6 eller 7-sitsig X

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

6 eller 7-sitsig X

Inlägg av LarsL »

Jag har 3 barn och tittar nu på en X för att få ordentligt med utrymme och att kunna ta med barnens kompisar ibland. Hur resonerade ni med 6 vs 7-sits? Jag var först helt inne på 6 säten men började sedan fundera på hur det skulle fungera i vardagen. Så ni som valt och fått bilar hur känns det? Finns det någon med 7 säten att titta på i Göteborg?
En sak är ju att någon alltid måste sitta längst, vilket iofs är lättare/trevligare med en öppning i mitten av andra raden. Men jag satt inte bra i bak trots det, inte så att jag skulle åka långt i alla fall. Hur länge funkar det för barnen?
En annan grej blir ju packning med bakre sätet uppfällt blir ju utrymmet lite mindre. Vi med 3 barn ska ju alltid ha minst ett av sätena bak uppfällt vilket kan göra packningen mer komplicerad. Å andra sidan kan man packa mellan andra radens säten också, vilket kompenserar. Störst problem blir det väl med större föremål om alla åker samtidigt, då är det nödvändigt att fälla sätena längst bak.
Sist och minst :roll: så är det ju det där med kompisarna med 7 säten får vi in en till. Som sagt det andra minsta problemet...

Varför inte 5-sitsigt? Ja, främsta orsaken är att vi vill kunna separera barnen ordentligt. Det blir betydligt mindre tjafs när de sitter en bit ifrån varandra. Med 5 säten måste de sitta brevid varandra precis som nu så då blir bytet lite poänglöst så sett.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: 6 eller 7-sitsig X

Inlägg av Svenssons »

Med bara tre barn så kommer troligtvis 6-sitsig fungera bäst för er i vardagen. Det är enbart om man vet att man måste kunna ta två extra ibland som man kan fundera på 7-sitsig. Det får faktiskt rum fler vuxna svenskar i 6-sitsig än i 7-sitsig.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Mitten sätet i andra raden funkar för någon som är 182cm lång har jag hört på Elbil-forumet Men då elimineras ju tredje raden helt för längre resor av vuxna, om man har ben?
Svensson har du 7 eller 6 säten?
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Jag tycker att snacket om att vuxna inte kan sitta längst bak med sju stolar är överdrivet. Testade detta ganska noga när vi provkörde. Stämmer nog att det är trångt om man är över 175 cm, men både jag och min fru är av det kortare slaget (jag 171) och för mig funkade det bra om stolen framför fördes lite framåt.

Hur ofta är det samtliga personer är över 175? Det ska vara ett grabbgäng i så fall. Med jämn könsfördelning torde bilen bekvämt kunna transportera även sju vuxna.

Vi har tre barn och har därför beställt sju stolar för att normalt ha gott om bagageutrymme och när det behövs kunna få med kompisar och extra släkt.

Det jag oroar mig mest för är sikten bakåt i backspegeln som tycks bli rätt lidande av mittenstolen i rad två. Och att det blir väldigt svårt att få med skidorna till backen.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Fördelen med 7 sits som jag ser det är att man kan få in 5 pers och packa mycket, enkelt. Men om ni ändå inte vill att de ska sitta så så känns det onödigt.

Att köpa en bil för barnens kompisar känns ungefär som fosilbilister resonerar när de säger att de måste komma 60 mil med släp och ladda på fem minuter. Köpa en bil för något som händer några gånger per år känns onödigt. Om det nu inte är så att ni faktiskt behöver skjutsa 6 barn till träning varje vecka förstås.
Användarvisningsbild
Tenk
Teslaägare

Inlägg av Tenk »

Har 3 barn och valde 7-sitsig, mest för att vi kör barnens kompisar och släkt ofta. Tycker det går för vixna även längst bak om man lånar utrymme från 2:raden men kunde varit bättre. Undrar lite hur man fixar lastskydd med 6:sits om tredje raden är fälld, finns något att sätta dit?
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Användarvisningsbild
Monark1954
Teslaägare

Inlägg av Monark1954 »

Vi har inte tänkt på din fundering att frakta något så brett och långt att bägge sätena i tredje raden måste fällas.
Vårt val var långa föremål, främst skidor. Då blev det en 6 sits X.

Välj till draget och köp en lagom släpvagn när behovet finns av att fälla bägge säten bak och tre barn åker.

En mindre och lägre släpvagn bör påverka räckvidden mindre än en båt, husvagn eller stor täckt släp.
Björn Nylands mindre täckta släp drog ca 350 Wh/km. Större täckta släp var nog drygt 450 Wh/km.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Har själv 7 säten för att frugan ville ha möjlighet att ta två personer till. I bil med 6 säten skulle nog jag som är 1,90 kunna sitta i tredje raden. Mittensätet i andra raden är dels smalare än de bägge andra och har nog 15 cm mindre höjd till taket. Jag kan inte sitta i den stolen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Monark1954 skrev:
Vi har inte tänkt på din fundering att frakta något så brett och långt att bägge sätena i tredje raden måste fällas.
Vårt val var långa föremål, främst skidor. Då blev det en 6 sits X.

Välj till draget och köp en lagom släpvagn när behovet finns av att fälla bägge säten bak och tre barn åker.

En mindre och lägre släpvagn bör påverka räckvidden mindre än en båt, husvagn eller stor täckt släp.
Björn Nylands mindre täckta släp drog ca 350 Wh/km. Större täckta släp var nog drygt 450 Wh/km.
Ja, ett drag är ett krav. Men det är inte alltid smidigt att ha med sig en kärra och det är ofta man hittar något spontant som man vill kunna slänga in.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

apkungen skrev:
Fördelen med 7 sits som jag ser det är att man kan få in 5 pers och packa mycket, enkelt. Men om ni ändå inte vill att de ska sitta så så känns det onödigt.

Att köpa en bil för barnens kompisar känns ungefär som fosilbilister resonerar när de säger att de måste komma 60 mil med släp och ladda på fem minuter. Köpa en bil för något som händer några gånger per år känns onödigt. Om det nu inte är så att ni faktiskt behöver skjutsa 6 barn till träning varje vecka förstås.
Ja, jag gillade verkligen möjligheten att placera barnen i var sin rad, men det betyder inte att de alltid behöver sitta så. Om vi hittar något kul när vi är ute och åker som kräver plats i bak så kan ju barnen samsas i andra raden på väg hem, det överlever vi nog. Och det händer nog ganska ofta... tyvärr ;)

Det känns ju faktiskt ganska ovanligt att vi behöver 7 säten däremot. Förmodligen billigare att skicka den extra personen i taxi i så fall, men det är inte pengar det handlar om utan smidigaste bilen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
Har själv 7 säten för att frugan ville ha möjlighet att ta två personer till. I bil med 6 säten skulle nog jag som är 1,90 kunna sitta i tredje raden. Mittensätet i andra raden är dels smalare än de bägge andra och har nog 15 cm mindre höjd till taket. Jag kan inte sitta i den stolen.
Ok, så du kan inte sitta längst bak och inte i mitten i den 7-sitsiga? Det talar lite emot den varianten så klart.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

En stor fördel med 6-sitsig är ju att det blir enkelt att ta sig till tredje raden. Det finns ju ingen anledning för en unge att fälla andra raden ens utan de kan ju bara hoppa och sätta sig.

Går det med milt våld och en fin uppsättning verktyg att ta bort mitten sättet ur den 7-sitsiga? Det hade varit en bra kompromiss för mig tror jag.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Jag har tre barn och hade först bestämt mig för den 7-sitsiga, men efter att ha provsuttit i den och insett hur trång den är, bestämde vi oss för den 6-sitsiga.
Ångrar inte för en enda sekund att vi valde den sexsätesvarianten - hade gjort exakt samma val igen.
Den 6-sitsiga är mer rymlig, har mer lagringsutrymme, vuxna kan sitta på tredje raden och det är lättare åtkomst till tredje raden. 7 säten i Model X betraktar jag som en nödlösning för personer med 5 barn..
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Om du inte vill välja,så köper du en 7-sits och monterar ut andra radens mittsäte om du efter ett tag märker att du inte behöver det. Sen är det bara att sätta in igen när behovet kommer. Läste på amerikanska forumet att det går bra att göra, dock inte ut och in till vardags, men kanske nån gång per år om man orkar.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Man måste ha alla stolar monterade vid besiktning om inte annat.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

bylund skrev:
Varför då? Det är väl tex ok att demontera stolar i tex en Voyager eller caravelle och inte ha med de på besiktningen?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

HelectriC skrev:
Om du inte vill välja,så köper du en 7-sits och monterar ut andra radens mittsäte om du efter ett tag märker att du inte behöver det. Sen är det bara att sätta in igen när behovet kommer. Läste på amerikanska forumet att det går bra att göra, dock inte ut och in till vardags, men kanske nån gång per år om man orkar.
Precis vad jag letade efter! Har ni någon länk?
Jag är inte främmande för lite skruvande så om det går kan det vara en utmärkt kompromiss för mig. Jaja, sen kan ni göra er lustiga över att jag har haft ett extra säte stående i garaget i 5 år... kanske går att använda som kontorsstol :D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

HelectriC skrev:
bylund skrev:
Varför då? Det är väl tex ok att demontera stolar i tex en Voyager eller caravelle och inte ha med de på besiktningen?
Hur kollar de då bältet tex? Nä du behöver nog ha det i när du besiktigar. Men jag kommer bara besiktiga max två gånger så inget jag kommer bli utsliten av direkt.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Herr X skrev:
Jag har tre barn och hade först bestämt mig för den 7-sitsiga, men efter att ha provsuttit i den och insett hur trång den är, bestämde vi oss för den 6-sitsiga.
Ångrar inte för en enda sekund att vi valde den sexsätesvarianten - hade gjort exakt samma val igen.
Den 6-sitsiga är mer rymlig, har mer lagringsutrymme, vuxna kan sitta på tredje raden och det är lättare åtkomst till tredje raden. 7 säten i Model X betraktar jag som en nödlösning för personer med 5 barn..
Ja, så kan det vara. Hur gamla är barnen? Mina är 4, 7 och 10, den älsta riskerar ju att vara ganska stor när vi byter bil nästa gång (eller kanske inte om vi håller detta tempot :) ).
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Svenssons skrev:
Ok, så du kan inte sitta längst bak och inte i mitten i den 7-sitsiga? Det talar lite emot den varianten så klart.
Precis. I den 7-sitsiga finns det 4 säten för vuxna >180 cm, 1 säte för smala personer med kort rygg och två säten för kortbenta personer. I den 6-sitsiga finns 5 säten för vuxna > 180 cm och en för kortbenta personer.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Det går att få ut sätet, helt klart.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Det går att få ut sätet, helt klart.
Helt klart men inte helt enkelt...
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Jag är 188cm och tyckte att det var fasligt obekvämt i tredje raden med 6 säten. Runt 180cm gissar jag är lämplig längd för att sitta där. I 7sätes var det otänkbart om man inte sköt 2a raden i princip längst fram.

Jag kunde inte heller sitta rak i mitten bak, men det kan jag inte på MS heller. Sidoplatserna är guld i andra raden. Jag skulle välja 6säten alla dagar i veckan.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

LarsL skrev:
HelectriC skrev:
bylund skrev:
Hur kollar de då bältet tex? Nä du behöver nog ha det i när du besiktigar. Men jag kommer bara besiktiga max två gånger så inget jag kommer bli utsliten av direkt.
Precis så: http://www.bilprovningen.se/kundservice ... a-med.html

Men nu är väl inte det en stor fråga just vid beställning. Första besiktning ligger sådär fyra år i framtiden.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
svante76
Teslaägare

Inlägg av svante76 »

LarsL skrev:
Herr X skrev:
Ja, så kan det vara. Hur gamla är barnen? Mina är 4, 7 och 10, den älsta riskerar ju att vara ganska stor när vi byter bil nästa gång (eller kanske inte om vi håller detta tempot :) ).

Hej Lars,

Jag har tre barn i samma åldrar som dina och valde 7-sits. Dessutom en hund. Jag bor i Göteborg så du får gärna komma förbi och titta. Jag kände att åka till sommarstugan eller på alpresa utan att kunna packa ordentligt pga att sista sätesraden är uppfälld inte var något för mig. Hos oss är det barnen som får sitta längst bak när det behövs inte personer som är över 180 cm.
Skriv svar