Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Nu har jag möjligheten att jämföra min Tesla lite mer ingående med en bil som ska vara det främsta som Volvo har att erbjuda. Har kört Volvon nu i snart en vecka.

Volvon är en mycket trevlig familjebil, men känns väldigt stor. Yttermåtten är ju inte större än Model S, men det känns som man kör runt en klumpigare bil. Själva drivlinan är det ingen idé att gå in på, den är ålderdomlig, vibrerande, trött, tråkig, äcklig, ja allt negativt man kan komma på. Men jag har mer sutttit och jämfört utrustning, komfort och funktioner.

-Stolarna tycker jag är minst lika bra hos Tesla (next gen). Dock får jag inte stolen så långt ner som jag önskar i Volvon, men det beror väl mer på biltyp (SUV) kanske. Volvos stolar smiter inte åt lika bra som hos Tesla. Detta är säkert bra för de som är lite bredare, men jag som är relativt smal uppskattar Teslas stolar bättre.

-jag saknar helt klart dörrfickor i min Tesla, det är fantastiskt skönt att kunna lägga grejer, sätta en flaska eller annat i dörren. Förstår inte varför MS inte kan få det när MX har det.

-Spolarvätska direkt från torkararmarna är genialt (tror MX har det också?), man sparar både spolarvätska, slipper att spraya ner hela bilen och sin omgivning och det är inte minst sjukt effektivt.

-saker reagerar så sakta på Volvon, ska man öppna bagageluckan så måste man hålla inne knappen lääänge, ska man låsa upp så måste man trycka hårt på knapparna, ska man reglera temperaturen så måste man först trycka på nuvarande temperatur för att sedan ändra upp eller ner, allt är helt enkelt inte lika smooth som på Teslan.

-Volvos mittskärm är ett bra steg på vägen bort från de minimala skärmar som de flesta andra har, dock saknar man den massiva skärmen i Teslan. När backkameran går på så tror man det är ett skämt vad liten bilden är. Teslas system är betydligt mer intuitivt. I Volvon måste man trycka runt mer för att hitta det man är ute efter och då anser jag ändå mig själv för att vara hyfsat duktig och tech savvy när det kommer till den typen av grejer.

-pilot assist vs autopilot. Vad tänkte Volvo här? Pilot assist gör i stort sett ingenting, den buffar lite försiktigt i 1 av 10 situationer då man är på väg ut av filen. Absolut inget man kan lita på och gör ju i stort sett ingen skillnad. Riktig skit och hoppas inte någon betalar extra för det.

Igår fick jag dock ordentlig abstinens och var tvungen att ta en runda med frugans eGolf, åååå vad skönt det var att köra elektriskt igen :D
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Jämförelse Model S 85 vs Volvo XC90 D5

Inlägg av LarsL »

+1

Liknar mycket min känsla av Volvo, de försöker göra samma sak med lyckas/vågar inte riktigt. Jag sitter hela tiden och irriterar mig på att de faktiskt har allting där men använder det inte rätt. Lite som när Nokia försökte göra smarta-telefoner.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag provkörde just Volvo XC90 D5 en gång, med väldigt blandade intryck. Riktigt fin interiör, sjukt fina stolar, B&W-ljudsystemet är amazing. Motorn och växellådan var tragiskt dåliga. Extremt nervös växellåda som taggade ner ett eller två steg vid minsta gaspådrag. Hemskt oljud. Väldigt slö motor. Vid kickdown kändes det som minst en sekunds fördröjning. Jag tyckte inte heller fjädringen var så bra, trots luftfjädring. Svampig och gungig, och dessutom hade den konstiga ljud för sig vid farthinder och liknande. Det var skönt att komma tillbaks i min bil, totalt sett, även om jag kan tänka mig att interiören och stolarna i Våfflan ger en väldigt trevlig långfärdsbil.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare

Inlägg av fakerlind »

Vid besök på Volvos HQ så blev jag hämtad i en XC90 T8 med precis all utrustning. Väldigt snygg interiör och framförallt ett stort kliv från tidigare modeller. Tyckte kupéljudet var rätt högt vilket kanske berodde på de stora fälgarna (osäker på tum). B&W som Danni också skriver är fantastiskt bra. Klart värt de ca 31k det systemet kostar. Förbrukning blandad på denna bil låg på 1,45 L/mil (!?) och föraren rodnade när jag frågade om detta och intygade att "jo, jag kör faktiskt alltid i hybridläge men den är väldigt törstig..." Han menade på att bilen i det utförande kostar runt 1,1 MSEK och för de pengarna så finns det många alternativ som ger ett klart bättre helhetsintryck. Tror D5 är ett bättre val om man nu vill ha en XC90. Ser väldigt mycket fram emot leverans av min S90D. Kan lika väl erkänna att jag har åkt i en Tesla en enda gång och det var i Christian Von Koenigseggs första bakhjulsdrivna Model S. Resan då satt jag mest och gapade av wow-känsla.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

fakerlind skrev:
Vid besök på Volvos HQ så blev jag hämtad i en XC90 T8 med precis all utrustning. Väldigt snygg interiör och framförallt ett stort kliv från tidigare modeller. Tyckte kupéljudet var rätt högt vilket kanske berodde på de stora fälgarna (osäker på tum). B&W som Danni också skriver är fantastiskt bra. Klart värt de ca 31k det systemet kostar. Förbrukning blandad på denna bil låg på 1,45 L/mil (!?) och föraren rodnade när jag frågade om detta och intygade att "jo, jag kör faktiskt alltid i hybridläge men den är väldigt törstig..." Han menade på att bilen i det utförande kostar runt 1,1 MSEK och för de pengarna så finns det många alternativ som ger ett klart bättre helhetsintryck. Tror D5 är ett bättre val om man nu vill ha en XC90. Ser väldigt mycket fram emot leverans av min S90D. Kan lika väl erkänna att jag har åkt i en Tesla en enda gång och det var i Christian Von Koenigseggs första bakhjulsdrivna Model S. Resan då satt jag mest och gapade av wow-känsla.

Du måste skämta! :o
1,45 liter/mil i hybridläge på denna supermiljöbil. Det är kriminellt att klassa en sådan bil som miljöbil över huvud taget. :evil:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Nu känner jag att "joel80" måste komma med ett inlägg till Volvos försvar. För så illa kan det ju inte vara med Sveriges stolthet. :?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Nicke Nyfiken skrev:
Nu känner jag att "joel80" måste komma med ett inlägg till Volvos försvar. För så illa kan det ju inte vara med Sveriges stolthet. :?
Du måste mena Kinesisk stolthet ?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Haha.. Jojo.. Är ni säker på att det inte var 1.45l/100km! ;)

Men seriöst så följer jag trådar om XC90 T8 på volvokortet, och förbrukningen har helt med körmönster och vilja att koppla in sladden att göra. Flera är nere på 2l/100km i snitt medan andra med längre körsträckor samt sämre ladddiciplin har uppåt 8-9l/100km. Så högt som 14.5/100km har jag inte hört talas om. Han måste ju använda bilen helt fel...? Visste han om att man kunde koppla i en sladd??

När det gäller XC90 T8 tycker jag dock att den är rätt värdelös som hybrid. Sjukt kort räckvidd på elen (runt 20-25km), tung och törstig både gällande el och bensin. Stort vindfång också gör den extra törstig i högre hastigheter. Det är inte en favorit hos mig precis.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare

Inlägg av fakerlind »

joel80 skrev:
Haha.. Jojo.. Är ni säker på att det inte var 1.45l/100km! ;)

Men seriöst så följer jag trådar om XC90 T8 på volvokortet, och förbrukningen har helt med körmönster och vilja att koppla in sladden att göra. Flera är nere på 2l/100km i snitt medan andra med längre körsträckor samt sämre ladddiciplin har uppåt 8-9l/100km. Så högt som 14.5/100km har jag inte hört talas om. Han måste ju använda bilen helt fel...? Visste han om att man kunde koppla i en sladd??

När det gäller XC90 T8 tycker jag dock att den är rätt värdelös som hybrid. Sjukt kort räckvidd på elen (runt 20-25km), tung och törstig både gällande el och bensin. Stort vindfång också gör den extra törstig i högre hastigheter. Det är inte en favorit hos mig precis.
Hehe. Det var definitivt 1,45 L/mil, men sen om han inte talar sanning kring huruvida han kör i hybridläge eller inte, om han har en ovanligt tung högerfot eller om han nästan enkom kör väldigt korta sträckor är oklart för mig. Men han sade själv att han var väldigt förvånad över att den drog så pass mkt som den gör.

(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

joel80 skrev:
Precis som jag skrivit tidigare ser jag bara T8an som ett kryphål för skatteplanering, för folk som skiter i miljön men inte vill betala priset för utsläppen. :evil:

Det finns naturligtvis undantag, men de är nog få bland XC90-åkarna. Är man miljömedveten så väljer man inte en sådan bil.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Fakerlind: Hjälper ju föga att köra i hybridläge om man inte kopplar in sladden och laddar lite då och då. Inte många km man får på enbart regen.
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare

Inlägg av fakerlind »

joel80 skrev:
Fakerlind: Hjälper ju föga att köra i hybridläge om man inte kopplar in sladden och laddar lite då och då. Inte många km man får på enbart regen.
Såklart är det så. Kan tänka mig att han nog slarvade med det, blir lätt så när man inte själv står för pinalerna kanske...

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

1.45l/mil tillhör i min värld det förflutna och borde vara förknippat med vrålande gamla amerikanare med monstermotor. Att en bil som är kapabel till en sådan hög förbrukning ens får säljas 2016 är totalt obegripligt och borde klassas som miljöbrott. Att bilen dessutom räknas som supermiljöbil är ett strålande bevis för hur idiotiskt hela systemet är. Greenwash är ordet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

En bekant till mig har skaffat T8:an och jag har åkt med honom en gång. Den drivlinan passar i alla fall bilen mycket bättre. Har inte fått ur honom så mycket info om hur mycket soppa han gör av med. Jag tyckte inte prestandan kändes särskilt imponerande från passagerarplatsen. Nån dag ska jag få tummen ur och provköra en.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

danni skrev:
... Nån dag ska jag få tummen ur och provköra en.
Enda anledningen att prova en är väl för att få bekräftat att man har köpt en bil som är bättre. Jag skulle aldrig komma på tanken att köpa en XC90.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Apropå förbrukning, så ligger den på 9,3 i bilen jag har. Inte något toppenvärde precis. Tror hemsidan säger nåt om ca 5. Honda CR-V jag hade några dagar innan jag bytte hyrbil var också en diesel och låg på 5,8 i medelförbrukning, så nog drar XC90 mycket.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

mati skrev:
danni skrev:
Enda anledningen att prova en är väl för att få bekräftat att man har köpt en bil som är bättre. Jag skulle aldrig komma på tanken att köpa en XC90.
Jag tycker det är kul att prova olika bilar, jämföra, och bilda mig en uppfattning. Självklart skulle jag inte köpa en sån.
Användarvisningsbild
fakerlind
Teslaägare

Inlägg av fakerlind »

HelectriC skrev:
Apropå förbrukning, så ligger den på 9,3 i bilen jag har. Inte något toppenvärde precis. Tror hemsidan säger nåt om ca 5. Honda CR-V jag hade några dagar innan jag bytte hyrbil var också en diesel och låg på 5,8 i medelförbrukning, så nog drar XC90 mycket.
Ja det är mycket. Jag har en XC60 D4 AWD idag med Rica steg 2 (275hk 590nm) och den drar blandat 0,61. Visst är XC90 större men ändå...

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

1,1 Miljoner kr?!? Då skulle jag välja en Model X även om det ingick att jag blev av med kulorna emellan skillnad. Vem tusan väljer Volvon innan X:n?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

LarsL skrev:
1,1 Miljoner kr?!? Då skulle jag välja en Model X även om det ingick att jag blev av med kulorna emellan skillnad. Vem tusan väljer Volvon innan X:n?
1,1 miljon är dock med mycket utrustning. Grundpriset är 801k. Men visst, det är löjligt mycket och obegripligt hur någon kan köpa den istället för en X.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

danni skrev:
mati skrev:
danni skrev:
Jag tycker det är kul att prova olika bilar, jämföra, och bilda mig en uppfattning. Självklart skulle jag inte köpa en sån.
Jag hade nästan kunnat gissa mig till det. ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Jag har grannar här som tillhör den skaran. Han är VD på ett stort livsmedelsföretag i Källby, mest känt för sin färdigmat och pizzor bla. Han kör XC60, hon XC90. Alltid i varsin bil. Även när de ska till samma ställe. Varje gång jag ser dem undrar jag om de ens vet vad en Tesla är för nånting. Tragiskt.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

fakerlind skrev:
Ja det är mycket. Jag har en XC60 D4 AWD idag med Rica steg 2 (275hk 590nm) och den drar blandat 0,61. Visst är XC90 större men ändå...

Nu jämför du diesel med bensin...

Jag förstår inte heller hur man lägger nära en miljon (eller mer om man lägger på en massa utrustning) på en XC90 när det är så pass nära upp till en Model X.
Senast redigerad av joel80, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare

Inlägg av far1far2 »

Har själv ägt och kört en XC90D5. En bra bil, skön komfortabel och skapligt snål. Men....redan efter 400 mil fick jag byta samtliga bromsar. Skeva skivor som höll på att göra mej galen. Bränslefiltret pajade strax efter. Och lite annat smått och gott som jag inte ville ha på en så dyr bil.
Min Tesla går inte att jämföra samma år!! Ren och skär njutning , varenda mil (<1500>. Inte ett gnissel eller minsta fel. So far. Aldrig mer en "vanlig" bil! Och absolut inte en Volvo-utan elmotorer!:D
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

far1far2 skrev:
Har själv ägt och kört en XC90D5. En bra bil, skön komfortabel och skapligt snål. Men....redan efter 400 mil fick jag byta samtliga bromsar. Skeva skivor som höll på att göra mej galen. Bränslefiltret pajade strax efter. Och lite annat smått och gott som jag inte ville ha på en så dyr bil.
Min Tesla går inte att jämföra samma år!! Ren och skär njutning , varenda mil (<1500>. Inte ett gnissel eller minsta fel. So far. Aldrig mer en "vanlig" bil! Och absolut inte en Volvo-utan elmotorer!:D
Den gamla XC90 var i klass med min Volvo BM Boxer så den kommer inte ens på tal, för mig. Den nya har jag inte provat eftersom det är totalt ointressant.
Skriv svar