Sida 2 av 3

Re: Ny eller begagnad model S?

Postat: 30 aug 2016 20:31
av tobbeturbo
inCup1 skrev:
tobbeturbo skrev:
Blev en beställning idag. Snart är jag en i gänget
grattis vad blev det för modell
Inget speciellt, en s60 AP, panoramatak. Inga övriga tillval egentligen.
Men den var färdigtillverkad och den hade det jag ville ha för tillfället, så leverans om en månad.

Re: Ny eller begagnad model S?

Postat: 30 aug 2016 21:02
av Hajjen
Grattis!!!

Re: Ny eller begagnad model S?

Postat: 30 aug 2016 21:06
av grenhall
Najs! Välkommen in i gänget på riktigt! :D

Re: Ny eller begagnad model S?

Postat: 30 aug 2016 21:15
av gellerstam
tobbeturbo skrev:
Blev en beställning idag. Snart är jag en i gänget
Härligt. Grattis.

Re: Ny eller begagnad model S?

Postat: 30 aug 2016 21:35
av Bjelke
tobbeturbo skrev:
inCup1 skrev:
tobbeturbo skrev:
Blev en beställning idag. Snart är jag en i gänget
grattis vad blev det för modell
Inget speciellt, en s60 AP, panoramatak. Inga övriga tillval egentligen.
Men den var färdigtillverkad och den hade det jag ville ha för tillfället, så leverans om en månad.
Jodå ,det är mkt speciellt, det är ju ff en Tesla! :)

Re: Ny eller begagnad model S?

Postat: 30 aug 2016 21:53
av tobbeturbo
Bjelke skrev:
tobbeturbo skrev:
inCup1 skrev:
tobbeturbo skrev:
Blev en beställning idag. Snart är jag en i gänget
grattis vad blev det för modell
Inget speciellt, en s60 AP, panoramatak. Inga övriga tillval egentligen.
Men den var färdigtillverkad och den hade det jag ville ha för tillfället, så leverans om en månad.
Jodå ,det är mkt speciellt, det är ju ff en Tesla! :)
Haha det är tamefan jävligt sant! :D

Kommer inte in på mytesla-appen dock. Bara på hemsidan. Nåt nån vet något om vad problemet kan va? :)

Re: Ny eller begagnad model S?

Postat: 30 aug 2016 22:09
av Elfort
tobbeturbo skrev:
Bjelke skrev:
tobbeturbo skrev:
inCup1 skrev:
tobbeturbo skrev:
Blev en beställning idag. Snart är jag en i gänget
grattis vad blev det för modell
Inget speciellt, en s60 AP, panoramatak. Inga övriga tillval egentligen.
Men den var färdigtillverkad och den hade det jag ville ha för tillfället, så leverans om en månad.
Jodå ,det är mkt speciellt, det är ju ff en Tesla! :)
Haha det är tamefan jävligt sant! :D

Kommer inte in på mytesla-appen dock. Bara på hemsidan. Nåt nån vet något om vad problemet kan va? :)
My Tesla-appen kommer du åt i samband med att du plockar ut bilen. Annars kan du ju sitta och leka med tuta, ljus och lås bland annat!

Re: Ny eller begagnad model S?

Postat: 30 aug 2016 22:11
av Svenssons
Elfort skrev:
tobbeturbo skrev:
Kommer inte in på mytesla-appen dock. Bara på hemsidan. Nåt nån vet något om vad problemet kan va? :)
My Tesla-appen kommer du åt i samband med att du plockar ut bilen. Annars kan du ju sitta och leka med tuta, ljus och lås bland annat!
Tesla lärde sig det den hårda vägen...

Re: Ny eller begagnad model S?

Postat: 30 aug 2016 22:12
av tobbeturbo
Svenssons skrev:
Elfort skrev:
tobbeturbo skrev:
Kommer inte in på mytesla-appen dock. Bara på hemsidan. Nåt nån vet något om vad problemet kan va? :)
My Tesla-appen kommer du åt i samband med att du plockar ut bilen. Annars kan du ju sitta och leka med tuta, ljus och lås bland annat!
Tesla lärde sig det den hårda vägen...

Hahahah

Re: Ny eller begagnad model S?

Postat: 03 sep 2016 10:01
av tobbeturbo
apkungen skrev:
Superchargers
Som tidigare talare sa så är kanske en äldre 60 inte tillräckligt om du kör 6k mil om året. Den nya 60an är en 75a egentligen och laddar alltså snabbare. Vet att Björn Nylands nya 90-modell laddar klart snabbare än 85orna också. Den håller hög hastighet även vid hög SoC, jag tror att även en ny 60 som har ett nytt 75 batteri kan ladda med denna laddkurva, kanske lika snabbt som de äldre 85orna. Skulle vara kul att se nån testa.

Det du får fråga dig är hur viktigt du tycker att facelift, ap, hepa, next gen, 0mil, garanti osv är och vad det är värt. Som du märker går 85or för runt 700kkr vilket är exakt samma pris som den billigaste Model s 60 efter supermiljöbilspremie och referallänk kostar men då får du ju iof ändå inte ap, hepa o next gen. Vill du ha det så blir det 100k till. Själv om jag nu skulle köpa en model s så skulle det nog bli en model s 60 för 787kkr efter premie o länk.

Ibland kan man göra klipp på fordonskammaren.se men om du inte orkar vänta några månader så blir det nog svårt med några klipp. Själv väntar jag i 3år på model 3 fml :p.
Missade detta meddelande.
Haha, väntade på model 3 jag med, men kunde inte bärga mig, och de sa efter beställningen att kommer fram i kön till model 3 när man redan är ägare av tesla?

Re: Ny eller begagnad model S?

Postat: 03 sep 2016 10:09
av vigge50
tobbeturbo skrev:
apkungen skrev:
Superchargers
Som tidigare talare sa så är kanske en äldre 60 inte tillräckligt om du kör 6k mil om året. Den nya 60an är en 75a egentligen och laddar alltså snabbare. Vet att Björn Nylands nya 90-modell laddar klart snabbare än 85orna också. Den håller hög hastighet även vid hög SoC, jag tror att även en ny 60 som har ett nytt 75 batteri kan ladda med denna laddkurva, kanske lika snabbt som de äldre 85orna. Skulle vara kul att se nån testa.

Det du får fråga dig är hur viktigt du tycker att facelift, ap, hepa, next gen, 0mil, garanti osv är och vad det är värt. Som du märker går 85or för runt 700kkr vilket är exakt samma pris som den billigaste Model s 60 efter supermiljöbilspremie och referallänk kostar men då får du ju iof ändå inte ap, hepa o next gen. Vill du ha det så blir det 100k till. Själv om jag nu skulle köpa en model s så skulle det nog bli en model s 60 för 787kkr efter premie o länk.

Ibland kan man göra klipp på fordonskammaren.se men om du inte orkar vänta några månader så blir det nog svårt med några klipp. Själv väntar jag i 3år på model 3 fml :p.
Missade detta meddelande.
Haha, väntade på model 3 jag med, men kunde inte bärga mig, och de sa efter beställningen att kommer fram i kön till model 3 när man redan är ägare av tesla?
Det stämmer, Tesla prioriterar tesla ägare när det gäller Model lll så nu kan du få din Model lll snabbare.

Re: Ny eller begagnad model S?

Postat: 03 sep 2016 10:13
av tobbeturbo
vigge50 skrev:
tobbeturbo skrev:
apkungen skrev:
Superchargers
Som tidigare talare sa så är kanske en äldre 60 inte tillräckligt om du kör 6k mil om året. Den nya 60an är en 75a egentligen och laddar alltså snabbare. Vet att Björn Nylands nya 90-modell laddar klart snabbare än 85orna också. Den håller hög hastighet även vid hög SoC, jag tror att även en ny 60 som har ett nytt 75 batteri kan ladda med denna laddkurva, kanske lika snabbt som de äldre 85orna. Skulle vara kul att se nån testa.

Det du får fråga dig är hur viktigt du tycker att facelift, ap, hepa, next gen, 0mil, garanti osv är och vad det är värt. Som du märker går 85or för runt 700kkr vilket är exakt samma pris som den billigaste Model s 60 efter supermiljöbilspremie och referallänk kostar men då får du ju iof ändå inte ap, hepa o next gen. Vill du ha det så blir det 100k till. Själv om jag nu skulle köpa en model s så skulle det nog bli en model s 60 för 787kkr efter premie o länk.

Ibland kan man göra klipp på fordonskammaren.se men om du inte orkar vänta några månader så blir det nog svårt med några klipp. Själv väntar jag i 3år på model 3 fml :p.
Missade detta meddelande.
Haha, väntade på model 3 jag med, men kunde inte bärga mig, och de sa efter beställningen att kommer fram i kön till model 3 när man redan är ägare av tesla?
Det stämmer, Tesla prioriterar tesla ägare när det gäller Model lll så nu kan du få din Model lll snabbare.
Dvs att man kanske kan vänta sig en leverans redan 2018, istället för -19-20?

Re: Ny eller begagnad model S?

Postat: 03 sep 2016 10:25
av vigge50
tobbeturbo skrev:
vigge50 skrev:
tobbeturbo skrev:
apkungen skrev:
Superchargers
Som tidigare talare sa så är kanske en äldre 60 inte tillräckligt om du kör 6k mil om året. Den nya 60an är en 75a egentligen och laddar alltså snabbare. Vet att Björn Nylands nya 90-modell laddar klart snabbare än 85orna också. Den håller hög hastighet även vid hög SoC, jag tror att även en ny 60 som har ett nytt 75 batteri kan ladda med denna laddkurva, kanske lika snabbt som de äldre 85orna. Skulle vara kul att se nån testa.

Det du får fråga dig är hur viktigt du tycker att facelift, ap, hepa, next gen, 0mil, garanti osv är och vad det är värt. Som du märker går 85or för runt 700kkr vilket är exakt samma pris som den billigaste Model s 60 efter supermiljöbilspremie och referallänk kostar men då får du ju iof ändå inte ap, hepa o next gen. Vill du ha det så blir det 100k till. Själv om jag nu skulle köpa en model s så skulle det nog bli en model s 60 för 787kkr efter premie o länk.

Ibland kan man göra klipp på fordonskammaren.se men om du inte orkar vänta några månader så blir det nog svårt med några klipp. Själv väntar jag i 3år på model 3 fml :p.
Missade detta meddelande.
Haha, väntade på model 3 jag med, men kunde inte bärga mig, och de sa efter beställningen att kommer fram i kön till model 3 när man redan är ägare av tesla?
Det stämmer, Tesla prioriterar tesla ägare när det gäller Model lll så nu kan du få din Model lll snabbare.
Dvs att man kanske kan vänta sig en leverans redan 2018, istället för -19-20?
Kanske, det beror nog dock på flera andra faktorer som hur välutrustad du vill ha den mm och sen hur fort de ökar produktionstakten så det kan nog ingen svara på.

Re: Ny eller begagnad model S?

Postat: 03 sep 2016 11:58
av gellerstam
vigge50 skrev:
tobbeturbo skrev:
apkungen skrev:
Superchargers
Som tidigare talare sa så är kanske en äldre 60 inte tillräckligt om du kör 6k mil om året. Den nya 60an är en 75a egentligen och laddar alltså snabbare. Vet att Björn Nylands nya 90-modell laddar klart snabbare än 85orna också. Den håller hög hastighet även vid hög SoC, jag tror att även en ny 60 som har ett nytt 75 batteri kan ladda med denna laddkurva, kanske lika snabbt som de äldre 85orna. Skulle vara kul att se nån testa.

Det du får fråga dig är hur viktigt du tycker att facelift, ap, hepa, next gen, 0mil, garanti osv är och vad det är värt. Som du märker går 85or för runt 700kkr vilket är exakt samma pris som den billigaste Model s 60 efter supermiljöbilspremie och referallänk kostar men då får du ju iof ändå inte ap, hepa o next gen. Vill du ha det så blir det 100k till. Själv om jag nu skulle köpa en model s så skulle det nog bli en model s 60 för 787kkr efter premie o länk.

Ibland kan man göra klipp på fordonskammaren.se men om du inte orkar vänta några månader så blir det nog svårt med några klipp. Själv väntar jag i 3år på model 3 fml :p.
Missade detta meddelande.
Haha, väntade på model 3 jag med, men kunde inte bärga mig, och de sa efter beställningen att kommer fram i kön till model 3 när man redan är ägare av tesla?
Det stämmer, Tesla prioriterar tesla ägare när det gäller Model lll så nu kan du få din Model lll snabbare.
Hur funkar detta när man leasar bilen? Då är man ju inte ägare, bara förare. ?

Re: Ny eller begagnad model S?

Postat: 03 sep 2016 12:10
av bylund
gellerstam skrev:
Hur funkar detta när man leasar bilen? Då är man ju inte ägare, bara förare. ?
Gissningsvis är Tesla mer intresserade av vilka bilar som är kopplade på My Tesla än vad som står i Transportstyrelsens register (där man är brukare snarare än förare).

Re: Ny eller begagnad model S?

Postat: 25 sep 2016 11:43
av Sambucus
Själv så siktar jag på begagnad.
Har en drös med frågor som jag grunnar på utan att hitta svar ( har letat en del i forumet, men svaren finns säkert någonstans- enklare att fråga :) )
Den mest basala frågan om model S :
Skiljer modellerna sig åt t ex mellan P 85D och P 85 i utseende d v s kaross ?
Varför kan vissa bilar av P 85D ha ca 360 hk och andra mer än 700 hk ?

Säkert självklara frågor men bra att få riktiga svar så att jag kan gå vidare i processen.

Hur länge klarar ett litiumbatteri , kanske ingen som vet helt säkert, så är det nog.

Vidare
Importbilar, nya eller begagnade spelar det någon roll vad gäller åtkomst till SuperChargers ?
Kanske alla inte kan använda SuperChargers- läste att USA modeller inte kan ?!

Hade fler frågor men det är stiljtje för tillfället...

Re: Ny eller begagnad model S?

Postat: 25 sep 2016 11:49
av bylund
Sambucus skrev:
Själv så siktar jag på begagnad.
Har en drös med frågor som jag grunnar på utan att hitta svar ( har letat en del i forumet, men svaren finns säkert någonstans- enklare att fråga :) )
Den mest basala frågan om model S :
Skiljer modellerna sig åt t ex mellan P 85D och P 85 i utseende d v s kaross ?
Det är skillnad på emblem såklart. P-modellerna kan också ha en kolfiberspoiler (tillval som bara är tillgängligt på dessa)
Sambucus skrev:
Varför kan vissa bilar av P 85D ha ca 360 hk och andra mer än 700 hk ?
Olika varianter på registrering, men det är samma bilar. Så du får mest försäkring för pengarna med någon som är reggad med lägre effekt. Det finns trådar om detta
Sambucus skrev:

Säkert självklara frågor men bra att få riktiga svar så att jag kan gå vidare i processen.

Hur länge klarar ett litiumbatteri , kanske ingen som vet helt säkert, så är det nog.
En viss degradering sker, men det finns bilar som gått runt 15 000 mil och fungerar fint. Andra har fått batterier bytta, men då för att saker gått sönder, inte för att batteriet degraderats om jag förstår det rätt.
Sambucus skrev:

Vidare
Importbilar, nya eller begagnade spelar det någon roll vad gäller åtkomst till SuperChargers ?
Nej, inte så länge det gäller Europaspecade bilar.
Sambucus skrev:
Kanske alla inte kan använda SuperChargers- läste att USA modeller inte kan ?!
Det är annan kontakt i Nordamerika. Dessa bilar kan dessutom bara ladda enfas. Det är ofta fixade krockskadade bilar som importerats. Sky dessa som pesten!
Sambucus skrev:

Hade fler frågor men det är stiljtje för tillfället...

Re: Ny eller begagnad model S?

Postat: 25 sep 2016 12:03
av mati
Sambucus skrev:
Själv så siktar jag på begagnad.
Har en drös med frågor som jag grunnar på utan att hitta svar ( har letat en del i forumet, men svaren finns ..
Hade fler frågor men det är stiljtje för tillfället...
Jag köpte begagnad själv. Jag tycker att man får mer bil för pengarna, trots att en helt ny snik-60 kanske inte är dyrare. Det är en avvägning. Jag skulle köpa samma bil igen.
Du får räkna med att äldre bilar kan ha vissa problem som nyare bilar kanske inte har. Tesla förbättrar sina bilar hela tiden och tidigare bilar kan ha en del barnsjukdomar. Dessa åtgärdas dock av Tesla-service utan diskussion och utan kostnad. Min bil var inne på service ett antal gånger och det har lagats och bytts ut en hel del. Detta berodde nog mest på att tidigare ägare inte verkar ha brytt sig särskilt mycket.

Re: Ny eller begagnad model S?

Postat: 25 sep 2016 12:04
av bylund
Effekt diskuteras en del i denna tråd: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=5769

Om vådan med USA-import: http://teslaclubsweden.se/problemfyllt- ... -fran-usa/. Och denna täcker bara fallen då det är en helt normal bil som importerats. Om det dessutom skulle vara en krockad bil som fulreparerats med stulna delar i Europa så är det såklart ännu värre på både moraliska grunder (man stödjer stöld av bildelar) och som ägare (man vet inte hur länge sakerna håller ihop).

Importerar man från Norge ska man tänka på att tull och moms tillkommer. Annars inga större problem.
http://teslaclubsweden.se/se-upp-med-norska-teslor/

Bilar som ursprungligen sålts i Schweiz fungerar fint här, men är inte med i samma garantizon som EU och EES (där då även Norge ingår). Dessa måste i teorin tillbaka till Schweiz för åtgärder på garantin. Om Tesla verkligen följer denna policy vet jag inte, men värt att tänka på.

Re: Ny eller begagnad model S?

Postat: 25 sep 2016 12:10
av e5m1r
Sambucus skrev:
Själv så siktar jag på begagnad.
Har en drös med frågor som jag grunnar på utan att hitta svar ( har letat en del i forumet, men svaren finns säkert någonstans- enklare att fråga :) )
Den mest basala frågan om model S :
Skiljer modellerna sig åt t ex mellan P 85D och P 85 i utseende d v s kaross ?
Varför kan vissa bilar av P 85D ha ca 360 hk och andra mer än 700 hk ?

Säkert självklara frågor men bra att få riktiga svar så att jag kan gå vidare i processen.

Hur länge klarar ett litiumbatteri , kanske ingen som vet helt säkert, så är det nog.

Vidare
Importbilar, nya eller begagnade spelar det någon roll vad gäller åtkomst till SuperChargers ?
Kanske alla inte kan använda SuperChargers- läste att USA modeller inte kan ?!

Hade fler frågor men det är stiljtje för tillfället...
P85 kan vara en bil utan autopilot
P85D har fyrhjulsdrift
P85 har inte NextGen stolar

Re: Ny eller begagnad model S?

Postat: 25 sep 2016 12:33
av Sambucus
OK
Då blev jag klokare ;)

Alltså samma kaross till alla modell S vare sig det är S60 eller P85. Ganska enkelt då.

Men hur hänger det egentligen ihop, det där med att vissa kan klassas till mer än 700 hk om det är exakt samma som en med ca 360 hk.

Att alla, begagnade, vare sig det är import från EU eller från Sverige, oavsett årsmodell, kan fritt fylla elen på SuperChargers.

Nu kom jag på min sista fråga : Går det att fälla baksätet i modell S ?

Eloge till detta forum- alla svar som för utvecklingen framåt - mot fler elbilar och en förhoppningsvis bättre miljö, särskilt om elen kommer från hållbar energiprodiktion.

Re: Ny eller begagnad model S?

Postat: 25 sep 2016 12:37
av bylund
Angående effekten: Det verkar ha rått viss förvirring om hur bilarna ska registreras hos Tesla och/eller Transportstyrelsen. För att öka förvirringen så var inte Tesla särskild tydliga med effekten på P85D till en början.

Inte alla Model S 60 kan ladda på superladdare, då det var ett tillval på dessa. Köper du en som inte har det tillvalet kan du ändå köpa till det i efterhand.

Baksätet är fällbart i två delar.

Re: Ny eller begagnad model S?

Postat: 25 sep 2016 12:39
av lator
Sambucus skrev:
Nu kom jag på min sista fråga : Går det att fälla baksätet i modell S ?
ion.
http://www.aftonbladet.se/resa/boende/a ... 0266331.ab

Re: Ny eller begagnad model S?

Postat: 25 sep 2016 12:52
av Leo
P modellerna kan också skilja invändigt. Delvis alcantara instrumentbräda osv.

Sen har P genom åren haft olika mycket som "standardutrustning", olika fjädring, olika däck/fälgar osv

Stora brytpunkten är nog bilar med/utan Autopilot =AP. Där de flesta ägare med AP är förväntansfulla som "barn på hjulafton" vad som ska ändras med AP. Övriga mjukvaruppdateringar för bilar utan AP är inte alls lika hett efterlängtade/omskrivna.

Där även detaljkvalitet, ljudnivå osv blivit allt bättre genom åren. Där många även där tycker att tidpunkten för införande av AP (oktober 2014) är den stora brytpunkten.

Effekt har alltid haft stor förvirring!

Där de tidiga S och P bakhjulsdrivna haft ca 350-420hk. Dvs heeeelt tillräckligt! Sen kom de 4-hjulsdrivna bilarna och då började cirkusen, fram för allt på P versionerna. I Registreringsbeviset kan stå allt från 60kW (vilket säkert är batteristorleken) till över 700hk vilket först nu hösten 2016 nu börjar överrensstämma med verkligheten.

Re: Ny eller begagnad model S?

Postat: 25 sep 2016 12:54
av vigge50
Sambucus skrev:
OK
Då blev jag klokare ;)

Alltså samma kaross till alla modell S vare sig det är S60 eller P85. Ganska enkelt då.

Men hur hänger det egentligen ihop, det där med att vissa kan klassas till mer än 700 hk om det är exakt samma som en med ca 360 hk.

Att alla, begagnade, vare sig det är import från EU eller från Sverige, oavsett årsmodell, kan fritt fylla elen på SuperChargers.

Nu kom jag på min sista fråga : Går det att fälla baksätet i modell S ?

Eloge till detta forum- alla svar som för utvecklingen framåt - mot fler elbilar och en förhoppningsvis bättre miljö, särskilt om elen kommer från hållbar energiprodiktion.
Angående samma kaross så har ju nya modeller en annan nos och några andra små förändring men annars så är det ingen skillnad mellan 60 och P85D.

Alla bilar har inte 700 hk, det är P85D, P90D eller P100D som har en motoreffekt på över 700 hk men när de registreras ska det registreras med 90 kW eftersom detta är maximal effekt som de kan leverera under längre tid. Batteriet är också begränsande faktor så med en P85D kan du inte få ut alla 700 hk som motorerna är specade för.

Det finns ett undantag där med SuperChargers, för de tidigare modellerna med 60 kWh batteri så ingick inte SuperCharger utan du fick betala ungefär 20 000 kr extra för att få detta aktiverat. Alla nya och begangnade modeller med 70, 85, 90 kWh batteri har dock garanterat SuperCharger fritt i Europa så länge den är såld inom Europa.

Baksätena i en Model S går att fälla.