild
sweslac
Teslaägare

Inlägg av sweslac »

Växte upp men min pappas två livsregler: 1. Du kan ha rätt, eller vara glad. 2. Snåla aldrig på däck.

Four season däck bryter mot nummer 2 om man bor i norden.

Sent from my iPad using Tapatalk
Väntar på MYP blå/svart // 2016 Model X 90D [SÅLD]// 2019 Volvo XC60 T8 //1999 Subaru Impreza GT // 1973 VW Thing
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

sweslac skrev:
Växte upp men min pappas två livsregler: 1. Du kan ha rätt, eller vara glad. 2. Snåla aldrig på däck.

Four season däck bryter mot nummer 2 om man bor i norden.
Kan bara hålla med. Däcken är ju det som håller bilen på vägen. Några kvadratcentimeter gummi som kan vara den avgörande skillnaden mellan liv och död.
Det är lite dumsnålt (förlåt om jag trampar nån på tårna nu) att köpa en bil för en miljon och sedan snåla på däcken för några tusenlappar.
Vill man inte lägga en förmögenhet på kompletta vinterhjul så kan man ju kränga av däcken två gånger om året och köra på samma fälgar året om. Med tanke på att däcken förmodligen ändå inte håller mycket längre än två säsonger så är det ett mycket billigare alternativ än att köpa en uppsättning fälgar för minst 20k. Men kör för he**e inte omkring med låtsas-vinterdäck på vintern.
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mattias4765

Inlägg av grenhall »

X-Model skrev:

En PDF. Känns inte extremt tillförlitligt faktiskt. :) Även om de har ett relativt nytt datum i filnamnet.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Upplever RS2 som riktigt bra vår-sommar-höst däck. En bra kompromiss mellan ljudnivå och räckvidd, dessutom väldigt bra livslängd! Även om kanske sista 5-10% saknas om man pressar på hårt på torrt väglag, snabb rondellkörning, 0-100 test osv. (Har P85 bakhjulsdriven)

Inspirerande körning på våta vägar? Nej under såna förhållanden håller jag normalt tempo så har aldrig märkt av dåligt grepp då.

Som rena vinterdäck hela tiden? Nej allt för dåligt grepp mot för riktiga nordiska vinterdäck.

Dock för försiktig transportkörning till däcksverkstaden så duger de säkert en torr och fin vinterdag med bart väglag utan allt för stark kyla. Olagligt nja är egentligen lite luddigt skrivet eftersom det står något som "när väglaget så kräver" eller liknande.

Hade det varit transport Göteborg-Malmö i mars hade det ju varit en sak.

Transport Stockholm -Umeå i slutet Januari blir ju sannolikheten lätt en annan sak med risk för Snömodd, halka, kyla osv.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Jonas H
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Jonas H »

Jag tror att tråden missuppfattades lite :) Som norrlänning så är jag fullt införstådd i vitsen med bra däck och skulle aldrig tänka mig något annat än dubbade däck av bästa sort. Frågan var dock om däcken är av tillräcklig kvalitet för att våga köra hem bilen i januari 70 mil Stockholm-Umeå. Tesla skall ha 18 500 kr enbart för lösa Hakka 7 gummi. Samma däck köper jag ut i Umeå för 9200 kr, alltså halva priset.

Jag tolkar dock kommentarerna som att det är vågat att köra hem på dessa allvädersdäck, så jag får nog ta mig en funderare hur jag skall göra :)
solid svart 90D med panorama och bakåtvända säten (levererad 8/12 2016) SÅLD
Obsidian Black X75D, 5-sits,Ultra White klädsel, Premiumpaket, köldpaket, dragpaket (levererad 31/7 2017)

Värvningskod:http://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jonas H skrev:
Jag tror att tråden missuppfattades lite :) Som norrlänning så är jag fullt införstådd i vitsen med bra däck och skulle aldrig tänka mig något annat än dubbade däck av bästa sort. Frågan var dock om däcken är av tillräcklig kvalitet för att våga köra hem bilen i januari 70 mil Stockholm-Umeå. Tesla skall ha 18 500 kr enbart för lösa Hakka 7 gummi. Samma däck köper jag ut i Umeå för 9200 kr, alltså halva priset.

Jag tolkar dock kommentarerna som att det är vågat att köra hem på dessa allvädersdäck, så jag får nog ta mig en funderare hur jag skall göra :)
Jaha okej. Men måste du köpa däcken antingen hos Tesla (som är svindyrt) eller i Umeå? Det är ju inga konstigheter att köpa däcken någon annanstans till ett vettigt pris i trakterna kring Stockholm när du hämtar ut din bil.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

En annan norrlandsägare tar med sig sina däck till leveransen. Åker över till en närbelägen däckverkstad där han bokat tid, ett par hundra meter, om jag mins rätt. Där får han däcken skiftade direkt!

Sök lite bland trådarna så hittar du snart vem det är och kan prata med hen om hur det går/gått. :-)
Tesla Model Y
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

grenhall skrev:
X-Model skrev:

En PDF. Känns inte extremt tillförlitligt faktiskt. :) Även om de har ett relativt nytt datum i filnamnet.
Det där är ju den officiella listan för godkända vinterdäck. Den borde du väl stött på tidigare?
Du kan gå via http://stro.se/ om du inte vill komma direkt till pdf-en.

Vinterdäck ska också ha den där "Three Peak Mountain Snowflake symbol". Ser ut så här:
Bild
Senast redigerad av joel80, redigerad totalt 2 gång.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Jag körde gbg värnamo 16 mil i 2dm snö med dessa tog det riktigt försiktigt och inga problem
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mattias4765

Inlägg av grenhall »

joel80 skrev:
grenhall skrev:
X-Model skrev:

Det där är ju den officiella listan för godkända vinterdäck. Den borde du väl stött på tidigare?
Du kan gå via http://stro.se/ om du inte vill komma direkt till pdf-en.

Vinterdäck ska också ha den där "Three Peak Mountain Snowflake symbol". Ser ut så här:
Varför skulle jag ha stött på den tidigare?
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 - Såld
Model Y Performance 2023
Skriv svar