Re: När kommer alla folkelbilar?
Postat: 14 nov 2016 09:24
Jag vet att scania iaf har lönekostnader som är 15 procent av totala omsättningen. Det behöver faktiskt inte vara så himla mycket att utveckla heller. Man kan köpa färdiga delar o sätta ihop grejerna bara. Men visst är det så, man måste ha en effektiv logistik och montering för att få det att gå ihop.Mickep skrev:Nu glömmer vi att vi måste betala folk för att utveckla och montera delarna. Har man varit på verkstadsbesök så kräver vissa att man betalar 1000 kr bara för att de skall läsa felkoder. Lönerna kan säkert vara över 2000kr timmen.apkungen skrev:Toyota aygo utan drivlina 113k - 25k = 88k
15kWh batteri = 30kkr
Motor = 15k
Laddare o bms osv = 10 k
Miljöbil = -40k
= 102kkr
För en aygo som går 10 ordentliga mil på en laddning. Wooow det skulle sälja.
Så om det bara var materialet så skulle det vara rimligt. Man kan tycka det vore enkelt att bara byta ut motorn mot en lätt elmotor och tanken mot en tung batteriansamling, men jag kan tänka mig att det uppkommer tekniska problem som behöver lösas. Och sådant är dyrt. Man får då lägga på det dubbla, minst.