Sida 2 av 3
Re: Köpa begagnad Model S
Postat: 10 jan 2017 21:06
av bylund
Nicke Nyfiken skrev:+46 skrev:Nicke Nyfiken skrev:+46 skrev:
Halloj,
Var svart tak en option när du beställde eller var det standard när man inte ville ha glastaket?
Det var en option när bylund beställde.

Aha, kostade det extra att välja bort den dyra multi coat red på taket?

Om jag minns rätt så kostade just det tillvalet 0:-
Stämmer. Borde ju fått lite prisavdrag när jag lät dem billiglackera taket

Re: Köpa begagnad Model S
Postat: 10 jan 2017 21:44
av SolnaGnagarn
rmokvist skrev:Delta - Det behöver du inte vara orolig för. Kollade in din annons men tyvärr hade du inga extra säten där bak så den är tyvärr inte aktuell för mig. Kan inte tänka mig att du kommer ha problem att sälja den. De som ligger ute i Sverige ligger ju på 700+ så skulle du bli desperat så lär den ju gå desto snabbare om du kryper under 700gränsen. Svårt att tänka mig att det är svårt att sälja teslor (men det har jag ju ingen erfarenhet eller grund till utan bara spekulation).
Vad gäller provkörning tänkte jag bege mig till Kalmar och hyra en Model S där via moveabout till (i mitt tycke) ett vättigt pris på ca 1500 för en helg. Just för att kunna få en ordentlig uppfattning om bilen och inte bara köra en runda i kvarteret liksom. Vet inte hur det fungerar om man tänkt köpa en begagnad via teslas återförsäljare, om man kan provköra den en längre tid (en dag/helg).
Min säljare erbjöd mig att låna en S över ett dygn. Då hade jag förvisso finansiering klar.
Re: Köpa begagnad Model S
Postat: 10 jan 2017 22:23
av +46
rmokvist skrev:Tack! Panoramaglastak måste jag ha också ja, hade tänkt mig en takbox för de längre turerna. När du nämner det så har jag läst det tidigare men glömt bort det.
Gratis laddning ja, det glömde ja fråga om. Kommer vilja använda super chargers (självklart), är det något jag måste titta efter eller fråga om vid köp? Svag aning om att det var tillval tidigare eller var det kanske bara extra sladd jag tänkte på?
Av det du nämner så var det dessa jag nappade på, de andra kan jag givetvis fråga om men gör mindre skillnad i mitt val. Stort tack för din respons!
För vissa kan det också vara ett extra plus om bilen är utrustad med dubbelladdare.
Re: Köpa begagnad Model S
Postat: 10 jan 2017 22:52
av josve
Ett litet inspel för er som funderar på att köpa begagnat;
Äger en S85 som var en av de första som levererades i Sverige (nr 50 tror jag det var).
Har kört ca 8500 mil och saknar det "mesta".
Ingen luftfjädring, inget glastak, ingen dubbelladdare, tygklädsel, ingen AP, vinterpaket utan rattvärme, ingen fyrhjulsdrift, 19" standardfäljar. Har dock stora hifi paketet och löjligt lågt förmånsvärde
Men, det känns fortfarande som en fantastiskt bra bil och bättre en det mesta som man kan äga. Bilen känns faktiskt fortfarande "ny".
Har varit utomlands och kört hyrbil i två veckor och det var en fröjd att komma hem till sin "gamla" Tesla.
Inte sagt att jag inte skulle vilja ha alla nyheter som kommit men i valet mellan ingen Tesla alternativt en gammal Tesla utan massa utrustning väljer jag det senare.
Re: Köpa begagnad Model S
Postat: 10 jan 2017 23:08
av bylund
+46 skrev:
För vissa kan det också vara ett extra plus om bilen är utrustad med dubbelladdare.
Vilket väl i och för sig kan installeras av servicecentret om det saknas. Om de inte slutat med det.
Re: Köpa begagnad Model S
Postat: 11 jan 2017 09:11
av Leo
josve skrev:Ett litet inspel för er som funderar på att köpa begagnat;
Äger en S85 som var en av de första som levererades i Sverige (nr 50 tror jag det var).
Har kört ca 8500 mil och saknar det "mesta".
Ingen luftfjädring, inget glastak, ingen dubbelladdare, tygklädsel, ingen AP, vinterpaket utan rattvärme, ingen fyrhjulsdrift, 19" standardfäljar. Har dock stora hifi paketet och löjligt lågt förmånsvärde
Men, det känns fortfarande som en fantastiskt bra bil och bättre en det mesta som man kan äga. Bilen känns faktiskt fortfarande "ny".
Har varit utomlands och kört hyrbil i två veckor och det var en fröjd att komma hem till sin "gamla" Tesla.
Inte sagt att jag inte skulle vilja ha alla nyheter som kommit men i valet mellan ingen Tesla alternativt en gammal Tesla utan massa utrustning väljer jag det senare.
+1 stooooora skiljelinjen är nog att köra eller inte köra Tesla!

Re: Köpa begagnad Model S
Postat: 12 jan 2017 08:20
av HerrNilsson
Nicke Nyfiken skrev:HerrNilsson skrev:Bra trådidé rmokvist!
Letar också beggad Model S och fyller på med ett par frågor:
- Om man äger bilen privat, är det stor skillnad försäkringsmässigt på en 85D och en P85D?
- Om man har en bil med bakåtvända säten där bak, kan man även ta ur dom helt och hållet? Eller sitter dom fast på något sätt i bilen?
Försäkringen skiljer nog mer i förhållande när bilen är tillverkad än på varianten. Tidiga bilar har löjligt låga effektsiffror angivna i fordonsregistret och nyare bilar har istället löjligt höga effektsiffror. Tror att det är detta många försäkringsbolag hänger upp sig på och därför är tillverkningadatumet viktigare än P eller inte P när det gäller försäkringspremien.
Barnsätena i bagaget är enkla att ta ut. De sitter bara med två bultar. Det luriga är att komma åt muttrarna på baksidan men med lite påhittighet ska det inte vara några problem.
Tackar!
Nästa fråga, har någon koll på vad det kostar att installera autopilot på en Model S hos Tesla? Alltså på en begagnad bil som har AP1-hårdvaran men inte autopilotpaketet.

Re: Köpa begagnad Model S
Postat: 12 jan 2017 08:21
av Tars
HerrNilsson skrev:Nicke Nyfiken skrev:HerrNilsson skrev:Bra trådidé rmokvist!
Letar också beggad Model S och fyller på med ett par frågor:
- Om man äger bilen privat, är det stor skillnad försäkringsmässigt på en 85D och en P85D?
- Om man har en bil med bakåtvända säten där bak, kan man även ta ur dom helt och hållet? Eller sitter dom fast på något sätt i bilen?
Försäkringen skiljer nog mer i förhållande när bilen är tillverkad än på varianten. Tidiga bilar har löjligt låga effektsiffror angivna i fordonsregistret och nyare bilar har istället löjligt höga effektsiffror. Tror att det är detta många försäkringsbolag hänger upp sig på och därför är tillverkningadatumet viktigare än P eller inte P när det gäller försäkringspremien.
Barnsätena i bagaget är enkla att ta ut. De sitter bara med två bultar. Det luriga är att komma åt muttrarna på baksidan men med lite påhittighet ska det inte vara några problem.
Tackar!
Nästa fråga, har någon koll på vad det kostar att installera AP1 på en Model S hos Tesla? Alltså på en begagnad bil som har AP1-hårdvaran men inte autopilotpaketet.

Den gamla prislistan Mao november, så kostade det 38000 inkl moms
Skickat från min Nokia 3310 med Tapatalk
Re: Köpa begagnad Model S
Postat: 12 jan 2017 08:23
av HerrNilsson
Tars skrev:
Den gamla prislistan Mao november, så kostade det 38000 inkl moms
Skickat från min Nokia 3310 med Tapatalk
Snabba puckar! Tack så mycket.
Re: Köpa begagnad Model S
Postat: 12 jan 2017 08:58
av HerrNilsson
Leo skrev:
AP1 helt ok, ger avslappnad körning på långresor. VIN 57000 och framåt ungefär (oktober 2014) Syns enkelt på radarn fram mitt I det undre grillgallret. Liten rektangel ca 5x10cm
Syns lite dåligt men dessa bilar har alltså AP-hårdvaran iaf?
Re: Köpa begagnad Model S
Postat: 12 jan 2017 09:13
av jonasl
Japp.
Re: Köpa begagnad Model S
Postat: 12 jan 2017 09:52
av rmokvist
Sitter och kollar runt för att få mig en bild över vad mina önskemål (på begagnatmarknaden) skulle kosta. Har fastnat lite vid delen om just autopilot v 1.0 eller inte. En stor del av min motivering till köp av just en Tesla är säkerheten (en av många anledningar f.ö.). Om ja leker med tanken på en krock eller avåkning så är det helt klart denna bilen jag vill sitta i. Men hur är bilen när det gäller undvikande av en sådan? Har sett min del av youtube-klipp där Tesla undviker krockar eller upptäcker potentiella farliga situationer. Men vad innehåller en "äldre" Tesla som inte har autopilot 1.0 (eller 2.0 för den delen)? Tillval att hålla ögonen på? Vad fixar 1.0 (2.0 är inte i min prisklass tyvärr så den blir inte aktuell)?
Ska nämna om det inte redan framgått att det är säkerhetsaspekten jag är intresserad av.
Re: Köpa begagnad Model S
Postat: 12 jan 2017 12:03
av Bjelke
rmokvist skrev:Sitter och kollar runt för att få mig en bild över vad mina önskemål (på begagnatmarknaden) skulle kosta. Har fastnat lite vid delen om just autopilot v 1.0 eller inte. En stor del av min motivering till köp av just en Tesla är säkerheten (en av många anledningar f.ö.). Om ja leker med tanken på en krock eller avåkning så är det helt klart denna bilen jag vill sitta i. Men hur är bilen när det gäller undvikande av en sådan? Har sett min del av youtube-klipp där Tesla undviker krockar eller upptäcker potentiella farliga situationer. Men vad innehåller en "äldre" Tesla som inte har autopilot 1.0 (eller 2.0 för den delen)? Tillval att hålla ögonen på? Vad fixar 1.0 (2.0 är inte i min prisklass tyvärr så den blir inte aktuell)?
Ska nämna om det inte redan framgått att det är säkerhetsaspekten jag är intresserad av.
Det är väl framför allt radarn som ger mest, den "ser" ju sånt som vi vill ha hjälp med som tex att en bil framför håller lägre hastighet och numera tom bilen framför den närmaste framför och om den bromsar
osv

Jag kommer inte ihåg hur mycket som fungerar även om AP inte är aktiverat men ganska mycket ur ren säkerhetssynpunkt, men med AP på så bromsar ju bilen lite redan innan det börjar bli kritiskt tex...
Re: Köpa begagnad Model S
Postat: 12 jan 2017 12:14
av rmokvist
jo, det var lite så jag resonerade också vad gäller autopiloten att det är väl dom som är utrustade med det som märker av bilarna. Men fanns det något alls i äldre modeller vad gäller säkerhet. Jag läser t.ex. på någon modell som inte har autopilothårdvaran att dom har "säkerhetspaketet". Vad innebär detta t.ex? Eller är det en annan typ av säkerhet á la bättre krocksäkerhet eller kanske inbrottssäkerhet eller vad vet jag.
Re: Köpa begagnad Model S
Postat: 12 jan 2017 12:18
av Nicke Nyfiken
rmokvist skrev:jo, det var lite så jag resonerade också vad gäller autopiloten att det är väl dom som är utrustade med det som märker av bilarna. Men fanns det något alls i äldre modeller vad gäller säkerhet. Jag läser t.ex. på någon modell som inte har autopilothårdvaran att dom har "säkerhetspaketet". Vad innebär detta t.ex? Eller är det en annan typ av säkerhet á la bättre krocksäkerhet eller kanske inbrottssäkerhet eller vad vet jag.
Säkerhetspaketet innehåller enbart förbättringar i inbrottslarmet. En rörelse sensor i kupén och ett backuppbatteri tror jag är skillnaden.
Re: Köpa begagnad Model S
Postat: 12 jan 2017 12:30
av rmokvist
Jaha, det var en besvikelse.

jaja, för att göra frågan lite kortare. Vilka säkerhetsfunktioner har bilarna tillverkade innan AP 1? Vad jag förstått av recensioner från 2014 (innan AP 1 då) så var en av de negativa delarna med Model S just att den saknade annars "vanliga funktioner" som att att hålla sig inom streckade linjer (tappat namnet helt). Tyckte det lite lite konstigt för något måste väl finnas förutom de vanliga antisladdsystemen och liknande...eller väntade dom med allt till AP 1?
Re: Köpa begagnad Model S
Postat: 12 jan 2017 12:39
av Nicke Nyfiken
Utan att svära i kyrkan så vill jag påminna mig att kritiken som framfördes mot Model S utan AP-hårdvara var bristen på aktiva säkerhetssystem som t ex kollisionsvarningssysten, autobroms, sidokollisionsvarning och line departure varning, som man menade att många andra premiumbilar hade fast de var både billigare och äldre.
Som jag uppfattar det så är säkerheten en mycket tung faktor för ditt val av bil. Då tycker jag tveklöst att du borde satsa på en bil med AP-hårdvara.
Re: Köpa begagnad Model S
Postat: 12 jan 2017 12:43
av Feddan
Det enda han vinner på det är väl bara att med AP1 så piper den om du är på väg att svänga in i något, och vid krock så kommer bilen hjälpa till att bromsa.
Re: Köpa begagnad Model S
Postat: 12 jan 2017 12:53
av Delta
rmokvist skrev:Jaha, det var en besvikelse.

jaja, för att göra frågan lite kortare. Vilka säkerhetsfunktioner har bilarna tillverkade innan AP 1? Vad jag förstått av recensioner från 2014 (innan AP 1 då) så var en av de negativa delarna med Model S just att den saknade annars "vanliga funktioner" som att att hålla sig inom streckade linjer (tappat namnet helt). Tyckte det lite lite konstigt för något måste väl finnas förutom de vanliga antisladdsystemen och liknande...eller väntade dom med allt till AP 1?
Jag har en sådan bil sedan 2,5 år tillbaka. En MS P85. Det finns ingen kamera eller radar. I och med detta finns då inte:
Autobroms
Skyltavläsning
Filkantsavkänning,
samt
Hastighetsbegränsningskyltar i GPS som i och för sig kunnat hämtas in via kartorna, men det saknas alltså.
Dock är du likaväl kung på vägen. Bilen är oerhört snabb och därmed vilsam att köra. Omkörningar är mera som att bara köra förbi. Har redan sparat miljö och plånbok för minst 10 m3 bränsle. Ingen korrosion därför att det det inte finns stål i karossen. Massor med plats - Bara att njuta av premiumljudet. Gratis bränsle vid långresor bilen hela liv, helt fantastiskt.

Re: Köpa begagnad Model S
Postat: 12 jan 2017 13:05
av rmokvist
Tack för alla snabba svar! Håller med dig (och många andra) att bara det faktum att ha/köra en Tesla är det viktiga och som jag nämnt tidigare ur säkerhetssynpunkt så är ju faktum att om olyckan skulle va framme så är du "säkrast" i denna bilen. Ville egentligen bara kolla av innan hur det var med säkerhetsfunktionerna. Ur min synvinkel så gick helt plötsligt AP 1 upp i värde och kan (ur mitt perspektiv) motivera ett köp av just en bil med AP 1 framför en utan, även med ett högre pris. Tidigare såg jag AP mer som en "komfortfunktion" eller vad man ska kalla det och då värderade jag den inte lika högt.
Som sagt, tack för snabb respons!
Re: Köpa begagnad Model S
Postat: 12 jan 2017 13:08
av Nicke Nyfiken
Feddan skrev:Det enda han vinner på det är väl bara att med AP1 så piper den om du är på väg att svänga in i något, och vid krock så kommer bilen hjälpa till att bromsa.
Om man undviker en kollision pga att det piper för att man håller på att svänga in i något, eller att bilen själv bromsar för att undvika eller mildra en kollision, så tycker jag man har vunnit mycket i säkerhet.
Sedan finns det ytterligare funktioner som line departure warning och kollisionsvarningssytem som kommer med AP-hårdvaran. Och har man aktiverad AP så kommer ytterligare säkerhetsfunktioner som adaptiv farthållare och filhållningsautomatik.
Så jag tycker inte det är en överdrift att hävda att bilar med AP har klart högre aktiv säkerhet än bilar utan.
Re: Köpa begagnad Model S
Postat: 12 jan 2017 13:58
av rmokvist
Nicke Nyfiken: Precis så jag resonerar. Olyckor kan inträffa även med de mest avancerade säkerhetsfunktionerna men man har iaf en bättre chans med dom samt möjligheten att minska olyckas omfattning med dom. AP hamnade som sagt högt upp på min lista iom att jag värderar den extra säkerheten högt.
Re: Köpa begagnad Model S
Postat: 12 jan 2017 15:38
av dstr
Nicke Nyfiken skrev:Feddan skrev:Det enda han vinner på det är väl bara att med AP1 så piper den om du är på väg att svänga in i något, och vid krock så kommer bilen hjälpa till att bromsa.
Om man undviker en kollision pga att det piper för att man håller på att svänga in i något, eller att bilen själv bromsar för att undvika eller mildra en kollision, så tycker jag man har vunnit mycket i säkerhet.
Sedan finns det ytterligare funktioner som line departure warning och kollisionsvarningssytem som kommer med AP-hårdvaran. Och har man aktiverad AP så kommer ytterligare säkerhetsfunktioner som adaptiv farthållare och filhållningsautomatik.
Så jag tycker inte det är en överdrift att hävda att bilar med AP har klart högre aktiv säkerhet än bilar utan.
Jag har på sistonde upplevt att bilen hållit emot med ratten och pipit när jag varit på väg att vingla in i något (räcke ena gången, långtradare i filen bredvid andra gången). Motståndet i ratten har känts som det gör när den är på autopilot och man drar loss den. Vid de tillfällena har jag styrt själv men åkt på farthållare.
Re: Köpa begagnad Model S
Postat: 12 jan 2017 19:45
av Oddball
dstr skrev:Nicke Nyfiken skrev:Feddan skrev:Det enda han vinner på det är väl bara att med AP1 så piper den om du är på väg att svänga in i något, och vid krock så kommer bilen hjälpa till att bromsa.
Om man undviker en kollision pga att det piper för att man håller på att svänga in i något, eller att bilen själv bromsar för att undvika eller mildra en kollision, så tycker jag man har vunnit mycket i säkerhet.
Sedan finns det ytterligare funktioner som line departure warning och kollisionsvarningssytem som kommer med AP-hårdvaran. Och har man aktiverad AP så kommer ytterligare säkerhetsfunktioner som adaptiv farthållare och filhållningsautomatik.
Så jag tycker inte det är en överdrift att hävda att bilar med AP har klart högre aktiv säkerhet än bilar utan.
Jag har på sistonde upplevt att bilen hållit emot med ratten och pipit när jag varit på väg att vingla in i något (räcke ena gången, långtradare i filen bredvid andra gången). Motståndet i ratten har känts som det gör när den är på autopilot och man drar loss den. Vid de tillfällena har jag styrt själv men åkt på farthållare.
Sidleds-assistans verkar ligga med i säkerhetsdelen av AP1. Jag var med om att bilen helt plötsligt svängde iväg från en vinglande långtradare redan innan jag hade köpt AP-tillvalet. (Detta var förra våren)
Re: Köpa begagnad Model S
Postat: 13 jan 2017 20:54
av mati
Delta skrev:
Dock är du likaväl kung på vägen. Bilen är oerhört snabb och därmed vilsam att köra. Omkörningar är mera som att bara köra förbi. Har redan sparat miljö och plånbok för minst 10 m3 bränsle. Ingen korrosion därför att det det inte finns stål i karossen. Massor med plats - Bara att njuta av premiumljudet. Gratis bränsle vid långresor bilen hela liv, helt fantastiskt.

+1
Jag har en likadan bil. Jag var också lite tveksam i början om jag skulle köpa den, just pga att den inte har autobroms och filassistent. Men sen resonerade jag precis som du skriver. Det är ändå en Tesla. Och förmodligen enda gången jag har möjlighet att äga en Tesla. Så vad fan spelar det för roll om den har autobroms? Det gör den ju inte inte till en osäker bil. Jag har haft en mängd Volvobilar innan, den senaste från 2013, och ingen av dem hade autobroms eller spårassistent.