85D vs P85DL

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 85D vs P85DL

Inlägg av Bjelke »

"Tesla Race day" :)
Kan kanske tom bli lite publik där iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
fmm1000

Inlägg av fmm1000 »

Din 85D er snappara enn 4.4.

Jag har testet detta i en video.

Och då har jag en liten föreslag till jeras test.

Fråga Christian von Königsegg.
Han et Tesla entusiast och han har en testtrack :-).

Kanske han vill göra test också med Tesla vs Koenigsegg.
Om du vill att jag ska göra fler filmer kan du stödja mig genom att använda mit referral link.
http://---
Användarvisningsbild
Jocce
Teslaägare

Inlägg av Jocce »

fmm1000 skrev:
Din 85D er snappara enn 4.4.

Jag har testet detta i en video.

Och då har jag en liten föreslag till jeras test.

Fråga Christian von Königsegg.
Han et Tesla entusiast och han har en testtrack :-).

Kanske han vill göra test också med Tesla vs Koenigsegg.

Spännande! Vad använder du för logger för att få fram dessa data? :)

Ja, man kanske skulle kolla med Christian, någon som har någon kontakt ditåt? ;)

/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Jag har en 85D och hade en P85D utan Ludicrous i en hel vecka förra hösten. Jag upplevde skillnaden som ganska markant vid launch från stillastående. Jag körde ett par launches med P-modellen och efter det hade jag rejäl hjärtklappning.

Däremot har jag vid tre tillfällen haft lånebil som var P85 eller P85+ och jag har aldrig upplevt den som att vara ens i närheten av lika snabb som min bil. Det är troligen för att det alltid varit lite eller mycket blött när jag haft dessa bilar, och det varit omöjligt att slå gasen i botten utan att tappa fästet.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare

Inlägg av Niclas »

Det stämmer Danni att från stillastående är 85D snabbare än P85, men i rullande fart (med bra grepp) är det bättre tryck i P85.
i vår får jag min P100D så då kan vi jämföra. Fast det räcker väl med P100D, man kan väl fortfarande simulera de långsammare varianterna genom att hålla in T eller hur det nu var??
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Gretsch skrev:
Det finns en racerbana utanför Falkenberg men vet inte om den hade funkat då vi behöver en lång raksträcka och jag har aldrig varit där så jag vet inte hur den ser ut.
Har åkt mycket där och kan bestämt påstå att det är inget för dragracing. Däremot en skitkul bana... :mrgreen:

Det finns ganska gott om banor i Sverige men jag vet inte hur det är med tillstånd att köra.

Exempel hyfsat nära SuC:

Östersund/grytan. Ope flygfält. 201 m. Ligger ca 30 km från Krokom SuC.
Sundsvall. Sundsvall Raceway. Sättna Flygplats. 402 m. Ca 20 km från SuC.
Malmö. Malmö Raceway. Centralt/hamnen. 201 m Ca 20 km från Löddeköpinge SuC.
Orsa. Tallhed Raceway. Tallheds Flygplats. 402 m- Ca 30 km från Mora SuC.
Vårgårda. Vårgårda Dragway. 201 m. Ca 40 km från Jung SuC.
Västerås. Johannisbergs Flygfält. Ca 55 km från Arboga SuC.
Söderhamn. Helsinge Motorstadion. Ca 80 km från Gävle SuC.
Tibro, Lunda, Görla mm...

https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 999997&z=5
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Malmby nedlagda flygfält strax utanför Strängnäs? Privatägt och hur mycket bred raksträcka som helst. Cleverladdare med Chademo finns ungefär 7km därifrån i alla fall.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Niclas skrev:
Det stämmer Danni att från stillastående är 85D snabbare än P85, men i rullande fart (med bra grepp) är det bättre tryck i P85.
i vår får jag min P100D så då kan vi jämföra. Fast det räcker väl med P100D, man kan väl fortfarande simulera de långsammare varianterna genom att hålla in T eller hur det nu var??
Fast jag skulle nog ta simulationen med en nypa salt.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

bylund skrev:
Niclas skrev:
Fast jag skulle nog ta simulationen med en nypa salt.
Eller en stor skopa! Det där med att testa bakhjulsdrift verkar ju inte fungera alls... :(
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

danni skrev:
Däremot har jag vid tre tillfällen haft lånebil som var P85 eller P85+ och jag har aldrig upplevt den som att vara ens i närheten av lika snabb som min bil. Det är troligen för att det alltid varit lite eller mycket blött när jag haft dessa bilar, och det varit omöjligt att slå gasen i botten utan att tappa fästet.
Det måste bero på dåligt grepp på våt väg. Jag upplever min P85 som rappare än en 90D, förutsatt att hjulen inte spinner loss. Får man bara bra fäste så blir det en rejäl spark i röven. Mer än med en 85/90D.
Å andra sidan kan man få hjulen att släppa uppemot 80km/h när det är fuktigt på vägen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mati skrev:
Det måste bero på dåligt grepp på våt väg. Jag upplever min P85 som rappare än en 90D, förutsatt att hjulen inte spinner loss. Får man bara bra fäste så blir det en rejäl spark i röven. Mer än med en 85/90D.
Å andra sidan kan man få hjulen att släppa uppemot 80km/h när det är fuktigt på vägen.
Ja är vägen lite fuktig är det inga problem att i jämn fart i 70 km/h på en rak fin väg få bakhjulen att släppa om man trampar till ordentligt på den smala pedalen. :D

Nu har man lärt sig att trampa lite försiktigare på pedalen även i landsvägsfart om vägbanan är fuktig, men i början fick man hjulspinn stup i kvarten. :lol:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Nicke Nyfiken skrev:
Nu har man lärt sig att trampa lite försiktigare på pedalen även i landsvägsfart om vägbanan är fuktig, men i början fick man hjulspinn stup i kvarten. :lol:
...och lite lagom bredställ på de mest olämpliga ställen. :lol:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
...och lite lagom bredställ på de mest olämpliga ställen. :lol:
Som tex utfarten från Gävle bro norrut som är en ganska "snäll" kurva....trodde jag alltså :lol: Fullt ställ när jag stämplade plattan i mattan där (på torr asfalt med en P85+)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Som tex utfarten från Gävle bro norrut som är en ganska "snäll" kurva....trodde jag alltså :lol: Fullt ställ när jag stämplade plattan i mattan där (på torr asfalt med en P85+)
Då fortsätter jag lite OT: en trefilig väg mitt i en tysk storstad. Jag hade hamnat i fel fil, längst till vänster, och skulle till höger. Stillastående i min fil, ganska snabb trafik i de två andra filerna. Jag ser en liten lucka, plattan i mattan och... wooooohohoooo... :oops: :lol:
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

mati skrev:
danni skrev:
Jo, precis, det har varit fuktigt eller vått varenda gång jag haft en sån. Och jag har inte upplevt att jag kunnat stämpla plattan i mattan med dem överhuvudtaget, vilket var lite ovant eftersom min bil klarar full gas under nästan alla omständigheter.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
fmm1000

Inlägg av fmm1000 »

Den datalogger jeg brugte hedder www.linkmytesla.dk
Om du vill att jag ska göra fler filmer kan du stödja mig genom att använda mit referral link.
http://---
Skriv svar