Sida 2 av 2

Re: Näradödenupplevelse

Postat: 09 jan 2017 14:54
av kangru
mjwahl skrev:
kangru skrev:

Varje gång jag ser eller läser denna typ av diskussioner så tänker jag tillbaka till boken jag köpte, läste och höll med om 1994: UNIX Haters Handbook (http://web.mit.edu/~simsong/www/ugh.pdf). Jag och många med mig skulle kunna skriva en lång bok om saker som går att göra bättre med en Tesla MEN trots alla de problemen eller begränsningarna så är det det bästa som finns just nu (enligt oss). Samma sak kunde sägas eller skrivas om den första iPhone som kom för idag nästan exakt 10 år sedan men få utanför hard-core RF tekniker ville lägga den ifrån sig när man väl hade börjat använda den.

När jag skall beskriva min upplevelse av Tesla så är det mycket som att gå ifrån en Nokia N95 "smartphone" till den första iPhone eller Android telefonen - jag visste att min N95a var bättre på nästan allt på specarna men jag ville inte gå tillbaka. På samma sätt väntade jag dock till iPhone 3Gs innan jag personligen bytte, likadant gjorde jag med Tesla och köpte en 85D.
Det är det underhållande jag läst på länge! Jag är innerligt tacksam för den länken! Kan verkligen rekommendera alla att åtminstone läsa innehållsförteckningen på UNIX Haters. Det stämmer en hel del med upplevelserna med Tesla. Tesla snurrar väl på UNIX också... :lol: :lol: :lol:

Några kapitel i boken:

Welcome new user-Like Russian Roulette with Six Bullets Loaded
For Programmers, Not Users

Snoozenet - I Post, Therefore I Am, When in Doubt, Post

Power Tools for Power Fools

If You Can’t Fix It, Restart It!
C++ Is to C as Lung Cancer Is to Lung
Kom på att både framsidan och en speciell sak i slutet har sin egen charm så här kommer foto på mitt ex ifrån hyllan.

Re: Näradödenupplevelse

Postat: 09 jan 2017 15:11
av mjwahl
kangru skrev:
mjwahl skrev:
kangru skrev:

Varje gång jag ser eller läser denna typ av diskussioner så tänker jag tillbaka till boken jag köpte, läste och höll med om 1994: UNIX Haters Handbook (http://web.mit.edu/~simsong/www/ugh.pdf). Jag och många med mig skulle kunna skriva en lång bok om saker som går att göra bättre med en Tesla MEN trots alla de problemen eller begränsningarna så är det det bästa som finns just nu (enligt oss). Samma sak kunde sägas eller skrivas om den första iPhone som kom för idag nästan exakt 10 år sedan men få utanför hard-core RF tekniker ville lägga den ifrån sig när man väl hade börjat använda den.

När jag skall beskriva min upplevelse av Tesla så är det mycket som att gå ifrån en Nokia N95 "smartphone" till den första iPhone eller Android telefonen - jag visste att min N95a var bättre på nästan allt på specarna men jag ville inte gå tillbaka. På samma sätt väntade jag dock till iPhone 3Gs innan jag personligen bytte, likadant gjorde jag med Tesla och köpte en 85D.
Det är det underhållande jag läst på länge! Jag är innerligt tacksam för den länken! Kan verkligen rekommendera alla att åtminstone läsa innehållsförteckningen på UNIX Haters. Det stämmer en hel del med upplevelserna med Tesla. Tesla snurrar väl på UNIX också... :lol: :lol: :lol:

Några kapitel i boken:

Welcome new user-Like Russian Roulette with Six Bullets Loaded
For Programmers, Not Users

Snoozenet - I Post, Therefore I Am, When in Doubt, Post

Power Tools for Power Fools

If You Can’t Fix It, Restart It!
C++ Is to C as Lung Cancer Is to Lung
Kom på att både framsidan och en speciell sak i slutet har sin egen charm så här kommer foto på mitt ex ifrån hyllan.

:lol: :lol: Det är alltså en äkta spypåse!? Analog symbolik när den är som bäst. Det är ju nästan så att man har lust att ta fram en passande emoji att använda här på forumet vid lämpliga tillfällen.

Re: Näradödenupplevelse

Postat: 09 jan 2017 15:41
av kangru
mjwahl skrev:


:lol: :lol: Det är alltså en äkta spypåse!? Analog symbolik när den är som bäst. Det är ju nästan så att man har lust att ta fram en passande emoji att använda här på forumet vid lämpliga tillfällen.
Stämmer en riktig helt fungerande spypåse...

Re: Näradödenupplevelse

Postat: 09 jan 2017 15:50
av e5m1r
Advocatus Diabolo skrev:
Foluke skrev:
Vi avhandlar ju hela tiden frågor om förbättringar, felaktigheter mm. Även om vi är storbelåtna med våra Teslor, blundar vi ju inte för skavanker, svagheter och möjligheter till förbättringar.
Det var just denna anomali som var intressant att belysa med den något provocerande tråden "skulle du köpa denna?
Ingen av oss skulle någonsin köpa en fossilbil som har fått rykte om sig om en lång rad tillkortakommanden. Ett sådant bilmärke skulle vara dödfött innan det ens lämnat krubban. Ingen skulle ta i det märket med tång. Har man sedan en gång kört en Tesla så tror jag för min del att det är kört. Vad man än ser på marknaden, annat än nya el-uppstickare, så är de fullständigt döda, i alla fall enligt min syn.
Vem vill år 2017 titta på en förarpanel med tusen plottriga knappar? Vem blir inte superirriterad över det där dova rumlandet från en dieselmotor, när man står still vid ett stoppljus?
Listan kan göras såååååååå lång. MEN - när det rör sig om en Tesla, så går vi in i affären med öppna ögon, vet på de flesta håll att vi köper något med ibland tvivelaktig baskvalitet, men vi gör det ändå!

Det verkligt intressanta är vad som sedan gör att vi på Tesla, trots brister i grundkvalitet, när det kommer till kundnöjdhet efter köpet, är fullständigt marknadsledande.
Som grädde på moset så visade sig senare Consumer Report att vi dessutom har det märke, där de flesta skulle göra om sitt köp av samma märke om de skulle stå inför att köpa en bil igen. Inte illa pinkat!

Tråden om "Skulle du köpa denna" spårade tyvärr snabbt in (ur) på att bl.a. diskutera futtiga teknikaliteter som bara angivits för att skapa en "enkel att förstå" bild av hur presumtiva köpare kan uppfatta bilen utifrån info i olika Tesla fora och press.
Nä, nu var detta duktigt O.T. :oops:
Jag har haft MB AMG som hade oerhörda problem med bromsar och allt annat som rörde El ( ja det var elektrisk bromssystem på denna bil ) mb jordade sönder bilen motorutrymmet var till slut fullt med bruna jord trådar
Så att det är bara tesla som dras med dessa problem är inget unikt utan snarare regel på dyra komplexa bilar
Ju dyrare desto mer problem
Ska du ha en problemfri bil ska du nog köpa en bil utan elektroniska styrenheter franskt ska du inte köpa alls och inte nån ny modell heller
Så en dacia med inget extra eller en lada funkar nog bäst

Re: Näradödenupplevelse

Postat: 09 jan 2017 20:12
av Tars
e5m1r skrev:
Advocatus Diabolo skrev:
Foluke skrev:
Vi avhandlar ju hela tiden frågor om förbättringar, felaktigheter mm. Även om vi är storbelåtna med våra Teslor, blundar vi ju inte för skavanker, svagheter och möjligheter till förbättringar.
Det var just denna anomali som var intressant att belysa med den något provocerande tråden "skulle du köpa denna?
Ingen av oss skulle någonsin köpa en fossilbil som har fått rykte om sig om en lång rad tillkortakommanden. Ett sådant bilmärke skulle vara dödfött innan det ens lämnat krubban. Ingen skulle ta i det märket med tång. Har man sedan en gång kört en Tesla så tror jag för min del att det är kört. Vad man än ser på marknaden, annat än nya el-uppstickare, så är de fullständigt döda, i alla fall enligt min syn.
Vem vill år 2017 titta på en förarpanel med tusen plottriga knappar? Vem blir inte superirriterad över det där dova rumlandet från en dieselmotor, när man står still vid ett stoppljus?
Listan kan göras såååååååå lång. MEN - när det rör sig om en Tesla, så går vi in i affären med öppna ögon, vet på de flesta håll att vi köper något med ibland tvivelaktig baskvalitet, men vi gör det ändå!

Det verkligt intressanta är vad som sedan gör att vi på Tesla, trots brister i grundkvalitet, när det kommer till kundnöjdhet efter köpet, är fullständigt marknadsledande.
Som grädde på moset så visade sig senare Consumer Report att vi dessutom har det märke, där de flesta skulle göra om sitt köp av samma märke om de skulle stå inför att köpa en bil igen. Inte illa pinkat!

Tråden om "Skulle du köpa denna" spårade tyvärr snabbt in (ur) på att bl.a. diskutera futtiga teknikaliteter som bara angivits för att skapa en "enkel att förstå" bild av hur presumtiva köpare kan uppfatta bilen utifrån info i olika Tesla fora och press.
Nä, nu var detta duktigt O.T. :oops:
Jag har haft MB AMG som hade oerhörda problem med bromsar och allt annat som rörde El ( ja det var elektrisk bromssystem på denna bil ) mb jordade sönder bilen motorutrymmet var till slut fullt med bruna jord trådar
Så att det är bara tesla som dras med dessa problem är inget unikt utan snarare regel på dyra komplexa bilar
Ju dyrare desto mer problem
Ska du ha en problemfri bil ska du nog köpa en bil utan elektroniska styrenheter franskt ska du inte köpa alls och inte nån ny modell heller
Så en dacia med inget extra eller en lada funkar nog bäst
Jag röstar på en Volvo 240.
De verkar vara odödliga.

Re: Näradödenupplevelse

Postat: 09 jan 2017 21:21
av ironjack
kangru skrev:
Tack för tipset! Det matade min Instant Gratification Monkey (http://waitbutwhy.com/2013/10/why-procr ... inate.html) en lång stund! :D

Re: Näradödenupplevelse

Postat: 10 jan 2017 10:00
av danni
mjwahl skrev:
Det stämmer en hel del med upplevelserna med Tesla. Tesla snurrar väl på UNIX också... :lol: :lol: :lol:
Nope. Gränssnittsdelarna (stora och lilla skärmen med GPS, mediaspelare, webbläsare etc) körs på Linux, och styrsystemen kör såklart inte ett operativsystem i den bemärkelsen alls.

Re: Näradödenupplevelse

Postat: 10 jan 2017 10:55
av mjwahl
danni skrev:
mjwahl skrev:
Det stämmer en hel del med upplevelserna med Tesla. Tesla snurrar väl på UNIX också... :lol: :lol: :lol:
Nope. Gränssnittsdelarna (stora och lilla skärmen med GPS, mediaspelare, webbläsare etc) körs på Linux, och styrsystemen kör såklart inte ett operativsystem i den bemärkelsen alls.
Men herregud din petimeter ;) :) - jag rättar -

Gränsnittsdelarna i tesla, undantaget styrsystem, snurrar på ett operativsystem nära besläktat med unix.

Nöjd nu? :geek:

Re: Näradödenupplevelse

Postat: 10 jan 2017 11:13
av Nicke Nyfiken
mjwahl skrev:
danni skrev:
mjwahl skrev:
Det stämmer en hel del med upplevelserna med Tesla. Tesla snurrar väl på UNIX också... :lol: :lol: :lol:
Nope. Gränssnittsdelarna (stora och lilla skärmen med GPS, mediaspelare, webbläsare etc) körs på Linux, och styrsystemen kör såklart inte ett operativsystem i den bemärkelsen alls.
Men herregud din petimeter ;) :) - jag rättar -

Gränsnittsdelarna i tesla, undantaget styrsystem, snurrar på ett operativsystem nära besläktat med unix.

Nöjd nu? :geek:
Rätt ska vara rätt :D