När kommer alla folkelbilar?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

När kommer alla folkelbilar?

Inlägg av Jerker »

Jag fattar inte varför det ska behöva dröja så länge innan alla biltillverkare satsar stort på enkla, bra och billiga elbilar som "vanligt" folk har råd med.

Jag fattar Teslas strategi, först sportbil, sen premiumsedan med topprestanda [sen premiumSUV] och till slut folkelbil. Men varför behöver alla biltillverkare själva gå igenom hela den cykeln? OK, Leaf, Zoe och e-Golf finns, men billiga är de knappast. Och de andra, som inga elbilar har satsar på att ta fram elbilar i de övre segmenten först och sen vet vi inget mer. Dessutom ska de slå knut på sig själva i sin strävan att stoppa in så mycket ny teknik i dessa bilar att den saken också både fördröjer produktionsstarten och höjer priserna ytterligare.

Är det nån slags Teslasjuka de drabbats av? Alla jämför sig med Tesla och ska man ge sig in i elbilsracet måste man först bevisa att man minsann kan bygga en elbil som är minst lika cool och uppkopplad som en Tesla?

Jag vill se billiga, enkla, robusta elbilar för folket, lite som Konsums blåvita bil "Elbil", bara att hämta själva i hyllan, betala i kassan och ta med hem. Fattar inte biltillverkarna att folket redan fattat att det är elbil som gäller? Hela världen står och stampar och väntar på en elbil som passar utanpå deras familj och inom deras ekonomi!

Nej, då ska de bygga en modell som ska bli världens häftigaste och kosta en miljon och den kommer nån gång om några år... Det blir väl som vanligt asiaterna som kommer med dessa bilar till Europa och resten av världen, och sen går VW omkull.

Morr! :evil:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: När kommer alla folkelbilar?

Inlägg av LarsL »

Nja, jag tycker det konstiga är att de (andra än Tesla) försöker sälja ny (dyr) teknik i de minsta och normalt sett billigaste bilarna. All annan teknik de introduceras sätts alltid i de dyraste modellerna först och sedan när de lärt sig och tekniken blivit billigare så har den tagit sig ner genom modellprogrammet. Att göra en Smartcar, en B-klass eller en E-up elektriska istället för n S-klass eller Audi A8 först är som att de skulle introducerat ABS och antisladd på 190E istället för S-klass på 80-talet.

Det som händer nu är alltså att de inser att detta är en ny teknik, som är attraktiv, och ska behandlas på det sättet. Därför trycker de in den i de stora modellerna nu, fast de är ju helt ur fas eftersom Tesla redan är på nästa steg (tillsammans med några till).
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Referralkod: ts.la/stefan9931

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Dom har ju under massor av år investerat tusentals miljarder i befintlig teknik, svårt att få dom att släppa det.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Jag tror faktiskt vi här tror det är enklare och billigare att producera elbilar än vad de egentligen är. Om vi kollar tillbaka kanske två år så var det många som spekulerade i att Tesla kanske hade kommit ner i priser runt $200/kWh men att de flesta andra tillverkarna nog låg runt $300/kWh eller över. Om vi då kollar på e-Golf så har den 24 kWh vilket blir en kostnad på $7200 eller 65 000 kr. Med moms blir det 82 000 kr. Nu kommer du säker säga att en elmotor är betydligt billigare att tillverka än en fossilmotor men Volkswagen tillverkar flera miljoner fossilmotorer varje år och har därmed kunnat pressa ner priserna ordentligt och sen ska man även tänka på kylning mm för batterierna. När GM sa att deras celler kostade $145/kWh och Tesla sa att deras batteripack kostar $190/kWh så var de flesta övertygade över att Tesla hade lägre priser då kylning mm kostar så mycket. Lägg ihop detta och ett batteri på 24 kWh med elmotor kan mycket väl höja priset på en bil med över 100 000 kr jämfört med en fossilbil. Kanske är Volkswagens pris på 300 000 kr för eGolf lite väl mycket över 120 000 kr för en vanlig golf men jag tror att i alla fall när den släpptes så var den inte överdrivet prissattutan priset var satt efter vad de kostade att utveckla och producera bilen.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Nja, jag tycker det konstiga är att de (andra än Tesla) försöker sälja ny (dyr) teknik i de minsta och normalt sett billigaste bilarna. All annan teknik de introduceras sätts alltid i de dyraste modellerna först och sedan när de lärt sig och tekniken blivit billigare så har den tagit sig ner genom modellprogrammet. Att göra en Smartcar, en B-klass eller en E-up elektriska istället för n S-klass eller Audi A8 först är som att de skulle introducerat ABS och antisladd på 190E istället för S-klass på 80-talet.

Det som händer nu är alltså att de inser att detta är en ny teknik, som är attraktiv, och ska behandlas på det sättet. Därför trycker de in den i de stora modellerna nu, fast de är ju helt ur fas eftersom Tesla redan är på nästa steg (tillsammans med några till).
Jo, iofs är väl elmotorer i bilar en ny teknik, fast det egentligen bara är en anpassning av sedan länge väl känd teknik. Se bara på Bolt/Ampera. Den är ju i praktiken tillverkad av LG, GM har ju i princip köpt ett färdigt koncept och byggt resten av bilen runt det. Renault uppfann ju tydligen en egen laddare där elmotorerna är laddare samtidigt, men i övrigt är det ju inget särskilt med tekniken i den bilen, tvärtom. Den har t.ex. inte ens delbart ryggstöd bak! Infotainmentpaketet är ju det samma som i alla andra Renault, bara lite anpassad för elbil. Annars är det en i allra högsta ordinär bil som de har tagit alldeles väldigt mycket mer betalt för. Det är många som jämfört den med Clion och hittat stora marginaler i Zoekoncepetet.

Det jag vänder mig emot är att de andra biltillverkarna, nu när tåget redan är på spåret, ska återuppfinna hjulet, göra samma resa som Tesla. Jag tror inte att de behöver det. De skulle kunna börja tillverka elbilar i olika modellvarianter på hela fronten, det är egentligen inte som hindrar dem från det. (Utom interna konflikter med fossilkramare.) Tesla har redan övertygat marknaden om att elbilar är bra. Förr eller senare måste de ändå ta smällen med att investerade medel i fossiltekniken måste skrivas av, och ju snabbare de börjar tillverka elbilar desto större chans är det att de kan väga upp den förlusten med intäkter på elbilar. Väntar de för länge riskerar de att förlora marknaden.
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

Kan man hoppas på att det -äntligen-händer nåt i Trollhättan? Dom har ju hållit på och snickrat på sin SEV några år nu.
X100 lev.14/8-18.
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Elbilar är väl dyra för att det är små serier. Blir mycket intressant att se vad ampera e kommer kosta med 60 kwh batteri. Den är folkelbilen du efterfrågar. Jag gissar på 450 000 kr före subventioner.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Med folkebil antar jag iaf att vi snackar max typ 250tkr eller tom lägre...
Fast jag är helt säker på att vissa klarar det redan nu men "vill" inte, att slå ut utv.-kostn. på väldigt små
serier ger såklart (tyvärr) höga priser nästan oavsett rimligheten i det.
Det kostar miljarder att utveckla nya bilar och ändå kan dom säljas för 150tkr, funkar bara om man från början antar
serier på miljoner typ. Det här vill ingen göra på elbilar än...
Sedan tillkommer som sagt ovilja pgav att dom vill fortsätta sälja fossiler helt enkelt.
Sedan har vi såklart det faktum att även OM dom skulle utgå från en kalkyl på miljoner bilar så finns det inte batterier så
det räcker än :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Limbster

Inlägg av Limbster »

Håller med om Bjelkes analys, men tittar man runt om i världn så finns redan denna folkebil. Kineserna tillverkar ett gäng redan. Billig import hit sätter EU stopp för. Sen är jag osäker på säkerheten i dom.
nöjd med min Ampera tillsvidare
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Jag kan själv köpa 18650 celler för 1800kr/kwh inklusive moms som privatperson och har kunnat göra det i något år eller två. Ett företag borde ju lätt kunna komma ned till 70 procent av det priset och redan något år innan privatpersoner... Batterier är inte så himla dyra och har inte varit det på flera år.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

apkungen skrev:
Jag kan själv köpa 18650 celler för 1800kr/kwh inklusive moms som privatperson och har kunnat göra det i något år eller två. Ett företag borde ju lätt kunna komma ned till 70 procent av det priset och redan något år innan privatpersoner... Batterier är inte så himla dyra och har inte varit det på flera år.
Men är de rätt typ för elbilar? Bara för att de är samma storlek så betyder de inte att den sorten passar bra för elbilar precis som det är olika kemi i batterierna för Tesla Energy och Tesla Motors.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Såvitt jag vet är det samma. De ska klara 1000 cykler och klarar rätt urladdning och uppladdning och energitäthet.

200eur/kwh inkl moms
Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Toyota aygo utan drivlina 113k - 25k = 88k
15kWh batteri = 30kkr
Motor = 15k
Laddare o bms osv = 10 k
Miljöbil = -40k

= 102kkr

För en aygo som går 10 ordentliga mil på en laddning. Wooow det skulle sälja.
Limbster

Inlägg av Limbster »

Kan det verkligen stämma eller är det jag som räknar fel?
1 kwh blir 270 batterier, vart kan man köpa dessa för 6,6kr som privat person

Det är jag som räknar fel på morgonen :roll:
nöjd med min Ampera tillsvidare
vigge50

Inlägg av vigge50 »

apkungen skrev:
Såvitt jag vet är det samma. De ska klara 1000 cykler och klarar rätt urladdning och uppladdning och energitäthet.

200eur/kwh inkl moms
Är det de ända som påverkar då, finns det inte mängder av andra parametrar som man måste ta hänsyn till och som kan göra de batterierna olämpliga för användning i elbilar? Jag är ingen expert på batterier men jag tror det finns mängder av parametrar att ta hänsyn till och som påverkar priserna på batterierna.
Mickep

Inlägg av Mickep »

apkungen skrev:
Toyota aygo utan drivlina 113k - 25k = 88k
15kWh batteri = 30kkr
Motor = 15k
Laddare o bms osv = 10 k
Miljöbil = -40k

= 102kkr

För en aygo som går 10 ordentliga mil på en laddning. Wooow det skulle sälja.
Nu glömmer vi att vi måste betala folk för att utveckla och montera delarna. Har man varit på verkstadsbesök så kräver vissa att man betalar 1000 kr bara för att de skall läsa felkoder. Lönerna kan säkert vara över 2000kr timmen.
Så om det bara var materialet så skulle det vara rimligt. Man kan tycka det vore enkelt att bara byta ut motorn mot en lätt elmotor och tanken mot en tung batteriansamling, men jag kan tänka mig att det uppkommer tekniska problem som behöver lösas. Och sådant är dyrt. Man får då lägga på det dubbla, minst.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Jerker skrev:
Jo, iofs är väl elmotorer i bilar en ny teknik, fast det egentligen bara är en anpassning av sedan länge väl känd teknik...
Fast för biltillverkarna är det ny teknik. Tänk bara på så enkla grejer som GPS, den var ett dyrt tillägg på exklusiva bilar som kostade mycket sen gick den ner i klasserna och är nu standard. Så har det varit med nästan all utveckling inom bilindustrin, utom för batterier av någon anledning. Jag gissar att det är för att få elbilar att framstå som skruttiga och dyra.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

SR-71-BlackBird skrev:
Dom har ju under massor av år investerat tusentals miljarder i befintlig teknik, svårt att få dom att släppa det.
Bang on target.

Vi pratar runt 100 år i kombination med att dom fortfarande tjänar pengar på befintliga produkter.

Ska det här svänga fort så behövs radikala lagändringar eller att vi konsumenter slutar köpa fosilbilar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

När jag var på elbilsmässan i Gbg igår så pratade jag med en av Teslas säljtjejer. Hon den amerikanska tjejen, vad hon nu heter. Vi pratade i över en timme om allt (!) som rörde elbilar och solceller och så. Extremt nördigt kan jag säga. :)
Och så pratade vi om andra biltillverkare. Det var ju ganska uppenbart på mässan att ingen annan har nånting att visa upp som folk är intresserade av. Men hon var ganska övertygad om att de faktiskt har nånting, fast de säger inte det ännu. Som exempel nämnde hon alla snabbladdare som har satts upp i Göteborg i våras. Varför är Volvo med och gör detta, när de inte har bilar som kan laddas där? Frågan är ju befogad. Naturligtvis har de nåt rockärmen, de vågar bara inte riktigt ännu.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Jag är nyfiken på vad det här är för något! Nån som prenumenerar på den tidningen? Bör komma i brevlådan vilken dag som helst isåfall..

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... -avslojad/
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare

Inlägg av Elektrokungen »

mati skrev:
När jag var på elbilsmässan i Gbg igår så pratade jag med en av Teslas säljtjejer. Hon den amerikanska tjejen, vad hon nu heter. Vi pratade i över en timme om allt (!) som rörde elbilar och solceller och så. Extremt nördigt kan jag säga. :)
Anne menar du... Hon är från Estland.
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Elektrokungen skrev:
mati skrev:
Anne menar du... Hon är från Estland.
Ja vadå? Estland är väl en delstat i USA? :lol:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Inte nu längre.. Trump har sålt den till Putin.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Let's make america great again! :?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild