Sida 2 av 2
Re: Nyköpt - BMW i3 MY 2017 med stora batteriet laddning?
Postat: 31 okt 2016 15:13
av Off Grid Byggaren
Det röda 3-fas Europa uttaget är ju rejält konstruerat och håller bra för elbilsladdning.
Vet inte hur Tesla Wallbox funkar när bilen är fulladdad, stänger den av elen helt till bilen då? Eller förvärms batterilådan och klimatanläggningen i bilen före avresa?
Laddkontakten borde kunna sitta i hela tiden, vid åskväder bör den förstås tas ur. Fast det kanske går lite energi i standby läge i onödan?
Försäkringsbolagen har börjat intressera sig för elbilsladdning nu, villaförsäkringen kan eventuellt få höjda premier för inomhusladdning utan övervakning framöver.
Re: Nyköpt - BMW i3 MY 2017 med stora batteriet laddning?
Postat: 01 nov 2016 12:34
av apkungen
Om jag skulle ha en i3a med 3-fas laddning hade jag nog fixat ett 3fasuttag, "portabel laddbox" alltså typ en umc för i3an och en typ2 sladd. Samt en adapter från 3fas till schucko och 3fas typ blå enfas
På så sätt kan jag ta med allt och kunna ladda röd handske, schuko, blå enfas, typ 2 och ccs.
Re: Nyköpt - BMW i3 MY 2017 med stora batteriet laddning?
Postat: 12 nov 2016 21:29
av Off Grid Byggaren
Ny fick min vän igång 3-fas laddningen till slut. Wallboxen från BMW som följde med var fel typ, 1-fas 32 A och han fick till slut byta den till 3-fas 3x16 A istället.
Först kontaktade han säljaren på BMW som inte förstod vad det var för skillnad, det var ju en Wallbox han fått med.....
Sedan lämnades ärendet över till en specialist på laddare och de kunde reda ut allt.
Det gäller att vara observant som elbilsköpare och kolla allt noga. Samt fylla i rätt kryss på tillbehör för att få med 11 kW AC 3-fas och 50kW DC laddningen.
Re: Nyköpt - BMW i3 MY 2017 med stora batteriet laddning?
Postat: 12 nov 2016 21:43
av apkungen
Tack för uppföljningen av problemet. Bra att allt löste sig
Re: Nyköpt - BMW i3 MY 2017 med stora batteriet laddning?
Postat: 13 nov 2016 10:06
av LarsL
Off Grid Byggaren skrev:Ny fick min vän igång 3-fas laddningen till slut. Wallboxen från BMW som följde med var fel typ, 1-fas 32 A och han fick till slut byta den till 3-fas 3x16 A istället.
Först kontaktade han säljaren på BMW som inte förstod vad det var för skillnad, det var ju en Wallbox han fått med.....
Undrar om någon någonsin gått in och sagt att jag fick bara en V4 fast jag beställt en V8 och säljaren bara säger motor som motor
