Nyköpt - BMW i3 MY 2017 med stora batteriet laddning?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

En god vän kom förbi med sin nyköpta BMW i3 idag på väg hem från bilaffären. Det var en trevlig bil med riktigt bra prestanda får jag säga efter en provtur.

Han hade köpt till BMW:s hemmaladdare och en typ 2 laddkabel också.

När jag tittar på dem ser jag att båda är för 1-fas laddning och blir då fundersam. Det skrivs ju mycket om att nu är det 3-fas 11kW laddning i den nya BMW i3 bilarna.

Laddintaget i bilen är i 3-fas utförande och jag försöker hitta någon uppgift om vad som gäller. Till slut hittar jag en prislista för Svenska BMW och då kostar 3-fas laddning 11 kW 15000:- extra vad jag förstår.

Nu hade min vän köpt just det tillägget enligt bilens specifikation, men då kanske inte bilförsäljaren skickade med rätt hemmaladdare och laddkabel?

Verkar ju tokigt om jag köper till dyr 3-fasladdning i bilen och sedan får 1-fas laddkablar?

http://www.bmw.se/content/dam/bmw/marke ... 499211.pdf
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Re: Nyköpt - BMW i3 MY 2017 med stora batteriet laddning?

Inlägg av Jerker »

Prislistan är ju lite svår att förstå. Ingår alltså ingen typ av laddning i standardpriset? Man måste antingen betala extra för 7,4 eller 11 kW-laddning och det finns ingen möjlighet att välja antingen det ena eller det andra mellan modellerna. Det ser ut som ett sätt att dölja kostnader som är ska ingå som standard.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Visst är det lika på Zoe att den har 3-fas-laddning men bara får med enfas-kabel (fast med den skillnaden att 3-fas-laddningen ingår i bilens pris) ?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Visst är det lika på Zoe att den har 3-fas-laddning men bara får med enfas-kabel (fast med den skillnaden att 3-fas-laddningen ingår i bilens pris) ?
Man får egentligen inte med nån kabel för hemmaladdning alls. En typ2-typ2-kabel är det som medföljer bilen som standard. Däremot har man haft olika varianter av kampanjer. En var att man fick med en laddstation från Vattenfall att sätta upp hemma, en annan att man fick med en mormorskabel (1-fas schuko). När jag leasade min ingick inget av detta utan men de erbjöd en mormorskabel mot några kronors förhöjd leasingavgift. Jag fick byta ut denna mot en 1-fas/3-fas, 6-16A portabel laddare, som jag själv pekade ut, mot ett pristillägg (i leasingkostnaden). Det skiljde nån tusenlapp i inköpspriset mellan de olika kablarna.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Bjelke skrev:
Man får egentligen inte med nån kabel för hemmaladdning alls. En typ2-typ2-kabel är det som medföljer bilen som standard. Däremot har man haft olika varianter av kampanjer. En var att man fick med en laddstation från Vattenfall att sätta upp hemma, en annan att man fick med en mormorskabel (1-fas schuko). När jag leasade min ingick inget av detta utan men de erbjöd en mormorskabel mot några kronors förhöjd leasingavgift. Jag fick byta ut denna mot en 1-fas/3-fas, 6-16A portabel laddare, som jag själv pekade ut, mot ett pristillägg (i leasingkostnaden). Det skiljde nån tusenlapp i inköpspriset mellan de olika kablarna.
skumt, 1-fas-kabel för hemmaladdning borde det ju nästan "vara lag på" att det följer med lixom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Bjelke skrev:
Jerker skrev:
Bjelke skrev:
skumt, 1-fas-kabel för hemmaladdning borde det ju nästan "vara lag på" att det följer med lixom...
Fast man menar nog att man alltid ska sätta upp en laddbox hemma om man har en elbil, och den har antingen fast kabel eller ett typ2-uttag. Kommer säkert en lag om det så småningom...
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Jag köpte min 3-fas 16ah Mao 11 kW via evconnect till min i3:a. Funkar super. Köpte den med allt inbyggt i handsken. Och det följer med en adapter för 1-fas.

Kostade 5990:- inkl moms

Skickat från min puckophone med Tapatalk
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

Använder wallboxen från Tesla för att ladda hemma.

Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Tars skrev:
Jag köpte min 3-fas 16ah Mao 11 kW via evconnect till min i3:a. Funkar super. Köpte den med allt inbyggt i handsken. Och det följer med en adapter för 1-fas.

Det följde alltså inte med någon sån laddkabel.

Jag tycker fortfarande att det är skumt att man har (den inbyggda) laddaren med som extra tillbehör. Är det nåt som jag inte vet om den här bilen? Ska villigt erkänna att jag inte fördjupat mig i den. Den har väl bara batteri och är ingen hybrid, eller? Så hur skulle man ladda den om man inte har en laddare? I specen på tillbehör står det så här:
BMW i3 laddning.PNG
Det finns alltså inga alternativ att välja bland, man kan bara välja 7,4 till de mindre modellerna och 11 kW till de större. Alternativen omfattar både AC och DC, så vilken slags laddning finns i grundutförandet?
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare

Inlägg av Tars »

Jerker skrev:
Tars skrev:

Det följde alltså inte med någon sån laddkabel.

Jag tycker fortfarande att det är skumt att man har (den inbyggda) laddaren med som extra tillbehör. Är det nåt som jag inte vet om den här bilen? Ska villigt erkänna att jag inte fördjupat mig i den. Den har väl bara batteri och är ingen hybrid, eller? Så hur skulle man ladda den om man inte har en laddare? I specen på tillbehör står det så här:
BMW i3 laddning.PNG
Det finns alltså inga alternativ att välja bland, man kan bara välja 7,4 till de mindre modellerna och 11 kW till de större. Alternativen omfattar både AC och DC, så vilken slags laddning finns i grundutförandet?
Jorå, en 1-fas laddare
Jag fegade och köpte Rex:en

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Tars skrev:
Jorå, en 1-fas laddare
Jag fegade och köpte Rex:en
Bara 1-fas AC och ingen DC? Vilken effekt?
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare

Inlägg av erbo73 »

Laddare.JPG
Jodå, självklart följer det alltid med en sådan här, oberoende av om man köpt till extra stor laddare el ej. Effekt 3,7kW?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Är det så att standardutförande på BMW i3 är alltså en 1-fas laddare 3,7 kW och ingen DC-laddning alls?

Sedan går det att köpa till "snabbladdarpaket" och på bilar med stora batteriet är det då 3-fas AC laddning 11 kW och DC-laddning på 50 kW? Det går tydligen även att köpa i3 med det mindre batteriet, då är det 1-fas 7,4 kW laddning vad jag kan se. På Teslaspråk borde det väl heta P22 eller P38 även om BMW gärna marknadsför sina 94 Ah.....

Min vän köpte till kod 4U7 + 4U6 så bilen verkar ha 3-fas AC laddning 11 kW.

BMW kan ju skickat med fel laddbox och fel typ 2 kabel, ska bli intressant att höra vad han får svar av bilförsäljaren idag. Trist med 3-fas laddning och endast 1-fas kabel annars.

Borde tas fram en liten guide för elbilsköpare vad de ska kolla upp gällande laddning och hemmaladdare. Det är ju snabbladdning som gör elbilen så användbar även till långresor.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare

Inlägg av erbo73 »

Har han köpt till BMW original wallbox (med fast typ 2-kabel) ska den kunna ge 11 kW ansluten till trefas!
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

erbo73 skrev:
Har han köpt till BMW original wallbox (med fast typ 2-kabel) ska den kunna ge 11 kW ansluten till trefas!
Det var en original BMW wallbox med fast typ 2-kontakt, men jag öppnade den och kollade noga. Det var tekniskt omöjligt att ladda 3-fas med just den han fått, fanns endast 1-fas anslutning, 1-fas laddkabel och 1-fas laddkontakt.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare

Inlägg av erbo73 »

Off Grid Byggaren skrev:
erbo73 skrev:
Det var en original BMW wallbox med fast typ 2-kontakt, men jag öppnade den och kollade noga. Det var tekniskt omöjligt att ladda 3-fas med just den han fått, fanns endast 1-fas anslutning, 1-fas laddkabel och 1-fas laddkontakt.
Då är det nog så jäkligt att BMW sålt på honom den gamla typen av wallbox om det är en I3 med stora batteriet han köpt... Dåligt gjort i sådana fall! Man vill ju såklart kunna ladda med den effekt som bilen kan ta emot!
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Förlåt om jag ställer en (halvt) OT fråga här men jag har länge undrat över vad poängen är med att ha en "laddbox" hemma istället för ett 3-fasuttag? Då utgår jag från den information jag har om hur Tesla S/X är utrustade och antar att Model 3 kommer få samma ombordladdare, dvs 11 kW.

Om jag har ett 3-fasuttag hemma som ger vad det nu ger (är det runt 15 kW?) och därmed möjliggör att ladda med 11 kW via bilens inbyggda laddare, vad är vinsten med att betala ett okänt antal tusenlappar för att installera en laddbox? Om den ska ge mycket högre effekt än 11 kW behöver det ju säkras för den effekten och det kostar väl också en slant med dagens elsystem?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

finns massa inlägg om detta, men
1 laddbox uttaget är spänningsfritt, tills kommunikation skett med laddobjektet, vägrar kalla twizy bil
2 smidigare med en fast eller lös typ 2 sladd
3 billigare om den stjäls, typ2 sladd konta umc
4 blir nog lag om detta snart
5
6

3-fas uttag är endera 11kw(16a) eller 22kw (32a) (eller 44kw eller 88kw, ->)
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

12man skrev:
finns massa inlägg om detta, men
1 laddbox uttaget är spänningsfritt, tills kommunikation skett med laddobjektet, vägrar kalla twizy bil
2 smidigare med en fast eller lös typ 2 sladd
3 billigare om den stjäls, typ2 sladd konta umc
4 blir nog lag om detta snart
5
6

3-fas uttag är endera 11kw(16a) eller 22kw (32a) (eller 44kw eller 88kw, ->)
Rent tekniskt skulle de ju gå att använda denna sladd, men det är väldigt riskabelt. Äldre 3-fas uttag saknar ofta skydd med jordfelsbrytare, och spänning ligger på laddkontakten hela tiden.
En stressig morgon kanske sladden inte hängs upp riktigt och små barn kan börja leka med 400 volt utan petskydd...

Dessutom saknas ju övervakning och skydd av laddningen. Som 12man skriver kommer detta troligen förbjudas även i Sverige på grund av riskerna.
0000150_mobiler-dc-schnelllader-mdc22-von-designwerk.jpeg
Lite säkrare är ju detta isåfall:
0000157_nrgkick-22kw-mobiler-ac-typ-2-schnelllader.png
En snygg box är ju bästa lösningen förstås, vissa fabrikat har inbyggt belastningsvakt också:
1340200_417x503.png
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Varför är den första osäkrare än den andra? Det framgår ju inte vad det är för modeller, men min gissning är att i den första sitter elektroniken vid typ-2-kontakten, och i den andra sitter en som en klump på sladden.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

bylund skrev:
Varför är den första osäkrare än den andra? Det framgår ju inte vad det är för modeller, men min gissning är att i den första sitter elektroniken vid typ-2-kontakten, och i den andra sitter en som en klump på sladden.
Tror att du inte får ha mer än 30cm strömförande sladd. På den översta bilden är sladden strömförande ända fram till typ 2 handsken och det är farligt eftersom elbilar är särskilt kända för köra över sina kablar.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Japp, all elektronik som sitter i klumpen på den ena sitter i handtaget på den andra. Men den senare har då frångått en standard som är formulerad där det ska sitta i en klump c:a 50 cm från uttaget, uttaget som inte får sitta får lågt, så att elektronikklumpen inte kan hamna i blötan på marken.

Å andra sidan har den med klumpen ett fel, och det är att den i de fall det är en schuko som oftast sitter insatt rakt in i ett vägguttag så tynger klumpen och böjer sladden och där är ett slitage som kan ge problem i framtiden. Har sett "stödkragar" att trä på sladden för att ge en bättre kurva på den. Och vissa publika laddare har en "hylla" att lägga klumpen på så att sladden inte ska belastas.

En annan sak med en wallbox är att den oftast innehåller en jordfelsbrytare. Men det är ju självklart att man har en jordfelsbrytare på ett 400 V uttag man har utomhus!

Sen undrar jag om inte det är så att ingen av varianterna är spänningssatta i själva siften innan de sitter i en bil och kommit överens med den om att leverera ström. Det är det som är en av grejerna med att ha elektroniken i klumpen, att efter den så är det ingen spänning sladden om den inte är inkopplad. Ingen kan hända. Så i det avseendet är även den med elektroniken i handtaget lika säker för barn.
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Tack för svaren - min slutsats blir utifrån min situation "ingen extra nytta med laddbox".
* Eget garage där ingen annan springer och petar på sladdar mm
* Inga barn som är i garaget och grejar (med sladdar eller annat)
Och om bilen är konstruerad för att tåla att laddas med trefas måste den väl tåla att ha sladden inkopplat när den är parkerad i garaget även om den alltid är spänningssatt?

Blir det lagkrav är det förstås en annan sak som man får anpassa sig efter, men då borde lagen också rimligtvis ställa krav på att bilar inte ska GÅ att ladda via 3-fasuttag, eller för den delen vanliga enfas 220V, eller är jag fel ute? Och det skulle ju inte precis göra livet som elbilist enklare, eller...?
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

StefL skrev:
Och om bilen är konstruerad för att tåla att laddas med trefas måste den väl tåla att ha sladden inkopplat när den är parkerad i garaget även om den alltid är spänningssatt?
"A connected Model S is a happy Model S"
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

bylund skrev:
StefL skrev:
"A connected Model S is a happy Model S"
Räknar med att samma sak kommer att gälla Model 3 :D
Skriv svar