Hur använda summon?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Re: Hur använda summon?

Inlägg av e5m1r »

Lägga nyckel i bilen och sitta på 3g/4g på både telefon och bil
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Perry
Teslaägare

Inlägg av Perry »

bylund skrev:
bat skrev:
Tror knappt det. Tycker inte bilen skulle ha så svårt att upptäcka FOBen när man kommer gående bak ifrån jämfört med från fronten isåfall. Behöver alltid gå fram till minst bakdörren innan den upptäcks.
Fast detta verkar vara med flit. Man kan gå fram till bagageluckan och öppna den manuellt utan att resten av bilen låses upp, så då måste den ha upptäckt att fobben är i närheten, men inte låst upp för att man inte gått fram till kupédörrarna.
Konstigt, min bil låses alltid upp när helt jag öppnar bagageluckan. Det är t.o.m. så jag gör för att slippa behöva göra den där "luta sig fram mot en av bakdörrarna"-dansen för att låsa upp laddkabeln.
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare

Inlägg av DSV »

Blev själv glatt överraskad över att summon faktiskt var användbar. Använt den varje dag för att köra in och ut genom en garageport som är för trång för att jag ska vara bekväm med den. Mycket lättare att se när man står utanför. Nu har jag bara haft den fem dagar så än är det lite tidigt att prisa den för högt men likväl bra hittills.

En sak som däremot förbryllar mig, varje gång jag startar summon och bakspeglarna redan är infälda så viftar den till lite med speglarna innan den kör igång. Någon som fattar varför?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Perry skrev:
bylund skrev:
bat skrev:
Tror knappt det. Tycker inte bilen skulle ha så svårt att upptäcka FOBen när man kommer gående bak ifrån jämfört med från fronten isåfall. Behöver alltid gå fram till minst bakdörren innan den upptäcks.
Fast detta verkar vara med flit. Man kan gå fram till bagageluckan och öppna den manuellt utan att resten av bilen låses upp, så då måste den ha upptäckt att fobben är i närheten, men inte låst upp för att man inte gått fram till kupédörrarna.
Konstigt, min bil låses alltid upp när helt jag öppnar bagageluckan. Det är t.o.m. så jag gör för att slippa behöva göra den där "luta sig fram mot en av bakdörrarna"-dansen för att låsa upp laddkabeln.
Jag sa nog lite fel där. Den låses inte upp av att jag går fram till bagageluckan, men den låses upp när jag öppnar bagageluckan med knappen på bilen. Min poäng är att det visar att bilen förstår att fobben är nära även om man kommer bakifrån, i och med att den accepterar att man öppnar bagageluckan. Alltså är det enligt design att den inte visar handtagen förrän man antingen manuellt öppnar luckan eller går fram till kupédörrarna, inte problem med mottagningen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

"Viftar med öronen" gör ju alla husdjur, som Tesla när de blir glada av att se att husse ska ut och motionera de! :lol:
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
jos32
Teslaägare

Inlägg av jos32 »

En liten fråga

Har bara provat summon på en öppen parkering, körde fram och tillbaka med i mobilen

Men hur fungerar det i garaget.. Är det samma sak? Att man måste köra med mobilen (trycka ner forward) tills bilen detekterar väggen och stannar eller kör den in själv?
Hittade menyn där man ställde in hur långt bilen skall köra in...

Någon som kan beskriva?
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare

Inlägg av DSV »

jos32 skrev:
En liten fråga

Har bara provat summon på en öppen parkering, körde fram och tillbaka med i mobilen

Men hur fungerar det i garaget.. Är det samma sak? Att man måste köra med mobilen (trycka ner forward) tills bilen detekterar väggen och stannar eller kör den in själv?

Någon som kan beskriva?
Du måste hålla inne knappen i appen tills den är klar.
Användarvisningsbild
jos32
Teslaägare

Inlägg av jos32 »

DSV skrev:
jos32 skrev:
En liten fråga

Någon som kan beskriva?
Du måste hålla inne knappen i appen tills den är klar.

Ok tack.. Hur tight garage klarar den?

Har typ 4 cm på varje sida när backspeglarna är infällda. Ganska kört? Fråga Tesla i Mölndal som var osäkra och sen sa 15 cm på varje sida..

Vågar inte prova..
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Har nog 15-20 på VARJE sida men känns nervöst ändå. Har varit med om att den får för sig att justera kursen precis då bilen är i öppningen.

På ett ögonblick har den då flyttat framdelen i sida om garageöppningen är precis vid framhjulen. Stoppade själv en gång då det kändes som det började bli nära.

Så jag skulle inte använda det om det är mindre än 10-15cm på varje sida.
Är ju lätt att man inte är exakt mitt i prick innan heller.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
DSV
Teslaägare

Inlägg av DSV »

Mitt garage är 227 brett i höjd med parkeringssensorerna och 221-222 i höjd med backspeglarna. Vet dock inte om bilen kanske uppfattar porten som bredare, smalaste biten bara är en rätt tunn plåtkant så det är inte säkert den ser den biten utan navigerar efter väggen bakom.

Tycker den varit rätt träffsäker än så länge men är sjukt nojig och springer fram och tillbaka för att se hur mycket marginal som finns på båda sidorna.
Sitter man själv i bilen ser man dock inget alls men tror jag ska sätta upp lite speglar i garaget för att lättare kunna köra själv vid behov.

Har märkt att summon är lite klurig ibland, om man står för nära något när man ska påbörja så vägrar den röra sig men den kan mycket väl passera på mindre avstånd om den får börja med bättre marginal. Tyvärr är den inte så informativ om varför den inte vill röra sig och ibland hindras jag av att det står en liten buske precis bredvid garageuppfarten som den fegar ur på.
Skriv svar