Volvon är en mycket trevlig familjebil, men känns väldigt stor. Yttermåtten är ju inte större än Model S, men det känns som man kör runt en klumpigare bil. Själva drivlinan är det ingen idé att gå in på, den är ålderdomlig, vibrerande, trött, tråkig, äcklig, ja allt negativt man kan komma på. Men jag har mer sutttit och jämfört utrustning, komfort och funktioner.
-Stolarna tycker jag är minst lika bra hos Tesla (next gen). Dock får jag inte stolen så långt ner som jag önskar i Volvon, men det beror väl mer på biltyp (SUV) kanske. Volvos stolar smiter inte åt lika bra som hos Tesla. Detta är säkert bra för de som är lite bredare, men jag som är relativt smal uppskattar Teslas stolar bättre.
-jag saknar helt klart dörrfickor i min Tesla, det är fantastiskt skönt att kunna lägga grejer, sätta en flaska eller annat i dörren. Förstår inte varför MS inte kan få det när MX har det.
-Spolarvätska direkt från torkararmarna är genialt (tror MX har det också?), man sparar både spolarvätska, slipper att spraya ner hela bilen och sin omgivning och det är inte minst sjukt effektivt.
-saker reagerar så sakta på Volvon, ska man öppna bagageluckan så måste man hålla inne knappen lääänge, ska man låsa upp så måste man trycka hårt på knapparna, ska man reglera temperaturen så måste man först trycka på nuvarande temperatur för att sedan ändra upp eller ner, allt är helt enkelt inte lika smooth som på Teslan.
-Volvos mittskärm är ett bra steg på vägen bort från de minimala skärmar som de flesta andra har, dock saknar man den massiva skärmen i Teslan. När backkameran går på så tror man det är ett skämt vad liten bilden är. Teslas system är betydligt mer intuitivt. I Volvon måste man trycka runt mer för att hitta det man är ute efter och då anser jag ändå mig själv för att vara hyfsat duktig och tech savvy när det kommer till den typen av grejer.
-pilot assist vs autopilot. Vad tänkte Volvo här? Pilot assist gör i stort sett ingenting, den buffar lite försiktigt i 1 av 10 situationer då man är på väg ut av filen. Absolut inget man kan lita på och gör ju i stort sett ingen skillnad. Riktig skit och hoppas inte någon betalar extra för det.
Igår fick jag dock ordentlig abstinens och var tvungen att ta en runda med frugans eGolf, åååå vad skönt det var att köra elektriskt igen