Regenerera-ladda under bogsering!

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Referralkod: ts.la/olle4951

Re: Regenerera-ladda under bogsering!

Inlägg av okjhum »

Tack för alla bra svar! Kontentan blir alltså att man inte behöver oroa sig ifall man skulle få helt tomt batteri på vägen, men det är bättre att planera bättre. :-)
Ang. ett 17 km högt berg, så kan i princip flera lägre berg s.a.s. seriekopplas. Vi har märkt att vid kuperad terräng så drar vår hybridbil betydligt mindre än när landskapet är platt. Man ger lite extra puff i nerförsbackarna och låter levande kraften hjälpa till att trycka bilen uppfär nästa. Det ger förstås varierande hastighet, men om man inte hindrar några bakomvarande funkar det bra. Vår allra lägsta förbrukning med en Prius 2004 fick vi på vägen (berg-och-dalbanan) från Dover till Luton (London), 2,4 L/km. Annars gick den sällan under 5,2
Tack igen och god forts!
Modell X 90D från mars 2017. Drygt 15.000 mil (aug -24)
Modell X från aug 2023. Knappt 2000 mil (aug -24)
---
Mina barns värvningskoder :D : midori64001 resp. hampus29576
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

okjhum skrev:
Tack för alla bra svar! Kontentan blir alltså att man inte behöver oroa sig ifall man skulle få helt tomt batteri på vägen, men det är bättre att planera bättre. :-)
Ang. ett 17 km högt berg, så kan i princip flera lägre berg s.a.s. seriekopplas. Vi har märkt att vid kuperad terräng så drar vår hybridbil betydligt mindre än när landskapet är platt. Man ger lite extra puff i nerförsbackarna och låter levande kraften hjälpa till att trycka bilen uppfär nästa. Det ger förstås varierande hastighet, men om man inte hindrar några bakomvarande funkar det bra. Vår allra lägsta förbrukning med en Prius 2004 fick vi på vägen (berg-och-dalbanan) från Dover till Luton (London), 2,4 L/km. Annars gick den sällan under 5,2
Tack igen och god forts!
Japp, "pulse and glide"-teknik har vi pratat en del om här och han med Sveriges första Tesla har ju sjukt låga
förbrukningssiffror mha det :) finns en riktigt läsvärd tråd här om det :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

okjhum skrev:
Vår allra lägsta förbrukning med en Prius 2004 fick vi på vägen (berg-och-dalbanan) från Dover till Luton (London), 2,4 L/km. Annars gick den sällan under 5,2
Tack igen och god forts!
Kanske läser jag fel men 2,4 L/km läser jag som 2,4 Liter per kilometer. Det skulle alltså vara 24 liter per mil. Det är ju inte så imponerande lågt kan jag tycka. Men om bilen i vanliga fall drar 52 liter milen så kanske det ändå kan betraktas som ovanligt lågt. ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Referralkod: ts.la/olle4951

Inlägg av okjhum »

Nicke Nyfiken skrev:
okjhum skrev:
Vår allra lägsta förbrukning med en Prius 2004 fick vi på vägen (berg-och-dalbanan) från Dover till Luton (London), 2,4 L/km. Annars gick den sällan under 5,2
Tack igen och god forts!
Kanske läser jag fel men 2,4 L/km läser jag som 2,4 Liter per kilometer. Det skulle alltså vara 24 liter per mil. Det är ju inte så imponerande lågt kan jag tycka. Men om bilen i vanliga fall drar 52 liter milen så kanske det ändå kan betraktas som ovanligt lågt. ;)
HAHA! Du läser inte fel, men jag skrev fel. :oops: L/100 km ska det förstås vara. Alltså per tio mil. I motorvägsfart dessutom.
Modell X 90D från mars 2017. Drygt 15.000 mil (aug -24)
Modell X från aug 2023. Knappt 2000 mil (aug -24)
---
Mina barns värvningskoder :D : midori64001 resp. hampus29576
Skriv svar