6 eller 7-sitsig X

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Re: 6 eller 7-sitsig X

Inlägg av bat »

Har också tre barn men jag har inte riktigt sett så stora fördelar med X jmf med vår nuvarande S. Jag har dock bara provsuttit X'n väldigt snabbt vid ett par tillfällen. Bagaget var väldigt litet jämfört med S. Vad är det jag missar i hur den ska användas? Ger den femsitsiga mer packutrymme än de övriga inkl. S? Man slipper tre barn på bredden i baksätet men får man inte in sina grejer är det ju en sisådär fördel? Upplys mig! :)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Man ska inte jämföra bagageutrymmet för Model X med 7 säten uppe med Model S med endast 5 säten. Sätter du i +2 jumperseat i Model S så har Model X klart mer bagageutrymmet. Fäller du de två bakre sätena i Model X så är det inte stor skillnad mot S plus att det går att stuva saker under sätena bak och det är större frunk i Model X.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

bat skrev:
Har också tre barn men jag har inte riktigt sett så stora fördelar med X jmf med vår nuvarande S. Jag har dock bara provsuttit X'n väldigt snabbt vid ett par tillfällen. Bagaget var väldigt litet jämfört med S. Vad är det jag missar i hur den ska användas? Ger den femsitsiga mer packutrymme än de övriga inkl. S? Man slipper tre barn på bredden i baksätet men får man inte in sina grejer är det ju en sisådär fördel? Upplys mig! :)
X är betydligt lättare att kliva in i. I S måste du ner och under A stolpen medan X:n har ett mer rakt insteg. För att inte tala om hur mycket lättare det är att hjälpa barnen med bältet (inte för att det behövs så länge till...). Tredje raden blir ju svårare, men här kan ju faktiskt 6-sits konfigurationen hjälpa till genom att kunna gå/sträcka sig bak mellan sätena.

Om barnen somnar i bilen är det enormt mycket lättare att lyfta ur dem också, tackvare falkvingarna. Åtkomsten till de yttre sätena blir ju fullständig och med ståhöjd så sitter de minsta där blir lyftet lätt. Det här med att trä barnen ut genom dörren blir ju betydligt enklare med en X.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
Man ska inte jämföra bagageutrymmet för Model X med 7 säten uppe med Model S med endast 5 säten. Sätter du i +2 jumperseat i Model S så har Model X klart mer bagageutrymmet. Fäller du de två bakre sätena i Model X så är det inte stor skillnad mot S plus att det går att stuva saker under sätena bak och det är större frunk i Model X.
Tesla Bjørn har testat att lasta Bannanlådor i både S och X och det ryms fler Bannanlådor i X:n om du ska få plats med 5 personer. Så om du stöter på en utförsäljning av bananer så är en X med 7-säten att föredra om du har 3 barn :)

Användarvisningsbild
Waxinator
Teslaägare

Inlägg av Waxinator »

Alfred skrev:
... Det jag oroar mig mest för är sikten bakåt i backspegeln som tycks bli rätt lidande av mittenstolen i rad två. ...
Bakåtsikten genom bilarna (S & X) är mycket dålig så jag rekommenderar att alltid använda backkameran vid färd.
Model S P90DL - Facelift - Midnight Silver - Light Gray Lether. Levererad 3-Aug-2016. ( http://www.section4.se )
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Waxinator skrev:
Alfred skrev:
... Det jag oroar mig mest för är sikten bakåt i backspegeln som tycks bli rätt lidande av mittenstolen i rad två. ...
Bakåtsikten genom bilarna (S & X) är mycket dålig så jag rekommenderar att alltid använda backkameran vid färd.
Bakåt sikten funkar för mig finns två andra speglar som kompleterar mittenspegeln Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag tror att visningsbilen de har numera på Östra Hamngatan är sjusitsig, och den gamla sexsitsiga visningsbilen blev demobil.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
tr1
Teslaägare

Inlägg av tr1 »

Jag har tre barn och valde sjusitsig eftersom att jag vill kunna åka fem personer och fälla tredje sätesraden.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

danni skrev:
Jag tror att visningsbilen de har numera på Östra Hamngatan är sjusitsig, och den gamla sexsitsiga visningsbilen blev demobil.
Bra då kommer jag kunna kolla bägge varianterna vid provkörningen.
Skriv svar