Sida 2 av 3
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Postat: 13 nov 2016 19:05
av LarsL
danni skrev:LarsL skrev:1,1 Miljoner kr?!? Då skulle jag välja en Model X även om det ingick att jag blev av med kulorna emellan skillnad. Vem tusan väljer Volvon innan X:n?
1,1 miljon är dock med mycket utrustning. Grundpriset är 801k. Men visst, det är löjligt mycket och obegripligt hur någon kan köpa den istället för en X.
Förstår att det var med utrustning. Men som sagt jag kör hellre en dåligt utrustad Model X minus kulor, vilket gör den extremt dåligt utrustad.
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Postat: 13 nov 2016 19:12
av fakerlind
LarsL skrev:danni skrev:LarsL skrev:1,1 Miljoner kr?!? Då skulle jag välja en Model X även om det ingick att jag blev av med kulorna emellan skillnad. Vem tusan väljer Volvon innan X:n?
1,1 miljon är dock med mycket utrustning. Grundpriset är 801k. Men visst, det är löjligt mycket och obegripligt hur någon kan köpa den istället för en X.
Förstår att det var med utrustning. Men som sagt jag kör hellre en dåligt utrustad Model X minus kulor, vilket gör den extremt dåligt utrustad.
Ja det blir ju en herrelös bil.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Postat: 13 nov 2016 19:33
av e5m1r
Anledning till att företagsägare kör svindyra volvo är för stt inte sticka ut
Känner nårra sånna och de säger det rakt ut till mig att folk skulle titta snett på de i fal de kom åkandes i en bmw som kostade bråkdel av vad volvon kostar
Så tesla är no go för sånna som bryr sig om vad grannen tycker
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Postat: 13 nov 2016 20:02
av joel80
Jag skulle nog säga tvärtom! De flesta tycker att XC90 är väldigt flådig och förstår att det är en väldigt dyr bil. Det är "lika illa" som en BMW eller så.. Däremot kan man i många lägen komma undan med en Tesla just för att det är en Tesla och elbil! Ger ett helt annat intryck hos rätt många.
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Postat: 13 nov 2016 20:06
av Nicke Nyfiken
Det är konstigt i Sverige att det är okej att förpesta planeten med en stor törstig bensinbil så länge det är en Volvo.
Men nåde den som kör ett märke som anses "finare" än Volvo, även om bilen är snålare och miljövänligare.
Jantelagen är hårt cementerad i detta landet.
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Postat: 13 nov 2016 20:15
av danni
joel80 skrev:Jag skulle nog säga tvärtom! De flesta tycker att XC90 är väldigt flitig och förstår att det är en väldigt dyr bil. Det är "lika illa" som en BMW eller så.. Däremot kan man i många lägen komma undan med en Tesla just för att det är en Tesla och elbil! Ger ett helt annat intryck hos rätt många.
Jag känner också lite såhär. Jag tror inte mina kunder reagerar lika mycket på att jag kommer i en Tesla som om jag hade kommit i till exempel en Maserati för samma pris, eller ens en Audi A8 eller liknande. Särskilt som jag är programmerare, och det hör liksom ihop att tekniknördar ska gilla Tesla. Hos min största kund är jag inte ens enda konsulten som kör Tesla.
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Postat: 13 nov 2016 20:33
av Bjelke
danni skrev:joel80 skrev:Jag skulle nog säga tvärtom! De flesta tycker att XC90 är väldigt flitig och förstår att det är en väldigt dyr bil. Det är "lika illa" som en BMW eller så.. Däremot kan man i många lägen komma undan med en Tesla just för att det är en Tesla och elbil! Ger ett helt annat intryck hos rätt många.
Jag känner också lite såhär. Jag tror inte mina kunder reagerar lika mycket på att jag kommer i en Tesla som om jag hade kommit i till exempel en Maserati för samma pris, eller ens en Audi A8 eller liknande. Särskilt som jag är programmerare, och det hör liksom ihop att tekniknördar ska gilla Tesla. Hos min största kund är jag inte ens enda konsulten som kör Tesla.
Lite lika för mig, är ingenjör med många år i branschen och alla vet att jag är en urbota tekniknörd så det verkar vara helt ok att
åka i en bil i miljonklassen

sen så vet dom ju att jag har typ 10 att åka så...

Jag brukar ofta på frågan om hur jag har råd med en Tesla svara att jag inte har råd att åka i en vanlig bil
Brukar förresten även svara på frågan om hur det funkar med elbil på vintern svara att jag knappt kan tänka mig
att gå tillbaks till fossilt med allt jäkla besvär vintertid...
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Postat: 14 nov 2016 07:11
av mati
Samma här. Att komma i en Tesla till en kund har jag aldrig upplevt som ett problem. De flesta är intresserade och vill prova. Eller inte, för att de är rädda att de hamnar i Tesla-fällan.
Jantelagen biter inte riktigt på Teslan lika mycket som på andra bilar i det högre prissegmentet. Tack och lov.
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Postat: 14 nov 2016 07:22
av e5m1r
mati skrev:Samma här. Att komma i en Tesla till en kund har jag aldrig upplevt som ett problem. De flesta är intresserade och vill prova. Eller inte, för att de är rädda att de hamnar i Tesla-fällan.
Jantelagen biter inte riktigt på Teslan lika mycket som på andra bilar i det högre prissegmentet. Tack och lov.
Så är det lite....
Många vet att Tesla är dyr, lika många vet att den är EL-Bil så den upplevs nog som Dyr EL-Bil och inte som Lyxbil

Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Postat: 14 nov 2016 07:36
av Heiko
Har själv varit på ett antal kundmöten sedan jag fick bilen i september månad och det har bara varit positivt.
En kund har precis installerat ett antal laddstationer och de blev jätteglada när de fick se en Tesla ladda där.
Med andra ord bara positivt bemötande!
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Postat: 16 nov 2016 17:48
av HelectriC
Har nu fått bytt dieselmonstret mot en facelift 70D. Känns väldigt tight och fin. Härligt att köra Tesla igen. Men en sak jag tänkt på när jag haft möjlighet att testa olika system är hur långsamt Teslan skiftar mellan dag- och nattbelysning på skärmarna. I Volvon gick det lika fort som när halvljuset går av och på automatiskt. I Teslan får man ju knappt nattmode förrän det faktiskt är natt. Kör jag i tunnlar så hinner den inte ändra sig innan jag är ute igen, lite störigt. Borde vara enkelt att koppla till det automatiska ljuset tycker jag.
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Postat: 16 nov 2016 19:52
av mati
Jag känner samma sak. Men jag upplever även att det automatiska halvljuset är extremt segt efter uppdateringen till V.8. Förut tändes det omedelbart så fort jag rullade in i garaget hemma, oavsett om det var en ljus sommardag eller regnigt och grått. Nu tänds ljuset oftast inte alls i garaget. Samma sak i tunnlar.
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Postat: 16 nov 2016 21:38
av joel80
Har reagerat på att flera Model S kör omkring med släkta bakljus i taskigt väder.. När det var snöigt och jävligt förra veckan såg jag 2st i Stockholmområdet som hade släkt och helt försvann in i snöröken. :/
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Postat: 16 nov 2016 21:40
av HelectriC
joel80 skrev:Har reagerat på att flera Model S kör omkring med släkta bakljus i taskigt väder.. När det var snöigt och jävligt förra veckan såg jag 2st i Stockholmområdet som hade släkt och helt försvann in i snöröken. :/
Dom är släckta så länge bilen inte slår på halvljuset och det räcker inte med lite kass väder, det behöver bli mörkt. Men, halvljus och bakljus går på om man aktiverar vindrutetorkarna även vid ljusa förhållanden.
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Postat: 16 nov 2016 21:44
av HelectriC
Har märkt en annan grej med facelift-Teslan; den verkar ha sämre lufttillförsel mot vindrutan. Min bil är mycket effektivare när det är imma. Det har ju skett en designändring på fläktutblåsen. På yngre bilar är hela listen på instrumentpanelen i metallnät, på min och äldre bilar är det två mer tydliga utblås. Jag tror den gamla designen är mer effektiv på att blåsa ordentligt med luft mot rutan. Ganska störigt nu faktiskt när man ibland måste vänta en god stund innan man blir av med imman.
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Postat: 16 nov 2016 21:56
av Nicke Nyfiken
mati skrev:Jag känner samma sak. Men jag upplever även att det automatiska halvljuset är extremt segt efter uppdateringen till V.8. Förut tändes det omedelbart så fort jag rullade in i garaget hemma, oavsett om det var en ljus sommardag eller regnigt och grått. Nu tänds ljuset oftast inte alls i garaget. Samma sak i tunnlar.
Jag har inte märkt någon skillnad på min bil. Halvljuset tänds direkt jag kommer in i en tunnel och när jag kör in i carporten hemma, precis som innan v.8
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Postat: 16 nov 2016 22:02
av joel80
HelectriC skrev:joel80 skrev:Har reagerat på att flera Model S kör omkring med släkta bakljus i taskigt väder.. När det var snöigt och jävligt förra veckan såg jag 2st i Stockholmområdet som hade släkt och helt försvann in i snöröken. :/
Dom är släckta så länge bilen inte slår på halvljuset och det räcker inte med lite kass väder, det behöver bli mörkt. Men, halvljus och bakljus går på om man aktiverar vindrutetorkarna även vid ljusa förhållanden.
Ok, I dom lägena (dimma, snörök o liknande) måste förarna i bilar med släkta bakljus dagtid manuellt tända ljusen. Det är lag på att om sikten är nedsatt måste halvljusen vara igång. Folk verkar inte fatta det utan tror att så länge bilen har autoläge i mörker så slipper dom bry sig.

Funkar bättre i länder där man förut, innan DRL-lagen, inte haft ljus igång alls dagtid. Dom förarna har det i ryggmärgen att tända om det blir dålig sikt.
Vi är ju vana att aldrig behöva röra vredet, och att lära om det verkar svårt. T.o.m kört bakom körskolebil som i dassigt väder inte har bakljusen tända. Suck...
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Postat: 16 nov 2016 23:00
av jonasl
Fullkomligt livsfarligt och antagligen ett större problem i halvljusland som Sverige. Brukar blinka när jag kommer ifatt bilar som är mörka baktill och ofta, men inte alltid, tänder de lamporna.
Volvo fattade ju fort att bakljusen ska vara tända även med DRL fram, hoppas verkligen Tesla fixar möjlighet att ha det så också.
Har en bil som iofs har automatiskt halvljus men den är så gammal att den alltid har dem på bak, tack och lov.
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Postat: 17 nov 2016 09:11
av StefL
Håller med om problemet med autoläget, ser tämligen ofta bilar med mörk bakände i tunnlar och det kan verkligen vara lurigt.
Fick jag önska mig ytterligare något vore det att alla jävlar som kör omkring med dimljusen tända ihop med halvljuset skulle bli bötfällda. Börjar man så sakteliga bli ålderssynt som jag är det sjukt irriterande, i synnerhet i mörker speciellt med lite fuktig vägbana.
Av någon anledning verkar det numera inte bara Audi- och BMW-förare som spelar coola på detta sätt (men i själva verket bara bevisar sin dumhet) utan även flertalet nyare Volvo rullar ofta omkring med ett par streckformade dimljus tända.
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Postat: 17 nov 2016 09:16
av fakerlind
StefL skrev:Håller med om problemet med autoläget, ser tämligen ofta bilar med mörk bakände i tunnlar och det kan verkligen vara lurigt.
Fick jag önska mig ytterligare något vore det att alla jävlar som kör omkring med dimljusen tända ihop med halvljuset skulle bli bötfällda. Börjar man så sakteliga bli ålderssynt som jag är det sjukt irriterande, i synnerhet i mörker speciellt med lite fuktig vägbana.
Av någon anledning verkar det numera inte bara Audi- och BMW-förare som spelar coola på detta sätt (men i själva verket bara bevisar sin dumhet) utan även flertalet nyare Volvo rullar ofta omkring med ett par streckformade dimljus tända.
Jag är rädd att jag kan vara en av de jävlarna. Min XC60 har dessa streck-formade led-lampor konstant på, men de är ju DLR och inte dimljus, och går mig veterligen inte att stänga av. Men jag får ofta till mig att de är bländande, designmiss?
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Postat: 17 nov 2016 10:19
av StefL
fakerlind skrev:StefL skrev:Håller med om problemet med autoläget, ser tämligen ofta bilar med mörk bakände i tunnlar och det kan verkligen vara lurigt.
Fick jag önska mig ytterligare något vore det att alla jävlar som kör omkring med dimljusen tända ihop med halvljuset skulle bli bötfällda. Börjar man så sakteliga bli ålderssynt som jag är det sjukt irriterande, i synnerhet i mörker speciellt med lite fuktig vägbana.
Av någon anledning verkar det numera inte bara Audi- och BMW-förare som spelar coola på detta sätt (men i själva verket bara bevisar sin dumhet) utan även flertalet nyare Volvo rullar ofta omkring med ett par streckformade dimljus tända.
Jag är rädd att jag kan vara en av de jävlarna. Min XC60 har dessa streck-formade led-lampor konstant på, men de är ju DLR och inte dimljus, och går mig veterligen inte att stänga av. Men jag får ofta till mig att de är bländande, designmiss?
Vid varsel/halvljiusbelysning - dvs vid alla tillfällen när man inte är ensam på vägen utan mötande trafik - gäller vad jag vet regeln att man endast får ha två ljuspunkter tända. Dvs egentligen ska det inte ens vara tillåtet att bilen kan ha dim- och halvljus tända samtidigt, men så är det ju som bekant inte om man tittar på dagens bilar. Däremot är jag rätt säker på att dina streck går att släcka eftersom det finns några få goda förebilder som inte har dem tända på sina XC60 och V40 som verkar vara de modeller de är vanligast på.
Vad är egentligen DLR? Är det någon form av positionsljus som antas vara OK att ha tända tillsammans med övrig belysning?
Jag har ju även sett folk som kör om kring med extraljus tända ihop med halvljuset i något slags svagare läge vilket enligt mina efterforskningar inte heller är tillåtet. Nu må jag vara en grinig jävel (kvalar in i Griniga Gamla Gubbar, juniorsektionen, när jag blir 50 om tre år) men det fascinerar mig hur många människor som verkar ha så obegripligt dålig självkänsla att de måste spela coola i trafiken genom att bryta mot regler som finns för att inte andra trafikanter ska bli bländade eller distraherade och för att samarbetet i trafiken ska fungera bättre.
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Postat: 17 nov 2016 10:52
av HelectriC
StefL skrev:fakerlind skrev:StefL skrev:Håller med om problemet med autoläget, ser tämligen ofta bilar med mörk bakände i tunnlar och det kan verkligen vara lurigt.
Fick jag önska mig ytterligare något vore det att alla jävlar som kör omkring med dimljusen tända ihop med halvljuset skulle bli bötfällda. Börjar man så sakteliga bli ålderssynt som jag är det sjukt irriterande, i synnerhet i mörker speciellt med lite fuktig vägbana.
Av någon anledning verkar det numera inte bara Audi- och BMW-förare som spelar coola på detta sätt (men i själva verket bara bevisar sin dumhet) utan även flertalet nyare Volvo rullar ofta omkring med ett par streckformade dimljus tända.
Jag är rädd att jag kan vara en av de jävlarna. Min XC60 har dessa streck-formade led-lampor konstant på, men de är ju DLR och inte dimljus, och går mig veterligen inte att stänga av. Men jag får ofta till mig att de är bländande, designmiss?
Vid varsel/halvljiusbelysning - dvs vid alla tillfällen när man inte är ensam på vägen utan mötande trafik - gäller vad jag vet regeln att man endast får ha två ljuspunkter tända. Dvs egentligen ska det inte ens vara tillåtet att bilen kan ha dim- och halvljus tända samtidigt, men så är det ju som bekant inte om man tittar på dagens bilar. Däremot är jag rätt säker på att dina streck går att släcka eftersom det finns några få goda förebilder som inte har dem tända på sina XC60 och V40 som verkar vara de modeller de är vanligast på.
Vad är egentligen DLR? Är det någon form av positionsljus som antas vara OK att ha tända tillsammans med övrig belysning?
Jag har ju även sett folk som kör om kring med extraljus tända ihop med halvljuset i något slags svagare läge vilket enligt mina efterforskningar inte heller är tillåtet. Nu må jag vara en grinig jävel (kvalar in i Griniga Gamla Gubbar, juniorsektionen, när jag blir 50 om tre år) men det fascinerar mig hur många människor som verkar ha så obegripligt dålig självkänsla att de måste spela coola i trafiken genom att bryta mot regler som finns för att inte andra trafikanter ska bli bländade eller distraherade och för att samarbetet i trafiken ska fungera bättre.
DRL= daytime running lights (inte positionsljus, de är för svaga)
det är till för alla de länder där man hade som vana att köra med helt släckt bil dagtid. Detta kunde skapa en del farliga situationer speciellt vid mötande trafik. När EU så hade beslutat om detta, så gällde det även Sverige, som ju sedan tidigare hade halvljusplikt. Dvs kontinentaleuropa fick ett lyft och vi fick en inte lika bra lösning
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Postat: 17 nov 2016 11:47
av StefL
HelectriC skrev:DRL= daytime running lights (inte positionsljus, de är för svaga)
det är till för alla de länder där man hade som vana att köra med helt släckt bil dagtid. Detta kunde skapa en del farliga situationer speciellt vid mötande trafik. När EU så hade beslutat om detta, så gällde det även Sverige, som ju sedan tidigare hade halvljusplikt. Dvs kontinentaleuropa fick ett lyft och vi fick en inte lika bra lösning
OK, det betyder alltså varselljus - som vi ju egentligen haft en lag om sedan 70-talet men där de flesta tillverkare gått över till att erbjuda halvljusautomatik vilket egentligen är bättre. Och varselljus får heller inte användas tillsammans med halvljus...
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Postat: 21 nov 2016 00:49
av joel80
De DRL-lysen som finns får användas med halvljus. På Volvo så dimmas dom ner och lyser inte lika kraftigt när man har halvljusen tända. Så ska det vara på alla bilar, men verkar inte fungera så på vissa. Jag var rätt säker på att det var lag på det, men börjar tveka då jag tycker att vissa bilmärken har väldigt bländande DRL-ljus.
De som åker runt med dimljus tända tillsammans med halvljus har jag också svårt för! Det kan blända riktigt ordentligt.. Speciellt om det är blött ute... Dimljusen slår upp från backen och det blir skitjobbigt att möta eller ha nån sån bakom.
Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5
Postat: 21 nov 2016 11:26
av StefL
joel80 skrev:De DRL-lysen som finns får användas med halvljus. På Volvo så dimmas dom ner och lyser inte lika kraftigt när man har halvljusen tända. Så ska det vara på alla bilar, men verkar inte fungera så på vissa. Jag var rätt säker på att det var lag på det, men börjar tveka då jag tycker att vissa bilmärken har väldigt bländande DRL-ljus.
De som åker runt med dimljus tända tillsammans med halvljus har jag också svårt för! Det kan blända riktigt ordentligt.. Speciellt om det är blött ute... Dimljusen slår upp från backen och det blir skitjobbigt att möta eller ha nån sån bakom.
Det handlar inte bara om bländning heller - med fyra ljuspunkter istället för två blir det svårare att bedöma avståndet till mötande fordon, särskilt om man börjar bli ålderssynt. Jag har därför svårt att tänka mig att det skulle vara tillåtet med tända varselljus tillsammans med halvljus, och eftersom de rimligen inte fyller någon som helst funktion för sikten för föraren handlar det alltså bara om ren j-a idioti att köra med dem tända.