Näradödenupplevelse
Moderator: Redaktion
- peterlauri
- Teslaägare
Näradödenupplevelse
Detta gäller en MX, men antar att det inte spelar så stor roll... kan nog gälla MS också...
Vi bilade upp till Piteå från Knivsta över jul, gick kanonbra (tack Tesla för gratis el). Kom till Piteå på sen eftermiddag, parkerade och laddade hos farsan (tack pappa för gratis el)... Nästa morgon så skulle vi åka och julhandla lite, så vi drog iväg som vanligt. När jag efter 5 minuters körning så stod det en bil på vägen, och jag börjar bromsa in. Men fan, bromsarna tar inte, känns som att bromsservon inte är med. Trycker hårdare och hårdare, och efter några sekunder så börjar servon trycka på och vi kommer till stopp... Fan va obehagligt...
Någon som varit med om liknande? Min bror upplevde samma sak när han åkte och provkörde, han klagade på att bromsarna inte tar, och frågade om Tesla glömt att installera bromsservon... Obehagligt tyckte han också...
Min teori är att det var kallt, ja det var det, runt -15. Kanske det lagt sig is på bromsskivor/klossar så man använder motorbromsen för det mesta... Men känslan var annorlunda, såsom att bromsservon inte gjorde sitt jobb. Känslan när man måste trycka extra hårt, tänk dig en Volvo 142 -71...
Ok, det var inte en riktig näradödenupplevelse, men det kunde varit så...
Vi bilade upp till Piteå från Knivsta över jul, gick kanonbra (tack Tesla för gratis el). Kom till Piteå på sen eftermiddag, parkerade och laddade hos farsan (tack pappa för gratis el)... Nästa morgon så skulle vi åka och julhandla lite, så vi drog iväg som vanligt. När jag efter 5 minuters körning så stod det en bil på vägen, och jag börjar bromsa in. Men fan, bromsarna tar inte, känns som att bromsservon inte är med. Trycker hårdare och hårdare, och efter några sekunder så börjar servon trycka på och vi kommer till stopp... Fan va obehagligt...
Någon som varit med om liknande? Min bror upplevde samma sak när han åkte och provkörde, han klagade på att bromsarna inte tar, och frågade om Tesla glömt att installera bromsservon... Obehagligt tyckte han också...
Min teori är att det var kallt, ja det var det, runt -15. Kanske det lagt sig is på bromsskivor/klossar så man använder motorbromsen för det mesta... Men känslan var annorlunda, såsom att bromsservon inte gjorde sitt jobb. Känslan när man måste trycka extra hårt, tänk dig en Volvo 142 -71...
Re: Näradödenupplevelse
Ovanligt att höra ang nyare bil. Det var ett "vanligt" problem med pre-autopilot bilar från tiden innan höst -14. Då byttes bromssystem och jag har inte hört om problemet efter det. Tråkigt om det är nåt som kommit tillbaka.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Kolla tidigare tråd.peterlauri skrev:Detta gäller en MX, men antar att det inte spelar så stor roll... kan nog gälla MS också...
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... s+#p132004
Detta är inte alls ovanligt!
Model S P85D,
Jag gissar att det beror på att bromsarna på en elbil inte används tillräckligt så att det bildas is. Nissan har haft ett liknade problem på Leafen där de lät "servon" jobba lite extra för att hålla värmen.
- peterlauri
- Teslaägare
Så du menar att bilar hade detta problem förut och att det löstes för MS?HelectriC skrev:Ovanligt att höra ang nyare bil. Det var ett "vanligt" problem med pre-autopilot bilar från tiden innan höst -14. Då byttes bromssystem och jag har inte hört om problemet efter det. Tråkigt om det är nåt som kommit tillbaka.
Förra vinter skapades även denna långa tråden om de som beskrev precis samma sak, bromsarna funkade inte efter start.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=3404
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =10&t=3404
Jag förtydligar om det inte är intressant att läsa om tidigare erfarenheter i tråden ovan.Foluke skrev:Kolla tidigare tråd.peterlauri skrev:Detta gäller en MX, men antar att det inte spelar så stor roll... kan nog gälla MS också...
Tag för vana att provbromsa så snart du startat efter att bilen stått ett tag och i alla fall när det är kallt!!! Provbromsa om det är vått och du inte rört bromspedalen efter start. Det blir nog någon slags beläggning på skivorna vid vissa vädertyper. Eftersom regen sköter bromsning till mesta delen blir skivorna inte rensade från beläggning förrän bromsbeläggen sätts an. Då kan det ta några sekunder (en evighet) innan full bromsverkan uppnås. När det händer kommer det som en skräckblandad överraskning.
Borde det få vara så? Kanske inte men jag försöker i alla fall att kolla (rensa skivorna) genom att provbromsa lätt snarast efter start när det är "kritiska" förhållanden.
Samma försiktighetsåtgärd som jag gör för att få ett mått på halkan vid möjligt halt väglag. Det här bilen är ju så stabil och stadig att den inte varnar med orolig gång som andra bilar jag kört.
Model S P85D,
- Gustafsson
- Teslaägare
Detta har skrivit om i omgångar. Problemet är inte löst och orsaken är inte tillfredsställande klarlagd. Jag kan ha perfekt broms när jag stannar vid t.ex. SuC, men under den tiden som bilen laddar försvinner bromsförmågan ibland nästan helt när jag åker iväg igen. Motionerar man bromsen kommer bromsarna tillbaka efter några få acc/bromscykler. Nu tänker jag på detta och provar alltid bromsen innan jag åker, men ibland har jag nästan obefintlig broms till att börja med. Hittills bara uppstått i surväder runt nollan. Haft bilen på service utan bättring. Aldrig haft detta på någon annan bil.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Nej, problemet är kvar på vissa Model S. Jag fick lånebil av servicecenter i oktober, en röd S85D från 2015 som uppvisade just dessa problem vid två tillfällen. Djävlligt obehagligt - jag är hyfsat tränad och om jag trycker till för kung och fosterland på pedalen kommer bromsverkan tillbaks relativt fort.peterlauri skrev:Så du menar att bilar hade detta problem förut och att det löstes för MS?HelectriC skrev:Ovanligt att höra ang nyare bil. Det var ett "vanligt" problem med pre-autopilot bilar från tiden innan höst -14. Då byttes bromssystem och jag har inte hört om problemet efter det. Tråkigt om det är nåt som kommit tillbaka.
Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
+++Foluke skrev:Jag förtydligar om det inte är intressant att läsa om tidigare erfarenheter i tråden ovan.
Tag för vana att provbromsa så snart du startat efter att bilen stått ett tag och i alla fall när det är kallt!!! Provbromsa om det är vått och du inte rört bromspedalen efter start. Det blir nog någon slags beläggning på skivorna vid vissa vädertyper. Eftersom regen sköter bromsning till mesta delen blir skivorna inte rensade från beläggning förrän bromsbeläggen sätts an. Då kan det ta några sekunder (en evighet) innan full bromsverkan uppnås. När det händer kommer det som en skräckblandad överraskning.
Borde det få vara så? Kanske inte men jag försöker i alla fall att kolla (rensa skivorna) genom att provbromsa lätt snarast efter start när det är "kritiska" förhållanden.
Samma försiktighetsåtgärd som jag gör för att få ett mått på halkan vid möjligt halt väglag. Det här bilen är ju så stabil och stadig att den inte varnar med orolig gång som andra bilar jag kört.
Bra tips alla bör se till att motionera bromsarna efter start!
(Nej det är inte ok att bromsarna är dåliga men ovanstående åtgärd är ändå en mycket bra vana)
Det byttes iaf till en annan typ av bromssystem. Efter det rapporterades inte lika mkt om det. Men det verkar ju som det fortfarande finns problem. Om det är samma som tidigare vet jag dock inte eller om det bara ger sken av att vara samma problem.peterlauri skrev:Så du menar att bilar hade detta problem förut och att det löstes för MS?HelectriC skrev:Ovanligt att höra ang nyare bil. Det var ett "vanligt" problem med pre-autopilot bilar från tiden innan höst -14. Då byttes bromssystem och jag har inte hört om problemet efter det. Tråkigt om det är nåt som kommit tillbaka.
Model 3-24/Polestar 3-24
Har inte hänt mig än. Dock kan bromsarna gnissla ibland och speciellt om de inte använts på ett tag. Försvinner när man bromsat lite så ät precis som en beläggning som försvinner.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Tror det hänt mig en gång strax efter start. Man tryckte igenom bromsen och i princip inget hände. Pumpade ett par gånger och så tog bromsen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag kör med low regen på vintern ( har bakhjulsdriven S ) och motionerar bromsarna där med mer än vanligt har ej råkat ut för dåliga bromsar ännu
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Jag har alltid på Creep mood då måste jag jobba med bromsen när backar ut från garage och kör genom parkeringshuset jag står i och på så vis " motionerar " jag bromsarna innan jag kommer ut på vägarna.
Ni får gärna rätta mig om jag har fel i min teori, men jag har inte haft några problem med bromsarna.
Ni får gärna rätta mig om jag har fel i min teori, men jag har inte haft några problem med bromsarna.
-
(Sorry, men kan inte låta bli!)Foluke skrev:Kolla tidigare tråd.peterlauri skrev:
Att sprida att detta "inte alls är ovanligt" riskerar ju definitivt att skapa dålig stämning i detta forum!
-Fast det är ju en vårvind i jämförelse med den stämning som riskerar att uppstå i en Tesla, där föraren inte känner till hur man enkelt förebygger problemet.
På samma sätt som alla vi HD förare gjort sedan tidernas begynnelse.
Fast nu rör det sig om en hypermodern bilkonstruktion där på detta forum påstås att bromsbortfall hos Teslas bilar "inte alls är ovanligt".
När detta kommer ut i pressen, vad sker då? Det är ju Mumma för vilken journalist som helst! Länken du länkade till verkar vara "restricted". Är detta korrekt?
Om så, så undanhålls ju nya Teslaägare mycket viktig och kanske livsavgörande info. Till gagn för vem?
Något att tänka? Eller skall vi vara öppna med potentiella problem, så att andra nytillkomna Tesla ägare också får info?
Läge för "Tips & Tricks", eller finns det redan sådan sammanställning där info om hur man undviker bromsbortfall ingår?
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Mina kommentarer dyker upp på så många ställen så jag ska inte bli långrandig och upprepa allt jag skrivit tidigare, men eftersom jag hade bilen inne för bara några veckor sedan och hade det här
som en av sakerna att gå igenom för SC så kan jag meddela att dom bytte beläggen återigen, alltså till en annan typ än dom jag hade, vilket i sin tur är en annan typ än originalet från början.
Vid första bytet för typ ett år sedan var det problemet med kalla bromsar som löstes (och denna åtgärd gjordes på många bilar) och det hade ingenting med beläggning att göra för man kunde
råka ut för att sakna bromseffekt fastän man hade full bromseffekt när man stannade bilen senast osv. Lite skumt att just denna effekt verkar finnas kvar, kan det bero på att alla inte har dessa
"nordiska" belägg? (och skivor tror jag, men osäker på om det verkligen är andra sorts skivor eller om dom bara byttes samtidigt "iaf" sas)...
Vid bytet nyligen så var det problemet med utebliven bromseffekt kring nollgradigt väder och nederbörd, dvs inte en massa minusgrader som var problemet förr. Det här verkar fungera men jag har inte
kunnat bekräfta det ordentligt än eftersom det inte riktigt har vart det vädret än, fast vägarna kan ju vara rejält blöta ändå tex när snö/is smälter som i mellandagarna.
Jag ville inte skriva om det här förrns jag var skapligt säker på att det fungerar för annars skapar jag ju bara en lång kö till SC för alla som vill byta belägg osv.
MEN som sagt, det verkar som att dessa belägg funkar
(det skulle alltså vara en tredje typ av belägg som vi är inne på nu).
Jag återkommer när jag vet mer...
Läser man alla gamla inlägg så kan man även se att det förut inte ens behövde vara svinkallt för att sakna bromsar för jag (och några till) råkade ut för fenomenet ett par gånger i plusgrader,
men det känns som en gammal och förhoppningsvis utagerad historia.
som en av sakerna att gå igenom för SC så kan jag meddela att dom bytte beläggen återigen, alltså till en annan typ än dom jag hade, vilket i sin tur är en annan typ än originalet från början.
Vid första bytet för typ ett år sedan var det problemet med kalla bromsar som löstes (och denna åtgärd gjordes på många bilar) och det hade ingenting med beläggning att göra för man kunde
råka ut för att sakna bromseffekt fastän man hade full bromseffekt när man stannade bilen senast osv. Lite skumt att just denna effekt verkar finnas kvar, kan det bero på att alla inte har dessa
"nordiska" belägg? (och skivor tror jag, men osäker på om det verkligen är andra sorts skivor eller om dom bara byttes samtidigt "iaf" sas)...
Vid bytet nyligen så var det problemet med utebliven bromseffekt kring nollgradigt väder och nederbörd, dvs inte en massa minusgrader som var problemet förr. Det här verkar fungera men jag har inte
kunnat bekräfta det ordentligt än eftersom det inte riktigt har vart det vädret än, fast vägarna kan ju vara rejält blöta ändå tex när snö/is smälter som i mellandagarna.
Jag ville inte skriva om det här förrns jag var skapligt säker på att det fungerar för annars skapar jag ju bara en lång kö till SC för alla som vill byta belägg osv.
MEN som sagt, det verkar som att dessa belägg funkar

(det skulle alltså vara en tredje typ av belägg som vi är inne på nu).
Jag återkommer när jag vet mer...
Läser man alla gamla inlägg så kan man även se att det förut inte ens behövde vara svinkallt för att sakna bromsar för jag (och några till) råkade ut för fenomenet ett par gånger i plusgrader,
men det känns som en gammal och förhoppningsvis utagerad historia.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
I så låg hastighet kommer du bara använda bromsen bak, så du skulle kunna råka ut för isyta (eller vad det nu är) fram, men då har du 50% broms istället för 0% i alla fall.Gretsch skrev:Jag har alltid på Creep mood då måste jag jobba med bromsen när backar ut från garage och kör genom parkeringshuset jag står i och på så vis " motionerar " jag bromsarna innan jag kommer ut på vägarna.
Man måste bromsa kraftigt för att bromsarna både fram och bak ska användas.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Intressant tråd. Jag råkade ut för svag bromsverkan igår. Skulle hämta dottern vid 10-tiden i går kväll och temperaturen var runt nollan. Hade förvärmt i 15 minuter till 20 grader i bilen. Märkte att regen inte funkade så jag tänkte att det var ett bra tillfälle att motionera bromsarna. Vid de två första inbromsningarna i låg fart kändes bromsarna bra. Efter 7 km körning på 70-väg kommer en nedförsbacke innan en korsning och där trampade jag ganska hårt på bromsen. Bromsarna tar dåligt så jag trampar hårdare och upplever att servot inte laddar på fullt utan jag gör jobbet själv samtidigt som det känns som om beläggen inte biter på skivorna. Kan nog vara bra att köra utan regen på vintern så att bromsarna motioneras regelbundet.
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Jag kollade tråden jag hänvisade till. Helt riktigt, "restricted" till Teslaägare. Då missar lyckligtvis inte Teslaägare att få informationen. Det är ju bra trots allt. Är man på detta forum och har en Tesla är det ju bara att registrera sig som teslaägare. Då blir hela forumet tillgängligt. Ju fler desto bättre. Du Advocatus Diabolo, har ju själv Tesla. Registrera dig så löser vi just ditt problem med detta.Advocatus Diabolo skrev:(Sorry, men kan inte låta bli!)Foluke skrev:Kolla tidigare tråd.peterlauri skrev:
Att sprida att detta "inte alls är ovanligt" riskerar ju definitivt att skapa dålig stämning i detta forum!
-Fast det är ju en vårvind i jämförelse med den stämning som riskerar att uppstå i en Tesla, där föraren inte känner till hur man enkelt förebygger problemet.
På samma sätt som alla vi HD förare gjort sedan tidernas begynnelse.
Fast nu rör det sig om en hypermodern bilkonstruktion där på detta forum påstås att bromsbortfall hos Teslas bilar "inte alls är ovanligt".
När detta kommer ut i pressen, vad sker då? Det är ju Mumma för vilken journalist som helst! Länken du länkade till verkar vara "restricted". Är detta korrekt?
Om så, så undanhålls ju nya Teslaägare mycket viktig och kanske livsavgörande info. Till gagn för vem?
Något att tänka? Eller skall vi vara öppna med potentiella problem, så att andra nytillkomna Tesla ägare också får info?
Läge för "Tips & Tricks", eller finns det redan sådan sammanställning där info om hur man undviker bromsbortfall ingår?

"Dålig stämning på forumet". Vi avhandlar ju hela tiden frågor om förbättringar, felaktigheter mm. Även om vi är storbelåtna med våra Teslor, blundar vi ju inte för skavanker, svagheter och möjligheter till förbättringar.
Model S P85D,
-
Det var just denna anomali som var intressant att belysa med den något provocerande tråden "skulle du köpa denna?Foluke skrev:Vi avhandlar ju hela tiden frågor om förbättringar, felaktigheter mm. Även om vi är storbelåtna med våra Teslor, blundar vi ju inte för skavanker, svagheter och möjligheter till förbättringar.
Ingen av oss skulle någonsin köpa en fossilbil som har fått rykte om sig om en lång rad tillkortakommanden. Ett sådant bilmärke skulle vara dödfött innan det ens lämnat krubban. Ingen skulle ta i det märket med tång. Har man sedan en gång kört en Tesla så tror jag för min del att det är kört. Vad man än ser på marknaden, annat än nya el-uppstickare, så är de fullständigt döda, i alla fall enligt min syn.
Vem vill år 2017 titta på en förarpanel med tusen plottriga knappar? Vem blir inte superirriterad över det där dova rumlandet från en dieselmotor, när man står still vid ett stoppljus?
Listan kan göras såååååååå lång. MEN - när det rör sig om en Tesla, så går vi in i affären med öppna ögon, vet på de flesta håll att vi köper något med ibland tvivelaktig baskvalitet, men vi gör det ändå!
Det verkligt intressanta är vad som sedan gör att vi på Tesla, trots brister i grundkvalitet, när det kommer till kundnöjdhet efter köpet, är fullständigt marknadsledande.
Som grädde på moset så visade sig senare Consumer Report att vi dessutom har det märke, där de flesta skulle göra om sitt köp av samma märke om de skulle stå inför att köpa en bil igen. Inte illa pinkat!
Tråden om "Skulle du köpa denna" spårade tyvärr snabbt in (ur) på att bl.a. diskutera futtiga teknikaliteter som bara angivits för att skapa en "enkel att förstå" bild av hur presumtiva köpare kan uppfatta bilen utifrån info i olika Tesla fora och press.
Nä, nu var detta duktigt O.T.

Tror den effekten gäller samtliga bilar. Hade en liknande "erfarenhet" även om det var på parkeringen i fredags. provade att bromsa några gånger och efter ett tag försvann problemet. När det är -20 är det svårt att göra något annat. att provbromsa (som man alltid skall göra efter ex biltvätt) är ett bra tips.
Varje gång jag ser eller läser denna typ av diskussioner så tänker jag tillbaka till boken jag köpte, läste och höll med om 1994: UNIX Haters Handbook (http://web.mit.edu/~simsong/www/ugh.pdf). Jag och många med mig skulle kunna skriva en lång bok om saker som går att göra bättre med en Tesla MEN trots alla de problemen eller begränsningarna så är det det bästa som finns just nu (enligt oss). Samma sak kunde sägas eller skrivas om den första iPhone som kom för idag nästan exakt 10 år sedan men få utanför hard-core RF tekniker ville lägga den ifrån sig när man väl hade börjat använda den.Advocatus Diabolo skrev:Det var just denna anomali som var intressant att belysa med den något provocerande tråden "skulle du köpa denna?Foluke skrev:Vi avhandlar ju hela tiden frågor om förbättringar, felaktigheter mm. Även om vi är storbelåtna med våra Teslor, blundar vi ju inte för skavanker, svagheter och möjligheter till förbättringar.
Ingen av oss skulle någonsin köpa en fossilbil som har fått rykte om sig om en lång rad tillkortakommanden. Ett sådant bilmärke skulle vara dödfött innan det ens lämnat krubban. Ingen skulle ta i det märket med tång. Har man sedan en gång kört en Tesla så tror jag för min del att det är kört. Vad man än ser på marknaden, annat än nya el-uppstickare, så är de fullständigt döda, i alla fall enligt min syn.
Vem vill år 2017 titta på en förarpanel med tusen plottriga knappar? Vem blir inte superirriterad över det där dova rumlandet från en dieselmotor, när man står still vid ett stoppljus?
Listan kan göras såååååååå lång. MEN - när det rör sig om en Tesla, så går vi in i affären med öppna ögon, vet på de flesta håll att vi köper något med ibland tvivelaktig baskvalitet, men vi gör det ändå!
Det verkligt intressanta är vad som sedan gör att vi på Tesla, trots brister i grundkvalitet, när det kommer till kundnöjdhet efter köpet, är fullständigt marknadsledande.
Som grädde på moset så visade sig senare Consumer Report att vi dessutom har det märke, där de flesta skulle göra om sitt köp av samma märke om de skulle stå inför att köpa en bil igen. Inte illa pinkat!
Tråden om "Skulle du köpa denna" spårade tyvärr snabbt in (ur) på att bl.a. diskutera futtiga teknikaliteter som bara angivits för att skapa en "enkel att förstå" bild av hur presumtiva köpare kan uppfatta bilen utifrån info i olika Tesla fora och press.
När jag skall beskriva min upplevelse av Tesla så är det mycket som att gå ifrån en Nokia N95 "smartphone" till den första iPhone eller Android telefonen - jag visste att min N95a var bättre på nästan allt på specarna men jag ville inte gå tillbaka. På samma sätt väntade jag dock till iPhone 3Gs innan jag personligen bytte, likadant gjorde jag med Tesla och köpte en 85D.
Det är det underhållande jag läst på länge! Jag är innerligt tacksam för den länken! Kan verkligen rekommendera alla att åtminstone läsa innehållsförteckningen på UNIX Haters. Det stämmer en hel del med upplevelserna med Tesla. Tesla snurrar väl på UNIX också...kangru skrev:Varje gång jag ser eller läser denna typ av diskussioner så tänker jag tillbaka till boken jag köpte, läste och höll med om 1994: UNIX Haters Handbook (http://web.mit.edu/~simsong/www/ugh.pdf). Jag och många med mig skulle kunna skriva en lång bok om saker som går att göra bättre med en Tesla MEN trots alla de problemen eller begränsningarna så är det det bästa som finns just nu (enligt oss). Samma sak kunde sägas eller skrivas om den första iPhone som kom för idag nästan exakt 10 år sedan men få utanför hard-core RF tekniker ville lägga den ifrån sig när man väl hade börjat använda den.Advocatus Diabolo skrev:Det var just denna anomali som var intressant att belysa med den något provocerande tråden "skulle du köpa denna?Foluke skrev:Vi avhandlar ju hela tiden frågor om förbättringar, felaktigheter mm. Även om vi är storbelåtna med våra Teslor, blundar vi ju inte för skavanker, svagheter och möjligheter till förbättringar.
När jag skall beskriva min upplevelse av Tesla så är det mycket som att gå ifrån en Nokia N95 "smartphone" till den första iPhone eller Android telefonen - jag visste att min N95a var bättre på nästan allt på specarna men jag ville inte gå tillbaka. På samma sätt väntade jag dock till iPhone 3Gs innan jag personligen bytte, likadant gjorde jag med Tesla och köpte en 85D.

Några kapitel i boken:
Welcome new user-Like Russian Roulette with Six Bullets Loaded
For Programmers, Not Users
Snoozenet - I Post, Therefore I Am, When in Doubt, Post
Power Tools for Power Fools
If You Can’t Fix It, Restart It!
C++ Is to C as Lung Cancer Is to Lung
Kia EV9
Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
Tidigare Teslor:
Tesla model Y LR- 21
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Var har du fått det ifrån att det bara är bakbromsarna som används i låg fart?Feddan skrev:I så låg hastighet kommer du bara använda bromsen bak, så du skulle kunna råka ut för isyta (eller vad det nu är) fram, men då har du 50% broms istället för 0% i alla fall.Gretsch skrev:Jag har alltid på Creep mood då måste jag jobba med bromsen när backar ut från garage och kör genom parkeringshuset jag står i och på så vis " motionerar " jag bromsarna innan jag kommer ut på vägarna.
Man måste bromsa kraftigt för att bromsarna både fram och bak ska användas.
Så länge vi pratar om de vanliga bromsarna (inte regen eller p-bromsen), så ligger alltid största bromsverkan på frambromsarna oavsett fart.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015