Regenerera-ladda under bogsering!

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
okjhum
Teslaägare
Referralkod: ts.la/olle4951

Regenerera-ladda under bogsering!

Inlägg av okjhum »

Enligt den här videon (från Vitryssland, textremsa finns) kan man man ladda Teslan 100% under bogsering 5 mil. Han berättar om en person som hämtade sin Tesla i Moskva och körde hem till Krim, ca 200 mil utan laddstationer. Han körde helt enkelt slut sitt batteri och bad sedan att få bli bogserad av någon lastbil tills det var fulladdat igen. Just den saken börjar vid 9:07. Låter det för bra för att vara sant?
Modell X 90D från mars 2017. Drygt 15.000 mil (aug -24)
Modell X från aug 2023. Knappt 2000 mil (aug -24)
---
Mina barns värvningskoder :D : midori64001 resp. hampus29576
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Regenerera-ladda under bogsering!

Inlägg av Svenssons »

Vi har ju denna film som är ett par år gammal:

Tror dock att det märks en del på lastbilen. Det är inte bästa verkningsgrad.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Jag tror att många förstår nog vad detta kommer innebära. Snart kommer vi se ryska tesla ägare som slipstreamer genom att ha änterhakar fram på bilen som de kommer haka på lastbilar och därmed kunna bogseras (och regenerer=ladda) sin tesla under färd.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Mickep skrev:
Jag tror att många förstår nog vad detta kommer innebära. Snart kommer vi se ryska tesla ägare som slipstreamer genom att ha änterhakar fram på bilen som de kommer haka på lastbilar och därmed kunna bogseras (och regenerer=ladda) sin tesla under färd.
Perfekt! Fordonståg... :mrgreen:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Denna metod använde vi för att flytta clio bilarna halvlånga sträckor! Går utmärkt!
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inlägg av PoloPrinsen »

Vill verkligen avråda er andra från att bli bogserade i Ukraina. Vägarna är ofta urusla med snabb övergång/kort sträcka med ä övergång mellan nyunderhållet och potthålsasfalt. Man behöver se mer av vägen framför sin bil än vad bogsering medger.
Mvh pp
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

PoloPrinsen skrev:
Vill verkligen avråda er andra från att bli bogserade i Ukraina. Vägarna är ofta urusla med snabb övergång/kort sträcka med ä övergång mellan nyunderhållet och potthålsasfalt. Man behöver se mer av vägen framför sin bil än vad bogsering medger.
Mvh pp
Montera lite snabbt en dashcam på lastbilen... ;-)
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Givetvis har även TeslaBjørn gjort samma sak.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Fina förbrukningssiffror... 1300 - 1500 Wh/km :shock: :lol:
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

lator skrev:
Fina förbrukningssiffror... 1300 - 1500 Wh/km :shock: :lol:
Ja vi visste redan att förbrukningen i Model X är större än i Model S, men att det skulle vara så stor skillnad anade vi nog inte... :lol:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Mickep skrev:
Är det inte lite Mad Max-likt på vägarna i Ryssland redan?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
MagnusG

Inlägg av MagnusG »

200 mil nedförsbacke verkar räcka för en en S 60. Kruxet är att hitta ett 17 km högt berg.

Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

MagnusG skrev:
200 mil nedförsbacke verkar räcka för en en S 60. Kruxet är att hitta ett 17 km högt berg.

Ja. Och att få upp bilen till toppen.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Vad säger tesla ? Ok eller inte Ok att göra så?
Om nåt går åt pipan kan de se i loggen vad man haft för sig
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Det är bara ok att bogsera bilen upp på en bärgningsbil i princip enligt Tesla.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

bylund skrev:
Det är bara ok att bogsera bilen upp på en bärgningsbil i princip enligt Tesla.
Då får det bli så att bärgningsbilen "råkar" börja köra medans man håller på :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare

Inlägg av Hebbe »

Det skulle vara intressant att känna till Teslas motivering för att inte använda bogsering med generativ laddning i vissa situationer. Tekniskt sedd så borde det inte vara någon skillnad att ta tillbaka energin vid regenerativ drift jämfört med att ladda batteriet i samband med bogsering. Var finns haken? :?: :roll:
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Kan ju hända att dom inte dimensionerat regen-systemet för att gå konstant i flera mil.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Mickep

Inlägg av Mickep »

Vid vilken lutning är bilen självrullande (så den rullar trots friktionen från regenereringen) utan att farten minskar?
kan tänka mig att den inte är designad att reladdas så under längre tid som det blir vid bogsering. (det är väl den synpunkten tesla kan ha mot beteendet)
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

Surfaren skrev:
Kan ju hända att dom inte dimensionerat regen-systemet för att gå konstant i flera mil.
Så är det säkert. Men samtidigt så reglerar systemet själv hur mycket regen som ska göras, så det borde inte vara möjligt att "överbelasta" regen-systemet.

I videon som jag länkade till tidigare med TeslaBjørn så ser man att det blir begränsningar i regen efter en stunds bogserande. Så det skulle förvåna mig om det är möjligt att regenerera sönder bilen. Att Tesla rekommenderar att man inte ska bogsera bilen kan ha många andra anledningar, än att det skulle skada bilen.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Hebbe skrev:
Det skulle vara intressant att känna till Teslas motivering för att inte använda bogsering med generativ laddning i vissa situationer. Tekniskt sedd så borde det inte vara någon skillnad att ta tillbaka energin vid regenerativ drift jämfört med att ladda batteriet i samband med bogsering. Var finns haken? :?: :roll:
Det hänvisas oftast till trafiksäkerhetsargument. Dessutom får man väl inte bogsera snabbare än 20 km/h i Sverige? Görs det på rätt sätt så ser jag inga problem med bogsering men bakom en lastbil i Ryssland... Nja.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

lator skrev:
Hebbe skrev:
Det hänvisas oftast till trafiksäkerhetsargument. Dessutom får man väl inte bogsera snabbare än 20 km/h i Sverige? Görs det på rätt sätt så ser jag inga problem med bogsering men bakom en lastbil i Ryssland... Nja.
30 km/h är gränsen för bogsering i Sverige. :ugeek:
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Nicke Nyfiken skrev:
lator skrev:
Hebbe skrev:
30 km/h är gränsen för bogsering i Sverige. :ugeek:
Tack för uppdatering av min kunskapsbank!

Hur mycket får man då i 30 km/h? Om man ska hålla sig laglig så känns det som om man får dra ganska långt... Vi provade med Leafen och lämplig hastighet för att ladda 20 kW var mellan 50 och 60 km/h. Vet dock inte hur Teslan regenererar jämfört med en Leaf.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Mickep skrev:
Vid vilken lutning är bilen självrullande (så den rullar trots friktionen från regenereringen) utan att farten minskar?
kan tänka mig att den inte är designad att reladdas så under längre tid som det blir vid bogsering. (det är väl den synpunkten tesla kan ha mot beteendet)
Det kan räcka med en väldigt svag lutning om man finlirar lite med regen så att den bara laddar lite svagt, men om man bara "släpper på" så behövs det lite mer lutning...

En sju helsikes till backe (tex en sån som man cyklar uppför när man är som mest träningsgalen hehe) kan man regenbromsa rackarns länge, spec. om det är fritt från möte eller
iaf inga grymma serpentinsvängar, men ingen backe kan nog ladda så värst mycket ändå. I en annan tråd frågade jag just om det där med "backladdning" men inget dokumenterat fall med
så värst mkt återladdning... Så bogsering blir en helt annan sak iaf.

Håller dock med övriga om att regen knappast pajar pgav av bogseringsscenariot då det systemet sköter sig självt, det lär vara andra orsaker...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Hebbe
Teslaägare

Inlägg av Hebbe »

Apropos bogsering av en model S. Jag undrar om alla vet hur man bogserar en Tesla. Jag hittade följande Utan den informationen så får man säkert problem om "olyckan" är framme.
Skriv svar